Sorry juffrouw, jij zal nooit meer op een paard rijden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Sorry juffrouw, jij zal nooit meer op een paard rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 11:14

Tjah, luisteren is nooit mijn sterkste kant geweest.

Lang verhaal kort:
Zo'n 12 jaar geleden brak ik mijn rug voor de eerste keer.
In 2012 brak ik hem in maart nog een keer, in september dat jaar deden we dat vrolijk nog eens opnieuw! :)

Nu kan ik er mee lachen, destijds was het uiteraard wat anders...

Na de laatste breuk, zei de chirurg: sorry juffrouw, maar jij zal nooit meer op een paard kunnen rijden.
Jamehoela, zeg tegen mij dat ik iets niet kan en ik bewijs je het tegendeel!

Dus, ik pluisde alles uit.
Wat was er met mijn rug, waar zaten er problemen en hoe kon ik die problemen zo goed mogelijk oplossen.

Ik ging aan de yoga, vrij intensief, 4 jaar lang.
Uiteraard had ik ook de nodige schrik van paardrijden gekregen, maar ook daar bleef ik niet bij de pakken zitten.

Ik geloof dat het 2016 was dat ik voor het eerst met een groot ei in mijn broek, aan de leadrope, goed ingepakt in mijn superdeluxe valvest terug op mijn paard kroop. Kruipen mag je letterlijk nemen, de heup wilde nog niet zo goed mee :')

En nu maken we even een groooooote sprong, want het verleden doet er geen sikkepit meer toe :D
Ik volgde zitlessen, begon rond te hobbelen in mijn Agility-parcours en beetje bij beetje leerde ik loslaten. En vertrouwen. In mijn Gouden Knol. Want verdorie (is dit soort vloeken toegestaan?), dit paard, zo maken ze ze niet meer. Die sleurt me overal doorheen en red me in elke situatie, telkens opnieuw.

Vorig jaar maakte ik een gigantische klik, samen met mijn paard.
Ik had nog nooit gesprongen met een paard, galopperen was alweer zo'n jaar of 8 geleden
en buitenrijden, mét mijn man en mijn andere paard, ja doei, ga maar lekker alleen naar buiten!

Sinds kort maken we echter mijn stoutste dromen waar. En paardlief vind het allemaal dik oke zolang het pistewerk zelf dressuurmatig beperkt blijft tot 10-15min, dan wil ze naar buiten of in het parcours rondsjeezen. En dat is oke want paardrijden is echt wel beperkt gebleven voor mij.
Het gaat geheel pijnvrij, maar na een minuutje of 20 begint het toch wel serieus te trekken.
Mijn houding is nog sucky, mijn paard loopt nog niet zoals het hoort, maar hé, Rome is niet op 1 dag gebouwd.

Eerst voor alle veiligheid, startte ik met zadel en rambo micklem met bit en dubbel teugeltje

Afbeelding


Afbeelding

Na ons standaard blokje veilig rond te rijden enkele maanden, gingen we naar het bos.
Bitloos, dat was al een gigantische stap :)

Afbeelding

Mijn andere trouwe viervoerter en tweevoeter (manlief :') ) gingen standaard mee
om in het begin nog wat in de buurt te blijven.

Afbeelding

Maar al snel droom je toch van echt met 2 op pad gaan en oefen je dat op je standaard blokje rond met 2 (manlief staat er nog niet mee op, ik wilde beide handen graag aan de teugels :') )

Afbeelding

Voor mijn 30ste verjaardag kreeg ik van manlief een heus Filzsattel cadeau, zodat ik al eens makkelijker kon rijden.
Wegens vele inbraken liggen de zadels namelijk niet meer op de weide, een viltpad draag ik al eens makkelijker mee op de fiets. Wat een VERSCHIL heeft dit ding voor mij gemaakt! Vooral voor mijn zit en evenwicht, wat mij opeens een groot stel ballen in vertrouwen gaf!


Afbeelding


Afbeelding

Door die pad werd het vertrouwen zo groot, dat ik toch wel eens een volgend stapje wilde wagen,
galopperen... Het idee deed het angstzweet aardig uitbreken, maar, ooit moet je de stap nemen.
Dus zo gezegd, zo gedaan, manlief de longe in de handen geduwd en gaan met die banaan!
Dat galopje trok op niks, maar het voelde prima vertrouwd en we zijn dus verder gegaan met oefenen.

