When two worlds collide - een primeur!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

When two worlds collide - een primeur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 09:43

Afgelopen zaterdag was het weer de dag van Equiday, een leuk en paardvriendelijk evenement waar ik dit jaar voor de 3e keer een show zou geven.

Ik was al een tijd aan het nadenken en aan het werk voor de show. De muziek was vrij snel klaar, maar ik had geen idee wat ik er op zou doen of welk paard ik mee zou nemen. Ik had net een nieuw paard gekocht, Saphira, en die wilde ik graag inzetten voor de shows. Maar ja, ze kende nog niet eens de basisopvoeding en was nog maar 3 jaar oud. Die ging nooit op tijd klaar zijn voor de show!
Ik wilde Heurby graag weer meenemen, maar ik wilde iets anders laten zien dan vorig jaar.

Even daarvoor had ik Kevin leren kennen en kwam hij een keer bij mij langs, om eens bij de paarden te kijken. Hij heeft nog nooit wat met paarden gedaan, maar na wat grappen sprong hij zo zonder zadel op Heurby. Na wat uitproberen zoals het staan en andere oefeningen, besloten we om eens wat voltige te doen. Dit deed hij zo gemakkelijk en zonder angst!
Uiteindelijk heeft dit zich ontwikkelt naar het trick riding. Dit wil ik al zo lang toevoegen in mijn bedrijf, maar dat kon ik niet in mijn eentje. Dus als snel begonnen we aan wat tricks en vroeg ik hem, of hij niet mee wilde doen aan de show. Zo gezegd zo gedaan!

Afbeelding

We hebben 3 maanden keihard gewerkt. Soms weken niet kunnen trainen vanwege de regen en vorst, soms elke dag getraind. Heurby kreeg van mij een aparte training gericht op zijn spierkracht en balans, daarnaast reed Kevin hem meerdere keren in de week om de tricks te doen. Ook Saphira moest hard aan het werk, want ik wilde toch proberen om haar mee te nemen.

De laatste week voor Equiday was er geen vrije tijd meer te bekennen. Overdag werkten we allebei en zodra we thuis kwamen, was het direct paard pakken en opstappen. Soms hadden we geluk en waren we klaar voor het donker werd, soms waren we tot 11 uur 's avonds bezig. Maar, de show stond!

Op 13 april ging onze wekker om half 5. We moesten de laatste spullen inpakken, paarden voorbereiden en om 7 uur vertrokken we richting Ermelo. Nadat de paarden heerlijk gesettled waren in de paddock, liepen we een rondje en checkten we onze stand. De hele dag hebben we genoten van de diverse stands en shows en hoe dichterbij onze show kwam, hoe zenuwachtiger we werden.
Gelukkig konden we voor de opening van het evenement nog even rustig in de bak kijken hoe we bijvoorbeeld het lint zouden neerleggen en konden we onze grooms laten zien wat ze moesten doen.

Rond 3 uur was dan eindelijk het moment dat we de paarden (en onszelf haha) gingen opwarmen. Saphira was ontzettend nuchter en relaxed, ongelofelijk! Ze was energiek en steigerde veel, en hoog! Dat moest ik ietsjes dimmen, maar ze deed echt haar best.
Heurby was een bom. De inrijbak was langer dan thuis en hij is daar elk jaar vrij pittig met het inrijden. Dus tijdens de tricks vloog hij wel eens naar voren in galop waardoor Kevin de timing en het ritme kwijt raakte en viel. Uiteindelijk heeft hij hem wat rustiger kunnen krijgen en vertrokken we naar de rijbak.
We kregen even de tijd om de paarden te laten wennen. Dit vond ik zo fijn, dan wisten we zeker dat Heurby niet tijdens een trick ineens schrikt van een banner ofzo. Het bleek toch niet nodig te zijn, de paarden waren super braaf, maar je weet het toch nooit!

Om 16 uur was het zover, op hoop van zegen. De muziek startte, ik stapte de bak in en vanaf dat moment kreeg ik niets meer mee van de omgeving. Saphira was alert op de omgeving, maar ze was volledig met mij bezig. Ze voerde al haar trucs geweldig uit! En ondanks een aantal puntjes van miscommunicatie, was het perfect. Ze genoot echt van alle aandacht en dat was duidelijk te zien. Ze sloofde zich uit, vooral bij het steigeren! Ik kan je zeggen, zo hoog steigerde ze thuis nooit :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heurby was iets trager dan we bij het inrijden hadden verwacht. Maar, wat ik tegen Kevin zei, ik heb liever dat hij terug valt naar draf dan dat hij aan de kletter gaat. Kevin kon netjes zijn tricks uitvoeren en Heurby bleef dan ook in galop! Die keren dat hij naar binnen kwam of na de trick ging draven, zien we gewoon door de vingers!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook het einde was hij ontzettend braaf. Daar had ik zelf wel een beetje spanning, omdat de trick riding zonder hoofdstel niet zo heel veel hebben geoefend en ik weet dat hij zonder hoofdstel nog wel eens wilt gaan testen. Maar, hij was geweldig! Zo relaxed, makkelijk te sturen en hij stond stil bij de eindpose. Normaal wilt hij direct weer lopen waardoor Kevin er half af vliegt :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de show kregen we een ongelofelijk applaus! Ik ben het zelf niet gewend om zo het applaus in ontvangst te nemen en 20x te buigen, maar met een showman als Kevin liet ik het maar over mij heen komen :')
Aan het einde begon iedereen nog te joelen en te fluiten en toen zijn we de bak uit gegaan. Wat een gevoel geeft dat! Je werkt 3 maanden lang keihard aan zo'n show en ondanks dat er heel veel kleine foutjes waren en veel details nog gezet moeten worden, hebben we het wel even geflikt.
Ook de paarden waren helemaal voldaan! Heurby wist dat zijn taak er op zat, maar Saphira zat nog vol met adrenaline. Haar koppie stond nog zo helder, ze had zo nog een show kunnen doen.

Afbeelding

Echt een fantastische dag!!

Heb je de show gezien, foto's of video's gemaakt, dan zouden wij deze heel graag willen zien!
En een reactie is natuurlijk altijd leuk! :D

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 23:35

De trailer is inmiddels klaar! :D


callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: When two worlds collide - een primeur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:41

Och, ik zie je topic nu pas. Wat heb je daar een werk in gestoken! Helemaal mooi als het dan goed loopt en je een enorm applaus krijgt aan het eind :-)
Dankjewel dat je erbij was!

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: When two worlds collide - een primeur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 17:24

Het was een pittige voorbereiding ja, maar het was het waard!
Bedankt dat we ook deze editie weer mochten komen!

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: When two worlds collide - een primeur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:31

Wauw wat ontzettend gaaf! En dat in maar 3 maanden :oo

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: When two worlds collide - een primeur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 07:48

Dankjewel!
Ja het was heftig, en ik had echt mijn twijfels of het zou lukken maar we mogen zeker niet klagen over het resultaat!