Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 16 van de 18 [ 443 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

 
Profiel   

Gaat goed hoor. Het is nat....
Vorige week kwam ik blijkbaar tijdens slaaptijd. Er lagen meerdere paarden te slapen in de schuilstallen. Waaronder ook 1 van mij. De ander stond er naast te soezen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-19 14:08 



 
Profiel   

Is inderdaad zo schattig die slaap tijd! Was vanochtend hier ook :
https://www.facebook.com/10000565948046 ... 52312/?d=n

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-19 17:44 



 
Profiel   

Mijn 1e gedachte; als ik zo paarden moest houden stopte ik er meteen mee. Voor deze armoe betaald toch niemand?
en toen zag ik de tarieven. Die mensen zijn blij met zulke makkelijke pensionklanten!!

De andere zijde is dat jij mijn paarden sneu vind met 1 uur training, 1 uur paddock En 30 minuutjes molen per dag.

Deze plaatjes bewijst dat Nederland niet geschikt is voor het jaar rond weiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 12:37 



 
Profiel   

JeanneV schreef
Mijn 1e gedachte; als ik zo paarden moest houden stopte ik er meteen mee. Voor deze armoe betaald toch niemand?
en toen zag ik de tarieven. Die mensen zijn blij met zulke makkelijke pensionklanten!!

De andere zijde is dat jij mijn paarden sneu vind met 1 uur training, 1 uur paddock En 30 minuutjes molen per dag.

Deze plaatjes bewijst dat Nederland niet geschikt is voor het jaar rond weiden.


En dikgedrukte zin bewijst dat niet iedereen geschikt is paarden te houden....


-O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 12:49 



 
Profiel   

Sorry JeanneV maar dat laatste is echt onzin. Het kan inderdaad niet overal, maar ik ken meerdere stallen waarbij het prima gaat. Bij ons staat ook een deel van de paarden het hele jaar rond op de wei. Dat is nu rond het hooi wat natter, maar de rest van de wei is gewoon droog. Toen ik de paarden nog in Zwolle had stonden ze daar ook het hele jaar rond op de wei. In de zomer op de laag gelegen weilanden, in de winter op het hoogste weiland wat gewoon droog was.

Wat niet wegneemt dat als de ondergrond er niet geschikt voor is (zoals imo bij TS) je dan inderdaad wel keuzes moet maken. Het is een verschrikkelijk nat najaar, maar dat neemt niet weg dat je kritisch moet zijn op je land of het überhaupt wel kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 12:51 



 
Profiel   

JeanneV schreef
Mijn 1e gedachte; als ik zo paarden moest houden stopte ik er meteen mee. Voor deze armoe betaald toch niemand?
en toen zag ik de tarieven. Die mensen zijn blij met zulke makkelijke pensionklanten!!

De andere zijde is dat jij mijn paarden sneu vind met 1 uur training, 1 uur paddock En 30 minuutjes molen per dag.

Deze plaatjes bewijst dat Nederland niet geschikt is voor het jaar rond weiden.


Poeh, ik ben niet van de stal van TS. Daar zou ik echt doodongelukkig van worden.
Maar jouw stalling, daar wordt elk paard toch doodongelukkig van? -O-

Als je het over 2 extremen hebt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 12:56 



 
Profiel   

Ik vind het altijd zo overdreven dat paarden er DOOD ongelukkig van zouden worden... echt mensen, ik zie dagelijks paarden die 24/7 buiten staan en paarden die in de winter ook gewoon ‘s ochtends in de molen gaan en dan in de namiddag nog eens 2,5 eruit zijn om te trainen/verzorgen. Het is maar wat je paard zijn hele leven gewend is en hoe de rest van het stalmanagement is. Hoeveel moeite wil je zelf doen om je paard extra uit de stal te hebben? Daar hangt ook veel vanaf. Maar geef mij maar 10x zo’n stal als die van jeanneV ipv zo’n vieze modderpoel als de plek waar TS nu staat. Dan kost het me maar wat extra moeite om m’n paard vaker uit de stal te halen dan 1 keer per dag, dat heb ik er dan wel voor over...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 13:11 



 
Profiel   

Heleennn schreef
Ik vind het altijd zo overdreven dat paarden er DOOD ongelukkig van zouden worden... echt mensen, ik zie dagelijks paarden die 24/7 buiten staan en paarden die in de winter ook gewoon ‘s ochtends in de molen gaan en dan in de namiddag nog eens 2,5 eruit zijn om te trainen/verzorgen. Het is maar wat je paard zijn hele leven gewend is en hoe de rest van het stalmanagement is. Hoeveel moeite wil je zelf doen om je paard extra uit de stal te hebben? Daar hangt ook veel vanaf. Maar geef mij maar 10x zo’n stal als die van jeanneV ipv zo’n vieze modderpoel als de plek waar TS nu staat. Dan kost het me maar wat extra moeite om m’n paard vaker uit de stal te halen dan 1 keer per dag, dat heb ik er dan wel voor over...


