Een jaar lang in Nederland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Een jaar lang in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 21:38

Morgen, 30 juni 2019, is het precies een jaar geleden dat mijn kleine meid (toen was ze nog een jaarling) na een rit van 22 uur op de vrachtwagen in Nederland aankwam *\o/*

1. Op de vrachtwagen van Italië naar Nederland
Afbeelding

Oh ja, voordat we verder gaan:
Naam: Nova
Stamboeknaam: Diamon Dina
Stamboek: American Paint Horse
Geboortedatum en plaats: 13-03-2017 te Isola Sant'Antonio, Alessandria, Italië
Afstamming: Especial Diamond (Like A Diamond) x Spat Olena (Smart Chic Olena) --> reining/cutting
Huidige schofthoogte: 1.35


2.
Afbeelding

3. Al snel is Marlies Trap gekomen om foto's te maken
Afbeelding

4. In de zomer van 2018 zijn we spelenderwijs gaan oefenen met leiden en spannende situaties. Zo heeft ze ook geleerd om te voetballen :D We hadden af en toe een lesje van parelli instructrice Elena Bacchini.


5. En ging ze soms mee als handpaard op een kort stapritje buiten het terrein, dwars door een woonwijk heen (no cap alert! Ik draag normaal gesproken aaaaaaltijd een cap, echt waar. Toevallig op dit moment alleen niet, eigen risico)


6. Af en toe nog spelen met de bal, naar mijn mening is dit nog steeds de meest geniale foto ooit gemaakt van Nova door mijn vriendin Paula Herdes :D Je ziet gewoon in de blik van haar ogen dat het een deugniet is
Afbeelding

7. In september hebbe nwe onze eerste show gelopen


8. Na de show zijn we verhuisd naar een andere stal waar we al heel lang op de wachtlijst stonden (al voor haar aankomst in Nederland). Tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds super gelukkig op dit plekje en ik hoop dat Nova hier de rest van haar leven kan blijven staan :D De paarden staan 24/7 buiten, onbeperkt gras en hooi, er is een verlichte buitenrijbaan en de Soesterduinen zijn op loopafstand. Beter kan ik me niet wensen! Nova geniet ook uitgebreid van haar zachte voedselbed :Y)
Afbeelding

9. Op onze nieuwe stal probeer ik af en toe met haar een wandelingetje te maken over de Soesterduinen
Afbeelding

10. En toen ging het sneeuwen in Nederland... MB shots was een dag aanwezig op stal voor een ander paard, maar heeft toen toch nog een plaatje geschoten van Nova in de sneeuw op de winterweide. De hele winter periode hebben we praktisch gezien niks gedaan omdat Nova heel erg aan het snotteren was en last had van haar luchtwegen. Dit gaat gelukkig steeds beter, maar ik denk wel dat ze hierdoor een kleine groeiachterstand heeft opgelopen. Gelukkig heeft ze nog genoeg tijd om weer helemaal bij te trekken! In maart is Nova ook 2 jaar oud geworden :#
Afbeelding

11. Daarna kwam de lente weer en begon ze behoorlijk uit te zetten op het verse gras :D
Afbeelding

12. Doordat het steeds minder koud werd konden we ook weer af en toe lekker stukjes lopen naar de Duinen. De duinen liggen letterlijk in de achtertuin van stal, heerlijk! Hier maken we van alles mee. Nova haar reacties wisselen: de ene keer als ze schrikt gaat ze met vier benen de lucht in, terwijl er de andere keer niks aan de hand is. Zo is ze een keer ontploft door het zien van een gek gegroeide boom met rare takken, terwijl er laatst ook twee mannen waren met een speelgoedauto op afstandsbediening die keihard over de duinen raceten, en daar keek ze alleen maar naar... Jonge paarden, je weet nooit wat je moet verwachten 8)7
Afbeelding

13. Af en toe krijgt ze een zadeltje op, gewoon zodat ze went aan dat er iets op haar rug ligt.
Afbeelding

14. Begin mei hebben we een fotoshoot gehad op de Soesterduinen. Hierbij waren twee fotografen aanwezig: Iris Hofmans Fotografie en Mu Fotografie (Marieke Urlings). De onderstaande foto is van Marieke :D
Afbeelding

