Van wilde hengst, tot liberty paard!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Van wilde hengst, tot liberty paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 06:01

Hey bokkers!
Ik zit hier vanaf Mei 2015 op een ranch in Canada. Er zijn hier behoorlijk wat paarden, met verschillende levels in training. Ik kreeg m'n eigen project; Mud. Toen ik hier kwam was er al wat met Mud gewerkt, je kon al een halster om doen en wat met hem lopen. Wel voorzichtig zijn, aangezien hij net een aantal weken gecastreerd was en hij behoorlijk wat hengstengedrag had..
Mud kwam uit een kudde van wilde paarden. Hij is dus voor 4 jaar een wilde hengst geweest. Precies een jaar geleden was hij dus nog vrij wild, en hengst.
Ik heb erg veel met hem gewerkt, eerst heel veel grondwerk en daarna er op. Uiteindelijk nu ook veel libertywerk. Toen ik met hem begon had ik nooit verwacht dat ik hem zou kunnen rijden. Het plan was ook om alleen grondwerk te doen, trailerladen te oefenen en dan zou hij naar huis gaan (het paard is van iemand anders). 1 van de redenen was omdat hij dus niet zo braaf was toen hij hier kwam, en de eigenaren niemand gewond wilde hebben. Na al het grondwerk was hij veel braver dan verwacht dus heb ik hem ook zadelmak kunnen maken.
Ik heb helaas niet zo veel foto's van het begin. Allen vanaf Juni, toen ik al vrij veel met hem gewerkt had en hij dus al erg verbeterd was.
Enjoy :D



Juni, eerste keer met zadel! Braaf paard.
Afbeelding

Wat ik hier doe is hem naar het hek vragen, zodat ik makkelijk op hem kan komen. Dat is een erg belangrijk onderdeel wat we doen in de training. Voordat we starten met inrijden, doen we erg veel grondwerk en ook vanaf hogerop. Zodat ze al aan je gewend zijn als je hoog bent. En daarnaast hem naar je toe laten komen als je op een mountingblock/ hek oid staat. Dus in plaats van het paard naar het hek leiden, zitten we al op het hek en moet het paard zn rug naar je toe keren.
Dit was ook de eerste keer dat ik op hem zat.
Afbeelding


Juli, Eerste keer rijden met zadel en hoofdstel! eerste paar keren doen we gewoon met touwhalster en zonder zadel.
Afbeelding


Grote sprong :D Dit was ergens rond Januari. Galopperen in de open velden <3 Zo heerlijk.
Afbeelding


En dan nu de foto's van afgelopen week! Met dank aan bokker s1993! Die hier nu ook is, op dezelfde ranch :D
Eerst wat liberty vanaf de grond. Ben hier eind januari- begin februari mee begonnen. Ben dus erg trots op hem dat hij het zo goed doet <3
Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding

https://scontent-yyz1-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56F84759

Afbeelding

En dan het tuigloos rijden!

Afbeelding

Ben best blij met deze foto, omdat het goed laat zien dat hij goed naar m'n zit luistert.
Afbeelding



Afbeelding

:')
Afbeelding


Afbeelding


En wat portretfoto's als afsluiter
Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken!

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Van wilde hengst, tot liberty paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 07:51

Wauw wat ontzettend stoer van je! En het ziet er echt super ontspannen uit, heerlijk! Echt een Penny droom :+:

Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Van wilde hengst, tot liberty paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 08:14

Gaaf zeg, zo zie je wat een geweldig resultaat je hebt na al dat grondwerk +:)+

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Re: Van wilde hengst, tot liberty paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:51

Wauw!!! Wat heb je het tof daar!!! :))

Geniet altijd van je topics! Hoelang blijf je daar nog?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:56

Wat een zalig project TS, hier mag je megatrots op zijn!!
Wat een evolutie! Krijg je les daar? Is het de parellimethode of iets anders?

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Re: Van wilde hengst, tot liberty paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 13:08

Gaaf zeg.!

Jennyxx

Berichten: 3044
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Van wilde hengst, tot liberty paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:26

Wat leuk!

Is hij nu terug naar zijn eigenaren? Blijf jij nog lang op de ranch?

:-)

Mondy

Berichten: 11876
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:03

Wat een heerlijke brede kaken heeft ie zeg ! Super vooruitgang :j
Wat gaat zijn doel worden bij de volgende eigenaar ?

mingming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Van wilde hengst, tot liberty paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:07

Wauw!

Vind je het niet heel jammer dat hij nu weer terug moet naar zijn eigenaren?

En echt heel stoer bij die foto dat je er voor het eerst opzat.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 16:40

Bedankt iedereen!
Het is zeker een (penny)droom die uit komt.

We doen erg veel grondwerk, en ja je kan er erg veel mee bereiken. Ook als we beginnen met een groen paard inrijden, bereiden we ze eerst helemaal klaar op de grond. Zodat het rijden helemaal no big deal is.

Op deze ranch weet ik niet. Ik ga volgende week ergens anders naar toe. Ik ga naar een paardentrainer en verblijf bij familie van mn huidige host :) Ik neem Mud ook met me mee, omdat ik hem niet kan missen lol. Waarmee ook een andere vraag wordt beantwoord; nee, hij is niet terug naar de eigenaar. Hij kan waarschijnlijk blijven zolang ik hier ben :D
Ik kom wel weer terug hier na 1,5 maand. Wil in Juni terug zijn op deze ranch.
In Canada blijf ik waarschijnlijk tot November.

Les, hmm. Soort van. M'n host heeft me veel geholpen, en daarnaast is er iemand die ons veel helpt. Zij is erg goed met paarden en geeft ons wat 2-daagse lessen/clinics van 2/3 uur per dag.
De paardentrainer waar ik naar toe ga, geeft me wel soort van lessen. Ik ga hem helpen met paarden trainen (geen stalwerk) dus hij leert me ook erg veel! Anders wordt het moeilijk helpen natuurlijk haha.
De methode is vooral van Jonathan Field, maar tis een mix. We hebben hier veel van z'n video's, daar heb ik ook t meeste van geleerd. Alle liberty is van die video's. Niemand anders hier doet liberty :)

Hij heeft erg brede kaken ja, dat is waar ik op viel haha <3
Hij wordt voor een jong meisje. Ik weet alleen niet of hij heel geschikt is daarvoor.. hij is erg gevoelig en wordt helemaal gestresst als je gefrustreerd wordt op hem.
De eigenaar van de ranch denkt er aan om hem over te kopen :)
Dan gaat hij veel gebruikt worden voor werk met koeien en trailrides.
En hij gaat dus nog niet terug naar de eigenaren ;) Maar ik weet niet hoe ik hem ooit kan verlaten :')

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:14

Fijn dat hij nog je maatje mag zijn, moet heel moeilijk zijn om hem ooit weer af te geven :(:)

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Van wilde hengst, tot liberty paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 03:22

Wat ontzettend gaaf, dit is gewoon een penny droom.

Iris82

Berichten: 39856
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 07:56

Oeh, zonder jas in de sneeuw. Was dat niet erg koud?

Heel knap wat je tot nu toe bereikt hebt.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Van wilde hengst, tot liberty paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 17:03

Bedankt :D

Nee, is niet koud. Ik ben zo gewend aan de kou nu (in de winter het is rond -20/-30. Een paar dagen -40). Dat ik in een sweater rond loop met -5 :P laatst was t 7 graden met zon en liep ik in een t-shirt rond haha. En nog steeds had ik t te warm. Tis lente :D
Daarnaast is mn jas te lelijk voor op de foto :') De rits van mn eigen jas is kapot dus nu gebruik ik dit lelijke ding tijdelijk :')