Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_likepink_
Berichten: 4820
Geregistreerd: 04-06-06

Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 12:37

Nou de titel leud al.
De een zegt dat het een wild ras is en de ander een rijpony.Nu was mijn vraag of iemand ervaring heefd met de connemara.En of het grote of kleine pony's zijn enz.

jen_
Berichten: 275
Geregistreerd: 01-12-05

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:26

Ik heb er ervaring mee... ik rijd er op dit moment eentje bij..
Het is een connemara van 1.51m en veel groter zul je ze denk ik niet tegenkomen.. Leuke paardjes om te rijden maar een erg sterk karakter Lachen niet in de zin van vervelend doen maar ze weet precies wat ze wel en liever niet doet....
en heel betrouwbaar Lachen

_Esther

Berichten: 2139
Geregistreerd: 15-09-07

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:01

Waar ik rijd zijn er ook veel connemara's [5], erg lieve, betrouwbare en sterke paardjes Ja Geweldig ras!

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:18

Ik ben zelf in het bezit van een 7- jarige connemara.

Het zijn erg leuke paarden om te rijden, erg werkwillig, maar toch met duidelijk een eigen karakter. Erg lief voor kinderen, die van mij kan stieren en klieren bij mij, maar zodra ik het dochtertje van een vriendin erop zet, zal hij geen stap meer te hard gaan of iets verkeerd doen!

Heb ook gemerkt dat ze erg hard zijn voor zichzelf. Afgelopen jaar zijn we er uiteindelijk achtergekomen wat er met zijn been aan de hand was, dit is er járen niet uitgekomen en hij heeft al die tijd doorgelopen. En dit heb ik over meerdere connemara's gehoord. Weet niet of dit een plus of een min is... Verward

Ik rijd western met hem, en ben ervan overtuigd dat het zeer flexibele pony's zijn. Een paar keer in de week wedstrijdgericht trainen en een paar keer lekker recreatief, is totaal geen probleem voor het wedstrijdniveau. Het zijn paarden/ pony's die van afwisseling houden.

Die van mij is ook wel eenkennig. Eenkennig is niet helemaal het goede woord, want hij zal met iedereen meelopen en van iedereen wat lekkers aanpakken, maar *uhh, hoe zeg je dat..?!* hij weet wel duidelijk wie z'n baas is en probeert ook uit hoever hij kan gaan... Het verschil is te merken in de omgang, tijdens het rijden ed.
Om als voorbeeld een ruimte inlopen te noemen. Bij mij gaat hij zonder problemen, maar bij een ander gaat hij lopen klieren, twijfelen, stilstaan, andere kant oplopen en meer van die ongein.

Ook een sober ras, die van mij wordt aardig in het werk gezet en krijgt 2x per dag een 1/2 muesli met (nog geen) 1/4 biks en wat luzerne en maiskorrel. Doet-ie het perfect op! Weet alleen niet of dit rastypisch is?!

Edit: Lees over wild/ rijpony's. Die van mij is een echte rijpony, maar toch heeft hij erg erg wilde en heftige momenten tussen zitten, dat hij alleen kan scheuren en gek doen. Toch denk ik zeker dat dit te maken heeft met zijn spat, dat hij waarschijlijk een sprong verkeerd neer heeft gezet oid, want dat racen en scheuren en bokken is alleen in de gallop. En dat nog nieteens altijd.... Gewoon in momenten.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:29

hier eigenaar van 6jarige connemara-merrie, 1.50 (flinke maat voor connemara). Nou alles wat hierboven beschreven word, is zo herkenbaar! pit,krachtig,flexibel,dapper, eenkennig, hard voor zichzelf,eigenwil,maar niet gemeen (sommigen personen zijnwel bang voorhaar, maar zegt meer over hen dan overhaar!!!!) ze loopt over je heen als je niet duidelijk bent, maar als je dat wel bent, doet ze werkelijk alles voor je,springcanon, recreatief maar ook in de sport doen ze erg goed, aangespannen,sgw,western, maakt niet uit, idd sober in onderhoud, ze staat 24/7 buiten, wordt 4keer perweek gereden en krijgt alleen watmuesli erbij voor de vorm )en ruwvoer en doet prima. wel gevoelig voor luchtwegproblemen, maar dat isopgelost nu zebuiten staat. geloof dat dat welvaker voorkomt bij dit ras, maar nooooit meer wat van gemerkt,nadat ze de stoffige stal uit is gegaan.
mijnkinderen rijden erop(nou ja zitten)en ze ispoeslief, bij mij is ze lekker pittig....OFTEWEL...hier grote fan, vind het geweldige ponies!!!!!!!!!!
kijk ook eens op de site van de connemara,leuke weetjes,ponies te koop,etc!

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:31

Celtic: Weet jij ook of het kenmerkend is voor de connemara dat ze zich snel vervelen? Of heb ik een uitzondering?!

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:32

ik heb twee jaar een connemara gehad, en dat was echt een moeilijke pony. in de omgang zeer betrouwbaar en echt heel erg lie, maar met rijden een superheet ding.

Ookhad ze de nodige rugklachten terwijl ze uit een hele sterke goede lijn kwam.

Ik heb een leuke tijd gehad met die pony, en ken ze ook die juist lekker relaxed zijn.

Ik denk dat je gewoon zelf moet gaan kijken, iedere connemara is anders, kwpnners kan je ook niet over een kam scheren.

Over dat vervelen: ze zijn superslim, dus ja! zeker een maatje erbij doen en regelmatig lekker rijden is wel nodig!

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:34

denice schreef:
ik heb twee jaar een connemara gehad, en dat was echt een moeilijke pony. in de omgang zeer betrouwbaar en echt heel erg lie, maar met rijden een superheet ding.

Ookhad ze de nodige rugklachten terwijl ze uit een hele sterke goede lijn kwam.

Denk dat dit ook wel een reden kan zijn voor het pittige gedrag!

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:39

kenmerkend weet ik niet, maar de mijne (en ik denk heel veel) leert enorm snel en ik moet blijven uitdagen. ik vind dat ik mijn hoofd erbij moet houden anders is ze idd snel uitgekeken en wil zij iets anders gaan doen..ze gaat dan niet in de weerstand,maar ik raak dan wel het contact met haar kwijt)

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:53

yvvv schreef:
denice schreef:
ik heb twee jaar een connemara gehad, en dat was echt een moeilijke pony. in de omgang zeer betrouwbaar en echt heel erg lie, maar met rijden een superheet ding.

Ookhad ze de nodige rugklachten terwijl ze uit een hele sterke goede lijn kwam.

Denk dat dit ook wel een reden kan zijn voor het pittige gedrag!


Was het achteraf ook,
Maar het bleef een wakker en zeer voorwaarts dier!

jen_
Berichten: 275
Geregistreerd: 01-12-05

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:35

die ik rijd is totaal niet wakker en voorwaarts haha ze laat (over)duidelijk merken dat ze de buitenritten toch het allerleukste vind... dan zit er ineens wél tempo in Nagelbijten / Gniffelen maargoed, ik rijd haar bij voor het dressuurmatige stukje (dat wil de eigenaresse graag) ik mag natuurlijk alle andere dingen ook wel doen ....

springen vind ze ook erg leuk en idd zoals eerder genoemd... eenkennig maar niet persé in de definitie van dát woord... ze weet heel goed dat je na een tijdje haar "baasje/verzorger, wat dan ook" bent. Ook erg lief voor kinderen idd

maar het voorwaartse zit er tijdens het "werk" niet echt in... ook al probeer ik haar constant bezig te houden

helaas rijd ik haar vandaag voor het laatst Verdrietig want ik ga verhuizen en dan word het een beetje te ver ....

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:09

Ik heb er redelijk wat gereden, en ze waren allemaal behoorlijk wakker, maar erg betrouwbaar. Over het algemeen ook erg aanhankelijk naar mensen toe, ook de veulens.

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:57

Wij hebben sinds een klein jaar een 16-jarige Connemara merrie.

Ik was van kinds af aan al wel fan van dit ras.
Vorig jaar heb ik dus deze pony kunnen kopen voor mijn zoon.

Het is een fantastische merrie. De verhalen hierboven herken ik wel.
Starlight wil graag voor je werken en is dol op springen. Zo af en toe is ze "stout" en kan ze je aardig in de maling nemen. Clown Desondanks is ze superbetrouwbaar, lekker voorwaarts en bomproof op buitenritten.
Oh ja, haar stokmaat is 1.47.

Alexandra_x
Berichten: 464
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Voorburg

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:14

wij hebben er 2.
de mijne is de zus van starlight(van de post hierboven
Clown ) en is alleen iets minder voorwaarts maar ook echt bomproof op buitenritten, mn zusje springt er haar buitenwedstrijden mee want die van haar(ook een connemara) is daar iets te sterk nog voor. mijne is af en toe wel lui Clown en ook super eenkennig. t is overigens een merrie, ik rij met haar L2 en ga in het buitenseizoen weer beginnen omdat ze van de winter ziek was enz. die van me zusje is een zoon van starlight(van de post hierboven Clown ) dus we hebben familie;) t is een ruin en me zusje gaat er B mee springen binnenkort hij is 6 jaar heeeeel speels en heeeeel nieuwschierig, is wel pittiger dan de mijne maar superlief.

nanootje
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-07-07

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:52

Mijn Carney was een schat van een paard.Hij was 1.57 m dus aan de grote kant, maar daar was niks van te merken.Hij vond alles goed en gezellig.Alle kinderen kon je er zo op zetten ook als ze nog nooit op een paard hadden gereden hobbelde ze rond door het weiland op hem.Als ik ging rijden wou hij echt voor je werken hij reed ook op Z1 niveau. Met buiten ritten ook wel braaf, maar met andere paarden meestal hip hoppen. Pling

Gabs
Berichten: 79
Geregistreerd: 16-01-07

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:54

Ik rijd ook een connemara.
Rijd het beestje nu een jaar
En ze doet echt alles voor me tegenwoordig
Wat op het begin wel eens anders is geweest.
Ze zijn ook wel erg veelzijdig, koppig ook wel Knipoog
Wel is ze erg voorwaarts, wat ik hier over de meeste wel hoor.
We rijden eigenlijk altijd buiten en moet ook door het dorp Maar daar is ze echt super braaf
terwijl ze tijdens de les nog wel eens streken heeft

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:57

de connemara's die ik ken deden het beide erg goed in de sport. Die een had een ongelimiteerd vermogen met springen en de ander liep Z dressuur.

_likepink_
Berichten: 4820
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 17:59

oke dankjewel het klinkt dat het leuke pony's zijn.

Mereltje_

Berichten: 539
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:31

Ik rijd op vakantie in Ierland vaak op een Connemara en ik vind het een superpony om op te rijden. De verhalen die ik vaak over Connemara's hoor kloppen bij hem helemaal. Hij is slim, lekker voorwaarts en werkwillig en hij kan goed springen. De grootte variërt nogal, voor zover ik weet kunnen ze tot 1,48 of 1,50 worden Verward Vind het erg leuke pony's en als ik ooit zelf een paard wil komt dit ras zeker in aanmerking. Alleen schijnen ze vaak wel duur te zijn.

Lollypop2002
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:48

Ik wil ook een Connemara overwegen. Zeker na deze reactie's. Het wordt mijn eerste paardje en ik wil het liefste een recreatie paardje. Het is mij verteld dat ze rustig, lief en betrouwbaar zijn. Dat zoek ik in een paard.
Zijn ze geschrikt als eerste paard?

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:58

Lollypop2002 schreef:
Ik wil ook een Connemara overwegen. Zeker na deze reactie's. Het wordt mijn eerste paardje en ik wil het liefste een recreatie paardje. Het is mij verteld dat ze rustig, lief en betrouwbaar zijn. Dat zoek ik in een paard.
Zijn ze geschrikt als eerste paard?


Hoi, dit is al een erg oud topic (2007) dus zou even een nieuwe maken als ik jouw was.
Heb zelf ervaring met de connemara's van de manege dus als je wilt kan ik je via pb of in een nieuw topic mijn ervaring van ze vertellen?

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: Wie heeft er ervaring met de connemara pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 20:12