Emmy en haar beste Shire kant

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Emmy en haar beste Shire kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 15:49

Drie weken geleden werd ik onverwacht gebeld door de Nederlandse Shire Horse Society. Voor Paard en Erfgoed in Boschoord was last minute een andere Shire nodig. Zouden wij het leuk vinden om met Daisy te komen? Ja, naar Paard en Erfgoed gaan is altijd leuk, maar Daisy is daar niet helemaal geschikt voor. Zeker, omdat ze de manen wilde plaiten en Daisy door SME geen manen heeft... Maar.. We hebben Emmy nog! In 2011 was ze ook al mee, maar sindsdien is ze voltijd met pensioen geweest en is eigenlijk de wei niet uitgeweest. Maar ik had alle vertrouwen in haar. En ze heeft haar beste shire-kant laten zien! Hier een verslagje. De foto's en filmpjes zijn gemaakt door mij, of door mijn moeder.


1. We beginnen met het uitkammen en uitpluizen van haar staart, manen en sokken...
Afbeelding

2. En dan wassen en soppen. Alles relaxed, ze stond er gewoon bijna bij te slapen.
Afbeelding

Daisy was het er niet zo mee eens dat Emmy niet in de wei stond... Hihi


3. 2,5 uur verder en we hebben een schoon paard!
Afbeelding

En dan maar hopen dat ze de volgende ochtend ook nog steeds schoon is. We hebben geen stal, maar gelukkig is de wei geen modder poel. Het enige is wachten op de volgende ochtend en hopen dat ze niet groen, geel of bruin is :P

Om kwart voor 9 stond ons vervoer voor de deur! Emmy heeft haar model-kant laten zien en was helemaal schoon! Op een paar plukjes gras na, waar Daisy voor gezorgd had... Het was al weer 6 jaar geleden dat Emmy op de trailer had gestaan en ik wist gewoon niet meer hoe ze was met laden. En ook hier was ze weer fantastisch. Ze liep er gelijk in! Hop, naar het hooi!

Op Paard en Erfgoed zelf was er een paddockje voor Emmy, naast de stand van NSHS. Ik wist ook dat we 2 keer de showbak in zouden gaan. De 1e keer om te laten zien hoe een shire geplait (ingevlochten) wordt, en de tweede keer om te laten zien hoe een shire-keuring uitgevoerd wordt. En in de tussen tijd mocht ze lekker relaxed in haar paddockje staan.

4. Wie spot Emmy? [Foto gemaakt door Paard en Erfgoed]
Afbeelding

5. Voordat we de ring in ging moest haar staart geplait worden. Ze zorgt er zelf wel voor dat ze genoeg knuffels van het publiek krijgt.
Afbeelding

6. En ingevlochten! Ziet er misschien niet helemaal netjes uit, maar ze miste wat haren aan de bovenkant om het netjes te doen.
Afbeelding

Om de sokken van shires witter te krijgen hebben we een trucje. Talkpoeder! Mijn eerste keer :P


7. Als je moet wachten om de ring in te gaan doe je waar je als shire goed in bent: grazen.
Afbeelding

8. In de ring ingevlochten worden. Publiek mocht er rondom staan. Emmy vond het prachtig...!
Afbeelding

9. En het eindresultaat
Afbeelding

In de ring laten zien hoe je een shire voorbrengt houdt ook in dat je 30 meter heen en weer moet draven. Nu heb ik nog nooit een paard voorgebracht, is Emmy zelf nooit voorgebracht en was het lang geleden dat ze iets moest doen, dus het was de vraag of het lukte... Maar ze had er best wel zin in!


10. Na de tweede keer de showbak in, was Emmy's enige doel het Shire ras promoten. En hoe...! De hele dag hing ze met haar hoofd over de rand van haar paddockje om gekroeld te worden. Een perfect paard dus, en dat op haar ouwe dag... Want wie goed op dit bordje kijkt ziet dat ze al 19 jaar is <3 <3 <3
Afbeelding

Wij hadden in elk geval een prachtige dag! Hoop dat jullie van dit verslag net zo hebben genoten als wij.
Een reactie zou leuk zijn!

PS: Emmy is niet de grootste, ik ben wel erg lang, dus ze lijkt misschien wat klein...
Laatst bijgewerkt door JewEmm op 09-09-17 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

shaddy82

Berichten: 1857
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: Emmy en haar beste Shire kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:51

Super leuk !

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:53

Prachtig! Ziet er een supergezellige dag uit :)
Fijn dat jullie beide hebben kunnen genieten!

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Emmy en haar beste Shire kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:52

Wat is het toch een heerlijk, braag nuchter en vrolijk paard dat is toch genieten zo samen! *D

Kimley

Berichten: 9155
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Emmy en haar beste Shire kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:02

Wat een heerlijk paard heb jij zeg! _/-\o_

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110726
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Emmy en haar beste Shire kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:19

Ik vind haar echt prachtig! <3 en ook nog eens 19 jaar met staart! Dat zie je niet heel veel.

Anoniem

Re: Emmy en haar beste Shire kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:22

Wat is ze prachtig gebouwd. <3
En die appeltjes!

Cayenne, Shires hebben eigenlijk altijd hun staart nog. :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110726
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Emmy en haar beste Shire kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:24

Ah, dan ben ik in de war met het Belgisch trekpaard :')

Lumi

Berichten: 4439
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:27

Wat leuk zeg!

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 17:40

Ah, wat een leuke reacties allemaal!! Thanks!

Ja, haar appeltjes zijn prachtig! Lijkt wel alsof ze er elk jaar meer krijgt.
Haar karakter was vroeger ook wel anders, niet echt shire-like... En qua uiterlijk is het er met de jaren ook alleen maar mooier geworden!

En inderdaad, shire staarten worden niet gecoupeerd. Ze worden op deze manier opgevlochten, of ze worden grotendeels kaal geschoren voor de keuring. Maar ze moeten altijd zo'n ring en raffia vlechtjes ernaast hebben, dus ze moeten altijd wel haar overhouden.

kally
Berichten: 5253
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Emmy en haar beste Shire kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:57

Leuk om te zien...Emmy heeft het zo te zien erg naar zin gehad en jullie ook....

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 18:17

Citaat:
was Emmy's enige doel het Shire ras promoten


Lekker droog :')
Dat heeft ze anders wel goed gedaan! Fijn dat je weer zo met haar weg kan lopen. Wat een schat om te zien en wat een prachtige appeltjes heeft ze <3

Fritessaus

Berichten: 7
Geregistreerd: 02-07-16
Woonplaats: Tilburg

Re: Emmy en haar beste Shire kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 20:12

Gaaf! *D

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 23:49

Wat een brave merrie. Lekker nuchter <3

Bij Horse event waren de shires ook goed gepromoot! 3 stuks :D

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Emmy en haar beste Shire kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 08:00

Ah moppie. <3 Wat doet ze het goed!

Wie weet groeit dankzij haar het Nederlandse Shire bestand weer verder.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 08:35

Leuk verslag en wat een schat is Emmy. Ik heb nooit geweten dat het invlechten van Shires zo bijzonder is.

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Re: Emmy en haar beste Shire kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:25

Wauw! Wat een knappe dame.. Super leuk..

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 16:16

Wat een leuke reacties weer, thanks! :o

mar_fay schreef:
Fijn dat je weer zo met haar weg kan lopen.

Heel fijn inderdaad, maar dat is wel eens anders geweest... Ik herinner me de vlieglessen nog heel goed. En de keer dat we met een slidingstop in de voortuin zijn beland. Of die talloze keren dat ze naast me omhoog kwam... :Y) Maar ze is altijd al de grootste knuffelaar geweest. Getut vindt ze ook heerlijk!

Met haar leeftijd is haar uiterlijk en karakter alleen maar beter geworden! En met mijn leeftijd mijn vertrouwen in haar ;) Van mij mag ze volgend jaar weer!

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Emmy en haar beste Shire kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:22

Wat leuk :-) Zo te zien vond Emmy het ook wel gezellig om weer eens op pad te gaan :-)

En, eerlijk gezegd, 19 is nog helemaal niet zo oud voor een paard.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Emmy en haar beste Shire kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:23

Hee wat leuk, ik heb jullie gezien!
Ik vond Emmy's appeltjes zooooo mooi. Ze glom enorm. Prachtig paard!

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 11:47

Mijn meisje in uitgelicht *\o/*

Ja, ze vond het prachtig :D
19 valt ook wel mee, maar om medische redenen heeft ze heel vroeg pensioen gekregen. Ze wordt wel al heel grijs boven haar ogen en bij haar wangen :')

Ja, die appeltjes <3 Mijn eigen glimworm. En dat terwijl ik haar vacht niet gewassen heb. 1 of 2 keer een borstel er over gehaald!

Kimmie25501

Berichten: 7566
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Emmy en haar beste Shire kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:58

Superleuk!