Boulonnais en Percheron, informatie gezocht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peaches

Berichten: 1704
Geregistreerd: 04-12-05

Re: Boulonnais en Percheron, informatie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 03:30

wauw......wauw, wauw, wauw........

White_Fella

Berichten: 1847
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Limburg

Re: Boulonnais en Percheron, informatie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:29

haha je bent van harte welkom! heb bijna vakantie dus laat binnekort maar wat weten..

Harmonie
Berichten: 34
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:06

Asjemenauw:

Een percheron vinden in Nederland valt al niet mee en een veulen
wordt helemaal zelden te koop aangeboden.
Als je een percheron veulen zoekt zal je richting Frankrijk moeten.
wij hebben dit in 1995 gedaan en daar een merrie veulen gekocht bij een Percheron fokker.
Onze percheron is dus nu 14 jaar.
In September is altijd de hengsten en merriekeuring op Haras Du Pin.
De fokker waar wij onze schimmel gekocht hebben fokt heel veel zwart.

zie z'n website : http://www.sarthe-percheron.com

Ankie Boris:
Ziet er netjes en rustig uit voor de sleep.
Dat gaat helemaal goed komen voor de koets.
Maar je hebt helemaal gelijk ook al is het een trekpaard, rustig aan dan heb je er het
langste plezier van. Wij hebben onze Percheron ook pas met 3 jaar beleerd voor de koets.
In Frankrijk zie je wel andere dingen dan lopen ze met twee voor de koets
en voor je het weet zijn de beentjes versleten.

Asjemenauw

Berichten: 521
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 01:23

@Ankie
Zal morgen even mijn agenda trekken ;)

@Harmonie
Bedankt voor de link
We hebben idd plannen om over een paar maanden voor een paar dagen naar Frankrijk te gaan. Hangt een beetje af van wanneer mijn oom (mijn tolk en gids want ik spreek -op bonjour na- geen woord Frans) tijd heeft. Best wel spannend allemaal hoor *D

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Re: Boulonnais en Percheron, informatie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 01:55

Ik vind het ook super paarden om te zien!
Zou je niet kunnen helpen om te vertellen waar je ze kan kopen, maar kan je wel vertellen dat op de bekende hengstenstal in Cluny in Frankrijk ook een aantal prachtige Percherons staan en volgens mij zelfs ook een aantal Boulonnais. Toen ik er was werd er een schilderij gemaakt van een prachtige Percheron hengst, heb er toen ook 2 rolletjes vol geschoten!

Asjemenauw

Berichten: 521
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:16

@Filou
Foto's !! :D

White_Fella

Berichten: 1847
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:25

Asjemenauw schreef:
@Ankie
Zal morgen even mijn agenda trekken ;)


Prima, ik hoor het wel! Morgen vertrek ik naar Bilzen, en kom pas zondagavond terug..volgend weekend hetzelfde alleen dan gaan we naar Duiven met de paarden. Dan check ik dus ook geen mails enzo..

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Re: Boulonnais en Percheron, informatie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:09

Ik zal van de week even kijken of mijn scanner mee wilt werken, dan scan ik wat foto's in ;)

nobel1

Berichten: 980
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:12

Hebben jullie mijn perch hengstveulen al te koop hebben staan op eenmaal andermaal???? -:)
Als jullie er iemand voor weten hoor ik het graag!!!

White_Fella

Berichten: 1847
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Limburg

Re: Boulonnais en Percheron, informatie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:36

mooi veulen, ben benieuwd hoe zijn kleur gaat veranderen..

Asjemenauw

Berichten: 521
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 02:24

SORRY!!!!!!!!!!!

Ik heb het zo verschrikkelijk druk gehad |o
Morgen stap ik in de auto, op weg naar een paar dagen vakantie ... daarna ben ik weer op volle sterkte terug hoor :oo
en ... 1 augustus ... dagje Belgie ... veulentjes kijken ... whaaaaaa SPANNEND!!!

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Boulonnais en Percheron, informatie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 13:10

Asjemenauw wat gaaf!!! Wel foto's maken heh! :)

White_Fella

Berichten: 1847
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:57

Eejj wat lees ik, ga je bij Frans kijken dan??
Heb 'm toevallig vorige week nog gezien in Bilzen. Veel plezier en fijne vakantie!! :wave:

Asjemenauw

Berichten: 521
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:28

Ben er weer!!!

Nog geen afspraak met Frans gemaakt hoor :o zal Frans straks even een mailtje sturen en vragen wat hij voor mij in Frankrijk heeft gezien :D
1 Augustus ga ik kijken bij een fokker van Vlaamse paarden. Stiekem al een oogje op een veulen dat ik heel erg mooi vind ... maar ja ... een foto zegt niet zo heel veel he. Eerst maar even kijken. Info inwinnen enzo. En dan zien we wel weer.
Voor komende maand hebben we alvast wat dagen vrij gepland dus ruimte genoeg voor wat andere bezoekjes af te leggen (Frans en Ankie hihiii) en dan zou ik ook nog wel een paar dagen naar frankrijk willen.
Pffff ... het is nog een hele klus om een veulen te vinden :+

Mijn camera gaat overal mee naartoe, dus foto's volgen zeker hihihiiii

White_Fella

Berichten: 1847
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:32

haha..ik heb Frans destijds ook dood-gemaild.. :Y)

Geen overhaaste beslissingen maken, je geduld wordt danig op de proef gesteld, dan spreek ik uit ervaring..maar het is uiteindelijk wel echt de moeite waard!
Is dat veulen een hengstje? Of wat zoek je eigenlijk?
Ben zelf niet in Frankrijk geweest toen, ik spreek de taal totaal niet dus die kunnen me vanalles wijsmaken..je had me moeten zien toen ik Boris ging halen bij de fokker in Frankrijk..haha net een lachfilm hoor..gelukkig was Frans mee om alles voor me te vertalen..
Hou je camera dan maar in de aanslag!!

nobel1

Berichten: 980
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:03

Hallo iedereen,

Zelf woon ik in noord frankrijk en precies in het gebied waar de Boulonnais oorspronkelijk vandaan komt.
Helaas (voor jullie ;) ) bezit ik zelf alleen maar dravers, maar vrienden van mij fokken Percherons en Boulonnais paarden met uitstekende papieren.
Dus mocht er iemand zijn die geinteresseert is in correct gefokte boulonnais en percherons in allerlei kleuren en leeftijden geef me een gil en ik ga er voor jullie achteraan!

Ik doe dit trouwens niet om er zelf rijker van te worden hoor (ben al druk zat met mijn B&B), maar ik zou het leuk vinden als deze rassen wat meer in Nederland gepromoot worden en ik denk dan mijn vrienden dat ook hartstikke leuk zouden vinden!

White_Fella

Berichten: 1847
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:09

Leuk, weer een kennis erbij van de Boulonnais..!
Heb op het moment mijn handen vol aan Boris, 1 Boulonnais-puber is effe genoeg voor mij :Y)

Asjemenauw

Berichten: 521
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:27

Owww ik was je echt niet vergeten hoor Nobel! We zitten met onze agenda's te knoeien en te zoeken naar gaatjes die groot genoeg zijn voor een bezoek aan Frankrijk. Jouw B&B zit in precies de juiste omgeving voor onze zoektocht ... dusse ...

Ik heb gelukkig familie die veel in Frankrijk is en de taal ook enorm goed beheersen ... dus dat komt enorm goed uit. Maar dit zijn dan zeker informele bezoeken, meer om het ras en de paarden van wat dichterbij te ervaren. Ik kan alle hulp van Frans enorm goed gebruiken hihiii. Ik zal even kijken of ik een foto kan oploaden van het veulentje dat ik nu graag wil ontmoeten ... maar ... bezoeken is nog geen kopen hoor.
Kijken en vergelijken en nog eens goed kijken ... dat is het motto.
Deze rassen zijn zo zeldzaam en zo moeilijk aan te komen, maar dat wil niet zeggen dat je dan meteen de eerste de beste moet kiezen he.

-kom zo terug met foto hoop ik-

Asjemenauw

Berichten: 521
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:27

Lieffie nietwaar :wow:
Afbeelding

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Boulonnais en Percheron, informatie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 15:44

Wat is precies een Vlaams paard? Is dat 'gewoon' het belgische trekpaard of is het een losstaand ras?

Asjemenauw

Berichten: 521
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:12

Wat is een Vlaams Paard ???? Geen gemakklijke vraag, maar ik heb dit antwoord voor je kunnen vinden:

Vlaams paard Voor de geschiedenis van dit paard gaan we 200 à 300 jaar terug. Het was namelijk in de 18e eeuw begin 19e eeuw dat dit paard hoofdzakelijk werd gebruikt om goederen en mensen te vervoeren over de weg. Vooral in streken waar het vervoer met paard en wagen voor veel paarden zwaar was, bleek het Vlaams paard een ideale partner te zijn. Hij baande met weinig moeite zijn weg naar de bestemming.

Naast transport werd het Vlaamse paard ook gebruikt in de landbouw en vond hij ook veel bijval in de kringen van de koninklijke en adellijke families.
Door de opkomst van de wagen en de industrie verdween het Vlaamse paard uit het straatbeeld van België. Het waren de Amerikanen en Canadezen die het bijzondere nut van deze paarden inzagen en deze invoerden om hun lasten te verzachten.

De Amish, een protestantse geloofsgemeenschap in Noord-Amerika, zweren elke moderne techniek af en blijven daarom nog steeds gebruik maken van de echte paardenkracht van deze Vlaamse reus. Mede hierdoor is het Vlaamse paard al meer dan 100 jaar raszuiver kunnen blijven.

Het aantal Vlaamse paarden in Amerika en Canada is ondertussen enorm groot. Het zou uitgegroeid zijn tot een van de grootste koudbloed stamboeken van de wereld. Jaarlijks worden er aan dit stamboek 18.000 tot 20.000 nieuwe veulens toegevoegd.
Dus bezorgdheid om toevoer van nieuw bloed moet er bij de Belgische fokker voorlopig niet zijn.

Het is trouwens de Vlaming Roger Talpe geweest die het ras in 1993 in België herintroduceerde vanwege zijn bijzondere eigenschappen. In 2005 kwam er de erkenning als derde koudbloedras. Het Vlaamse paard neemt nu plaats naast de Ardenner en het Belgische trekpaard.

Een verschil met de andere koudbloeden is er wel. Het Vlaamse paard heeft een snelheid van 6 à 7 km per uur terwijl dit over het algemeen 4 à 5 km per uur is bij de anderen. Dit komt waarschijnlijk door het oorspronkelijke doel waarvoor dit paard gefokt werd, transport van personen en goederen over de weg. Terwijl de anderen hoofdzakelijk gefokt werden voor de landbouw waar 4 à 5 kilometer per uur nog te volgen is door de menner die er achteraan moet lopen.

Gewicht:
Het gewicht van het paard ligt tussen 750 en 1000 kg.

Kleur:
De kleur is overwegend vos met lichte tot witte manen.

Hoogte:
Het Vlaams paard is tussen 1.65m en 1.95m groot.

Karakter:
Het Vlaamse paard is een heel rustig paard. Ook als het een tijdje heeft stil gestaan, bv. in de winter, kan je hem daarna zonder probleem weer aan het werk zetten. Het Vlaamse paard is een goede werker en het is vaak ook zichtbaar dat hij hiervan geniet.

Gebruik:
Tegenwoordig staat de deur wagenwijd open voor het recreatieve gebruik. Vanwege zijn goede en zachte karakter kan dit paard bijvoorbeeld gemakkelijk ingespannen worden zodat de hele familie met paard en wagen op pad kan om samen te genieten.

Reactie van een lezeres van het Paardentips Magazine:

Het Vlaams paard is een super ras, je kan er alle kanten mee op en ze zijn erg sterk.

Foto's en info kun je hier vinden: www.vlaamspaard.be

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 18:06

Asjemenauw schreef:
Het Vlaamse paard neemt nu plaats naast de Ardenner en het Belgische trekpaard.

Dit was eigenlijk alles wat ik wilde weten _O-

Maar thnx voor de info, ik kende het ras nog niet dus ik ga er even rustig voor zitten :)

White_Fella

Berichten: 1847
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Limburg

Re: Boulonnais en Percheron, informatie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:07

Toch is een Vlaam weer 'n stukje anders qua bouw dan bijv. een belgisch trekpaard of bijv. een Boulonnais hoor GreaseMonkey, als je dat tenminste bedoelde..
Erg leuk veulen zo op die foto!

Asjemenauw

Berichten: 521
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 01:00

Klopt! Een Vlaamse lijkt maar vrij weinig qua bouw en beweging op een Belg of Ardenner. Ze zijn (is mijn mening) sportiever gebouwd best veelzijdig inzetbaar ook. Een Vlaam heeft net als bijv. een Boulonnais ook net wat meer 'pit'.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 05:57

Ik bedoelde niets, ik had nog nooit van het ras gehoord dus ik vroeg me gewoon af of het een apart ras was of een andere naam voor een belgisch trekpaard... apart ras dus :)

Moet trouwens wel zeggen dat ik de Boulonnais nog steeds mooier vindt :o (bloed kruipt waar het niet gaan kan heh :) )