Het eerste fotoweekend, wat een succes!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
equishoots

Berichten: 31
Geregistreerd: 23-09-18
Woonplaats: Culemborg

Het eerste fotoweekend, wat een succes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 11:00

Het laatste weekend van oktober organiseerde ik samen met Zoë ter Brakke een fotoweekend in Drenthe. Een weekend vol leerzame workshops en heel veel paarden. We hadden onwijs gave modellen en locaties. Een beleving om niet snel te vergeten, daarom wil ik dit graag hier delen!

Nadat iedereen was aangekomen in het vakantiehuis in Drenthe hebben we eerst iets warms gegeten. Na zo'n lange reis naar Drenthe krijg je namelijk behoorlijke trek. Na een warme hap met z'n alle gegeten te hebben, toverde we de eetruimte op tot een workshop ruimte. De lange eettafel werd voorzien van cheatsheets, notitie blaadjes, pennen, fotohalsters en natuurlijk wat lekkers te eten en te drinken. ​

Het eerste leerzame onderdeel van het weekend kon beginnen. In zo'n anderhalf uur vertelde ik en Zoë alle in's en out's over wat je van paardenfotografie moet weten om de volgende dag mooie plaatjes te kunnen schieten. Niet alleen het handmatig instellen van de camera en het positioneren van de modellen kwam aan bod, maar ook een stukje over het ontwikkelen van je eigen stijl en het doorgroeien op Instagram werd niet over geslagen. ​

Na dit leerzame uurtje werd er nog even gekletst over paardenfotografie op de bank bij de kachel. Fotograferen kan soms een eenzaam beroep zijn daarom vind ik het onwijs gezellig om andere fotografen te ontmoeten. Ik zie mijn mede fotografen daarom echt als collega's en vrienden en niet als concurrent. Je zal mij bijna nooit alleen zien fotograferen, omdat ik het gewoon onwijs gezellig en leerzaam vind om dit te delen met andere fotografen.​

De volgende dag was het tijd om de theorie van de vorige avond in de praktijk te brengen. De dag stond vol gepland met het fotograferen van zeven heel diverse modellen. Voor elk model hadden we een locatie uitgezocht die het beste pasten bij de sfeer die we wilde creëren. Wat deden de modellen het enorm goed. Tijdens het fotograferen was er tijd voor het stellen van vragen en voor persoonlijke begeleiding. We hadden deze dag ook enorm geluk met het weer. wanneer je iets ver van te voren organiseert is het altijd de vraag of het weer mee zit. Gelukkig hadden de weer goden geluisterd naar onze gebeden en gaven ons geweldig fotografeer weer. Hier en daar kwam het zonnetje door wat voor sfeervol tegenlicht zorgde.

Toen we het laatste model gefotografeerd hadden keerde we terug naar het vakantiehuis. Hier konden de cursisten even bij komen van het fotograferen. Mijn lieve mama zorgde voor het eten en de organisatie, hierdoor verliep alles heel soepel. Het eten werd bereid door mijn moeder en een paar deelnemers die aanboden om ook te helpen. Super lief! Na de maaltijd stond er niks meer op het programma voor die dag. De meesten gingen uitrusten of te foto's bekijken die ze hadden gemaakt. Wat zaten er nu al mooie tussen! De meeste gingen die avond al vroeg naar bed om fris te zijn voor de volgende dag.

De laatste dag stond in het teken van het nabewerken van de foto's. Zoë en ik lieten beiden onze workflow zien in Adobe Photoshop CC hoe we tot ons uiteindelijke resultaat komen. Zoë heeft een donkere en mysterieuze stijl en ik een lichte, romantische en kleurrijke stijl. Door deze verschillen konden we goed laten zien dat dezelfde technieken kunnen leiden tot een ander resultaat. Na de uitleg was het tijd voor de cursisten om zelf aan de slag te gaan. Nieuwe technieken die ze hadden geleerd werden toe gepast. Wanneer iemand vast liep of vragen had werd er uitgebreid antwoord gegeven en geholpen, zodat ze het resultaat bereikte die ze voor ogen hadden. ​

Een zeer gelaagd weekend dus! Iedereen was heel enthousiast en deed leuk mee. Er zijn geweldige platen uitgekomen van een ander niveau. Erg leuk om te zien! Het tweede weekend is al in de maak. Ik wil alle cursisten heel erg bedanken voor het deelnemen! Het was werkelijk waar een droom voor mij die uitgekomen is!

De gezellige groep fotografen:
Afbeelding

Hieronder de eerste foto's die ik af heb:

Model 1:
Afbeelding

Model 2:
Afbeelding

Model 3:
Afbeelding

Model 4:
Afbeelding

Model 5:
Afbeelding

Model 6:
Afbeelding

Model 7:
Afbeelding

Wat vinden jullie van de modellen en de locaties?
Laatst bijgewerkt door equishoots op 12-11-19 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Het eerste fotoweekend, wat een succes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:03

Waauw super mooiefotos. Ik had dit ook al voorbij zien komen, mij lijkt het super leuk om zo'n weekend mee te maken :)

Sahroon
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-11-19

Re: Het eerste fotoweekend, wat een succes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:04

Wauw wat een supermooie fotos zeg!! Mag je trots op zijn!
Lijkt met leuk als jullie eens zon weekend in Noord/Holland hebben!

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Het eerste fotoweekend, wat een succes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:18

He model 3 ken ik. Dat is een vreselijk leuk, grappig duo. En had ik al foto's van gezien prive en via fb. Mooi hoor!

EveryH
Berichten: 12
Geregistreerd: 15-07-19

Re: Het eerste fotoweekend, wat een succes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:56

Wat een leuk idee, zo'n weekend! Mooie foto's ook! Het lijkt mij ook wel tof om een keer aan mee te doen. Hoe kan ik vinden wanneer en waar je eventueel weer zo'n weekend organiseert?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Het eerste fotoweekend, wat een succes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:25

Wat zijn model 1 en model 4 mooie foto's,zo sprookjesachtig.

equishoots

Berichten: 31
Geregistreerd: 23-09-18
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 12:50

EveryH schreef:
Wat een leuk idee, zo'n weekend! Mooie foto's ook! Het lijkt mij ook wel tof om een keer aan mee te doen. Hoe kan ik vinden wanneer en waar je eventueel weer zo'n weekend organiseert?


Heel erg bedankt! Leuk om te horen. Op mijn site http://www.equishoots.com kun je alle informatie vinden. Aankomend weekend komt het volgende fotoweekend online. Je kunt je dan ook inschrijven via mijn site. Je moet denk ik alleen wel snel zijn, want de vorige zat al binnen twee uur vol! :o

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Het eerste fotoweekend, wat een succes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 13:35

Prachtige foto's en dat shetje is helemaal te wauw! Wat een beauty!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Het eerste fotoweekend, wat een succes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 01:04

Gave foto's!

Emori

Berichten: 13117
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 07:48

jeetje77 schreef:
He model 3 ken ik. Dat is een vreselijk leuk, grappig duo. En had ik al foto's van gezien prive en via fb. Mooi hoor!

Hey die ken ik ook :D

We vonden het erg leuk om model te staan!
De foto’s zijn prachtig

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 08:28

Emori schreef:
jeetje77 schreef:
He model 3 ken ik. Dat is een vreselijk leuk, grappig duo. En had ik al foto's van gezien prive en via fb. Mooi hoor!

Hey die ken ik ook :D

We vonden het erg leuk om model te staan!
De foto’s zijn prachtig

Ik ook!

Gaaf! Mochten jullie nog een model zoeken... Hond of paard, stel me graag beschikbaar! <3

gerlindie

Berichten: 4640
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Het eerste fotoweekend, wat een succes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 09:05

Ik dacht bij elk model weer "dit is de mooiste foto :~ "
Om vervolgens door te scrollen naar de volgende en de te denken "nee, deze :oo "

Ik denk niet dat ik kan kiezen :')

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Het eerste fotoweekend, wat een succes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 09:14

Heel gaaf! Heb ze al voorbij zien komen op insta :) Wat een mazzel hadden jullie met het weer zeg! Lijkt me ook super leuk om een keer mee te maken, ik ga je website in de gaten houden!