Afbeelding

En dan kwam de dag dat we niet wisten wat doen, dus laadden we de paarden en waren we weg met 2!
Paarden gedroegen zich SUBLIEM, op een lang pad hebben we samen achter elkaar aan gegaloppeerd en kon ik mijn paard netjes terugnemen door een simpele 'whow'. Grijns van oor tot oor uiteraard...

Afbeelding


Afbeelding


Nu is de droom bijna afgerond.
We rijden vrolijk rond, we maken al eens een sprongetje (de volle 40cm!!),
we proberen, we sukkelen aan maar we hebben tonnen lol!
Momenteel trainen we voor onze comeback in de horse agility.
Op de grond zijn we namelijk 'klaar', we haalden het hoogste niveau dat er te halen viel,
dus nu gaan we verder met Equiagility, Horse Agility in het zadel.
Die dient uiteindelijk zonder optoming én in galop gereden te worden, laat ons zien hoever we dat er vanaf brengen ;)


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding




Als ik het zo samen opsom, komen er toch wel wat emoties naar boven.
In 2012 stond Zyta te koop omdat ik met haar geen toekomst meer zag.
Nu, 7 jaar later, doen we samen zoveel meer dan ik ooit voor werkelijk hield.

En het belangrijkste is nog, onze weg zorgde ervoor dat ik de afgelopen 5 jaar honderden andere ruiters
mocht begeleiden in hun weg naar angstloos rijden/omgaan met hun angsten in het algemeen.
Ik kan me zo goed in hun beleving en wereld verplaatsen, dat heeft hen uitmuntend geholpen. In alle eerlijkheid, zij hebben mij op hun beurt ook geholpen :)

Telkens ik een duo opnieuw op buitenrit zag gaan, elke combinatie waarmee ik naar het bos mocht gaan, die eerste galopjes, eerste hindernisjes, zij hebben mij gemotiveerd om net hetzelfde te gaan doen.

Het leven kan prachtig zijn, zolang je maar je dromen najaagt.

Dank u Zyter, op naar onze volgende trip: 4 dagen op de Veluwe!

*edit: ik krijg regelmatig de vraag 'wat als je valt'. De kans dat ik terug iets breek is even groot of ik van een paard val of van een fiets. Dus ik neem het risico. Ik ben te jong om te leven in angst dat het opnieuw goed mis kan gaan. Ik rij 4 dagen in de week met de fiets naar het werk, de 3de keer dat ik mijn rug brak was in een auto-ongeval, dus ja. Het is wikken en wegen. Ondertussen ben ik toch al een keer of 2 gevallen met de valvest en dat ding werkt als een tierelier! Geen stijve spier aan overgehouden.
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 05-05-19 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:19

Wauw, wat doe je het goed! Wat doen jullie het goed <3
Super om je verhaal en je stappen te lezen en een voorbeeld voor velen ;)
Ben ook super benieuwd naar je nieuwe doelen en parcoursen!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:24

Wat gaaf dat je toch door bent gegaan! En er zelfs sterker uitgekomen bent.
Nog heel veel rijplezier met je leuke paard. En je doel ga je halen! Want je hebt al bewezen dat je een doorzetten bent!

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Sorry juffrouw, jij zal nooit meer op een paard rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:36

Knap dat je zover gekomen bent! mag ik vragen hoe Yoga bij heeft gedragen aan het herstel van je rug? Respect voor je doorzettingsvermogen!

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 11:42

Elisa2 schreef:
Knap dat je zover gekomen bent! mag ik vragen hoe Yoga bij heeft gedragen aan het herstel van je rug? Respect voor je doorzettingsvermogen!


Ja hoor, het was vooral spierpijnen herkennen en die voorkomen, of tijdig losmaken. Ik heb mijn ‘innerlijk corset’ ook steviger gemaakt samen met sporten in zo’n infraroodcabine. Ik heb dus echt wel geleerd van sneller te herkennen waar iets vast zit zodat ik sneller die spanning kan loslaten, om zo meer rugpijn te voorkomen :)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:50

Van doorzetting gesproken ! _/-\o_ Echt knap hoor !

Eerste wat in mij opkwam...hoe breekt een mens in godsnaam 3x zijn rug ? %) :oo
Dit is echt ongelooflijk dikke vette pech :(:)

Nog veel plezier samen met je gouden paardje !