Maar het gaat niet om wat jij fijn vindt toch?
Je paard moet er wonen......


Die is opeens intens gelukkig omdat via een rooster in een solitair paddockje even gek mag doen voor de baas en dan weer naar binnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 13:51 



 
Profiel   

Dat je de stalling van ts op deze manier niks vind kan ik inkomen. Ik zou ook meer droge plekken en een schuilstal willen zien. Maar om dan met een voorbeeld te komen waarbij het paard 1 uurtje per dag in zijn eentje op een postzegelpaddockje mag en geestdodend rondjes in een molen moet lopen dan moet ik toch wel lachen hoor. Dat zijn idd 2 extremen en er zit gelukkig nog heel veel tussen in

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 14:15 



 
Profiel   

JeanneV schreef
Mijn 1e gedachte; als ik zo paarden moest houden stopte ik er meteen mee. Voor deze armoe betaald toch niemand?
en toen zag ik de tarieven. Die mensen zijn blij met zulke makkelijke pensionklanten!!

De andere zijde is dat jij mijn paarden sneu vind met 1 uur training, 1 uur paddock En 30 minuutjes molen per dag.

Deze plaatjes bewijst dat Nederland niet geschikt is voor het jaar rond weiden.

Oooh dit vind ik nog dramatischer als in de modder staan.Wat een lol een half uur in de stap molen en een uur paddock,zo'n paard geniet echt van zijn leven.

Onze weien zijn het levende bewijs dat 24 uur buiten op de wei gewoon kan.Op een modderplek bij de ingang na staan ze lekker op droge weien of als ze zin hebben in hun mega grote en droge schuilstal,gezellig met vriendjes en extra hooi.Alleen je moet je weien dan niet vol proppen met paarden dan houd je idd geen gras over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 14:56 



 
Profiel   

Ninx schreef
Heleennn schreef
Ik vind het altijd zo overdreven dat paarden er DOOD ongelukkig van zouden worden... echt mensen, ik zie dagelijks paarden die 24/7 buiten staan en paarden die in de winter ook gewoon ‘s ochtends in de molen gaan en dan in de namiddag nog eens 2,5 eruit zijn om te trainen/verzorgen. Het is maar wat je paard zijn hele leven gewend is en hoe de rest van het stalmanagement is. Hoeveel moeite wil je zelf doen om je paard extra uit de stal te hebben? Daar hangt ook veel vanaf. Maar geef mij maar 10x zo’n stal als die van jeanneV ipv zo’n vieze modderpoel als de plek waar TS nu staat. Dan kost het me maar wat extra moeite om m’n paard vaker uit de stal te halen dan 1 keer per dag, dat heb ik er dan wel voor over...


Maar het gaat niet om wat jij fijn vindt toch?
Je paard moet er wonen......


Die is opeens intens gelukkig omdat via een rooster in een solitair paddockje even gek mag doen voor de baas en dan weer naar binnen?

Intens gelukkig??? Wat is dat toch met die extremen? Er is ook een gulden middenweg.. onze tinker staat ook 24/7 buiten, maar dat is in de verste verte niet te vergelijken met de stal waar TS staat. Bij ons is er geen modder waar te tot de kogels in wegzakken, een droge schuilstal om in te slapen en geen 20 paarden op 1 wei. Het kan echt wel maar voor mij NIET op deze manier!! Ik prijs mezelf gelukkig met de plek waar onze pony 24/7 buiten loopt, want als ik de foto’s zie zou dat voor mij gewoon een reden zijn om mijn paard weg te halen.

Mijn punt is dat ik, indien ik tussen deze beide extremen moet kiezen, ik echt wel voor de stal zou gaan en niet voor de pp. En dan moet je maar extra naar je paard toe om hem zelf buiten en binnen te zetten. Lekker boeiend... dat heb je er dan voor over lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 15:52 



 
Profiel   

Ben benieuwd hoe het er nu uitziet met het extra zand dat gestort is? Blijft het nu onder de afdakjes wel droog?

Gaan ze nog meer beschutting bouwen zodat alle paardjes droog kunnen staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 18:43 



 
Profiel   

De loonwerker had panne met zijn materiaal. Dus hij komt tussen kerst en o&n. Dan komt het zand erin.

Ik geloof niet dat er plannen zijn voor nog meer schuil plekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 19:35 



 
Profiel   

Oei dat is niet veel, twee dakjes voor 50 paarden!

Jammer dat het zand er nog niet ligt, hopelijk lukt het deze week wel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 20:07 



 
Profiel   

Ik denk dat als ze dat zouden willen, ze best met 50 paarden in de 2 stallen passen. Dus dakjes is niet het juiste woord haha.
Maar ik geloof niet dat het voorkomt dat 50 paarden op exact hetzelfde moment behoefte hebben om in de schuilstallen te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 20:10 



 
Profiel   

Mijn pony heeft een tijdje in een groep van ongeveer 10 paarden gestaan die een schuilplek van 6 bij 3 moesten delen.

Ze lagen regelmatig met 3 paarden tegelijk op die plek.

Maar toch was het voor mijn pony niet voldoende, hij was vermoeid en niet de sprankelende pony die ik nu weer heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 21:20 



 
Profiel   

Oh ik dacht dat ze alleen de twee golfplaat afdakjes hadden op de foto’s. Had niet door dat er ook nog stallen zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 22:46 



 
Profiel   

Ik ook! Ook wel benieuwd naar foto's van de stallen. Geloof dat velen van ons niet duidelijk was dat er hele grote droge stallen zijn! Dat geeft wel meteen een ander beeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-19 08:15 



 
Profiel   

Die zijn er ook niet. Foto 2 in de openingspost is de grotere ‘stal’. Het zijn golfplaten afdakjes met aan 3 kanten ‘muren’ van grof gevlochten takken. De paarden kunnen niet uit de wind staan en de bodem in deze stallen is dezelfde blubber als in de rest van het gebied.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-19 08:35 



 
Profiel   

Tja het is maar net hoe je het noemt. De 1 afdakje, de ander schuilstal.
Het houdt echt de wind goed tegen en de bodem gaan ze nu aanpakken.
Maar de achterste stukken van de schuil stallen/afdakjes zijn nu ook droog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-19 09:46 



 
Profiel   

Sure_lee schreef
Ik denk dat als ze dat zouden willen, ze best met 50 paarden in de 2 stallen passen. Dus dakjes is niet het juiste woord haha.
Maar ik geloof niet dat het voorkomt dat 50 paarden op exact hetzelfde moment behoefte hebben om in de schuilstallen te staan.



Ik was ook even in de war. Je noemt stallen.

Dan zou het een heel ander verhaal zijn. Een paar knappe schuilstallen met bodembedekking zou op deze plek een verademing zijn.

Stallen zijn toch iets anders in mijn ogen als een plaat op 4 palen. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-19 12:29 



 
Profiel   

Sure_lee schreef
Ik denk dat als ze dat zouden willen, ze best met 50 paarden in de 2 stallen passen. Dus dakjes is niet het juiste woord haha.
Maar ik geloof niet dat het voorkomt dat 50 paarden op exact hetzelfde moment behoefte hebben om in de schuilstallen te staan.


Huh? 50 paarden in die 2 schuilstallen? Hoe groot zijn ze dan? Wellicht vertekent de foto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-19 21:25 



 
Profiel   

Nou als je uit gaat van ong 10m2 oppervlakte nodig per paard x 50 heb je een stal nodig van 500m2, dus 25x20? Of twee kleinere stallen van 10x25... dat kan bijna niet dat het zoveel vertekend op de foto....

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-19 22:04 



 
Profiel   

Hoeveel stallen zijn er ook alweer echt dan TS?
Behalve die 2 dakjes op palen. En ik zag wat afdak over hooibakken maar dat is dan weer niet echt een 'schuilstal' voor wat paarden. Die zijn dus allemaal extra naar een paar grote stallen begrijp ik? Dat is toch alleen maar fijn.

En die grote stallen die je noemt zijn dat dichte wanden, of zijn het natuur gemaakte schuilplekken?


Wij hebben het geluk met een in 2015 nieuw geplaatste stallenrij met telkens een stal van 3x6 meter: waarvan we van iedere stal 1 wand weg hebben gehouden als ingang voor meerdere paarden zonder dat ze zich klem lopen. En dus 1 wand van 3 meter tegen de wind. De rest ook dicht richting de schuur zodat het niet tocht.

Overigens grenst er per kudde een eigen track die altijd openstaat...zomer en winter. Dus ik wéét hoe blubberig het kan worden want wij zitten op kleigrond. Toch genieten ze van een rondje baggeren maar wij willen per se dat ze droog en verhard kunnen staan om te eten, slapen , chillen. :)

Ik heb even op onze facebook gezocht naar een goede foto.. Hier tref je een overzichtsplaatje. De eerste stal niet helemaal zichtbaar behalve de 'tegendewindwand', maar met paddock en hooibak te zien (dit is een speciale paddock voor 1 die even apart moet, moet wennen, of in training staat dus niet in een kudde hoeft voor 1-2maanden).
Dan zie je een draadje en daarachter een kudde. met drie stallen van 3x6 ter beschikking om in te schuilen, en 1-2 zijn er altijd opgestrooid. 1 stal is altijd leeg want dat is de ingang en zo zorgen we er voor dat daar niemand gaat slapen en wakker knalt als er een klant in/uit wil. Maar hier staan ze met slecht weer ook in te schuilen.
Rechts naast die bruine tinker zie je wat blubber: daar is de opening van de 4 meter brede track. Deze foto is van december dus natte bende (daarom ook liever niet op een net uitgemeste paddock-foto)
[ img ]

En dit is IN de stal met weer die vrolijke tinker in beeld haha <3
[ img ]


Maar wij hebben alleen die rij stallen, dus eten moeten ze buiten zonder schuilhok.
Wij rekenen per box van 3x6+verharde paddock aangrenzend a 10m meter diep -> altijd maximaal 3 pensionpaarden.

Als de kudde groter is dan 3 paarden dan gaat er een box extra open. dus bij 4 paarden hebben ze 2 boxen beschikbaar met uitloop van 2maal 6x3 verharding. (er zitten draadjes tussen die zo weggehaald kunnen worden bij wisseling van aantal paarden in een kudde). 5-6 paarden nog steeds 2 boxen, ze verdelen zich prima. We merken zelfs dat ze graag met 4 a 5 in een box staan maar dat vinden wij met gevaar van een ruzietje wat minder fijn maar goed; ze leven hier nu eenmaal vrij dus kan ze het niet verbieden helaas ;-)
Met 7 paarden gaat de 3e box ook open met daar weer bij een extra paddock van 10 meter lang. een kudde bestaande uit 8-9 paarden lopen hier dus met een paddock van 10 meter bij 18 meter - met daar aan grenzend 3 boxen van 3mx6m.


Ik vind nog steeds fijn om te lezen dat je zo blij bent TS op je stal! En dat je paarden het naar hun zin hebben (toch?!). Mensen maken zich al snel te veel zorgen om een paard, ze kunnen best wat hebben. Toch kiezen wij er altijd bewust voor om direct aan een stal te verharden zodat ze nooit in nattigheid hoeven te staan eten. Het oogt fijner, het staat en werkt makkelijk - en de hoefsmid is ook altijd erg tevreden over onze paardenhoeven!
En we merken ook dat ze toch graag liggen op een zachte ondergrond maar natuurlijk ook een beetje droog. Vandaar dat er wel per kudde minimaal 1 box op gestrooid wordt.
Maar dit liggen doen ze zoals jij al zegt niet allemaal tegelijk. Dat wisselt zich eigenlijk altijd af, zie we in verschillende kuddes hier (we hebben altijd 3-4 kuddes). Zelden gaan ze met meerdere tegelijk liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-19 22:06 



 
Profiel   

Libera schreef
Nou als je uit gaat van ong 10m2 oppervlakte nodig per paard x 50 heb je een stal nodig van 500m2, dus 25x20? Of twee kleinere stallen van 10x25... dat kan bijna niet dat het zoveel vertekend op de foto....


Ik bedoelde met mijn post meer dat het best zou kunnen. Om aan te geven dat ze niet heel klein zijn de schuilstallen. Met 50 moeten ze dan wel lekker knus tegen elkaar aan gaan staan lol. Gaan ze niet doen. Maar er hebben ook geen 50 paarden op hetzelfde moment de behoefte om daarin te staan.

Het zijn 2 plekken met palen met een afdak met gevlochten takken. Ik noem het schuilstallen. Geen idee hoe groot ze precies zijn.

Dus behalve die 2 dakjes op palen die ik schuilstallen noem is er niks.
Maar voldoet voor mijn paarden prima. Ze staan daar uit de wind en droog en ze liggen erin.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-19 22:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 16 van de 18 [ 443 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen