Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Try To Handle Me

 
Profiel   

Jaren lang was het een droom van me om een verzorgpaardje te hebben. Dit was echt een eindeloze zoektocht waar niks uit kwam. Maar de oplossing lag dichterbij dan ik ooit verwacht had.
Op de stal waar ik ondertussen al weer 3 jaar ben lag het antwoord.
De iets wat dikke opa van de kudde houd wel van wat extra aandacht! Iets wat al een tijdje door me hoofd speelde, maar te onzeker om het te vragen I guess... Uiteindelijk toch maar gevraagd, want ik miste het toch best wel om echt iets op te bouwen met een paard.

En daar was Try To Handle Me. En hij doet ze naam eer aan hoor!
Try is 16 jaartjes oud en werd al 3 a 4 jaar niks mee gedaan. Lekker genieten van zijn luie leventje met een overvloed aan kuil en gras en allemaal jonge paarden onder zich.
Hij is gefokt op cutting (koeien drijven) en dit was in het begin zeker te merken, want ik werd gezien als een koe!

Ik doe hem 1x in de week na me werk, dit nu 2,5 maandjes en we maken al echt vooruitgang!
Doelen? Heb ik niet echt, we genieten gewoon van elkaars aandacht. Indirect wil ik hem wat dapperder maken.

1. Dit is meneer zijn hobby, eten, alles voor eten! Dit is ook meteen zijn valkuil.
[ img ]

2. Dit was een van de eerste keren dat ik hem uit de kudde haalde, iets wat hij al jaren niet gedaan heeft. De spanning was groot, met wat twijfels volgde hij me toch de binnenbak in. Aan een longeerlijn, voor mocht hij weg denderen. Verder gewoon wat door de bak gelopen, en hem hier even los gelaten.
[ img ]

3. Tweede keer de kudde uit ging hij met wat meer zelfvertrouwen achter me aan. Weer lekker de bak in met een zeiltje, waar hij dus helemaal niks om geeft. Zelfs een zeiltje over hem heen leggen vind meneer oke.
[ img ]


4. Schrok zich helemaal rot toen hij er achter kwam dat er paarden aan de andere kant stonden. Ga dan maar kijken hoe dat in elkaar zit Try. Dit was echter ook de dag dat ik hem wilde proberen te longeren. Meneer gooide echter zijn cutting skills in de strijd en hield mij vakkundig voor zich. Ja en hoe gaan we dit aanpakken. Het was mijn dag niet helemaal en ik wist dat dit toch alleen maar tot frustratie zou lijden. Dus even lekker geknuffeld en hem los in de bak gehad, waarna ik er achter kwam dat hij extreem volgzaam is.
[ img ]


5. Try loopt helaas vrij gevoelig op zijn voeten en had hier vrij veel last van die dag, zelfs in de bak. Dus dan maar lekker poetsen op de poetsplaats, dacht ik... Mooi niet dus, poetsplaats is een echte no-go. Oefenen dus!
[ img ]


6. Door wat tijd gebrek gewoon lekker geknuffeld en een beetje geborsteld. Ook dat vindt hij helemaal oke.
[ img ]

7. Klein beetje gelongeerd en lekker los.
[ img ]

8. Echte clown is het ook! :+
[ img ]

9. Maar hij kan ook wel lief kijken hoor.
[ img ]

10. Of ineens besluiten dat je de kudde niet meer in wild... Solliciteren naar stalpaard? Na 20 minuten gaf meneer het op en ging hij toch maar naar zijn buik luisteren.
[ img ]

11. Want heey... eten gaat er altijd in. :')
[ img ]


12. En met wat oefenen gaat hij de poetsplaats op. Het koste een worteltje. Iets wat onzeker en angstig loopt hij naar binnen, alles voor eten toch? Na het longeren liep ie bijna in een keer achter me aan de poetsplaats op.
Hier het bewijs dat het een echt varkentje is, alles gaat er in EN vies!
[ img ]

Elk weekend krijgt ie zijn portie aandacht weer en elke keer wordt hij dapperder. Tijdens het longeren ziet hij me niet meer als een koe, het kwartje is gevallen. *\o/*

We vermaken ons smakelijk met ze tweetjes. Op naar meer avonduur!



Laatst bijgewerkt door Nadia op 07-11-19 15:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Tag toegevoegd

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 16:23 



 
Profiel   

Wat een enorm knap dier!

Balen van zijn voeten zeg! Is hij kreupel aan elk been?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 16:26 



 
Profiel   

troi schreef
Wat een enorm knap dier!

Balen van zijn voeten zeg! Is hij kreupel aan elk been?


Nee enkel voor hij is erg gevoelig en is dit alleen te zien op het harde. Maar hij staat dus 24/7 buiten, en op het gras en in de bak loopt Try goed. Alleen die dag haalde ik een flinke steen uit ze hoef en bleef gevoelig op dat voetje lopen, ook in de bak, dagen daarna liep hij wel weer goed, dus was waarschijnlijk echt dat steentje dat hem in de weg zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 16:34 



 
Profiel   

Wat een knapperd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 14:26 



 
Profiel   

hannaengolda schreef
Wat een knapperd!


Dankjewel, ik zal het in zijn oor fluisteren :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 15:33 



 
Profiel   

Montgri schreef
troi schreef
Wat een enorm knap dier!

Balen van zijn voeten zeg! Is hij kreupel aan elk been?


Nee enkel voor hij is erg gevoelig en is dit alleen te zien op het harde. Maar hij staat dus 24/7 buiten, en op het gras en in de bak loopt Try goed. Alleen die dag haalde ik een flinke steen uit ze hoef en bleef gevoelig op dat voetje lopen, ook in de bak, dagen daarna liep hij wel weer goed, dus was waarschijnlijk echt dat steentje dat hem in de weg zat.


Dat klinkt wel logisch ja!

Verwacht je dat hij weer goed gaat lopen op het harde?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 16:56 



 
Profiel   

Wat leuk! Bekende plek! Doe de groetjes aan Fenna van Renze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 17:06 



 
Profiel   

Heeee is dit bij Lelymare van Fenna? :D Leuk! Veel plezier met je verzorgpaardje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 17:11 



 
Profiel   

Haha ja dat klopt, Try is ook het paard van der vader ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 20:22 



 
Profiel   

Knappe try <3 en die gaapfoto! Volgens mij leert Sam dat van hem.. heb nu al paar van zulke gelijke fotos :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 07:55 



 
Profiel   

Ik plaats hier een reactie zodat TS weer kan reageren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 10:19 



 
Profiel   

Leuk paard maar echt veel te vet, zou me niet verbazen als die daardoor pijnlijke voeten heeft.

Wil/mag je er op rijden later?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 10:40 



 
Profiel   

Oakland1990 schreef
Leuk paard maar echt veel te vet, zou me niet verbazen als die daardoor pijnlijke voeten heeft.

Wil/mag je er op rijden later?


Die vetjes... ja die zijn aanwezig, maar hij heeft van zich zelf ook wel echt een mega brede bouw, daardoor lijkt het volgens mij nog extremer + zijn wollige vacht die er nu op zit. Maar een aantal kilo’s er af kan geen kwaad hahaha.

Jah ik mag er op rijden. Ga ik zelfs binnenkort ook maar eens aan beginnen.
Afgelopen donderdag heb ik hem gelongeerd met zadel op. Echter lag dat zadel niet helemaal top, maar ik ga rijden met een ander zadel die hem wel past.
Voor longeren kon het wel, deze ene keer zegmaar.
[ img ]

En afgelopen zaterdag heb ik hem weer even lekker in het zweet gewerkt haha. Conditie is echt vreselijk bij hem, maar dat is dus een dingetje waar we mee aan de slag gaan voor zover dat kan voor 1 a 2x per week.
Hij is ondanks dat ik hem soms goed aan het werk zet, komt hij nog altijd erg enthousiast naar me toe. Die aandacht vind hij wel echt helemaal geweldig, denk ik dan.

Op de poetsplaats zetten lukt ook al steeds beter, soms enige onenigheid, maar het gaat telkens een klein beetje beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 16:39 



 
Profiel   

Wat leuk! Hij staat in de hengstenkudde bij lelymare toch? Ik heb een veulen staan daar :) of ja... bijna 9 maanden alweer

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-19 23:30 



 
Profiel   

floripori17 schreef
Wat leuk! Hij staat in de hengstenkudde bij lelymare toch? Ik heb een veulen staan daar :) of ja... bijna 9 maanden alweer


Ja klopt helemaal!
De tijd gaat snel he met die veulens. Veels te snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 08:39 



 
Profiel   

Ik ben zo trots en loop nog steeds rond als een blij ei haha :j <3
Vandaag dan voor het eerst gereden met Try!
[ img ]
Dit uitzicht is toch ook best wel leuk hoor, moet ik toegeven.
[ img ]

Waar ik in eerste instantie van plan was het vandaag enkel bij stap en draf te houden, ging meneer al snel na het aandraven naar de galop. Nou ja oke dan. Was niet de bedoeling, maar wel meteen door de spanning heen.
Ik moet toegeven dat ik altijd vrij gespannen ben in de galop en niet altijd met elk paard me veilig voel. Gelukkig zit Try als een huis, je moet echt je best doen om van hem af te vallen vermoed ik.
Dus ergens was het misschien ook maar goed dat hij meteen ging galopperen, was trouwens best beheerst, hij ging er niet vandoor.

Ik merkte van me zelf dat ik echt weer even moest in komen. Ik heb 1,5jaar niet gereden (morgen spierpijn!) en als ik reed was dit gewoon Engels. En Try heeft al zo’n 4jaar (?) niemand op zijn rug gehad. Dus beide waren we echt opzoek naar balans, een rechte lijn lopen zat er ook absoluut niet in.
Try is wel western beleerd, en ik dus helemaal niet... dit zorgde voor de nodige miscommunicatie, maar heb rustig af kunnen sluiten met beide kanten op op, een rustig drafje.

[ img ]
De dag vervolgens rustig afgesloten met een klein wandelingetje over het erf, in het zonnetje.

Langs de weides lopend kon ik zo’n mooie foto maken samen met een ander paard. Lekker oortjes naar voren en aandachtig naar elkaar kijken, net toen ik een foto wilde maken bedacht Try zich... met dit als resultaat. :+
[ img ]

Ik heb echt genoten van vandaag! Lekker ons ding gedaan, snapte elkaar niet. Maar dat zie ik wel goed komen, want hij snapte longeren immers ook niet en dat doet hij nu ook voorbeeldig. We moeten elkaar met rijden echt leren gaan begrijpen.
Op de poetsplaats gaat ook stukje bij beetje wel beter, maar heeft vaak toch nog wel een beetje aanmoediging van achter nodig.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 20:41 



 
Profiel   

Die foto met dat gras in zijn mond haha :') fijn dat het zo goed gaat! Mocht je ergens tijd hebben zou je Sam een knuffel willen geven als hij toevallig in je buurt staat :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 21:07 



 
Profiel   

Melissa0304 schreef
Die foto met dat gras in zijn mond haha :') fijn dat het zo goed gaat! Mocht je ergens tijd hebben zou je Sam een knuffel willen geven als hij toevallig in je buurt staat :D


Jah tuurlijk! Zal ik doen ;) Elk paard waar ik langs loop krijgt sowieso altijd wel een aai over ze bol.

Het erge is dat het geen gras was, maar de struik :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 21:27 



 
Profiel   

Ohh haha nou ja als het maar smaakt :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 23:16 



 
Profiel   

Try zit lekker in ze vel en is een heel stuk minder nukkig naar de rest, wat hij soms nog wel eens had tijdens het voeren of wanneer hij bij het kuil stond te eten. Ik heb hem zelf ook nog nooit zien spelen met een van de jongere paarden waar hij bij staat. Maar gister was de eerste keer (dat ik gezien heb). Doet me goed om te zien dat hij goed in ze vel zit.

Gister tijdens het longeren had ik het idee dat ie echt was afgevallen. Minder buikje. Dus even een vergelijkingsfoto gemaakt, vond het verschil op de foto's dan wel weer meevallen. Maar we gaan voor het sportpaard model...

11 augustus
[ img ]

23 november
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 08:39 



 
Profiel   

[ img ]

Dinsdag voor de tweede keer gereden, ging erg goed voor mijn gevoel. Vooral aandacht in het sturen gestoken, ook best handig haha. Western heb ik toch echt wel onderschat, jeetje wat een verschillen, maar we gaan er voor! Na het rijden een klein stukje van het erf, voor langs de weg gelopen. Beetje kijkerig, maar was super braaf.

Vandaag lekker een half uurtje in het bos gewandeld, was even lekker ontspannen. Gaan we zeker vaker doen!
(Foto was van vandaag, blauw staat hem echt goed <3 )

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 22:25 



 
Profiel   

Je wilt straks niets anders meer hoor, haha! Krijg je begeleiding met het rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 22:49 



 
Profiel   

xDenies schreef
Je wilt straks niets anders meer hoor, haha! Krijg je begeleiding met het rijden?


Ja, eerste keer erop was me collega er bij, die rijd ook western, heeft me zelf gered haha. En bij Fenna kan ik ook altijd terecht. Hij liep best scheef een kant op, dus ze bood zelf ook al aan om de volgende keer eens mee te kijken.

Jah de zadels zitten sowieso stukken lekkerder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 22:59 



 
Profiel   

Ja sturen is wel even wennen altijd haha, als je het leuk vind om is samen te wandelen? Sam kan het wel met hem vinden geloof ik en ik moet nog even moed verzamelen om alleen op pad te gaan :=
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 23:12 



 
Profiel   

Melissa0304 schreef
Ja sturen is wel even wennen altijd haha, als je het leuk vind om is samen te wandelen? Sam kan het wel met hem vinden geloof ik en ik moet nog even moed verzamelen om alleen op pad te gaan :=
[ [url=m/DxVf4O.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuke foto! Ja hoor, klinkt als een leuk plan. Gaan we doen!
Ik kom meestal op de dagen dat ik vrij ben van school, maar dat wisseld ook nog wel eens haha.
Ik heb jou nummer niet volgens mij, die kunnen we wel even uitwisselen. Ik stuur je morgen wel even een berichtje. Het is al veels te laat, wekker gaat weer vroeg :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 23:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen