Zo gebruik je de stapmolen tegenwoordig voor

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:21

Mijn verzorgpaard vond een stalen hek over haar rug laten gaan ook prima.
En ik me maar afvragen waar die wondjes vandaan kwamen, anderen zetten haar in de stapmolen, niet ik.
Stroom erop deed wonderen, ze deed het omdat het stroom stuk bleek.
Doos.

Sabbientje

Berichten: 4710
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:24

Dit zou mijn tinker dus ook rustig doen :')

Grasjes zijn ook een stuk interessanter dan een rondje lopen in de molen.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:25

Emptywords, maar dat weten we nou eenmaal niet he, dat heeft TS niet vermeld dus dan kan iedereen gewoon een reactie geven toch...

mylittlejoy, iedereen doet het ws anders, bij ons loopt de stalhouder zelf mee met het dier en iemand bedient de molen. wandelen. stopzetten, het paard draaien en weer aanzetten. Dat paar keer herhalen en daarna los proberen. Je kunt lang niet bij alle molens aan de buitenkant meelopen. Het gaat bijna altijd goed.

De keren dat het misging waren juist de keren dat de 1e keer een dier zomaar erin werd gezet door een eigenaar ( met andere paarden) de molen werd aangezet en dat dier rende vervolgens door alle hekken en de andere paarden schrokken zich rot. Daarom loopt de stalhouder zelf mee

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:33

Achterom schreef:
JeanneV schreef:
Helemaal natmaken dat paard en dan in de molen zetten met veel stroom op het hek. Hoe grappig dit ook lijkt... Je doet een paard geen plezier om hem zo een nare streek aan te leren, daar gaat hij in de toekomst veel last van krijgen op pension stallen.

Dan doen we dat meteen ook even bij jou.
Stapmolens met stroom. Ik ben blij dat ik daar nog nooit van gehoord had. Je reinste dierenmishandeling, wat mij betreft.

Alle stapmolens die ik al tegen gekomen ben hebben stroom op de hekken staan... is normaal volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:37

Achterom schreef:
JeanneV schreef:
Helemaal natmaken dat paard en dan in de molen zetten met veel stroom op het hek. Hoe grappig dit ook lijkt... Je doet een paard geen plezier om hem zo een nare streek aan te leren, daar gaat hij in de toekomst veel last van krijgen op pension stallen.

Dan doen we dat meteen ook even bij jou.
Stapmolens met stroom. Ik ben blij dat ik daar nog nooit van gehoord had. Je reinste dierenmishandeling, wat mij betreft.


Dat is de standaard, anders is het echt heel gevaarlijk (als dit paard bijvoorbeeld blijft staan en dan bij een ander in het hokje komt, dat is pas gevaarlijk).

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:34

Voor iedereen die dit grappig vind... Dit lijkt heel geestig maar in de praktijk is dit levensgevaarlijk als er andere paarden in de molen komen te staan.

Een opgevoed en fijn getraind paard vind altijd weer een goed nieuw baasje die hem verzorgd als de nieuwe kroonprins. Een verwend paard gaat van handelaar naar handelaar en eindigt op een toeristenmanege in Spanje.

Citaat:
The best you can give your horses is great groudn manners and a good training base, as a well-trained horse can have a happy and productive life and retain his home

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:36

JeanneV schreef:
Helemaal natmaken dat paard en dan in de molen zetten met veel stroom op het hek. Hoe grappig dit ook lijkt... Je doet een paard geen plezier om hem zo een nare streek aan te leren, daar gaat hij in de toekomst veel last van krijgen op pension stallen.

Is dat zo?
Ik heb nog nooit van mijn leven gebruik gemaakt van zo'n ding :D
Niet op pension en ook niet aan huis. Ook niet eens toen ik meerdere paarden op een dag reed.

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:37

JeanneV schreef:
Voor iedereen die dit grappig vind... Dit lijkt heel geestig maar in de praktijk is dit levensgevaarlijk als er andere paarden in de molen komen te staan.

Een opgevoed en fijn getraind paard vind altijd weer een goed nieuw baasje die hem verzorgd als de nieuwe kroonprins. Een verwend paard gaat van handelaar naar handelaar en eindigt op een toeristenmanege in Spanje.

Citaat:
The best you can give your horses is great groudn manners and a good training base, as a well-trained horse can have a happy and productive life and retain his home


Nee hoor, die gaan niet naar een toeristenmanege, die gaan in de worst :Y)

Joh, overdrijven is een vak he. de TS geeft aan dat ze daarna gelijk heeft ingegrepen.

Ik heb ook wel een foto dat mijn pony vast zit in de draad, ja die heb ik wel gemaakt voordat ik haar hielp, onderweg er naar toe.
Betekend niet dat ik mijn pony vrolijk laat staan in zo'n situatie en niet met de stalbaas daarna overleg heb hoe dit heeft kunnen gebeuren (geen stroom/slecht lint) en wat aan de situatie heb laten doen.

Als de TS dagelijks dit dier zo laat staan en niet ingrijpt dan snap ik het vingertje, maar vind hem nu wel erg overtrokken.

Elin_

Berichten: 9649
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:37

JeanneV schreef:
Voor iedereen die dit grappig vind... Dit lijkt heel geestig maar in de praktijk is dit levensgevaarlijk als er andere paarden in de molen komen te staan.

Een opgevoed en fijn getraind paard vind altijd weer een goed nieuw baasje die hem verzorgd als de nieuwe kroonprins. Een verwend paard gaat van handelaar naar handelaar en eindigt op een toeristenmanege in Spanje.

Citaat:
The best you can give your horses is great groudn manners and a good training base, as a well-trained horse can have a happy and productive life and retain his home


Ach hou eens op zeg. Je bent er niet bij geweest en kun jij van jezelf zeggen dat je je hele leven lang elk moment 24/7/365 consequent bent? Nog nooit gelachen om een kind of dier dat iets even (hoelang duurt het? 1 minuut?) fout doet wat je later kunt corrigeren?

Wat een geneuzel weer.

TS ik heb er erom gelachen. Hoog tijd voor een middagje "paard hoe loop je in de molen" training :p

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 15:41

Hoe ik mijn 2,5 jarige geleerd heb in een molen te lopen?
Nou ik ben in een vak achter hem gaan lopen omdat er bij lopen dus gevaarlijk is en van achter dus nog aan kan drijven om zo te zeggen het ging meteen eigenlijk goed of ie het al jaren deed liep meteen gelijk goed en dat de molen draaide het ook netjes omdraaien. Dat ik bij de 2e keer buiten de molen stond om hem in de gaten te houden en de 3e keer weer iets van een afstand en bij de 4e keer dacht ik kan wel snel wat pakken toen dacht hij waarschijnlijk ik pak mijn kans.

Hij gaat pas weer in de molen als het stroom is gemaakt die is dus nu stuk want zo’n grapje wil je idd niet blijven houden. En al die keren dat ie in de molen stond was ie alleen en geen ander paard liep mee. Wij doen eigenlijk alles zonder ander paard er bij zoals naar het strand en bos doen we ook alleen.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:44

JeanneV schreef:
Voor iedereen die dit grappig vind... Dit lijkt heel geestig maar in de praktijk is dit levensgevaarlijk als er andere paarden in de molen komen te staan.

Een opgevoed en fijn getraind paard vind altijd weer een goed nieuw baasje die hem verzorgd als de nieuwe kroonprins. Een verwend paard gaat van handelaar naar handelaar en eindigt op een toeristenmanege in Spanje.

Citaat:
The best you can give your horses is great groudn manners and a good training base, as a well-trained horse can have a happy and productive life and retain his home


Heb je altijd zo een negatieve mindset?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:51

Achterom schreef:
JeanneV schreef:
Helemaal natmaken dat paard en dan in de molen zetten met veel stroom op het hek. Hoe grappig dit ook lijkt... Je doet een paard geen plezier om hem zo een nare streek aan te leren, daar gaat hij in de toekomst veel last van krijgen op pension stallen.

Dan doen we dat meteen ook even bij jou.
Stapmolens met stroom. Ik ben blij dat ik daar nog nooit van gehoord had. Je reinste dierenmishandeling, wat mij betreft.

Maar schrikdraad is wel oké? :+ Liever een klap stroom dan een hengst die over de partitions heen probeert te klauteren, of paarden die onverhoopt in hetzelfde compartiment terechtkomen en elkaar lens proberen te meppen.

trysteffy schreef:
Natmaken ga ik hem niet aan doen.

Stroom deed het niet die moet gemaakt worden overigens heb ik hem ook niet eerder met stroom gehad omdat ie er niet zo vaak in is geweest en ben bang als ie een stroomstoot krijg dat ie in paniek schiet en een slechte ervaring krijgt dit is de 4e keer dat ie in een molen staat ook. Ik heb hem ander halve maand geleden hem voor het eerst in gedaan en staat er niet langer dan 10 min in.
Maar idd wat de bokker voor mij zegt het is mijn paard en niet die van bokt en misschien staat ie er wel in door een medische reden dat de da mij dat heeft geadviseerd...

