Kaal, kaler, kaalst. En "geeft licht in het duister!"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:31

Ik wil altijd voorkomen te moeten scheren, is me van de 5 winters 4x gelukt. (gevalletje teveel zweten)
Puur omdat ik het zo nauw vind luisteren met dekens dan en de verschillen tussen dag en nacht hier best groot kunnen zijn. Ik ben namelijk niet in de gelegenheid om smorgens deken te wisselen om naar buiten te gaan, dus staat ze de hele dag/nacht onder dezelfde.
Die van mij staat al sinds half september onder een regendekentje, heb onlangs een Bucas Smartex extra aangeschaft voor als het nog iets kouder word (overdag onder 10). EN die kan er ook op mocht ze toch wat gezweten hebben.
Ze is nu behoorlijk aan het verharen, maar ik heb het idee dat ze ook dit jaar weer niet heel dik gaat, heeft nu nog een super dun velletje, alleen iets langere haren komen terug.

Kan aan mij liggen, maar ze is 4 jaar geleden voor het laatst geschoren en haar wintervacht lijkt wel ieder jaar minder te worden :)

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:37

Ik scheer niet. Ik zie niet in waarom, ze zweten niet overmatig (en als ze wel een keer zweten, krijgen ze even na het rollen een zweetdekentje op), hebben geen problemen met verharen en daarnaast haten ze dekens. Ook staan ze bij mij 24/7 buiten en rijden we voor 99% buiten. Ik vind scheren in dat geval dus echt niet praktisch en ik vind het ook niet mooi :o

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 09:55

Tuigje schreef:
Ik wil altijd voorkomen te moeten scheren, is me van de 5 winters 4x gelukt. (gevalletje teveel zweten)
Puur omdat ik het zo nauw vind luisteren met dekens dan en de verschillen tussen dag en nacht hier best groot kunnen zijn. Ik ben namelijk niet in de gelegenheid om smorgens deken te wisselen om naar buiten te gaan, dus staat ze de hele dag/nacht onder dezelfde.
Die van mij staat al sinds half september onder een regendekentje, heb onlangs een Bucas Smartex extra aangeschaft voor als het nog iets kouder word (overdag onder 10). EN die kan er ook op mocht ze toch wat gezweten hebben.
Ze is nu behoorlijk aan het verharen, maar ik heb het idee dat ze ook dit jaar weer niet heel dik gaat, heeft nu nog een super dun velletje, alleen iets langere haren komen terug.

Kan aan mij liggen, maar ze is 4 jaar geleden voor het laatst geschoren en haar wintervacht lijkt wel ieder jaar minder te worden :)

Mijn ruin is de afgelopen 3 jaar ook niet geschoren. Zo'n bucas lijkt mij ook nog wel eens wat. Maarja. Ze zijn pittig duur, die dekens.


Siesjuh schreef:
Ik scheer niet. Ik zie niet in waarom, ze zweten niet overmatig (en als ze wel een keer zweten, krijgen ze even na het rollen een zweetdekentje op), hebben geen problemen met verharen en daarnaast haten ze dekens. Ook staan ze bij mij 24/7 buiten en rijden we voor 99% buiten. Ik vind scheren in dat geval dus echt niet praktisch en ik vind het ook niet mooi :o

Dan zou ik ook niet scheren nee. Een patroon vind ik niet mooi, maar helemaal kaal vind ik wel mooi en daarbij ook praktisch :D

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:13

Siesjuh:
Citaat:
Ik scheer niet. Ik zie niet in waarom, ze zweten niet overmatig


Als het hier zo'n feest was, liet ik hem ook niet scheren. Vind ongeschoren toch het meest natuurlijk.

En nee; tijdig dekens opleggen helpt niet. Dan heb ik alleen maar een pony die mét dikke vacht staat te zweten onder zijn deken.

Het enige wat zou helpen is swinters de lamp op stal aan laten tot ci 23 uur, waarmee je ahw het daglicht kunstmatig verlengt. Maar ja.... Ik denk dat degene waar ik mijn wei en stallen van huur daar niet zo blij van wordt.

Kortom: er zit niets anders om dan scheren. En ja... mijn paard gaat gewoon zomer en winter elke dag de hele dag naar buiten. Heb een Rambo deken voor hem, zodat ik per dag met de liners de dikte kan regelen. Is inderdaad veel werk ( want heb gewoon een meer dan fulltime baan en de paarden staan niet bij huis) , zou fijn zijn als dat niet zou hoeven. Maar goed, het gaat helaas niet anders...



Neemt niet weg dat het voor jou en jouw pony/paard superfijn is dat het niet hoeft!!!

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:33

Ja ik prijs mezelf gelukkig hoor. Niets zo fijn als paarden die de boel zelf regelen. Daar komt dan ook nog bij dat ze puur recreatief zijn en stiekem vind ik teddybeertjes gewoon mooi :P

Overmatig zweten schijnt overigens ook niet goed te zijn, dus dan kan scheren zeker een oplossing zijn.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Kaal, kaler, kaalst. En "geeft licht in het duister!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 10:53

Punz. Ik vraag me altijd af of het licht langer aanhouden echt helpt. Dan moet je de stalgang wel echt heel goed verlichten, anders helpt het nog niet denk ik.

Siesjuh. Overmatig zweten (veel te warm worden) kan zelfs voor koliek zorgen!

xHoefijzer

Berichten: 191
Geregistreerd: 20-11-13

Re: Kaal, kaler, kaalst. En "geeft licht in het duister!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:35

ik scheer niet omdat het met dekens prima dun blijft maar mijn paardje heeft wat arabisch bloed in zich dus zijn wintervachtje word sowiezo niet heel dik. Hij staat nu onder een fleece deken met daar over heen een regendeken. Hij heeft bij zijn stal een uitloopje dus hij kan zelf kiezen voor binnen of buiten. Maar 's nachts gaan de deuren dicht dat hij binnen staat.

Wel ben ik af en toe heel benieuwd hoe hij er uit zou zien als hij geschoren is.

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:59

Peelie schreef:
Punz. Ik vraag me altijd af of het licht langer aanhouden echt helpt. Dan moet je de stalgang wel echt heel goed verlichten, anders helpt het nog niet denk ik.

Siesjuh. Overmatig zweten (veel te warm worden) kan zelfs voor koliek zorgen!


Bij die van mij lijkt het wel minder sinds ze (sinds december 2015) in een binnenstal staat..

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Kaal, kaler, kaalst. En "geeft licht in het duister!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 13:12

Die van mij staan ook in een binnenstal en vaak tot w
10 uur of zelfs half 11 licht aan. Maar dat lijkt niet te helpen.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Kaal, kaler, kaalst. En "geeft licht in het duister!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:17

Mijn vorige paard moest ik soms 4a5 keer scheren.. toen verhuist van stal, met meer licht, toen nog maar 2 x.. denk dus wel dat licht veel invloed heeft..'overigens hingen er alleen TL's aan het plafond, (hoog) dus niet overdreven licht

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 18:49

SharonIndezz schreef:
Mijn vorige paard moest ik soms 4a5 keer scheren.. toen verhuist van stal, met meer licht, toen nog maar 2 x.. denk dus wel dat licht veel invloed heeft..'overigens hingen er alleen TL's aan het plafond, (hoog) dus niet overdreven licht

Dat scheeld zeker! :o

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Kaal, kaler, kaalst. En "geeft licht in het duister!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:50

Die van mij wordt in de herfstvakantie weer geschoren. Hebben het één winter niet gedaan, maar hij maakt echt een dikke vacht aan en het duurde na het rijden zo weer een uur voordat hij droog was.
We scheren hem helemaal, maar laten wel een dekje staan. Hebben we ook een keer niet gedaan, maar toen kreeg hij echt schuurplekken onder het zadel. Dus nu wel een dekje, en vrij groot ook want de ergste schuurplekken zaten toen bij de achterste rand van het dekje, dus daar moet in elk geval nog haar zitten.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Kaal, kaler, kaalst. En "geeft licht in het duister!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 11:58

Sanned. Heb je wel eens gekeken naar de pasvorm van je dekjes?

Die van mij hebben nog nooit schuurplekken gehad het het dekje of heeft jou paard van nature een hele gevoelige huid? Een stukje haar laten staan kan dan idd goed helpen.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Kaal, kaler, kaalst. En "geeft licht in het duister!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:04

Ik denk niet dat het daar aan ligt. Hij heeft in de zomer nergens last van, het is echt alleen als we hem daar helemaal kaal scheren. Hij krijgt als hij geschoren ook altijd plekjes van de teugels op z'n hals. Blijkbaar is hij er gevoelig voor.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 12:09

Dan dus toch een gevoelig huidje :j

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kaal, kaler, kaalst. En "geeft licht in het duister!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:15

Licht aan op stal kan zeker helpen, dan moeten het wel daglichtlampen zijn die op tijd aan gaan en s'ochtends vroeg dus ook.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Kaal, kaler, kaalst. En "geeft licht in het duister!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:45

Hoop het scheren zo lang mogelijk uit te stellen maar gevalletje cushing en extreem gevoelig voor spierbevangenheid dus uiteindelijk zal er wel een deken op moeten helaas en dan gaat hij weer creatief kaal.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:53

Peelie schreef:
JoycexEnya schreef:
Ik scheer dit jaar ook niet.
We blijven dit jaar 24/7 op de wei (gaan misschien verhuizen) hebben op deze wei geen schuilstal (mag niet,ook niet verplaatsbaar). Dus dan vind ik met dekens werken ook niks. Kunnen nergens even met een zweetdeken staan. Als we stallen hebben, hebben plekje met stallen land en bak op het oog. Dat ik wel dekens ga gebruiken omdat ze dan op stal kunnen drogen met zweetdeken ofzo.

Duidelijk! Blijf je wel rijden?


Ja blijf gewoon rijden, leer mijzelf nu ook aan om in de regen te rijden. Koelen ze meteen ook wat af.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 13:07

bigone schreef:
Licht aan op stal kan zeker helpen, dan moeten het wel daglichtlampen zijn die op tijd aan gaan en s'ochtends vroeg dus ook.

Bij ons op stal hangt er TL licht en daarbij wordt er zo energie zuinig mogelijk gedaan. Zo zijn er van de week ledlampen langs de bak gekomen <3

dan maar scheren. Ik vind het niet erg :P


Marcella schreef:
Hoop het scheren zo lang mogelijk uit te stellen maar gevalletje cushing en extreem gevoelig voor spierbevangenheid dus uiteindelijk zal er wel een deken op moeten helaas en dan gaat hij weer creatief kaal.

Klinkt idd als een paard wat kaal moet.

Heb je een foto van wat creafief kaal is :P


JoycexEnya schreef:
Peelie schreef:
Duidelijk! Blijf je wel rijden?


Ja blijf gewoon rijden, leer mijzelf nu ook aan om in de regen te rijden. Koelen ze meteen ook wat af.

Gelukkig kunnen ze met hun vacht makkelijk tegen de regen. Wij mensen daar in tegen :+

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Kaal, kaler, kaalst. En "geeft licht in het duister!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:09

Racestreep krijg hij dan, maar op het moment kan ik even geen foto vinden. Buik, benen, hoofd en halve hals blijven erin.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Kaal, kaler, kaalst. En "geeft licht in het duister!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 13:14

Daar kan ik me een voorstelling van maken :j

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:24

Heb zo'n apart geval dat scheren heerlijk vind ook dus die staat dan helemaal los met scheren (soms zelfs dan ook zonder halster). Doe dan vaak wel even kin en oren iets korter scheren. :')

Shettepret

Berichten: 2210
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:07

Jup hier ook aan het scheren geweest afgelopen maandag! Pony lief haalde ik al bezweet van het land en dan moest hij nog aan het werk. Echt geen doen.
Dus de helft eraf en nu een happy pony!!

Afbeelding

Super Stapper op de bips
Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Kaal, kaler, kaalst. En "geeft licht in het duister!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:20

Die van mij liet ik altijd de onderhals en borst uitscheren, tot achter de singel.

Maar nu wel lessen binnen gaat dit niet genoeg zijn en mag ze over 2 weken helemaal kaal (op hoofd en benen na).

Eerste jaar voor ons onder de dekens dus in de winter. Ben erg benieuwd hoe het bevalt.

Denk dat de pony er wel blij mee is, die heeft op het moment met een half uurtje totaal de energie op.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 16:16

Shettepret schreef:
Jup hier ook aan het scheren geweest afgelopen maandag! Pony lief haalde ik al bezweet van het land en dan moest hij nog aan het werk. Echt geen doen.
Dus de helft eraf en nu een happy pony!!

[ Afbeelding ]

Super Stapper op de bips
[ Afbeelding ]

Wat een schatje! Die S is te leuk!


MarliesV schreef:
Die van mij liet ik altijd de onderhals en borst uitscheren, tot achter de singel.

Maar nu wel lessen binnen gaat dit niet genoeg zijn en mag ze over 2 weken helemaal kaal (op hoofd en benen na).

Eerste jaar voor ons onder de dekens dus in de winter. Ben erg benieuwd hoe het bevalt.

Denk dat de pony er wel blij mee is, die heeft op het moment met een half uurtje totaal de energie op.

Dat zal wel even wennen zijn voor jullie! Je hebt vooral een hoop minder te poetsen ;) :)