brandmerk van een Fjord??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

brandmerk van een Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 22:02

We hebben vandaag op de bil van mijn Fjord een brandmerk ontdekt, op haar linkerbil staat een soort van plusteken met daarom heen wat stippen.
Hoe kom ik er nou achter of ze ook een stamboek heeft? Ze is nog niet gechipt als het goed is (ik heb haar net een weekje)

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Re: brandmerk van een Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:06

Als ze een brandmerk heeft, dan moet ze ooit papieren hebben gehad Ja Het brandmerken is m.i.v. 1-1-1997 bij het stamboek afgeschaft, dus ze is iig voor die datum geboren.

Het patroon van lijnen en stippen heeft een bepaalde betekenis, maar ik weet niet welke. Misschien dat iemand hier het weet? Ook zou je contact kunnen opnemen met het stamboek, misschien dat zij je verder kunnen helpen.

Edit, link naar stb, hier kun je adres & tel. nr. vinden. Tip: de beller is sneller (vooral bij het Fjordenstamboek Haha!)

http://www.fjordstudbook.com/

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Re: brandmerk van een Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 22:08

Als het goed is is ze 13 jaar oud, hoe ze dat precies wisten is mij een vraag. Ik denk dat de dierenarts dat geschat zal hebben. Ik zal eens kijken of ik morgen een foto er van kan maken

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Re: brandmerk van een Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 22:14

Barb schreef:
Als het goed is is ze 13 jaar oud, hoe ze dat precies wisten is mij een vraag. Ik denk dat de dierenarts dat geschat zal hebben. Ik zal eens kijken of ik morgen een foto er van kan maken



Ik heb nog iets gevonden op google:

Het Nederlandse Fjordenpaard heeft een heel apart brandmerk. Het bestaat uit 2 plusjes boven elkaar met daarin een aantal puntjes. Aan die puntjes kunt zien wie de ouders van het paard zijn. Dit brandmerk krijgen veulens op hun eerste keuring, wanneer ze nog melk drinken bij de moeder. Zo weet men zeker dat het veulen het juiste brandmerk krijgt. Het zit op de rechterdij. Is het paard 3 jaar, dan kan het nog een brandmerk krijgen, op de linkerdij. Dit is een driehoekje met de punt naar beneden. In die driehoek staat een letter, van het jaar waarin het veulen geboren is. Met die letter moet zijn naam ook beginnen. Zo kun je dus altijd uitrekenen hoe oud een paard is en hem terugvinden in het stamboek.Tot voor kort werd een identificatie verkregen d.m.v. schetsen, tatoeƫren, brandmerken van het levensnummer. Brandmerken en tatoeƫren mag op termijn niet meer volgens regelgeving op basis van de Gezondsheids- en Welzijnswet voor Dieren. De paarden woorden nu gechipt.

Alleen die plusjes staan bij Fine dus op haar linkerdij ipv haar rechter. Blond

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Re: brandmerk van een Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:19

Ik heb dat idd ook wel eens gelezen van die omgekeerde driehoek... maar ik heb er eerlijk gezegd nooit een "live" Knipoog gezien. Alle Fjordenpaarden met brandmerk die ik ken, hebben alleen zo'n boter kaas & eieren-ding links.

Ben helaas niet zo'n expert in brandmerken, mijn Fjord was papier- en brandmerkloos.

Je kunt je vraag misschien ook stellen op http://www.fjordenwereld.nl, daar zitten de experts.

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: brandmerk van een Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:09

Het kruis met de puntjes is het nummer van jouw fjord.
In de driehoek staat idd de letter van haar geboortejaar en als ze echt 13 jaar is zou haar naam met een M moeten beginnen.
Ze zal ooit toch wel papieren gehad hebben. Als je het nummer weet zou je het bij het stamboek misschien aan kunnen vragen.
Ik kan een nummer wel ontcijferen, dus als je het brandmerk duidelijk kunt lezen (zal niet meevallen met de winterharen) en hier op bokt probeert te zetten, dan zal ik het proberen.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Re: brandmerk van een Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 23:45

ze is geschoren.

ik heb nog niet goed een driehoekje kunnen zien, alleen zo'n plusje met stipjes. Ik zal hem morgen nog eens goed bekijken en er een foto van maken!

alvast bedankt voor jullie info!!

wematje
Berichten: 257
Geregistreerd: 12-03-05

Re: brandmerk van een Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 00:27

Ik heb geen idee de mijne is namelijk gechipt maar is pas 3 dus sorry ik kan je niet helpen

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: brandmerk van een Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 23:00

Wel vreemd zeg dat je het driehoekje met de letter nog niet gevonden hebt. Ik begeleid ruiterkampen bij het fjordenpaard in Een, en ik het is bij de meesten fjorden wel duidelijk te zien!
Op de linkerbil een soort kruis met 2 horizontale strepen en dan stippen, dit duid een nummer aan volgens mij. Aan de rechterkant van het paard dan de omgekeerde driehoek met een letter die het jaar aanduid. Het is een brandmerk en meestal worden deze op een keuring gezet of iemand komt langs. Je krijgt er dan papieren bij. Soms worden deze vergeten of "vergeten" bij de verkoop.

Ga er vanuit dat als je het paard geschoren hebt zo'n brandmerk wel duidelijk te zien is.

Heb je nog een foto gemaakt?

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: brandmerk van een Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 23:10

Las net ergens dit:

Veulens krijgen de kruisjes met puntjes op de linkerbil.
Wanneer ze 3 jaar zijn worden ze opgenomen in het "volwassen stamboek" en dan krijgen ze pas het driehoekje met letter op hun rechterbil.
Wanneer je een fjord hebt maar de ouders zijn daarvan niet bekend kan de fjord in een hulpstamboek. Maar dan zijn de zijden van de brandmerken andersom. Dus kruisjes rechterbil, driehoek linkerbil.