Dat ik dit zag heb ik dus die paar seconde even gefilmd en hem meteen er uit gehaald hij komt er ook niet meer in...

Ik denk ik plaats gewoon even iets grappigs

Zo snel raken ze niet getraumatiseerd hoor. :P Moet wel onwijs lachen om die intens geïrriteerde blik van je paard naar de buizen toe. :')

Anoniem

Re: Zo gebruik je de stapmolen tegenwoordig voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 16:07

Wat een gezeur in dit topic. Alsof jullie paarden nooit even iets hebben gedaan wat niet helemaal de bedoeling is/was. Zo nu en dan even lachen mag gerust.

Ik vind het komisch. Even wat lol in deze klote periode.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 16:13

bobje26 schreef:
Dat is de standaard, anders is het echt heel gevaarlijk (als dit paard bijvoorbeeld blijft staan en dan bij een ander in het hokje komt, dat is pas gevaarlijk).


Ik durf de mijne ook niet onder stroom zetten, schrik dat ze zich bezeren, maar mijn merrie treuzelt echter enorm en krijgt dan ook de hekkens half over haar rug. Behalve als de ruin er achteraan loopt, die gaat dan in haar kont bijten. Helaas al 2x verkeerd gehapt en een spijl afgebroken, nog eventjes en ik krijg ook zo'n taferelen als in het filmpje :) .

Ik voederde ze in de zomer in de stapmolen, kwestie dat ze niet samen zitten, maar die truuk werkt ook niet meer: merrie schrokt haar krachtvoer binnen, en gaat dan onder de hekkens door de rest van de portie van de ruin opvreten. Als het voer op is, en hij doet te vervelend, dan keert ze netjes terug naar haar vak. Ik zal haar het filmpje maar niet tonen, kwestie van haar niet op ideeën te brengen :)

Typisch Bokt om een stapmolen weer af te schilderen als dierenmishandeling, hier krijg ik de mijne er amper uit, als ik de boel manueel ronddraai om hen uit te laten, lopen ze vaak nog netjes een rondje mee. Mijn ruin was amper 2 jaar toen hij mee mocht in de molen, zat dan in hetzelfde vak als zijn moeder of zijn beste maatje. Zo kon ik perfect 4 paarden in een stapmolen voor 3 paarden zetten.

xPabloBokt

Berichten: 9446
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Zo gebruik je de stapmolen tegenwoordig voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 16:18

Vind het vooral knap dat mensen van een filmpje af een onopgevoed paard kunnen spotten.. leer mij dat eens :D

Even zonder gekheid, grappig filmpje. Die had er geen zin in vandaag :+

Snippergroen

Berichten: 6688
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Zo gebruik je de stapmolen tegenwoordig voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 16:24

Jeetje zeg. Het was toch gewoon even een grapje van TS om te laten zien :+ Niet een discussie over hoe je een jong paard leert om in de stapmolen te lopen.

Ik moest even grinniken hoor TS :D Niet doen wat je vooraf bedacht hebt is what horses do best :=

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Zo gebruik je de stapmolen tegenwoordig voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:35

Wat een gezever over dat het een slecht opgevoed paard is? je ziet nog geen 2 minuten aan beeld. Geen idee wat daarvoor of daarna gebeurd.

Zo gaat mijn paard gewoon de wei uit als het haar te onrustig is. Ze kan slecht tegen stressvolle situaties. Ze gaat netjes onder het draad door, met haar borst gewoon over de grond... geen gezicht. Mocht het weer rustig zijn? dan duikt ze onder het draad door terug, of ze gaat lekker naar de stallen om daar hooi te eten (( de staleigenaar weet niet wat hij zag!))

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Zo gebruik je de stapmolen tegenwoordig voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:55

Ik vind het een grappig filmpje.

En ik ben totaal niet op de hoogte van stapmolens, maar vind het ronduit schokkend (ja letterlijk dan kennelijk) dat dieren dus gedwongen worden door schokken om te moeten stappen. Wat een ellendige uitvinding. Vind het een trieste ontwikkeling dat we paarden houden en dan zo onnatuurlijk met ze omgaan, dat ze rondjes moeten lopen in een molen met elektrische schokken. Waar is de mens nou toch mee bezig?

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 19:19

Monique1963 schreef:
Ik vind het een grappig filmpje.

En ik ben totaal niet op de hoogte van stapmolens, maar vind het ronduit schokkend (ja letterlijk dan kennelijk) dat dieren dus gedwongen worden door schokken om te moeten stappen. Wat een ellendige uitvinding. Vind het een trieste ontwikkeling dat we paarden houden en dan zo onnatuurlijk met ze omgaan, dat ze rondjes moeten lopen in een molen met elektrische schokken. Waar is de mens nou toch mee bezig?

Oh oh oh waar moet het heen met mensen die alles wat met een paard gedaan wordt zien als dierenmishandeling. Die schrik stroomstoot krijgen ze ms maar 1 keer en dan weten ze wel dat ze door moeten lopen. De stapmolen is voor de professionele en ook andere druk bezette mensen een uitvinding. Je kunt het paard heel makkelijk in en uitstappen zonder dat je zelf moet lopen. Ook voor paarden die veel op stal staan is het een goede uitvinding. Voor paarden die alleen mogen stappen omdat ze een blessure hebben, ook prima.
Overigens ben ik wel benieuwd of jij paarden hebt en wat je er dan zoal mee doet, en of je ook schrikdraad om je weide hebt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zo gebruik je de stapmolen tegenwoordig voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 19:32

Ik vraag me af wie zo druk bezet is dat hij niet kan in en uitstappen? Dat is bij mij ook gewoon deel van de Training. Gaan ze er dan gezadeld in?

En het is uiteraard een erg slechte vervanging van buiten op land of paddock.

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Zo gebruik je de stapmolen tegenwoordig voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:35

Ik ben het wel eens met Monique1963... ik heb zelf altijd op klassieke stallen gestaan waar mijn paard iedere ochtend 2 uurtjes op de wei kwam, als het winter was of slecht weer kwamen ze in de stapmolen. Dus ik heb het ook erg vaak zo gedaan. Maar het idee vind ik eigenlijk idd bizar... een soort draaimolen waar ze gedwongen worden om rondjes te stappen en anders een tik vd stroomdraad. Voor de 20 minuten dat mijn paard erin ging was het nog te doen. Maar ik heb op stallen gestaan waar mensen hun paarden 1 uur of langer in de stapmolen lieten staan. Dat is toch echt schrijnend vond ik. Heb zelfs eens gehad dat de stalhulp 2 paarden vergeten was (gelukkig niet de mijne) en die hebben zo 3 uur in de molen gelopen. Daar word je als paard toch gestoord van zou ik denken, ook als het een uur lang is.

Maar goed dat wijkt erg af vh topic, ik kan er ook wel om lachen als ik het filmpje zie :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zo gebruik je de stapmolen tegenwoordig voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 23:16

Trieste stalling ... of kwamen ze op de paddock nog of zo?

_Mir
Berichten: 1361
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:28

JeanneV schreef:
Helemaal natmaken dat paard en dan in de molen zetten met veel stroom op het hek. Hoe grappig dit ook lijkt... Je doet een paard geen plezier om hem zo een nare streek aan te leren, daar gaat hij in de toekomst veel last van krijgen op pension stallen.


Ik ben blij dat dat paard niet van jou is. Wat is dit nou voor opmerking..bah

Amber_anne

Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:40

_Mir schreef:
JeanneV schreef:
Helemaal natmaken dat paard en dan in de molen zetten met veel stroom op het hek. Hoe grappig dit ook lijkt... Je doet een paard geen plezier om hem zo een nare streek aan te leren, daar gaat hij in de toekomst veel last van krijgen op pension stallen.


Ik ben blij dat dat paard niet van jou is. Wat is dit nou voor opmerking..bah


Helemaal mee eens!

Dit is ook een van de redenen dat de paardensport onder vuur ligt. Probeer dit soort reacties maar te verkopen aan de buitenwereld. Honden met stroom banden, stokken etc wordt moord en brand om geschreeuwd maar een paard rondjes laten lopen anders krijgt die een stroomschok kan wel. En als die dan niet wilt lopen dan komen mensen met het geniale plan om hem maar nat te maken en even een flinke klap stroom te geven.

Dit is ook niet te vergelijken met een stroomdraad die daar hangt voor hun eigen veiligheid. Een stapmolen is alleen voor het gemak van de mens en voegt niks toe voor het paard.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Zo gebruik je de stapmolen tegenwoordig voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:47

Ik verbaas me er eigenlijk over hoeveel mensen er niet van op de hoogte zijn dat er op bijna alle molens gewoon stroom op de hekken staat....

Ik vind de opmerking over het natmaken idd ook werkelijk belachelijk, zo hebben wij het nog nooit gedaan in elk geval en ik had hier nou weer nog nooit van gehoord...is ook totaal niet nodig als er gewoon stroom op de molen staat.