Nova naar de Alm op 2200 meter hoogte

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Nova naar de Alm op 2200 meter hoogte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 15:25

Dit jaar heb ik samen met mijn tofste stal en paddockgenootje besloten dat onze dames deze zomer lekker bovenop de berg vakantie mochten vieren. Op stal hebben we helaas geen weide en de paddocks hebben geen schaduw. (na de zomer verhuizen ze beiden waarschijnlijk)

Ze staan er nu anderhalve week, dus lekker op tijd net voor de ergste hittegolf.

Ik heb een vrij stevige grote auto, maar ik had met deze auto nog nooit een trailer getrokken en al zeker niet stijl de berg omhoog met warme temperaturen. Hij zou ons in de ieder geval de vlakke 30km brengen en we zouden wel zien hoe hoog we kwamen. Helaas niet zo heel hoog, dus we moesten 5km rijden en wandelen, maar over die 5km ook ruim 1200 meter stijgen.

Deels te paard en deels te voet.
Afbeelding

Mijn stalgenootje en haar merrie Katinka
Afbeelding

Even een stukje meerijden op Nova.


Bijna boven en zooooooo moe. (zowel wij als de paarden)
Afbeelding

En zo lieten we ze uiteindelijk achter. Gelukkig kregen we na een stukje omlaag lopen zoals wel verwacht een lift van iemand die naar beneden reed met de auto.
Afbeelding

Er staan daarboven ongeveer 20 paarden en 30 koeien. Er loopt elke dag een opzichter rond en die heeft van ons allemaal telefoonnummers. Er staan nog een aantal stalgenootjes met hun paarden en verder nog wat andere bekenden met hun paarden. Daardoor is er in deze groep een goede controle.

Anderhalve dag later ben ik gaan kijken en stonden ze er heel gemoedelijk bij. Vrienden gesloten met 2 Noriker merries waarvan 1 met veulen en een arabisch ogende vosmerrie.

Vroeg me al af of ik moest gaan zoeken, maar nee ze stonden redelijk vooraan op de berg.
Afbeelding

Nova
Afbeelding

Katinka
Afbeelding

De dagbesteding. Vreten met uitzicht op de stad Lienz
Afbeelding

En zaterdagmiddag zijn we nog even gaan voeren.
Zo lief hoe die 2 uit 1 emmer samen eten.


En voor iedereen die zich afvroeg waar ik gebleven was. Dit kleine mannetje is nogal een handenbindertje en inmiddels alweer ruim 3.
Afbeelding

Voor wie het leuk vindt is dit de live webcam bovenop de berg. helaas zie je net het deel waar de dieren lopen niet, maar dat is net 1 slagje lager dan dit punt. (op dit moment onweert het)
https://webtv.feratel.com/webtv/?design=v3&cam=5620

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Nova naar de Alm op 2200 meter hoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 15:27

Prachtig!
Moet toegeven dat ik een beetje jaloers ben :P

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Nova naar de Alm op 2200 meter hoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 15:31

Gaaf Nienke!
Zag het al voorbijkomen op fb!

Wat is Nova mooi geworden zeg! <3

Anoniem

Re: Nova naar de Alm op 2200 meter hoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 15:49

Wat een super gave plek ! , wat is Nova mooi uitgegroeid <3

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 16:36

Azmay schreef:
Prachtig!
Moet toegeven dat ik een beetje jaloers ben :P


Er zijn echt ook behoorlijke nadelen aan hier paarden houden hoor. Ik mis een lekker lang zandpad voor een galopje en de duinen en strand. Overal heb je voor en nadelen.
Maar het uitzicht is hier geweldig.

Merel___

Berichten: 1104
Geregistreerd: 20-08-09

Re: Nova naar de Alm op 2200 meter hoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 16:40

Wauw zeg, wat heerlijk voor de paarden! En inderdaad een geweldig uitzicht <3

Anoniem

Re: Nova naar de Alm op 2200 meter hoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 16:54

Ohhh wat verschrikkelijk gaaf om te zien <3

Prachtige uitzoeken en ik vind Nova zo'n verschrikkelijk gaaf paardje. Mooi om te zien hoe ze uitgegroeid is.

Leuk om alvast een voorproefje te krijgen van Oostenrijk, vrijdag vertrek ik voor de eerste keer in mijn leven naar Oostenrijk op vakantie :D

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Nova naar de Alm op 2200 meter hoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 16:58

Wat fijn dat jullie de paarden daarheen hebben kunnen brengen! Zal in temperatuur denk ik ook wel een verschil zijn.

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 17:06

@olina: Wat leuk, waar gaan jullie precies heen? Ik denk dat Nova er over 2 jaar nog een stuk voller uit ziet. Zijn paardjes die vrij veel tijd nodig hebben om uit te groeien. Ze is nu 6.

@witchcraft Ja dat scheelt wel een aantal graden. Maar met die hele hete dagen zaten er zelfs boven dazen en vliegen. Gelukkig vannacht en vandaag flink geregend dus het zal boven aanzienlijk afgekoeld zijn.

Dit is trouwens gemeenteweide. Ik heb gelukkig een hele goede vriendin die haar paard al jaren daar heeft staan en die mij meteen belde toen de inschrijving begon.

Kinke

Berichten: 20521
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Nova naar de Alm op 2200 meter hoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:36

wat ontzettend gaaf!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:45

CrazyCat schreef:
Azmay schreef:
Prachtig!
Moet toegeven dat ik een beetje jaloers ben :P


Er zijn echt ook behoorlijke nadelen aan hier paarden houden hoor. Ik mis een lekker lang zandpad voor een galopje en de duinen en strand. Overal heb je voor en nadelen.
Maar het uitzicht is hier geweldig.


Dat heb ik hier ook niet hoor, en geen uitzicht :Y)
Geweldige omgeving en een prachtige pony <3

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 19:38

Nova ! <3
Wat vliegt de tijd...ik zie je topic nog voor me van toen ze geboren werd :+
En ik ben nog steeds stikjaloers op dat uitzicht :Y)

Prachtige vakantie heeft ze daar ! :D En een beste klim voor jullie... :=

Maar hoe zit dat eigenlijk met die weides op de alm ? Is daar ergens iets omheind of kunnen de paarden gewoon van alm naar alm naar dorp en terug wandelen ? 8-)

rockwitch

Berichten: 11727
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Nova naar de Alm op 2200 meter hoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 20:03

Ooh super tof. Ben net zaterdag terug gekomen van vakantie in Oostenrijk en ik mis het nu al. Hou echt van dat land en boven op de alm scheelt het wel enorm qua temperatuur. Wel zo lekker voor ze als het heet is.

DaKo
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Nova naar de Alm op 2200 meter hoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 21:21

Wat een prachtige plek daar! :D

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 21:26

Pandora2 schreef:
Maar hoe zit dat eigenlijk met die weides op de alm ? Is daar ergens iets omheind of kunnen de paarden gewoon van alm naar alm naar dorp en terug wandelen ? 8-)


Nee het is omheind, alleen is het heel groot. Helaas ook deels met prikkeldraad, maar dat is overal hier en ontkom je niet aan.
Als ze gewend zijn gaan we een keertje rijden boven dan zal ik een video maken dat jullie een indruk krijgen hoe groot.

Dit is de ingang, die zit dus op slot. Voetgangers kunnen er wel door er lopen gewoon wandelpaden doorheen.
Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:34

Ah oke. Ik zag al een kudde paarden wandelen door de dorpjes op weg naar de volgende alm :')

Ik ben heel benieuwd naar de video :D <3

Lijkt mij ook wel een beste klus om die omheining te controleren zo nu en dan :=

Boyzone

Berichten: 621
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:14

Wat een heerlijke beelden en wat bekend gebied. Wel grappig dat je je eigen paard op zo'n berg kan laten lopen. Altijd gedacht dat ze wild waren.
Toen ik 10 jaar was hebben wij 5 jaar lang in de zomer daar in de bergen gewandeld, heel wat kilometers afgelegd.
Wij stonden op de camping in Leisach.
Jaren later nog een keer een vakantie door gebracht vlakbij Lienz. Kan mij alleen niet meer herinneren hoe het daar heet.
Lienz is ook zo'n mooie stad, kan mij de pleinen nog goed herinneren.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Nova naar de Alm op 2200 meter hoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:56

Prachtstreek, prachtige Nova en wat is je zoontje hard gegroeid.