Eind mei ben ik uiteindelijk met Nova naar de kliniek gegaan omdat het gesnotter toch weer terug kwam na meerdere dierenartsen gezien te hebben en verschillende soorten antibiotica geprobeerd te hebben. Alle luchtwegmedicijnen die er zijn, Name it, en ze heeft ze gehad. Niks werkte. Daarnaast heb ik meteen laten controleren op kreupelheid omdat ik zag dat ze onregelmatig liep. De uitslag... Luchtwegproblemen gaan vanzelf over: het is een nasleep van een spoelworminfectie die ze oktober/november heeft gehad, maar eind augustus doen we voor de zekerheid nog een longspoeling om te kijken of de waardes echt zijn gedaald. Wat dat betreft dus goed nieuws. De benen helaas niet... Ze blijkt een beschadigde collaterale band in de rechter achterknie te hebben (en linksachter ook, maar dat been is minder erg dan rechtsachter). Waarschijnlijk door een uitglijder op de wei met de benen wijd. Ze moet 6 maanden revalideren -O- De eerste maand moesten we 10 minuten per dag stappen. Dit deden we voornamelijk op het terrein van stal, maar dat vond mevrouw doodsaai waardoor ze uitdaging ging zoeken en expres ging schrikken van dingen die er altijd al hebben gestaan. Daarom hebben we besloten om deze maand, waarin we 20 min per dag mogen stappen, op de verharde weg te lopen richting de duinen. Ik time precies op de klok dat we 20 minuten lopen. Hier geniet Nova veel meer van en nu zoekt ze ook geen uitdaging meer of andere redenen om raar te doen. Over drie weken mogen we gaan uitbouwen naar 30 minuten stappen per dag en daarna moeten we weer op controle komen bij de kliniek in Utrecht. Verder staat ze op een klein weitje met een 30 jarig humorloos paard, zodat ze niet wordt uitgedaagd om gek te doen of uit haar plaat te gaan op de wei. Al met al erg vervelend dat een paard van 2 jaar oud al met zo'n heftige blessure staat, maar aan de andere kant is de kliniek wel positief over haar herstel en verwachten ze dat het uiteindelijk wel weer goed gaat komen zolang wij ons aan het revalidatieschema houden m.b.t. dagelijks stappen aan de hand en niet in een wilde kudde op de wei. Nog even duimen dus dat dit weer helemaal goed moet komen!

Al met al is het jaar echt voorbij gevlogen. Wat ik in de teksten hierboven niet heb beschreven is dat de band tussen mij en Nova echt onwijs is gegroeid. Ik had van tevoren niet gedacht dat we in een jaar tijd zo naar elkaar toe zouden groeien! Uiteraard probeer ik de juiste balans te vinden tussen een jong paard op te laten groeien, maar toch af en toe wat dingen met haar te doen. In het begin wandelde ik met haar ongeveer 1x per twee weken, maar nu met die revalidatie moeten we wel elke dag. Gelukkig merk ik niet aan haar dat ze hier geestelijk last van heeft. In mijn privésituatie heb ik de laatste paar maanden ook heftige emoties moeten doorstaan en Nova heeft mij echt een beetje door deze moeilijke periode heen getrokken. Ik ben echt ontzettend blij met haar en ik hoop echt dat ze minimaal 30 jaar oud mag worden met mij aan haar zijde <3

15.
Afbeelding

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Een jaar lang in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:06

Wat een leukie Emita! En vlak bij ons :) zeker een prachtig gebied om je uit te leven

DaKo
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Een jaar lang in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:10

Super bijzonder paardje! Heel leuk om te zien. De laatste fotoserie van jullie samen vind ik zo leuk!

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Een jaar lang in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 07:22

Ik volg jullie al vanaf dag1 en ze is echt een paardje met karakter maar jullie 2 hebben hierin samen jullie weg gevonden .

Straks heb je een paardje dat heel veel voor je doet, je ziet ook dat jullie band versterkt is.

matespony

Berichten: 749
Geregistreerd: 01-08-18

Re: Een jaar lang in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 07:58

Super leuk!

bentefoto

Berichten: 415
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Een jaar lang in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:43

Wat een ontzettende knappe verschijning <3 En succes met revalideren! Hoop voor jullie dat ze weer helemaal van haar blessure af komt

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Een jaar lang in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:59

Erg mooi getekend paardje, leuke uitstraling en samen een mooi paar....

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Een jaar lang in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 13:14

Ze is echt heel knap! <3
Vervelend dat ze nu met zo'n rot blessure staat, ik duim voor jullie dat het herstel voorspoedig verloopt.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 13:24

Kijk eens naar Synopet Turboflex Horse 1000ml . Wij zijn op aanraden met de Synopet voor de gewrichten en artrose begonnen en daarna zullen we met deze doorgaan. Mijn paard is zo vreselijk opgeknapt. Deze kuur hoef je maar 1x te geven en na 10 dagen moet je al verbetering zien (bij ons was dat ook zo) en eergisteren liep ons paard gewoon hartstikke recht.
Omdat bij ons altijd nieuwe pees/ spier blessures terug komen geven wij na onze gewrichten kuur de Synopet Turboflex. Gezien ons succes met de Synopet Equisin Complex 500ml NL verwacht ik er veel van. Bij ons is het echt, hwet kost wat maar dan heb je ook wat, en wij waren echt al heel lang bezig met osteopaten, dierenartsen, supplementen wat allemaal goed deed, maar niet die totale ommezwaai waar we nu opeens mee te maken hebben en de kuur is nog niet af. Omdat ons paard een stuk ouder is en echt al jaren met artrose en andere klachten staat, gaan wij het op advies beginnen met 3x per jaar en dat afbouwen naar 2x per jaar en die andere 1x per jaar tussen door.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Een jaar lang in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:25

Tis een prachtig paard!

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Een jaar lang in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 10:25

Bedankt allemaal!! <3

@pien_2010: bedankt voor je tip, ik zal er eens naar kijken :j :D