Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ithaka, Adje en hoe wij elkaar vonden

 
Profiel   

Het begon allemaal met de voorzichtige zoektocht naar een nieuw paard. Een leuk recreatie paard, braaf onder het zadel en lief in de omgang. Bij voorkeur een merrie en eigenlijk het allerliefste een Arabier. Na een hoop advertenties gezien te hebben kwam ik tot de conclusie dat een Arabische merrie teveel boven mijn budget lag en mijn zoektocht concentreerde zich op een draver.

Marktplaats heeft al snel in de gaten welke advertenties in de smaak vallen. Terwijl ik op zoek was naar korfbeugels voor mijn dochter kwam er een mooie witte schimmel op mijn beeldscherm. Een Arabier, merrie, bitloos gereden en binnen mijn budget. De advertentie was al vaak bekeken en bewaard dus na een snel overleg met manlief contact met de eigenaresse gezocht. We hebben gebeld, lang gesproken en aan het eind van het gesprek mocht ik Ithaka reserveren.
Er was geen haast met de verkoop en ze vond het niet erg om even te moeten wachten tot ik in Nederland zou komen voor de verjaardag van een tante.

1. Foto uit de verkoop advertentie <3
[ img ]

De weken vlogen voorbij en voor ik het wist was ik onderweg naar de merrie. Zou ze in het echt net zo leuk zijn als op de foto’s? Zou het klikken? Wat als de eigenaresse mij totaal ongeschikt zou vinden? Al mijn zorgen waren ongegrond. De merrie was ook in levende lijve een leuk dier. Wat onbespierd en niet helemaal bevestigd in het rijden maar ze gaf een vertrouwd gevoel en ze bleef goed bij me ondanks minder ideale omstandigheden tijdens het rijden.

Intussen gingen bij mij de radartjes draaien. Ik ben al jaren helemaal weg van Yanour, de prachtige AV hengst van Yildiz op bokt. Dit was dé kans om een veulentje van hem te krijgen. De eigenaresse vond het super leuk wanneer Ithaka een veulentje zou krijgen en wilde graag meehelpen om haar drachtig te krijgen. Ik ging weer terug naar Roemenie dus zij moest alles in de gaten houden samen met de DA en Yildiz op afstand.
Helaas liep het allemaal minder vlekkeloos dan we gehoopt hadden. Toen ze weer hengstig moest worden toonde ze helemaal niet. Bij een scan bleek de hengstigheid voorbij. Daarna had ze vocht in de baarmoeder wat behandeld werd en bij de laatste kans op inseminatie voordat ze op transport naar Roemenie zou gaan had ze een bloedei. Mijn droom van een Yanour veulen viel in duigen.

Ithaka zou door Ad, een vriend van ons, van Nederland naar zijn huis in west Roemenië gereden worden. Wij zouden Ithaka daar dan ophalen en naar onze boerderij in noord oost Roemenie rijden, een rit van nog eens ruim zes uur.
Intussen in Roemenie had Ad’s vrouw Janneke een doodzieke merrie met veulen onder haar hoede genomen. De merrie lag al dagen op de gemeente weide en leek zich niet of nauwelijks te verplaatsen. Het veulen kon amper bij zijn moeder drinken en kreeg af en toe een flesje. Nadat Ad gehoord had van onze mislukte poging om Ithaka drachtig te krijgen vroeg hij of wij het 4 weken oude veulen niet wilden hebben. De moeder had geen melk meer, kon niet staan en er was zelfs even sprake dat ze ingeslapen zou worden. We hebben hiermee ingestemd en zo kon het gebeuren dat we uiteindelijk een merrie én een veulen bij ons op de boerderij aflaadden.

2. Uit een facebook bericht; moeder Dora met veulen
[ img ]

Het veulen hebben we de naam Adje gegeven. Hij drinkt poedermelk uit een speenemmer en eet ook al behoorlijk hooi mee. Ithaka is een geweldige pleegmoeder voor hem. Hij volgt haar overal en wanneer hij zijn melk krijgt loopt ze altijd mee naar het hek. Ze is erg lief met hem en corrigeert hem als een echte moeder. Super mooi om te zien en voor Adje ook heel erg fijn omdat hij dus eigenlijk heel normaal in de kudde opgroeit.
In de toekomst hopen we dat Adje het rijpaard voor onze dochter kan worden wanneer ze uit haar Welsh pony gegroeid is. We hopen in ieder geval nog vele jaren te mogen genieten van dit prachtige stel!

3.
[ img ]

4.
[ img ]

5.
[ img ]

6.
[ img ]

7.
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 20:58 



 
Profiel   

Wat een mooi verhaal! Zo fijn dat jullie Adje een leuke thuis willen geven. Ook jouw merrie straalt rust uit. Het lijkt mij een leuke bende!

Veel plezier met de dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 21:42 



 
Profiel   

Wat een prachtig verhaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 07:26 



 
Profiel   

Ik kreeg vandaag bericht dat Adje's moeder ingeslapen is. Ze leek op te knappen maar de afgelopen dagen ging het bergafwaarts. Ze wilde niet meer opstaan en zelfs niet meer drinken. Er is toen uiteindelijk besloten om haar uit haar lijden te verlossen.

Adje maakt het gelukkig erg goed. Hij begint zijn veulenhaar te verliezen en er komt een glimmend zwart Adje onder tevoorschijn. Ook begint hij al wat rondere billen te krijgen en is hij al een stuk gevulder dan hij was. Hij drinkt zo'n 6 tot 7 keer per dag 2 liter poedermelk op. Hij laat zich braaf een halster omdoen, geeft netjes zijn voetjes en wijkt voor druk. Hopelijk blijft hij zo braaf :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:43 



 
Profiel   

Oh wat jammer van Adjes moeder. Voor haar waarschijnlijk wel de beste oplossing.

Fijn dat Adje zelf het zo goed doet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 18:39 



 
Profiel   

Mooi verhaal zeg! Mooie merrie ook! Gaaf dat Adje nu zo mag opgroeien, maar erg verdrietig van de moeder :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 19:19 



 

Wat een verhaal, en wat triest van zijn moeder.. Adje ziet er goed uit! Wat fijn dat het ook zo goed klikt met je schimmelmerrie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 13:19 



 
Profiel   

Shanna schreef
Wat een verhaal, en wat triest van zijn moeder.. Adje ziet er goed uit! Wat fijn dat het ook zo goed klikt met je schimmelmerrie!


Ik heb eigenlijk geen ervaring met veulens en hoe makkelijk een vreemde merrie een veulen accepteert. Maar hoe makkelijk Ithaka met Adje is vind ik wel bijzonder. Wellicht omdat ze het laatste stuk samen gereisd hebben en samen in een vreemde kudde kwamen.
Weet je niet beter dan zou je denken dat het moeder en zoon is wanneer je ze samen ziet <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 13:25 



 
Profiel   

Wat een mooi verhaal alsof het zo uit een film komt <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 08:20 



 
Profiel   

Wat een bijzonder verhaal! Ik ben benieuwd hoe Adje uitgroeit.
Wat is nu je plan met Ithaka? Rij je al op haar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 20:43 



 
Profiel   

Zeppelina schreef
Wat een bijzonder verhaal! Ik ben benieuwd hoe Adje uitgroeit.
Wat is nu je plan met Ithaka? Rij je al op haar?


Wij zijn ook erg benieuwd hoe Adje uitgroeit. We weten niet wat voor een paard de vader is. Zijn moeder was niet heel groot, formaatje D pony schat ik. Ik hoop dat het toch in ieder geval een grote D wordt. Gelukkig zijn er in Roemenië bijna geen kleine pony's dus de kans dat de vader een Shetlander was is erg klein.
Ik zal in de toekomst nog wel eens een Adje topic maken.

Ithaka heb ik al een paar keer gereden. Adje loopt dan los mee en strekt af en toe flink de benen. Erg leuk om te zien!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 20:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen