[VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:25

Een beetje modder stoort niet. Wel vind ik dat er voldoende schuilstallen moeten zijn zodat alle paarden tegelijk onderdak kunnen. Anders zijn het steeds dezelfden die zich moeten aanpassen aan de rest.
Het valt wel op dat er veel dode bomen staan. Imo komt dit niet alleen van het bijten aan de bomen, maar ook omdat de grond hard aangestampt wordt met zovele paarden. Jammer dat er zoveel paarden op die oppervlakte staan, het risico bestaat dat de plek zichzelf vernietigt en dat zou jammer zijn want het lijkt me voor een paard leuk om daar rond te struinen.

cynthiacarme
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:36

Sure_lee schreef:
@ spotsontop ik vind het niet erg dat je in mijn topic reageert. Echter sta jij er nu niet meer en reageer jij vanuit hoe het was. Nu worden ook echt de tussengebieden wel gemest en staan er 14 hooibakken.

Ik denk niet dat het zinvol is om te vermelden hoe het een jaar geleden was.



Daar heb je gelijk in! Ik zal mn mond weer houden :D

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:21

Prachtig concept maar onhaalbaar.
50 paarden op 7 hectare met maar 1 hectare "grasland" welke niet continu open staat, dus eigenlijk 6 hectare voor 50 paarden.
En dan mógen ze straks grazen en dan gaan ze tegelijk op die hectare willen komen...
Ts, ik zou vast om me heen gaan kijken naar een andere stal...
Dit bedrag betalen met het(hoge) risico op wormbesmetting, ellende door blubber, onregelmatig voedingspatroon want 14 bakken op 50 paarden is veel te weinig is echt van de zotte.

Tancreda4

Berichten: 24058
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:39

Oh wat een negativiteit. Elke stal heeft wel wat en negens is het ideaal. Ts, ik hoop echter dat dit voor jullie het gaat zijn en voor jullie wel tot (nagenoeg) ideaal gaat komen! Fijn die ruimte en fijn zo in een groep. Veel plezier op jullie nieuwe plekje!

Sure_lee

Berichten: 10407
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 07:23

Grappig om allemaal aannames te lezen.
De paarden die er nieuw bijkomen moeten allemaal schoon zijn van wormen. In het najaar moet iedereen pramox geven en tussentijds om de aantal weken mestonderzoek laten doen. Wat ik begrijp zijn bijna alle paarden altijd tussentijds schoon. Maar dat is van horen zeggen... Ik ga het meemaken.
Als de 'wei' open is lopen er af en toe wat paarden op hun gemakje heen. Het is namelijk geen grasland. Maar daar staat het vol met bomen, kruiden en distels.

Het gaat vandaag mega veel regenen en de afgelopen dagen heeft het ook veel geregend. Zal van de week even wat foto's voor jullie maken van hoe het eruit ziet en hoe ze er bij staan.

Ik weet wel dat ik een setje droge kleren in mijn auto ga leggen. Want ik zie mezelf nog wel een keer uitglijden in een stuk modder _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 08:16

Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat om voor 50 paarden schuilmogelijkheden te creeëren?
En idd denk ik dat je zelf eerst ook een winter moet mee maken om dit te kunnen beoordelen. Ik gok zomaar dat het erg nat gaat worden.
Ik ga dit topic ook volgen! Ben benieuwd hoe het er allemaal aan toe gaat :j Het idee is erg mooi!
Alleen is het dus in de zomer al vrij kaal en zal dat in de winter wel helemaal moeilijk managen zijn.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 08:27

Zo dan, wat een negativiteit!
Als ik het zo lees hebben ze alvast hun best gedaan om deze winter beter door te komen als voorgaande. Een pensionhouder die zijn best doet om het te verbeteren is toch al super. Paarden houden op zo'n manier vindt ik fantastisch, sterker nog als het dichterbij was had ik ze liever vandaag als morgen verhuisd. Ook een hele nette prijs als je het mij vraagt. Ik denk dat je veel plezier gaat hebben op deze plek Sure lee

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:38

Ik ben anders vooral nieuwsgierig hoe het gaat. Ik heb er 8 op 4ha en weet dus hoe een modderzooi het kan worden. Dus ben vooral benieuwd hoe het daar met veel meer paarden op verhoudingsgewijs minder grond gaat. Ik heb ook genoeg schuilplek.

