Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 23:57

Oh nee ik vind de meeste posts echt top hoor, van heel veel dingen denk ik ook echt: ' Ja, zo doen we dat ook of bij andere paarden ook' . En ik vind topics juist boeiend als er een discussie is omdat je dan voor jezelf dieper moet nadenken over het waarom je bepaalde dingen wel en niet doet :) .

Maar dat gaat zeg maar over de 'theoretische discussie' , het sparren zogezegd. In de praktijk lukt wat we tot nu toe doen best goed en ik dacht laat ik dat laatste nog even benadrukken. Er zit imo een verschil tussen tips vragen omdat je dat leuk vind en graag leert, en tips vragen omdat het niet meer lukt.

Nog even over het Freeze stuk ( wat wij wel degelijk herkennen, waar we graag aan willen werken is dat ze leert dat ze kan bewegen tijdens het hangen, en dan niet lopen maar haar oor of haar hoofd naar beneden zou ook fijn zijn :+) . Het lastige is, dat deze merrie soms Freezed, soms Flight en soms Fight. Gelukkig niet ook nog Faint :') .

Fight is er na grondwerk en een goede merriegroep ( Je kan niet alles zelf ;) ) er uit. Freeze and Flight doet ze wisselend per situatie en dat kun je naar ons idee alleen ombuigen door die betreffende situatie op te zoeken en haar een andere keuze te bieden.

Ze heeft een heel vriendelijk karakter, ze heeft alleen verkeerde dingen geleerd, het is ook niet zozeer 'protest' als meer 'gewoon doen wat ze nou eenmaal altijd doet' en het is aan ons om 'dat wat ze altijd doet' te vervangen door een comfortabele oplossing.

Protest hebben we ook meegemaakt bij andere paarden, dit is imo geen protest maar angst. En dat maakt het eigenlijk lastiger?

Man, wat banketstaaf ik weer veel :o en dat terwijl het meeste van Cer komt hoor :o

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:11

Wat leuk dat er best veel mensen geïnteresseerd zijn in de ontwikkelingen van dit beestje :j

Ik heb even op mn gemakje globaal de reacties doorgelezen, en hoewel Ruitje prima verwoord hoe we het doen met Jada, wilde ik hier en daar nog wat aantippen, op persoonlijke basis.

Ik las iets over raskenmerken en afstamming.. ik heb daar niet heel veel mee, je kunt het in je achterhoofd houden, maar een vader of moederpaard staat er bij het beleerproces niet naast om te vertellen wat er aan de hand is. Wel krijgt een veulen veel mee van de moeder zolang t nog aan de voet loopt. Uiteraard zijn sommige raskenmerken aanwezig, maar dan nog steeds is dat een gemiddelde en is ieder dier een individu wat je als zodanig moet leren kennen, zodat je gericht voor dat dier aan het werk bent.

De tip van het krukje komt een aantal keren voorbij. Zoals Ruitje al toegelicht heeft, vinden wij dat een extra obstakel wat in je ruimte staat en waar de grootste ongelukken mee kunnen gebeuren. Als t paard aan het lopen gaat, kun je nooit voorkomen dat ze over t krukje lopen, met alle gevolgen en bijkomende angst van dien. Daarnaast heeft Jada baat bij vaste patronen en voor haar wordt een krukje ook een extra obstakel, nl nog iets waar ze op moet letten.
Ook was te zien dat ze bij me vandaan loopt. Om uit te leggen dat dat geen effect heeft, loop ik met haar mee (je kunt wel weglopen, maar daar ga ik niet mee weg). Als ik van een krukje af moet stappen om haar te volgen, kost dat teveel tijd en heeft haar actie teveel succes.

Voor wat betreft het ademhalen, dat was in het begin inderdaad een issue. Nu laat ze al meer ontspanning zien. Wat Ruitje ook al aangaf is dat we graag willen dat ze iets doet, zodat ze zichzelf uit de standbeeldmodus haalt. Nu kun je dat op film niet zien, maar haar halsspier wordt al wat losser als ze staat.. nu willen we graag dat ze haar oren, neus, lippen, hele hoofd of hals gaat bewegen terwijl ze stilstaat, zodat ze leert dat dat een mogelijkheid is. En dat dat NIET betekent dat je dan meteen als een malle moet vertrekken... :)
Als ze dat kan, gaan we zelf vragen of ze wil bewegen met gewicht. Maar we moeten dat goed voorbereiden want de kleinste misser zorgt dat ze zelfvertrouwen verliest.. en dat willen we niet :n

@0000: een nuttige post :j
Echter.. wat je aangeeft over het opdelen in kleine stapjes, dat is ook gebeurt, Ruitje geeft dat een aantal posts ervoor aan. Precies wat jij beschrijft hebben we met haar gedaan. Alleen hebben we ervoor gekozen om uiteindelijk, na een aanzienlijke periode, verder te gaan, omdat ze met de babysteps TE lang bleef hangen in haar gedrag. In plaats van iets verbeteren, bevestig je de onzekerheid en de angst. Ze moest UIT dat patroon. Ook omdat we niet weten wat er voorheen met haar gedaan is precies. Dus door dat gedeelte te negeren en 'gewoon' verder te gaan, worden de voorliggende stappen ook eenvoudiger.
Zoals te zien is, kan ik haar nu gewoon benaderen en tot halfhoog opstappen, een aantal keren achter elkaar.
Dan kom je idd ook op het gewicht, dat is met mijn 65kg best pittig :j
De angst van Jada zat bij het gewicht en de hoogte, ik ben het ermee eens dat opstappen het het meest oncomfortabele moment voor een paard is (we hebben ook overal opstapkrukjes staan) maar het moet wel kunnen. Wij kiezen er meestal voor, en bij deze ook, om niets te ontwijken, maar het paard 'klaar te maken voor de buitenwereld' en dus de grote gemeenschappelijke deler aan te houden. Dit is hoe er uiteindelijk opgestapt gaat worden, dus dit is waar ze aan moet wennen. En dus hoort het verwerken van het gewicht erbij.
Overigens, dit is nu alweer een gepasseerd station, het opstappen tot half hoog gaat in een vrij soepele snelle beweging nu, dus dit 'hangen' heeft om en nabij 2 dagen geduurd, waarbij ze dus zeggen en schrijven ongeveer 9 keer dit gewicht heeft moeten verwerken.. :)
Uiteindelijk willen we een paard wat zich in alle omstandigheden kan handelen en als er ooit iemand wat traag op zou stappen, moeten er geen ervaringen uit het verleden naar boven komen ineens waardoor er dingen mis kunnen gaan..

Snoepjes.. persoonlijk ben ik echt geen fan van snoepjes in het leerproces. En dit specifieke paard is erg onzeker. Onzekerheid kun je niet lijmen met snoep. Je moet ze tools geven om de wereld aan te kunnen. De bravoure om dingen te ondernemen moet uit hun komen. Met snoep ga je een soort van symptoombestrijding aan, maar doe je weinig met het onderliggende probleem. Daarom behandelen we haar ook niet echt met zijden handschoentjes.. we kunnen haar niet haar hele leven beschermen voor alles wat ze eng vind en dus moet ze de confrontatie aangaan. En we merken dat dit bij dit paard lijkt te werken :j

Het werken met paarden erbij is een leuke suggestie :j Voorheen heb ik dat ook wel gebruikt. Maar je moet dan heel zeker zijn van de overige paarden en ruiters.. (en dat weet ik niet precies :+). We zullen eens wat mensen gaan aanspreken :D

Verder is het een heel lief diertje wat niet zo goed weet wat ze met zichzelf en de rest aanmoet, maar we merken hele snelle verbeteringen. Ze wordt steeds comfortabeler in haar omgeving en gaat zich openstellen naar mensen, en dat in aanzienlijk korte tijd. Dat vinden wij overigens ook van belang, want zoals eerder aangegeven, hoe langer zo'n proces duurt, hoe langer een paard in onzekerheid leeft.

Het voordeel van een paard wat makkelijk in een vast patroon schiet, is dat wanneer het juiste patroon voor elkaar is, dat dan ook constant is (als je niet heel achterlijk doet). Dat maakt de toekomst voor deze wel heel interessant :j Qua uiterlijk en loop is het echt een gaaf beestje :) En dat zouden meer mensen moeten kunnen zien uiteindelijk

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:55

Duidelijke uitleg, Cer. :j

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:29

Hele goede uitleg _/-\o_

Het dwingt jouw en ruitje wel om goed na te denken over hoe jullie onder woorden brengen waar jullie mee bezig zijn. Dat is ook voor jullie niet slecht omdat je dan moet nadenken over het waarom want het forum neemt niet zo snel genoegen met "het voelt goed". Waardoor dit dier jullie weer helpt om nog betere beleerders te worden :)

Als ik trouwens zie hoe goed jullie met al jullie ervaring nog nadenken over de te volgen stappen dan is het maar goed dat deze merrie snel genoeg bij jullie is gekomen. Dat was voor een eerstepaard-bezitter echt een te grote kluif geweest. Gaat het goed met de draver die jullie haar geleverd hebben?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:45

Leuk om dit te volgen.
Toch een opmerking die ik - geloof ik - nog niet voorbij zag komen. Aangezien je geen ervaring hebt met Friezen, wil ik je er toch op wijzen dat dit ras zich langzamer ontwikkeld - zowel fysiek als geestelijk - dan 'gewone' warmbloed paarden. Hou daar rekening mee met het beleren, drie jaar is best vroeg voor een Fries. De meeste zijn pas op hun 6e/7e levensjaar uitgegroeid en volwassen. Natuurlijk hoef je niet te wachten totdat ze die leeftijd hebben maar je ziet wel aan de reacties van het dier dat alles wat er gebeurd behoorlijk overweldigend is. Het te vroeg aanpakken door de vorige eigenaren kan dus best de oorzaak van de huidige onrust zijn. Langzaam aan dus, en ruime pauzes inlassen. Het is dus niet alleen een les in beleren maar ook in geduld oefenen!

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:57

Duidelijke uitleg van zowel Ruitje als Cer, super dames! Wat betreft het krukje, ik heb het mijne ook zowel zonder als met geleerd, inderdaad omdat je zonder makkelijker kunt corrigeren zonder over t krukje heen te denderen, en buiten straks zijn er ook niet altijd krukjes, dus ik wil dat mijn paard ook dan gewoon kan stilstaan :)
Wat betreft de opmerking hierboven, geen enkel paard is op zijn 3e al uitgegroeid, en wat betreft geduld en kleine stapjes doen ze het volgens mij prima. Ze kijken waar de merrie goed op reageert.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:17

Ach je meent het...
Ik zeg natuurlijk ook niet dat Ruitje/Cer het niet goed doen of te snel gaan, ik geef alleen maar een tip .

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:22

Rustig aan mensen... :)
Niemand hoeft t te gaan verdedigen of voor ons op te nemen :o , laten we dit een gezellig en leerzaam topic houden -:)

Er staan hele leuke dingen tussen, en we zijn nog lang niet klaar :j

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:27

Cer schreef:
Niemand hoeft t .... voor ons op te nemen

Dat maken wij wel uit ~~}>




:+

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:17

Jannepauli schreef:
Leuk om dit te volgen.
Toch een opmerking die ik - geloof ik - nog niet voorbij zag komen. Aangezien je geen ervaring hebt met Friezen, wil ik je er toch op wijzen dat dit ras zich langzamer ontwikkeld - zowel fysiek als geestelijk - dan 'gewone' warmbloed paarden. Hou daar rekening mee met het beleren, drie jaar is best vroeg voor een Fries. De meeste zijn pas op hun 6e/7e levensjaar uitgegroeid en volwassen. Natuurlijk hoef je niet te wachten totdat ze die leeftijd hebben maar je ziet wel aan de reacties van het dier dat alles wat er gebeurd behoorlijk overweldigend is. Het te vroeg aanpakken door de vorige eigenaren kan dus best de oorzaak van de huidige onrust zijn. Langzaam aan dus, en ruime pauzes inlassen. Het is dus niet alleen een les in beleren maar ook in geduld oefenen!


En weer iets wat totaal nergens op gebasseerd is. Een fries is net als elk ander paard op een gewone manier te beleren ook een KWPN-er en noem maar op ander ras. Moet je met beleid doorrijden en trainen. En dat laatste wordt nogal eens vergeten. Want ja, ze horen op 6-jarige leeftijd al in de Z te lopen. :? Als men dat nu eens los zou laten. Dan zouden er heel wat minder paarden afgekeurd worden voor de sport. Omdat ze dan de tijd krijgen om sterker te worden in hun lijf.

http://www.bitmagazine.nl/artikelen/tip ... ijd/31289/

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:04

Ik pleit ervoor dat je met een Fries rekening moet houden met hun langzamere ontwikkeling en jij vindt dat nergens op gebaseerd en beweert daarna iets wat op hetzelfde neer komt? Nou FriesWietske met zo'n naam zul je het wel beter weten .. :)F

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:02

Volgens mij beweert ze dat alle paarden een langzamere ontwikkeling hebben dan er vaak rekening mee gehouden is... niet alleen een Fries is op zijn zesde nog niet volgroeid een KWPN-er of ander ras ook niet.

Maar goed volgens mij doet TS en alle hulptroepen het prima, erg leuk om alles mee te krijgen.

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:28

Ben net begonnen in dit topic en het ziet er uit als een topic naar m'n hart,maar moet toch eerst even regeren op dat filmpje van de Friese Draverij...

Haha, wat een geweldig filmpje! Ik had geen geluid aan, dus was volkomen onbewust van de aanwezigheid van 'ene' Edelien. Je ziet de startauto met een vrij klein veld daarachter en als we al een aardig eind op weg zijn schiet er ineens nóg een Fries het beeld in. En hóe! *\o/* :D

Wat een verschil met de rest van het veld, ze gaat er voorbij alsof er niets loopt. En wat een enorm hoog bewegings-ritme heeft ze ook. Vroeg me eerst af of ze wel een zuivere Fries was, maar zo ziet ze er wel uit, eenmaal aan de finish.

Als ik me goed herinner was de Fries ooit een harddravers ras...nou die aanleg heeft zij duidelijk nog door de aderen stromen. :j De tweede draaft trouwens ook lekker, maar verbleekt nog steeds bij Edelien. De anderen doen me meer aan Friese tuigers denken, met een vooral verheven draf, de passen afmakend in een trager tempo (al was het paard voor de sjees natuurlijk wel in het nadeel ten opzichte van de (antieke) sulky's).

Voor jou hoop ik dat je nieuwe paard inderdaad een Edelien blijkt te zijn en ooit net zo schittert op Wolvega. ;)

EngeltjeS

Berichten: 16644
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:43

Wat een leuk topic, en eerlijk gezegd vind ik dit leuker om te volgen dan een draver. Is het stom dat ik dat zeg? :P
De houding van het paardje doet mij heel erg denken aan een fries die ik heb door gereden.
Ook haar reactie's, alles wat jullie over haar schrijven herken ik van "mijn" friesje.
Toen het allemaal wat bevestigd was, had ik echt een super paardje onder mijn kont.

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:47

Jannepauli schreef:
Ik pleit ervoor dat je met een Fries rekening moet houden met hun langzamere ontwikkeling en jij vindt dat nergens op gebaseerd en beweert daarna iets wat op hetzelfde neer komt? Nou FriesWietske met zo'n naam zul je het wel beter weten .. :)F


Tja, waarom denk je dat ik hier op reageer. En schrijf mijn naam wel goed als je mij bedoelt.
Wij zitten al jaren in de Friezen en hebben ze altijd al vanaf 3 jaar beleerd en ook gewoon doorgereden. Maar met beleid getraind. Dus niet al gezorgd dat ze de oefeningen van de Z al op 6-jarige leeftijd kennen. En zoals ik het lees bij ruitje, nemen ze ook de tijd. Friese paarden zijn niet anders dan alle andere rassen. Dus zou niet weer met zo'n vooroordeel komen. Want wat jij zegt geld voor alle paarden.

En als we het toch over de geschiedenis van de Fries hebben. Heel vroeger reden de edelen en ridders op ze. Dus zo zwak als sommigen hier beweren zijn ze niet.

En ga hiermee niet het topic van ruitje verder mee vervuilen. Zoals sommigen hier dat juist wel willen doen. Denk dat ruitje en Cer genoeg ervaring hebben om te weten hoe ze met een paard om moeten gaan of dit nu een draver of een Fries is.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:04

Goh dat zinnetje over 'vervuilen' had ik ook gebruikt maar weggehaald vanwege de onvriendelijke implicatie. Als jij mijn Friezenervaring wil inhalen zul je nog lang moeten leven :)), maar vooruit ik heb je verder niks te zeggen. Ruitje/Cer.. excuus voor dit gezeur!

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:18

No prob.. :)
Als jullie wel gewoon leuk blijven meelezen / posten, wel zo interessant (voor ons ook!) +:)+

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 20:12

@ Rex_Rolfo: Ik kreeg toevallig een filmpje van de dravermerrie onder het zadel, gaat erg goed. Ook dat is erg leuk, je helpt een draver aan een goed huis, maakt mensen blij en uiteindelijk Jada ook. Soort van win-win-win. Weet alleen niet of ik Cer blij maak met deze aankoop :') .

Dat wij geen ervaring hebben met Friezen is overigens een aanname die niet juist is :) . Zowel Cer als ik hebben ervaring met het ras en ik denk dat wij daarnaast genoeg gezien hebben om ook zonder 'ras' te kunnen kijken naar een paard zijn mogelijkheden ( als we dat niet konden was dravers omscholen ook onmogelijk denk ik, zonder iets lelijks over mijn favo ras te zeggen :') )

Ik denk dat er meerdere redenen zijn waarom wij haar nu zadelmak willen maken, ze is bijna 4 dus imo moet zadelmak maken dan kunnen maar daarnaast geld zakelijk gezien dat ik haar geen 2 jaar kan houden totdat ze compleet uitgegroeid is.Tenzij iemand dan 10.000 wil betalen :+ ? . Wat je dan dus zou kunnen doen is haar verkopen zoals ze is, dat is gewoon niet mijn stijl. Ik wil dat paarden naar een blijvend huis gaan en ik wil snachts kunnen slapen. Stel dat mensen hier zelf mee aan de slag gaan over een half jaar en het gaat mis? Dan kies ik er liever voor haar nu met een goede basis te verkopen zodat ze bij haar nieuwe eigenaar lekker het land op kan en daarna weer opgepakt kan worden.

Het lastige met omscholers is in die zin, dat je er
gewoon geen 2 jaar ( dan zou ze 6 zijn) voor uit kan trekken :) . We zijn ons echter wel steeds bewust van haar leeftijd en proberen daar zo goed mogelijk mee om te gaan :) .

@Selima: Edelien is echt een mega talent en inderdaad, Friezen zijn o.a. de voorouders van de huidige harddravers :)

@EngeltjeS: Waarom is dit leuker om te volgen dan een draver? Vanwege het ras of omdat Jada een geschiedenis heeft :) ?

We hebben op dit moment ook een 4 jarige draver in de omscholing staan, is lang niet zo'n boeiend topic maar wel leuk voor ons. Dit is leuk voor zo als 'hobby' maar als het je eigen paard is of je moet er echt je geld mee verdienen, zou ik toch zo'n lief dravertje nemen :')

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:25

Het ging hier zo geweldig vandaag, ik had het zelfde probleem als de TS wel in mindere maten,maar mijn groote vriend vond het opstappen ook eng, verstijfde en zodra je been erover heen ging was hij weg. Hij stopte wel braaf na een paar meter maar is toch eventjes heftig als je half zit en paard raced onder je weg. Joep is ook een paard dat of extreem angstig reageerd of in de freeze stand gaat. Ik heb er vandaag 20 minuutjes over gedaan maar daarna ben ik opgestapt en hij bleef super braaf staan en ontspande zelfs uiteindelijk. Hoe ik het deed, gewoon naast krukje zetten en een snoepje bij zijn schouder geven ( waarom bij schouder volgt later) Dit een aantal keer herhaalt natuurlijk met een beloning op stem. Toen heb ik als een gek met een platte hand op het zadel lopen slaan, blijven slaan al rent hij om je heen blijven slaan, pas als ze stoppen ook stoppen met slaan. Na 3 keer was bij Joep de link gelegd als ik stilsta stoppen ze, hetzelfde gedaan met de beugels laten klapperen ( niet tegen hem aan maar zeg maar naar beneden trekken zodat leer geluid maakt) Deed hij ook super.. toen het moeilijkste het krukje kent hij al maar hij wilt graag wegdraaien of achteruit lopen met opstappen. Telkens als hij achteruit liep duwde ik hem express nog een aantal passen achteruit, klinkt heel raar maar paard leert hier van, stilstaan is makkelijker en kost me minder energie. Na een aantal keer was het achteruit al over en het draaien ook. Toen was ik bij fase voet in de beugel heel rustig, zodra hij bewoog achteruit of opzij, hem snel express opzij of achteruit laten gaan. Uiteindelijk kon ik er zo opklimmen ( zelfs na een domme poging waarbij mn zadel schoof.. omdat mn nieuwe dekje net ijs is zo glad is ie T-T tips hiervoor graag) Hij was wat gespannen langzaam naar voren gebogen en snoepje aangeboden bij zijn schouder, beide kanten een snoepje erin terwijl hij dus nog braaf stilstond. Hij zuchte en weg leek de spanning die hij normaal dus duidelijk heeft hij werd helemaal rustig net alsof hij nu pas door had dat ik op zn rug zat, hij durfde voorheen echt niet opzij te kijken nu dus wel en het hielp heeeel goed met de spanning. Toen na 15 minuutjes stappen en halthouden vond ik het weer genoeg, braaf paard. Ik doe dit dus helemaal alleen mischien dat het normaal gesproken wel prettig is als er iemand is die assisteerd ik ben gewoon eigenwijs ;p ( ps mijn krukje is een enorme blauwe omgekeerde waterton hahah heb hem er aan laten wennen door brokjes etc erop te leggen en dan erop te staan en brokjes voeren, hij loopt er nu af en toe zowat overheen met zijn enorme voeten angst helemaal weg x-x)

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:32

Ik vind overgens dat de TS het goed doet , iedereen zij eigen manier en waarschijnlijk voor elk paard ook een andere manier. Bij mij worden ze helemaal kriegel van mijn '' goedzoo , braaafff , superrr'' haha maar die van ons reageerd daar super op gaat ook op de stem naar halt en stap (ook aan de longe)

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:49

ruitje schreef:
Dat wij geen ervaring hebben met Friezen is overigens een aanname die niet juist is :) . Zowel Cer als ik hebben ervaring met het ras en ik denk dat wij daarnaast genoeg gezien hebben om ook zonder 'ras' te kunnen kijken naar een paard zijn mogelijkheden ( als we dat niet konden was dravers omscholen ook onmogelijk denk ik, zonder iets lelijks over mijn favo ras te zeggen :') )


En zo hoort het ook. Kijken naar het paard en niet naar het ras.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:24

ruitje schreef:
@ Rex_Rolfo: Ik kreeg toevallig een filmpje van de dravermerrie onder het zadel, gaat erg goed. Ook dat is erg leuk, je helpt een draver aan een goed huis, maakt mensen blij en uiteindelijk Jada ook. Soort van win-win-win. Weet alleen niet of ik Cer blij maak met deze aankoop :') .

Dat wij geen ervaring hebben met Friezen is overigens een aanname die niet juist is :) . Zowel Cer als ik hebben ervaring met het ras en ik denk dat wij daarnaast genoeg gezien hebben om ook zonder 'ras' te kunnen kijken naar een paard zijn mogelijkheden ( als we dat niet konden was dravers omscholen ook onmogelijk denk ik, zonder iets lelijks over mijn favo ras te zeggen :') )

Ik denk dat er meerdere redenen zijn waarom wij haar nu zadelmak willen maken, ze is bijna 4 dus imo moet zadelmak maken dan kunnen maar daarnaast geld zakelijk gezien dat ik haar geen 2 jaar kan houden totdat ze compleet uitgegroeid is.Tenzij iemand dan 10.000 wil betalen :+ ? . Wat je dan dus zou kunnen doen is haar verkopen zoals ze is, dat is gewoon niet mijn stijl. Ik wil dat paarden naar een blijvend huis gaan en ik wil snachts kunnen slapen. Stel dat mensen hier zelf mee aan de slag gaan over een half jaar en het gaat mis? Dan kies ik er liever voor haar nu met een goede basis te verkopen zodat ze bij haar nieuwe eigenaar lekker het land op kan en daarna weer opgepakt kan worden.

Het lastige met omscholers is in die zin, dat je er
gewoon geen 2 jaar ( dan zou ze 6 zijn) voor uit kan trekken :) . We zijn ons echter wel steeds bewust van haar leeftijd en proberen daar zo goed mogelijk mee om te gaan :) .

@Selima: Edelien is echt een mega talent en inderdaad, Friezen zijn o.a. de voorouders van de huidige harddravers :)

@EngeltjeS: Waarom is dit leuker om te volgen dan een draver? Vanwege het ras of omdat Jada een geschiedenis heeft :) ?

We hebben op dit moment ook een 4 jarige draver in de omscholing staan, is lang niet zo'n boeiend topic maar wel leuk voor ons. Dit is leuk voor zo als 'hobby' maar als het je eigen paard is of je moet er echt je geld mee verdienen, zou ik toch zo'n lief dravertje nemen :')


Al sparende voor weer een paard volg ik dit topic en ik zeg je nu alvast: als ze te koop komt heb ik interesse! (mits dat niet binnen nu en een paar maanden is)
Friese merrie is exact wat ik zoek en dan ook nog met zo'n basis die ook nog eens te volgen is. Leuk hoor! +:)+

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 11:46

Bedankt!

Overigens ga ik het verder niet over de verkoop hebben want ik weet dat dat niet toegestaan is op Bokt, wilde het alleen noemen om uit te leggen waarom we nu beleren :) . Alhoewel ik niet denk dat de modjes dit als verkooptopic zullen zien want op dit moment maakt het topic nog geen reclame voor dr :') . Ah, dat is niet waar, ze is echt heel lief, misschien eigenlijk wel te zachtaardig zeg maar.

Ik zal zo nog een filmpje uploaden :)

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 12:51

Ik heb dit keer de camera het hele stuk aan laten
staan, zodat je echt alles ziet wat we doen ( en daar zit ook geklets en gegein bij :+ ) . In totaal zijn we dus 7 minuten bezig geweest, ik verbaas mij altijd over topics waarin mensen uren met een jong paard bezig zijn want je ziet echt dat dit genoeg voor haar is.

De eerste paar keer opstijgen gaan goed, in principe hebben we het omhoog komen van de ruiter nu in vrij korte tijd minder eng voor haar gemaakt. Het gaat nog een keer 'mis' maar dat is als Cer haar hand verzet als ze al hangt. Als we ernaast staan kunnen we geluid maken en bewegen op het zadel wat we willen, het is dus echt de combinatie die ze spannend vind. Daarnaast is onze ervaring dat het ook logisch is dat je soms een klein stapje terug maakt. Cer gaat er daarna meteen weer op, zodat het niet weer in haar patroon schiet.

De dingen die echt opvallend zijn:
Ze blijft nog steeds erg gespannen in haar lijf maar voor het eerst hebben we haar oren naar voren zien gaan. Klinkt heel erg stom om daar blij mee te zijn maar dat laat zien dat ze langzaam aan ook op andere dingen focussed. Om haar daarbij te helpen word ze de laatste keer geaaid en een beetje in haar nek 'geduwd' , dit om haar 'eruit' te helpen, als je goed oplet zie je dat ze als degene die haar vasthoud dit doet ze op het laatste moment haar hoofd iets laat zakken. Dat was het moment om af te stappen.

Dat laatste, dat is waar we naartoe willen, dat ze durft te bewegen tijdens het hangen, zolang dat nog niet het geval is zijn we niet tevreden. Ja, dan kan je hangen, maar zij is nog steeds niet ontspannen.

Ja, dat is dus waar we zijn, soms komen we achter iets wat toch nog te eng voor haar is maar over het algemeen zien we veel verbetering. Zeker als je bedenkt waar we 2 weken geleden waren en haar niet elke dag pakken voor dit werk. Ja wij zijn tevreden, hoe raar het misschien ook is om hier blij mee te zijn :')


Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:21

Ik zie al heel wat verbetering zeg!
De spanning zie ik op het filmpje duidelijk terug in haar statische houding.

Respect hoor _/-\o_