Maar volgens mij las ik dat je paard kruisjes had op haar linkerbil, maar geen driehoekje op haar rechterbil.
Dit betekend dat jou fjord wel bekend is bij het stamboek, maar nooit ingeschreven is bij het "volwassen"stamboek. Daardoor heeft je paard nooit een driehoek-brandmerk gekregen.

Misschien kan dat nog als je dat zou willen??
Succes ermee.

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Re: brandmerk van een Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 23:18

De omgekeerde driehoek krijgen ze als ze op de keuring komen om opgenomen te worden van veulenboek naar stamboek. De andere soort boter/kaas en eieren brandmerk krijgen ze als veulen op de keuring. Als ze dus dat brandmerk met die driehoek niet heeft is ze of niet later geboren als 1996 aangezien ze daarna overgegaan zijn op het chippen of alleen ingeschreven in het veulenboek en dus nooit na haar 3e levensjaar op de stamboekkeuring is geweest voor stamboekopname.
Je kunt inderdaad het beste even contakt leggen met het fjordenpaardenstamboek.Hun kunnen je wel vertellen om welk paard het gaat want er moet een papier van zijn aangezien ze in ieder geval in het stamboek is ingeschreven ivm dat brandmerk.

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: brandmerk van een Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:07

Kan je niet achterhalen van wie de fjord allemaal geweest is.
Ik vind het zo vreemd dat zij wel een brandmerk heeft en geen papieren. Zelfs als ze na haar 3e jaar niet op een keuring is geweest moeten er toch papieren zijn. Waar kunnen die dan zijn vraag ik me af.
En zeker voor een merrie is het fijn als er papieren bij zitten.
Is de fjord ooit van een handelaar geweest misschien.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:53

Papieren heeft ze vast wel, maar die zullen wel kwijt geraakt zijn.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Re: brandmerk van een Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 12:20

ik heb een foto gemaakt, ik zal hem er zo opzetten samen met de tekening van het brandmerk!

8 maanden geleden is fine van een handelaar geweest, deze kan zich niet meer herinneren waar fine vandaan komt jammer genoeg. Ze komt waarschijnlijk bij een boer vandaan dat wel.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Re: brandmerk van een Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 12:33

Inmiddels heb ik een foto weten te maken, hieronder zien jullie haar linkerbil

Afbeelding

en het brandmerk getekend op papier

Afbeelding

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: brandmerk van een Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:48

Dan heeft ze nummer 76. (als ik me niet vergis)
Het linkse kleine verticale streepje dat je op papier hebt getekent zijn ook 2 puntjes.
Als ze idd 13 jaar is dan heeft ze nummer 'M 76' , misschien kun je er iets mee om informatie aan te vragen bij het stamboek.
Ik heb ook een veulen gehad in dat jaar. Ze heet ook Manouk, maar die is al lang verkocht.

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: brandmerk van een Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:53

Barb schreef:
ik heb een foto gemaakt, ik zal hem er zo opzetten samen met de tekening van het brandmerk!

8 maanden geleden is fine van een handelaar geweest, deze kan zich niet meer herinneren waar fine vandaan komt jammer genoeg. Ze komt waarschijnlijk bij een boer vandaan dat wel.



Dat die handelaar niet meer weet waar ze vandaan komt is nou echt handelarenpraat. Dit heb ik ook wel eens meegemaakt, maar ik geloof het niet. Die handelaar zal misschien wel weten waar de papieren zijn, maar dat zal hij toch nooit zeggen.

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: brandmerk van een Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:01

Voor de liefhebbers heb ik een tekening gemaakt met uitleg van het brandmerk van een fjord.
Het nr. 9 weet ik niet meer goed dus is het 1 van de 2 mogelijkheden.
Wat ik bovenaan heb geschreven is niet zo duidelijk, maar er staat: dit vakje is vrijwel altijd leeg. Dat is denk ik voor de '1000' getallen, maar zoveel veulens worden er in een jaar niet geboren denk ik.
Een 2 cijferig nummer heeft maar een enkel kruis en een 3 cijferig nummer heeft een dubbel kruis. Dus elk horizontaal streepje is 1 cijfertje.

Afbeelding

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:55

Als ze van de letter M is wordt ze dit jaar inderdaad 13. Dus waarschijnlijk heet ze ook geen Fine Knipoog

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:59

Ik heb even zitten snuffelen op de site van het stamboek. Maar daar komt onder M-76---- - de merrie Meline uit en die is gechipt. Jouw merrie was toch niet gechipt?

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Re: brandmerk van een Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 15:00

nee mijn merrie is niet gechipt, helaas!

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:03

Dan is dat levensnummer waarschijnlijk ook niet goed denk ik Verdrietig

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:08

sokkebok, kan de laatste 9 een 0 zijn?
Handig plaatje trouwens!

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:13

op M-67 komt wel een merrie zonder chip uit. Kan die het niet zijn? Hoe komen we trouwens aan de letter M of heb ik daar overheen gelezen? Of gaan we van de M uit omdat ze 13 zou zijn?

*edit ik lees nu inderdaad dat er van die 13 uitgegaan wordt Knipoog In mijn zoektocht kwam ik wel een G-76 en een H-76 zonder chipnummer tegen Knipoog

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:34

als het 67 zou zijn dan moet je van rechts naar links lezen... ik zal eens kijken of ik Rian's brandmerk kan vinden...