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:53

Mi_Amore schreef:
Elisa2 schreef:
Knap dat je zover gekomen bent! mag ik vragen hoe Yoga bij heeft gedragen aan het herstel van je rug? Respect voor je doorzettingsvermogen!


Ja hoor, het was vooral spierpijnen herkennen en die voorkomen, of tijdig losmaken. Ik heb mijn ‘innerlijk corset’ ook steviger gemaakt samen met sporten in zo’n infraroodcabine. Ik heb dus echt wel geleerd van sneller te herkennen waar iets vast zit zodat ik sneller die spanning kan loslaten, om zo meer rugpijn te voorkomen :)


Dankjewel, klinkt logisch inderdaad.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Sorry juffrouw, jij zal nooit meer op een paard rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:35

Jeetje wat heftig om drie keer (!) je rug te breken! Supergoed van je dat je je zo hebt voorbereid en dat je nu lekker aan het rijden bent met je knappe paard. Ik ken je niet maar naar aanleiding van je verhaal kan ik wel zeggen dat ik trots op je ben :D

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Sorry juffrouw, jij zal nooit meer op een paard rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:14

Waauw ontzettend knap van je! Dat je dat allemaal doet! Je bent een voorbeeld voor velen, maar als je les geeft dan denk ik dat je dat inderdaad ook wel zal goed doen ;)

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:26

Ben ik dan de enige die denkt: leuk maar volgende keer zit je de rest van je leven met een dwarslaesie?
Ik kan het niet stoer of bewonderenswaardig vinden, het risico nemen dat als je valt de kans erg groot is dat je nooit meer loopt.
En ik snap dat het heerlijk is weer rijden, maar ik zou het naar mijn familie niet kunnen verantwoorden als het weer fout zou gaan, en levenslang zorg nodig heb.
Maargoed dat ben ik grootmoedigheid met dingen als dit snap ik gewoon niet, ieder zijn keuze blijkt maar weer en ik hoop oprecht dat het de goede keuze blijkt.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 14:49

moonfish13 schreef:
Ben ik dan de enige die denkt: leuk maar volgende keer zit je de rest van je leven met een dwarslaesie?
Ik kan het niet stoer of bewonderenswaardig vinden, het risico nemen dat als je valt de kans erg groot is dat je nooit meer loopt.
En ik snap dat het heerlijk is weer rijden, maar ik zou het naar mijn familie niet kunnen verantwoorden als het weer fout zou gaan, en levenslang zorg nodig heb.
Maargoed dat ben ik grootmoedigheid met dingen als dit snap ik gewoon niet, ieder zijn keuze blijkt maar weer en ik hoop oprecht dat het de goede keuze blijkt.


Ik wist op voorhand dat er zo’n reactie ging komen en je hebt volledig gelijk en het recht het te melden :)
Maar zoals ik al eerder zei, de eerste keer was het door van een ladder te vallen, de laatste keer kwam het door een auto-ongeval, dus ja, een kwestie van gewoon pech hebben? :)

Ik zoek ook geen ‘respect’ of wat dan ook, ik geniet gewoon met volle teugen van wat ik doe, ook dat is mijn recht :)

50plusser

Berichten: 253
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Sorry juffrouw, jij zal nooit meer op een paard rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:59

Kiek d'r weer goan!!

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 16:24

Mi_Amore schreef:
moonfish13 schreef:
Ben ik dan de enige die denkt: leuk maar volgende keer zit je de rest van je leven met een dwarslaesie?
Ik kan het niet stoer of bewonderenswaardig vinden, het risico nemen dat als je valt de kans erg groot is dat je nooit meer loopt.
En ik snap dat het heerlijk is weer rijden, maar ik zou het naar mijn familie niet kunnen verantwoorden als het weer fout zou gaan, en levenslang zorg nodig heb.
Maargoed dat ben ik grootmoedigheid met dingen als dit snap ik gewoon niet, ieder zijn keuze blijkt maar weer en ik hoop oprecht dat het de goede keuze blijkt.


Ik wist op voorhand dat er zo’n reactie ging komen en je hebt volledig gelijk en het recht het te melden :)
Maar zoals ik al eerder zei, de eerste keer was het door van een ladder te vallen, de laatste keer kwam het door een auto-ongeval, dus ja, een kwestie van gewoon pech hebben? :)

Ik zoek ook geen ‘respect’ of wat dan ook, ik geniet gewoon met volle teugen van wat ik doe, ook dat is mijn recht :)

Je pakt het exact op zoals ik gehoopt had, lettertjes blijven lettertjes en dat kan je op tig manieren opvatten, terwijl het echt niet fout bedoeld is.
Ik ken ze namelijk wel die het wel erg stoer vinden, en dan denk ik echt jeetje er is zoveel meer, dus ik ben blij dat jij dat niet zo hebt.
En ik snap ook heeel goed hoe het is om dingen niet te kunnen die je zo graag doet, daarom heb ik ook serieus getwijfeld om dit te posten.
Geniet van je ritjes, en wees voorzichtig met jezelf! :)
Zijn de keren breken later trouwens deels te wijten aan je eerste val van die ladder?
Ik weet meerdere mensen met breuken bij L1 en L2, en bij een zit het vast met schroeven en een plaatje, drie wervels aan elkaar vast dus.
Daarbij is gezegd breken op die plek kan het niet meer, dan breekt het elders.
Nogmaals het was niet lelijk bedoeld hoor, het is oprecht een zorg die ik over sommige mensen heb gehad, ze denken onsterfelijk te zijn of iets die kant op.
En als je dan bedenkt dat ik zonder zo’n ongeluk dagelijks pijn heb, moet knokken om sterker te worden denk ik bij die mensen je beseft gewoon nog steeds niet wat voor geluk je hebt gehad.
Je hebt verdorie een rug gebroken gehad, of een been zeer ernstig, en nog heb je schijt aan alles, dit zijn mensen die extremere sporten beoefenen trouwens.
Het eerste wat bijna standaard breekt bij een ongeval zijn ruggen en enkels.
Maar dat zijn meestal de types die al gauw denken alles weer te kunnen en vooral niet luisteren naar de dokter zeg maar.

lorettalover
Berichten: 123
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Sorry juffrouw, jij zal nooit meer op een paard rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 00:58

Wooow wat een kracht!!
Super respect!
En dat niet luisteren klinkt wel bekent haha!
Ik had t niet zo pittig als jou verhaal! Maar 1 breuk van me sleutel been en de week na de val zat ik alweer op het paard!
Het is mooi om mensen te kunnen verbazen over het feit dat wat we wel nog kunnen!!! Wat nou je kan niet meer rijden! Tuurlijk kan dat wel!
En die angst , Wat mooi dat je daar zoveel tijd voor hebt kunnen nemen!
Ik ben helaas ook erg angstig, maar dat komt helemaal goed weer
Heel veel plezier verder met je super leuke paardje!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Sorry juffrouw, jij zal nooit meer op een paard rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 08:55

wow wat super GAAF. En inspirerend dat je nooit op moet geven!! Respect!!

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 09:19

Mi_Amore schreef:
moonfish13 schreef:
Ben ik dan de enige die denkt: leuk maar volgende keer zit je de rest van je leven met een dwarslaesie?
Ik kan het niet stoer of bewonderenswaardig vinden, het risico nemen dat als je valt de kans erg groot is dat je nooit meer loopt.
En ik snap dat het heerlijk is weer rijden, maar ik zou het naar mijn familie niet kunnen verantwoorden als het weer fout zou gaan, en levenslang zorg nodig heb.
Maargoed dat ben ik grootmoedigheid met dingen als dit snap ik gewoon niet, ieder zijn keuze blijkt maar weer en ik hoop oprecht dat het de goede keuze blijkt.


Ik wist op voorhand dat er zo’n reactie ging komen en je hebt volledig gelijk en het recht het te melden :)
Maar zoals ik al eerder zei, de eerste keer was het door van een ladder te vallen, de laatste keer kwam het door een auto-ongeval, dus ja, een kwestie van gewoon pech hebben? :)

Ik zoek ook geen ‘respect’ of wat dan ook, ik geniet gewoon met volle teugen van wat ik doe, ook dat is mijn recht :)



Waauuw TS super knap! Ga zo door!

Ik breek m'n rug gewoon in de glijbaan in een zwembad op een vakantiepark. Gelukkig een stabiele breuk. Maar was dit een breuk vlakbij de zenuwen had ik ook een dwarslaesie kunnen oplopen. Deze pech kan je altijd hebben. Ook als je van je fiets stuiter, betrokken bent bij een auto-ongeval, maar ook als je net even dat stoeprandje niet gezien heb en totaal verkeerd te recht komt!

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 20:41

moonfish13 schreef:
Je pakt het exact op zoals ik gehoopt had, lettertjes blijven lettertjes en dat kan je op tig manieren opvatten, terwijl het echt niet fout bedoeld is.
Ik ken ze namelijk wel die het wel erg stoer vinden, en dan denk ik echt jeetje er is zoveel meer, dus ik ben blij dat jij dat niet zo hebt.
En ik snap ook heeel goed hoe het is om dingen niet te kunnen die je zo graag doet, daarom heb ik ook serieus getwijfeld om dit te posten.
Geniet van je ritjes, en wees voorzichtig met jezelf! :)
Zijn de keren breken later trouwens deels te wijten aan je eerste val van die ladder?
Ik weet meerdere mensen met breuken bij L1 en L2, en bij een zit het vast met schroeven en een plaatje, drie wervels aan elkaar vast dus.
Daarbij is gezegd breken op die plek kan het niet meer, dan breekt het elders.
Nogmaals het was niet lelijk bedoeld hoor, het is oprecht een zorg die ik over sommige mensen heb gehad, ze denken onsterfelijk te zijn of iets die kant op.
En als je dan bedenkt dat ik zonder zo’n ongeluk dagelijks pijn heb, moet knokken om sterker te worden denk ik bij die mensen je beseft gewoon nog steeds niet wat voor geluk je hebt gehad.
Je hebt verdorie een rug gebroken gehad, of een been zeer ernstig, en nog heb je schijt aan alles, dit zijn mensen die extremere sporten beoefenen trouwens.
Het eerste wat bijna standaard breekt bij een ongeval zijn ruggen en enkels.
Maar dat zijn meestal de types die al gauw denken alles weer te kunnen en vooral niet luisteren naar de dokter zeg maar.


Ik heb de eerste keer de L1 en L2 gebroken bij het vallen van de ladder.
De 2de val was effectief van mijn paard, zonder valvest, plat op de rug, toen heb ik mijn L1 en L2 opnieuw gebroken (oude breuken door + extra doorgescheurd) en mijn T9 brak voor de eerste keer.

Met het auto-ongeval bleven de L1 en L2 wonderbaarlijk genoeg gespaard,
de T9 was iets extra doorgescheurd en de T8 en T12 liepen een lichte breuk op, ik werd dan ook tegen 50km/h aangereden in mijn geparkeerde wagen dus was een flinke klap :)

Ik ben wel door 3 scans gegaan voor ik terug te paard ging, heb mij stevig aan revalidatieperiodes gehouden en zelfs langer en ook nu nog laat ik elk jaar een onderzoek uitvoeren, just to be sure.

De chirurg zei destijds dat het niet ging kunnen, het zou teveel pijn doen, nu blijkt dat dat niet zo is krijg is best groen licht, in het achterhoofd houdende dat het altijd nog wel een keertje mis kan gaan.
Ik hoop oprecht dat mijn voorzichtigheid en ruime voorzorgen in mijn voordeel spelen.
Ondertussen ben ik er 2 keer van gevallen zonder enige vorm van schade, dus de valvest doet zijn werk heel goed :) Fingers crossed...

De enige wervel waar ik nog last van heb nu en dan is die T9 als het echt koud en vochtig is.
De L1 en L2 spelen parten als ik lang moet rechtstaan of moet slenteren.
Kleine beperking, maar geloof het of niet, bij extreme rugpijn kruip ik juist te paard omdat dit de rugpijn flink vermindert.

Ik ben best overdonderd door de hoeveelheid pb's die ik mocht ontvangen!
Al jullie verhalen, jeetje, ik ben absoluut geen alleenstaand geval :(

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Sorry juffrouw, jij zal nooit meer op een paard rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:20

Wat heerlijk dat iedereen ongelijk gekregen heeft! Geniet ervan :)

NikkivanOlst

Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Sorry juffrouw, jij zal nooit meer op een paard rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:56

Saskia, je bent geweldig, maar dat wist je al :+:

En Zyta is echt een toppaard! Goud van buiten ÉN van binnen <3
Jullie komen samen nog onwijs ver <3

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Sorry juffrouw, jij zal nooit meer op een paard rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:11

Wow wat heb jij Super veel kracht en doorzettingsvermogen!!
Na zo veel pech alsnog zo positief en zelfs weer te paard.
Je mag heel erg trots zijn!!!
Aan alles zit een risico en dan maar beter een risico nemen voor iets wat je fantastisch vindt om te doen, maak het het risico waard.
Geniet van nog vele veilige kilometers!