Ik ben ook benieuwd naar of zich daar ook verschillende kuddes vormen. Bij mij is het 1 kudde met een heel duidelijke rangorde en vooral heel veel rust in de groep. Dus ik zou best eens willen zien hoe het daar verloopt.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:41

Voor mij is het ook vooral nieuwsgierigheid. Ik heb gewoon moeite met me er een voorstelling van maken en het kan altijd ideeën brengen voor inrichting van onze eigen weides.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:44

Helemaal geen negativiteit, maar gewoon nieuwsgierigheid idd.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:49

Wildgirl schreef:
Prachtig concept maar onhaalbaar.
50 paarden op 7 hectare met maar 1 hectare "grasland" welke niet continu open staat, dus eigenlijk 6 hectare voor 50 paarden.
En dan mógen ze straks grazen en dan gaan ze tegelijk op die hectare willen komen...
Ts, ik zou vast om me heen gaan kijken naar een andere stal...
Dit bedrag betalen met het(hoge) risico op wormbesmetting, ellende door blubber, onregelmatig voedingspatroon want 14 bakken op 50 paarden is veel te weinig is echt van de zotte.

Precies, word een puinhoop

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:52

Ik ben ook nieuwsgierig. In het verleden heb ik mijn paard met 10 anderen op zo‘n 4 HA gehad dat in de winter gedeeltelijk dicht ging ondat het dan echt veel te nat was (onder aan een helling). Deze paarden hadden een inloop hal van 20 x 40 meter wat voor deze groep groot genoeg was. In de avond vond ik ze eigenlijk standaard samen allemaal plat in in het stro op 2 Camargue ponies na, die waren meestal buiten.
Daarnaast was een gedeelte verhoogd en verhard (puin) dat dus altijd droog was.

Verder nog een stal gehad met 5 dieren op een paddock dat niet gigantisch was maar groot genoeg om elkaar uit de weg te gaan met alleen overdag uitloop naar de wei. Deze werkte echter ook goed omdat de paddock altijd droog was met individuele voerstands en 2 doorloop stallen met meerdere uitgangen.

Nu met 2 paarden op heel veel plek, maar dat wordt wel snel drassig en modderig omdat er geen specifiek beleid is (overigens wel 2 doorloop stallen, 1 van 6x3 en 1 van 6x6.)

De aantal paarden per oppervlakte is wat mij betreft niet doorslaggevend maar de infrastructuur van de bodem en inrichting.
Het ziet er echt super uit dus ik hoop dat je er nog jaren tevreden kan blijven.

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:56

Je moet er fan van zijn denk ik... ik zou mijn paard daar niet willen zetten, zelfs onze pony op pensioen zou ik daar niet willen hebben. Het lijkt heel onoverzichtelijk allemaal en dan zoveel paarden op een lap grond van 7ha... Als ik alle begroeiing bekijk blijft er van die 7ha niet echt veel open ruimte over. Ik hoop dat het in de winter inderdaad te doen is, maar zoals ik al zei: je moet er voor zijn! Als je paard en jij zelf hier gelukkig van worden is het prima toch.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:06

Ik ga volgen, als ons huis verkocht is, dan gaan wij verhuizen naar een plek met bijna 1 ha bos en 2000 meter wei. Ik wil wel paden maken in het bos, zodat er ook jonge bomen de kans krijgen om te groeien, want het moet bos blijven. Ook wil ik over gaan naar een loof bos, nu is het een dennen bos.

Mondy

Berichten: 11845
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:12

spotsontop schreef:
Sure_lee schreef:
@ spotsontop ik vind het niet erg dat je in mijn topic reageert. Echter sta jij er nu niet meer en reageer jij vanuit hoe het was. Nu worden ook echt de tussengebieden wel gemest en staan er 14 hooibakken.

Ik denk niet dat het zinvol is om te vermelden hoe het een jaar geleden was.



Daar heb je gelijk in! Ik zal mn mond weer houden :D


Jammer. Want ts weet nu net zo min hor het in de winter zal zijn als spotsontop. Denk dat het voor mensen die er miss heen willen ook goed is om die kant te horen.

Fijn dat het je perfecte plekje tot nu toe is ts!
Elke stal heeft minpunten en ieder voor zich de keus wat je er wel of niet mee kan of erg vind.
Voor mij is dit ook net te veel zand allemaal en vraag ik me ook af mbt de mest hoe ze dat gaan doen. Maar volg graag ok te zien hoe het zich gaat ontwikkelen :j

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:17

Aangezien ze er niet kunnen grazen zou ik dan voor wormen weer niet zo bang zijn.
Vind het wel bizar dat iemand zoiets probeert te mesten met kruiwagens, voor 1 paard heb je al een volle per 3 dagen. Dat moeten ze verder natuurlijk zelf weten.

Sure_lee

Berichten: 10407
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 15:18

Leuk dat jullie nieuwsgierig zijn! Ik probeer zo goed mogelijk vragen te beantwoorden. Als ik mis en je wilt het toch graag weten, stel je vraag dan gerust nog een keer. En iedereen is welkom om een keer met me mee te gaan naar mijn paarden en te komen kijken hoe het er aan toe gaat.

Er is geen schuilmogelijkheid voor 50 paarden tegelijk. Is voor mij ook geen must. Maar al de bomen bij elkaar, ookal zitten er geen bladeren aan, breken wel de wind en regen.

Het is niet 1 kudde. Je ziet wel vaak paarden bij hetzelfde clubje staan soezen en eten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:18

Wel minder kans op wormen alhoewel ze dus niet alle mest ruimen.
En meer kans op zandkoliek.

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:28

Wat een prachtig plekje TS. Over het aantal zeg ik niks. Ik zou er zelf geen problemen mee hebben. Snap ook niet waarom dit te klein zou zijn. De paarden van nu zijn niet meer de paarden van nu die kilometers “moeten” maken voor hun eten. Een sprintje trekken en galopperen kan volgens mij makkelijk, dat lijkt mij voldoende. En ongetwijfeld wordt het een blubber zooi maar waar niet? Zoals gezegd wordt zijn er wel droge plekjes. Geniet van het plekje TS! Ben benieuwd of je ook aan je paard merkt dat ze het hier fijn vindt? Ben ik wel benieuwd naar :j

Sure_lee

Berichten: 10407
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 15:39

Ik vind ze een stuk relaxter en fijner in de omgang. Ze bewegen de hele dag dus geen mega energie bommen. Anton was altijd heel lomp en onzeker. En merk nu dat hij veel zelfverzekerder rond loopt. De laatste weken geen nieuwe wondjes meer bijgekomen. Niet van bijten en ook niet van takken. Roos heeft geen dikke benen meer. Heb het idee dat ze nu veel beter haar afvalstoffen kwijt kan. Ik vind dat ze er heel tevreden en in balans uit zien. Als echte vrije paardjes.

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:55

Ik volg mee! Vind het er mooi uit zien met al die bomen. Benieuwd naar meer foto's door de jaargetijden heen. Zo te horen doen je paarden het goed, fijn. Blije paarden, blije eigenaar ;)

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:49

Ben benieuwd naar de foto's ts!

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 09:28

Ik vind het ook erg interessant, kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit in de winter fijn gaat zijn met zoveel paarden op zo'n stuk....

Maar als er inderdaad jaarrond stevige paden blijven, die stevig en hoog genoeg liggen om goed te blijven, breed genoeg zijn om elkaar te passeren, open genoeg om even lekker een sprintje te trekken, zodat ze niet hele dagen door de bagger hoeven te prutsen maar gewoon met droge benen rond kunnen lopen.

En hier en daar droge, stevige eilandjes waar ze kunnen schuilen en eten en dat dan ook toegankelijk is, dat ze niet door andere paarden weggejaagd worden.... dan is het natuurlijk hartstikke leuk :j

Zit er nou ook nog een stuk droge zandpaddock aan vast waar ze kunnen liggen om te slapen?

Sure_lee

Berichten: 10407
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 07:07

Ik heb gisteren wat foto's gemaakt. Dit was ongeveer een half uurtje voordat de bakken weer werden gevuld. Volgende keer maak ik foto's als ze net eten hebben.

Heb het gebied rondgelopen langs de hekken en een stuk over het pad. De 'wei' was dicht dus daar heb ik geen foto's van gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn grote vriend die meteen aan komt lopen als hij me ziet! :-)
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:47

Ja jeetje.... in de categorie het is pas 1 oktober en de ergste modder moet nog komen vind ik het wel tricky hoor.... ik ben ook wel benieuwd hoe dit er over een paar jaar uitziet met zoveel paarden. Veel minder groen verwacht ik, ze vreten en stampen alles kapot joh...

Ik zou zo vanaf de foto's mijn paard hier toch niet graag in de winter hebben maar wellicht mis ik de echt stevig en droog blijvende stukken om te eten en dutten en zijn die er wel :)

Voor de zomer vind ik het echt wel een extreem gaaf gebied :j

Wat lief dat de Haf meteen aan komt lopen :+: