Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:49

Ik ben ook wel erg benieuwd, hopelijk heeft ze vooruitgang laten zien TS!

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 23:01

Betadine, Wat vervelend dat jij ook zo'n keuze hebt moeten maken!
Ik heb inderdaad ook wel echt moeten verwerken dat met haar opruimen ook een droom verloren gaat. Simpelweg, ik ga niet gauw meer zo'n getalenteerd paard onder mijn kont krijgen. Daar heb ik het geld niet voor ;). Met dit paard had ik echt dressuurdromen, die we zouden kunnen waar maken (als, als).
Ik hoop dat je gevoel van falen ooit weg gaat. Als je van alles geprobeerd hebt en het werkt gewoon niet zoals je hoopt en wil.. dan kan je jezelf niets kwalijk nemen toch? Zeker niet als je kiest voor je eigen veiligheid!

henny_w, deze aanvulling ga ik echt onthouden!! Wat een geniaal paard :')

Het duurde even maar hier dan toch de update.

Vorige week woensdag samen met mijn moeder bij Krisje geweest.
Ik vond het en beetje dubbel. Niet alles wat gebeurt is mijn manier, maar mijn manier werkte niet goed genoeg dus eigenlijk is dat ook weer een goed iets :+. (Overigens niet dat ze geslagen of geschopt wordt o.d.!! Ze is ook totaal niet bang voor de man waar ze bij staat)
Ze zag er behoorlijk dun uit vond ik. Nog niet dat je echt zegt wat is is die mager maar wel wat is ze iel. Nu is het sowieso geen gruwelijk breed paard maar ik heb heel veel moeite gehad om haar op gewicht te krijgen en nu was ze eindelijk een hele tijd stabiel dat me dat toch wel steekt. Daar ook iets over gezegd dat ze meer voer moest gaan krijgen omdat ze écht niet dunner moest worden. Idee van ik bracht een paard maar er staat weer een puppy.
Máár, mijn andere paard dat hier nog thuis staat is ook sterk vermagerd. Terwijl ik er zelf toch genoeg voer in prop en zij normaal al van lucht dik wordt. Zij was wat aan de dikke kant dus was niet erg dat er wat af ging, maar iets minder er af was ook prima geweest. Dus dit zal vast niet enkel van niet genoeg voeren zijn. (Paard hier at gewoon overdag helemaal niets meer de eerste week. Dus ja.. dan gaat het snel hard)

Krisje is inmiddels bestempeld met tripple adhd maar houdt zich wel rustig in de zin van dat ze geen gekke fratsen uithaalt en haar concentratie op hem als hij met haar bezig is. Je kunt haar er ook op aanspreken als dat niet zo is zonder een heftige reactie te krijgen. (Dat was bij mij zelf eerder ook al zo maar fijn dat dat nu ook daar kan)
Hij longeert haar iedere keer 10/15 min voor dat hij er op gaat en vooral in galop, wisselt wel vaak van kant en wisselt ook af met wel/niet beugels los of over de schoft naar de andere kant e.d.
Zodra hij er op zit rijd hij als een echte 'cowboy' weg met de teugels in 1 hand op contact en andere hand los langs zijn lijf. Moest wel lachen om mijn omschrijving van de man hier in het topic ;).
Met het rijden wisselt hij regelmatig van de teugels in 1 hand houden of in iedere hand een teugel. Als hij dat doet veranderd er net niets in de houding of uitstraling van Krisje. Blijft gewoon hetzelfde door lopen, een goed iets.
Toen wij er waren stond Krisje er 3 weken en heeft hij voor het eerst met haar gegaloppeerd, op iedere kant een half rondje. En ondanks dat ze met rijden braaf is, en veelal ook braaf oogt, zag ik wel aan haar met galopperen dat ze eigenlijk iets wou doen. Daar denk ik ook kom, galopperen is galopperen. Maar hij heeft er vast zijn redenen voor om dat maar een half rondje te doen. Niet forceren o.d.
Ik herkende het daarbij in de verlichte zit gaan zitten wel. Dat heb ik eerder ook vaker de eerste rondjes in galop gedaan en als het dan oke voelde kon ik gaan zitten en kon ik er ook pas aan komen om te sturen o.d. anders begon ze meteen te trappen of te bokken. Ook genoeg tijden gehad dat ik gewoon direct normaal kon galopperen maar toch, herkende de minimale signalen wel. Meestal voel je vrij duidelijk wanneer je gewoon even moet gaan staan.
Wat wel heel positief was is dat ze zo goed als niet met haar staart zwiepte! Ze heeft ook tijden gehad dat haar staart echt extreem fanatiek was. Dus dat was wel erg prettig om te zien.
én.. Ze was 1 week van de pijnstelling af en hij kon geen verschil merken in haar gedrag. Zowel aan de hand als onder het zadel niet. Kan het natuurlijk niet helemaal zeker zeggen maar dat lijkt dan alsof ze (momenteel) geen last van pijn heeft!

Hij zegt dat je haar echt bezig moet houden met rijden, heel vaak iets anders vragen en dingen laten doen zodat ze niet zelf dingen gaat bedenken.
Ze zal nooit een makkelijk paard gaan worden, want dat is het gewoon niet. Het is makkelijk maar ondertussen ook nogal tegenstrijdig… want je moet met heel veel gevoel rijden en zorgen dat je niet aan het punt komt dat ze iets doet maar ondertussen moet je wel consequent zijn, geen compromissen maken en moet ze luisteren. :o?
Ik begrijp het wel, maar ik begrijp niet hoe je dat altijd in realiteit kan brengen. Dat is onmogelijk bij zo'n paard in mijn ogen. Bijv. als ik naar links wil en paard naar rechts kan ik niet zeggen oke ga toch maar naar rechts dan. Dan kan ik in no-time niet eens meer aandraven o.d. omdat ze dan denkt oh.. wacht maar I know, I know }>. En als je dan toch links stuurt dan krijg je misschien 'gedoe'. Dan blijft het kiezen tussen 2 kwaden en is sturen naar de kant waar je op wilt in mijn ogen de minst kwade. Soms is daar iets op te verzinnen dat je dat iets later doet dan gepland bijv. en dat het dan wel gaat. Maar die vlieger gaat niet altijd op en kan ook niet.. want je mag geen compromissen maken en dat is een compromis)

Hij wou dat ik over 2 weken (inmiddels volgende week) zou komen om haar zelf te rijden. En dan te bekijken hoe mijn gevoel daar bij is en zodat hij kan bekijken of hij denkt dat ik gevoel genoeg heb om haar te kunnen rijden. Het beste is dat op een keer of 2 a 3 x rijden te bekijken om een reëel beeld te krijgen.
Als hij denkt dat ik het niet in me heb wordt het een lastige. Hij weet zo niemand die wat met haar zou kunnen, iemand die het gevoel heeft en zo'n paard zou willen, waar ze ook zou kunnen blijven. En diegene die hij weet die het zouden kunnen, die hoeven simpelweg zo'n paard niet.
Hij zegt ook dat ze anders geheid in de handel terecht gaat komen.
Dus als hij denkt dat het met mij niet gaat lukken, is het voor mij duidelijk. Dan hou ik er mee op.

Mocht mijn gevoel niet oke zijn, heb ik geen of niet genoeg vertrouwen als ik weer op haar zit of zegt mijn gevoel gewoon van, je moet dit niet willen. Dan is het ook duidelijk.
Ik heb me in de afgelopen weken nu ik niet steeds met 'het probleem' geconfronteerd wordt wel gerealiseerd dat het toch wel heel fijn is om op 'gewoon' op een paard te kunnen zitten. Zonder rekening te houden met 'wat als dit en wat als dat'. Terwijl ik van mijn andere paard veel vaker af gevallen ben dan van Krisje. En niet alleen voor mij, maar ook voor mijn omgeving.
Mocht ze toch terug naar huis komen dan heeft mijn overbuurvrouw aangeboden om de eerste tijd altijd bij mij in de bak te komen als ik met Krisje ga rijden, just in case.
Maar dat moet uiteraard niet nodig zijn! Voor op het begin is dat heel fijn en prima, maar als dat een tijd later nog nodig voelt is dat niet juist. Dat is niet iets wat je wilt, en niet iets wat je moet willen.
(Ik ben meestal alleen bezig met de paarden)

Denk dat ik toch morgen ga bellen om zaterdag al te gaan rijden... En dan woensdag en weer weekend en dan te bekijken hoe ik me bij alles voel en wat hij van mij denkt. Daar zal alles vanaf gaan hangen.

Mijn moeder denkt overigens niet dat het gaat lukken. Zij denkt dat Krisje snel weer in oude gewoonte gaat vervallen en denkt niet dat je een paard makkelijk dusdanig veranderd krijgt. Ze denkt dat ik wel genoeg gevoel er voor heb maar dat ik niet de ervaring heb die deze man wel heeft, dat laatste is natuurlijk ook gewoon zo. En natuurlijk het punt van moet je dit willen. Als ik zelf ga rijden wil ze ook weer mee gaan.
Dus we rommelen nog even verder :Y)

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 01:48

Pattypaard schreef:
Betadine, Wat vervelend dat jij ook zo'n keuze hebt moeten maken!
Ik heb inderdaad ook wel echt moeten verwerken dat met haar opruimen ook een droom verloren gaat. Simpelweg, ik ga niet gauw meer zo'n getalenteerd paard onder mijn kont krijgen. Daar heb ik het geld niet voor ;). Met dit paard had ik echt dressuurdromen, die we zouden kunnen waar maken (als, als).
Ik hoop dat je gevoel van falen ooit weg gaat. Als je van alles geprobeerd hebt en het werkt gewoon niet zoals je hoopt en wil.. dan kan je jezelf niets kwalijk nemen toch? Zeker niet als je kiest voor je eigen veiligheid!

henny_w, deze aanvulling ga ik echt onthouden!! Wat een geniaal paard :')

Het duurde even maar hier dan toch de update.

Vorige week woensdag samen met mijn moeder bij Krisje geweest.
Ik vond het en beetje dubbel. Niet alles wat gebeurt is mijn manier, maar mijn manier werkte niet goed genoeg dus eigenlijk is dat ook weer een goed iets :+. (Overigens niet dat ze geslagen of geschopt wordt o.d.!! Ze is ook totaal niet bang voor de man waar ze bij staat)
Ze zag er behoorlijk dun uit vond ik. Nog niet dat je echt zegt wat is is die mager maar wel wat is ze iel. Nu is het sowieso geen gruwelijk breed paard maar ik heb heel veel moeite gehad om haar op gewicht te krijgen en nu was ze eindelijk een hele tijd stabiel dat me dat toch wel steekt. Daar ook iets over gezegd dat ze meer voer moest gaan krijgen omdat ze écht niet dunner moest worden. Idee van ik bracht een paard maar er staat weer een puppy.
Máár, mijn andere paard dat hier nog thuis staat is ook sterk vermagerd. Terwijl ik er zelf toch genoeg voer in prop en zij normaal al van lucht dik wordt. Zij was wat aan de dikke kant dus was niet erg dat er wat af ging, maar iets minder er af was ook prima geweest. Dus dit zal vast niet enkel van niet genoeg voeren zijn. (Paard hier at gewoon overdag helemaal niets meer de eerste week. Dus ja.. dan gaat het snel hard)

Krisje is inmiddels bestempeld met tripple adhd maar houdt zich wel rustig in de zin van dat ze geen gekke fratsen uithaalt en haar concentratie op hem als hij met haar bezig is. Je kunt haar er ook op aanspreken als dat niet zo is zonder een heftige reactie te krijgen. (Dat was bij mij zelf eerder ook al zo maar fijn dat dat nu ook daar kan)
Hij longeert haar iedere keer 10/15 min voor dat hij er op gaat en vooral in galop, wisselt wel vaak van kant en wisselt ook af met wel/niet beugels los of over de schoft naar de andere kant e.d.
Zodra hij er op zit rijd hij als een echte 'cowboy' weg met de teugels in 1 hand op contact en andere hand los langs zijn lijf. Moest wel lachen om mijn omschrijving van de man hier in het topic ;).
Met het rijden wisselt hij regelmatig van de teugels in 1 hand houden of in iedere hand een teugel. Als hij dat doet veranderd er net niets in de houding of uitstraling van Krisje. Blijft gewoon hetzelfde door lopen, een goed iets.
Toen wij er waren stond Krisje er 3 weken en heeft hij voor het eerst met haar gegaloppeerd, op iedere kant een half rondje. En ondanks dat ze met rijden braaf is, en veelal ook braaf oogt, zag ik wel aan haar met galopperen dat ze eigenlijk iets wou doen. Daar denk ik ook kom, galopperen is galopperen. Maar hij heeft er vast zijn redenen voor om dat maar een half rondje te doen. Niet forceren o.d.
Ik herkende het daarbij in de verlichte zit gaan zitten wel. Dat heb ik eerder ook vaker de eerste rondjes in galop gedaan en als het dan oke voelde kon ik gaan zitten en kon ik er ook pas aan komen om te sturen o.d. anders begon ze meteen te trappen of te bokken. Ook genoeg tijden gehad dat ik gewoon direct normaal kon galopperen maar toch, herkende de minimale signalen wel. Meestal voel je vrij duidelijk wanneer je gewoon even moet gaan staan.
Wat wel heel positief was is dat ze zo goed als niet met haar staart zwiepte! Ze heeft ook tijden gehad dat haar staart echt extreem fanatiek was. Dus dat was wel erg prettig om te zien.
én.. Ze was 1 week van de pijnstelling af en hij kon geen verschil merken in haar gedrag. Zowel aan de hand als onder het zadel niet. Kan het natuurlijk niet helemaal zeker zeggen maar dat lijkt dan alsof ze (momenteel) geen last van pijn heeft!

Hij zegt dat je haar echt bezig moet houden met rijden, heel vaak iets anders vragen en dingen laten doen zodat ze niet zelf dingen gaat bedenken.
Ze zal nooit een makkelijk paard gaan worden, want dat is het gewoon niet. Het is makkelijk maar ondertussen ook nogal tegenstrijdig… want je moet met heel veel gevoel rijden en zorgen dat je niet aan het punt komt dat ze iets doet maar ondertussen moet je wel consequent zijn, geen compromissen maken en moet ze luisteren. :o?
Ik begrijp het wel, maar ik begrijp niet hoe je dat altijd in realiteit kan brengen. Dat is onmogelijk bij zo'n paard in mijn ogen. Bijv. als ik naar links wil en paard naar rechts kan ik niet zeggen oke ga toch maar naar rechts dan. Dan kan ik in no-time niet eens meer aandraven o.d. omdat ze dan denkt oh.. wacht maar I know, I know }>. En als je dan toch links stuurt dan krijg je misschien 'gedoe'. Dan blijft het kiezen tussen 2 kwaden en is sturen naar de kant waar je op wilt in mijn ogen de minst kwade. Soms is daar iets op te verzinnen dat je dat iets later doet dan gepland bijv. en dat het dan wel gaat. Maar die vlieger gaat niet altijd op en kan ook niet.. want je mag geen compromissen maken en dat is een compromis)

Hij wou dat ik over 2 weken (inmiddels volgende week) zou komen om haar zelf te rijden. En dan te bekijken hoe mijn gevoel daar bij is en zodat hij kan bekijken of hij denkt dat ik gevoel genoeg heb om haar te kunnen rijden. Het beste is dat op een keer of 2 a 3 x rijden te bekijken om een reëel beeld te krijgen.
Als hij denkt dat ik het niet in me heb wordt het een lastige. Hij weet zo niemand die wat met haar zou kunnen, iemand die het gevoel heeft en zo'n paard zou willen, waar ze ook zou kunnen blijven. En diegene die hij weet die het zouden kunnen, die hoeven simpelweg zo'n paard niet.
Hij zegt ook dat ze anders geheid in de handel terecht gaat komen.
Dus als hij denkt dat het met mij niet gaat lukken, is het voor mij duidelijk. Dan hou ik er mee op.

Mocht mijn gevoel niet oke zijn, heb ik geen of niet genoeg vertrouwen als ik weer op haar zit of zegt mijn gevoel gewoon van, je moet dit niet willen. Dan is het ook duidelijk.
Ik heb me in de afgelopen weken nu ik niet steeds met 'het probleem' geconfronteerd wordt wel gerealiseerd dat het toch wel heel fijn is om op 'gewoon' op een paard te kunnen zitten. Zonder rekening te houden met 'wat als dit en wat als dat'. Terwijl ik van mijn andere paard veel vaker af gevallen ben dan van Krisje. En niet alleen voor mij, maar ook voor mijn omgeving.
Mocht ze toch terug naar huis komen dan heeft mijn overbuurvrouw aangeboden om de eerste tijd altijd bij mij in de bak te komen als ik met Krisje ga rijden, just in case.
Maar dat moet uiteraard niet nodig zijn! Voor op het begin is dat heel fijn en prima, maar als dat een tijd later nog nodig voelt is dat niet juist. Dat is niet iets wat je wilt, en niet iets wat je moet willen.
(Ik ben meestal alleen bezig met de paarden)

Denk dat ik toch morgen ga bellen om zaterdag al te gaan rijden... En dan woensdag en weer weekend en dan te bekijken hoe ik me bij alles voel en wat hij van mij denkt. Daar zal alles vanaf gaan hangen.

Mijn moeder denkt overigens niet dat het gaat lukken. Zij denkt dat Krisje snel weer in oude gewoonte gaat vervallen en denkt niet dat je een paard makkelijk dusdanig veranderd krijgt. Ze denkt dat ik wel genoeg gevoel er voor heb maar dat ik niet de ervaring heb die deze man wel heeft, dat laatste is natuurlijk ook gewoon zo. En natuurlijk het punt van moet je dit willen. Als ik zelf ga rijden wil ze ook weer mee gaan.
Dus we rommelen nog even verder :Y)


Wat een "fijne" update om te lezen! Kan je niet in training gaan bij die man waarbij hij je beter leert wat hij doet? Hij heeft wel veel ervaring natuurlijk maar onmogelijk is het natuurlijk niet. En fijn dat er niks veranderd is na het stoppen met de pijnstillers. Zelf zou ik persoonlijk nog heel even afwachten of er misschien niet toch een ontsteking ontstaat (mits het pijnstillers met ontstekingsremmers waren) die de pijn triggerde dus weer moet gaan "opspelen". Als dat is op het moment dat jij erop gast weet je nooit van wat jij het of het stoppen van de ontstekingsremmers/pijnstillers. Maargoed dat is waar ik aan dacht

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 01:51

henny_w schreef:
TS ik wil je even een hart onder de riem steken. Ik heb ook zo'n merrie staan die in maart 24 wordt.
Met haar is het ook helemaal goed gekomen maar heeft ook best wel de nodige jaren gekost omdat we alsmaar zoekende waren waar het probleem zat.

We hebben haar zelf gefokt. Op haar 5e onder het zadel beleerd en vanaf dat moment gevaarlijk. Ik ben er legio keren afgeknald met soms flinke blessures tot gevolg. Het was net of ze ineens kortsluiting kreeg en dan ging het mis. We hebben haar door en door laten nakijken maar er was niets mee aan de hand. Ik heb jaren getobt om haar weg te doen, in te laten slapen etc. etc. Vele slapeloze nachten van gehad. Ik heb haar geprobeerd met engelse zadels en met westernzadels. Het maakte geen verschil. Totdat ik een keer een boomloos westernzadel van een vriendin probeerde. Ze liep er toppie mee. Geen enkele spanning die opgebouwd werd, geen kortsluiting. Ik heb zelf een boomloos westernzadel aangeschaft en sindsdien nooit meer een probleem met haar gehad. Ze is zo mega relaxed geworden onder het zadel. Ik kan er zelfs kinderen op zetten. Echt onvoorstelbaar.
Later las ik een keer eenzelfde iets bij een ander paard. Boomloze zadels hebben geen metalen strip over de boom. De meeste engelse en westernzadels met boom hebben dat wel. Het schijnt dat sommige paarden zo gevoelig kunnen zijn dat ze een soort van schokje kunnen voelen bij bepaalde omstandigheden wat versterkt wordt door het metaal in het zadel. Zeg maar hetzelfde idee als dat wij wel eens een schokje krijgen bij statische elektriciteit. Ik kan alleen maar uit ervaring spreken dat onze merrie een drama is met een boomzadel en een fantastisch relaxed paard met een boomloos zadel. We hebben 10 jaar terug eenmalig met haar gefokt en dit hengstveulen ook aangehouden. Hij is op zijn 2e geruind maar met hem is niets aan de hand.


Wow bizar! Nog nooit van gehoord en je moet er maar net achterkomen/bedenken. Misschien hebben daar wel meer paarden last van dan we denken. Fijn dat het goedis afgelopen

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:12

Wow wat een herkenbaar probleem. Ik heb zelf een Everdale x Johnson gehad waarbij ik lang heb getobt met rijproblemen/gedrag. Ook meerdere mensen op en bij gehad, veel grondwerk gedaan. Zij had ook terugkerende maagzweren. Uiteindelijk verkocht als draagmerrie omdat het niet beter werd. Hoop voor jullie dat het goed gaat komen en je haar toch nog op de rails krijgt.

DuoPenotti

Berichten: 29681
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:44

Een heel gevoelig paard, daar zijn wel mensen voor die ze kunnen rijden, maar je moet ze maar net vinden.
Dat is echt compleet op zit rijden, eigenlijk denken aan de hulp is al de hulp geven.

Wel fijn dat het geen pijn lijkt te zijn.
Maar dit word nu wel moeilijk wat te doen.
Alles valt te leren, maar heb je daar ook zin in als je weet dat het ook anders kan.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:06

Blaze1994 schreef:
henny_w schreef:
TS ik wil je even een hart onder de riem steken. Ik heb ook zo'n merrie staan die in maart 24 wordt.
Met haar is het ook helemaal goed gekomen maar heeft ook best wel de nodige jaren gekost omdat we alsmaar zoekende waren waar het probleem zat.

We hebben haar zelf gefokt. Op haar 5e onder het zadel beleerd en vanaf dat moment gevaarlijk. Ik ben er legio keren afgeknald met soms flinke blessures tot gevolg. Het was net of ze ineens kortsluiting kreeg en dan ging het mis. We hebben haar door en door laten nakijken maar er was niets mee aan de hand. Ik heb jaren getobt om haar weg te doen, in te laten slapen etc. etc. Vele slapeloze nachten van gehad. Ik heb haar geprobeerd met engelse zadels en met westernzadels. Het maakte geen verschil. Totdat ik een keer een boomloos westernzadel van een vriendin probeerde. Ze liep er toppie mee. Geen enkele spanning die opgebouwd werd, geen kortsluiting. Ik heb zelf een boomloos westernzadel aangeschaft en sindsdien nooit meer een probleem met haar gehad. Ze is zo mega relaxed geworden onder het zadel. Ik kan er zelfs kinderen op zetten. Echt onvoorstelbaar.
Later las ik een keer eenzelfde iets bij een ander paard. Boomloze zadels hebben geen metalen strip over de boom. De meeste engelse en westernzadels met boom hebben dat wel. Het schijnt dat sommige paarden zo gevoelig kunnen zijn dat ze een soort van schokje kunnen voelen bij bepaalde omstandigheden wat versterkt wordt door het metaal in het zadel. Zeg maar hetzelfde idee als dat wij wel eens een schokje krijgen bij statische elektriciteit. Ik kan alleen maar uit ervaring spreken dat onze merrie een drama is met een boomzadel en een fantastisch relaxed paard met een boomloos zadel. We hebben 10 jaar terug eenmalig met haar gefokt en dit hengstveulen ook aangehouden. Hij is op zijn 2e geruind maar met hem is niets aan de hand.


Wow bizar! Nog nooit van gehoord en je moet er maar net achterkomen/bedenken. Misschien hebben daar wel meer paarden last van dan we denken. Fijn dat het goedis afgelopen


Ik kwam er notabene door Bokt op. Jaren terug schreef iemand over eenzelfde probleem met een merrie met dezelfde bizarre gevoeligheden. Waar Bokt al niet goed voor is :)

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:36

Interessant om te lezen!! Knap hoe je doorzet...

Pattypaard schreef:
Simpelweg, ik ga niet gauw meer zo'n getalenteerd paard onder mijn kont krijgen.

Ik denk dan... is jou merrie wel zo getalenteerd?? Talent is ook de wil hebben om in te zetten voor de ruiter en dat heeft jou merrie zo te lezen niet. Het land staat vol met paarden die optisch heel veel mogelijkheden hebben... maar niet gezond genoeg zijn of het karakter missen om een heel goed sport paard te worden... Er bestaat super veel shady handels stallen waar rijen met vergelijkbare paarden staan. Je bereikt veel meer met een gezond en correct paard, welke elke dag alles uit de kast trekt om jouw te pleasen.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:49

Ik heb het hele verhaal gelezen en heb onwijs veel respect voor je en hoe je met de situatie omgaat. Ik heb zelf ook zo'n beslissing moeten nemen maar allemaal een stuk minder heftig dan jouw verhaal.

Eerlijk gezegd zie ik het wel somber in. Ook al zou het paard hier goed vandaan komen, blijft dat bij jou ook zo? En wat als dat niet zo blijft, riskeer je dan niet om ernstig gewond te raken? Als fokmerrie is ze niet geschikt en ook als gezelschapspaard lijkt ze mij niet ideaal. Als je haar zelf niet als weidemaatje zou houden, zou ik persoonlijk wel denken om haar eventueel in te slapen. Mocht je denken aan verkopen dan zou ik alleen aan een bekende verkopen waarvan je weet dat ze in goede handen is. Zo'n paard komt anders gegarandeerd in de handel.

Uiteraard moet je keuzes maken die bij jou passen en waar jij je goed bij voelt, maar als je zo'n doorzetter bent als je hier laat zien en jezelf ook noemt dan vrees ik dat er een moment komt waarop het écht mis gaat en je zou willen dat je niet meer opgestapt was. Sterkte met alle keuzes.. :(:)

Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:31

Interessante update ts!
Goed dat je zelf de drang hebt het weer te gaan proberen, dat zegt wel wat.
Daarnaast blijf je volgens mij realistisch kijken naar het geheel.
Heb je het idee dat door de "nonchalante" houding van de cowboy Krisje zich af laat schrikken? Zo van, ooh jij bent niet onder de indruk.. laat maar dan!?

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 22:47

Blaze1994, als het goed voelt als ik er weer op zit en deze meneer denkt dat ik het ook zou kunnen dan zal ik zeker met haar terug gaan en gaan lessen bij deze meneer. Anders heeft heel dit gedoe überhaupt geen zin gehad. Dan denk ik dat we zo weer terug bij af zijn.
Maar dat zal natuurlijk anders zijn dan echt in de leer. Dat zal niet gaan.
Het kan inderdaad wel dat er ontsteking(en) komen maar ik denk niet dat er na het inspuiten op de kliniek in november nog ontstekingen zijn geweest. Hoewel dat natuurlijk wel zo geweest kan zijn, maar dat weet ik niet, is puur mijn gevoel. Kan natuurlijk sowieso wel dat er nog ontstekingen gaan komen, in het gebied C6-C7 voornamelijk.

Sorbetje, ow jee jij ook al! Hoor het echt veel over Everdale nakomelingen. Zonde dat jullie het niet bij jou paard onder de knie kregen. Mijne hebben we eerder ook verdacht en behandeld tegen maagzweren. Leek daarna wel verbetering te geven maar toen kwamen er weer andere dingen.

DuoPenotti, een heel gevoelig paard an sich is het probleem niet. Mijn andere paard is nog gevoeliger als deze, daar kan ik (over het algemeen gezien) prima mee overweg. Als Krisje mee denkt en mee werkt kan je haar inderdaad echt op je gedachten rijden.
Maar ze is ondertussen ook zo verrekte slim en eigenzinnig wat het compleet maakt :Y).
Als we een weg weten te vinden waardoor ze meedenkt en wil zonder geklooi, dan wil ik alles leren! Maar of dat een mogelijke optie is betwijfel ik.

JeanneV, naar hoe mensen tegen mij zeggen wel :P Paard is kwalitatief wel gewoon een goed paard. Geen wonderbeest o.d. Maar wel een dier dat zeker in de subtop zou moeten kunnen gaan lopen. Ook vaker gehoord dat ze genoeg kwaliteit heeft voor de GP. Maar dan denk ik altijd ja, ja, wacht eerst maar eens af. Wel allemaal met inderdaad de aantekening dat een paard voor zulke dingen natuurlijk wel mee moet werken.
Mijn andere paard heeft dressuurmatig gezien echt heel weinig talent. Maar een inzet van 300%. Die gaat op karakter nog wel wat lopen, maar om punten te krijgen moet het wel zó goed voor elkaar zijn. En als een jury dan vooral ziet dat ze geen ruime gangen heeft, dan krijg je nog niets. Kan je nog zo goed en netjes rijden. En dat zijn er helaas toch veel.
Maargoed, voor een echt goed paard heb je gewoon talent in de zin van aanleg en kwaliteit nodig en een meewerkende mindset nodig. En dan moet je als ruiter ook nog wat kunnen natuurlijk :).

Ketly, Dankjewel! Zonde dat jij ook zo'n beslissing hebt moeten nemen.
Dat blijft inderdaad de grote vraag. Gelukkig is de man bij wie ze staat wel lekker recht door zee.
Als gezelschapspaard lijkt me ook niets inderdaad. Wel als ze ergens in een kudde zou staan waar gewoon niets mee gebeurt behalve dat er voer in gaat. Maar heel eerlijk, dat wordt mij te kostbaar voor 'niets'. Aan bekenden verkopen vertrouw ik het vooralsnog zelfs ook niet.. verkocht is natuurlijk verkocht en dan kunnen ze met haar doen wat ze willen. En beloftes betekenen niets daarin, ook niet als je wat op papier hebt staan.
Precies daar om heb ik haar nu ook naar deze man gedaan voor een geheel objectieve mening. Hij kon het paard niet, en hij kon mij niet. Ik zou zelf anders zo weer opgestapt zijn, proberen het cirkeltje te doorbreken. Daarom denk ik ook dat ik sowieso geholpen wordt. Indien zonder paard dan tegen mezelf :o.

Wildgirl, nee dat niet echt eigenlijk. Ik zie haar wel dezelfde soort dingen proberen die ze bij mij ook probeert in de omgang. En haar ook dezelfde soort reacties geven om vervolgens toch bijv. maar afstand te houden. Ik zie wel dat hij haar aandacht meer bij haar houdt dan ik doe. Elke keer als ze even niet bezig is met hem rammelt hij wel weer ergens mee waardoor ze weer met haar aandacht bij hem is. Opletten, ook al doet hij niets met haar, bij hem moet ze zijn.
Dat heb ik nooit zo gezien/gevonden. Ben daar wat losser in.

Net nog een keer gebeld.
Ze doet het nog goed zei hij. Met galopperen werd ze ook al rustiger als ze al wat gewerkt heeft en ze houdt het al langer vol zei hij.
Heb soms het idee dat hij niet helemaal alles verteld. In de zin van een keer een bok geven is gewoon iets wat veel paarden wel eens doen maar is niet dat ze dan perse stout zijn. Maar net welk gewicht je er aan hangt. En dat dan ook niet de praat waard is zeg maar. Maar kan ook dat zoiets gewoon niet gebeurt is en dat ik dat verkeerd bedenk.
Zaterdagmiddag ga ik zelf rijden. Ben heel benieuwd wat voor gevoel ik daar bij ga hebben!
Wordt wel een extra set kleren mee met de huige voorspellingen, want hij heeft alleen een buitenbak haha.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 15:47

Gisteren geweest rijden. Hij had haar in de ochtend ook al even gepakt en voor het rijden even longeren en goed laten galopperen. Ze wordt ook gelongeerd/gereden met een riempje om haar tong zodat ze daar niet mee kan klooien. Niet iets wat ik graag zie maar als zoiets er voor zorgt dat je iets kan veranderen, dan zijn we wel in het stadium beland dat dat dan maar gewoon even moet.

Er op stappen en meteen aan draven, direct aan het werk zetten zodat ze minder tijd heeft om wat te gaan bedenken. En dan heel veel wisselen in tempo, hoef maar klein te zijn, maar bezig blijven.
Het ging best aardig! Ze was iig braaf. Niet gebokt, niet naar mijn been geschopt, niet gestaakt, niet omhoog gekomen en weinig met haar staart gezwiept. (Ondanks dat er echt een zadel op ligt dat voor geen meter schijnt te liggen lijkt ze hier geen last van te hebben)
Galop vond ik zelf wel even spannend waardoor ze wat terug kroop, maar na wat rondjes in de verlichte zit was mijn spanning een heel eind weg en ging het prima zat. Het voelde ook veelal voorwaarts en meedenkend! Ze loopt wel echt heel scheef, schever dan ze ooit gedaan heeft en er zijn tig dingen die nog niet zijn zoals je ze wilt hebben maar dat is ook zaak voor gaande weg. Eerst braaf met een goede mindset en dan zou de rest ook op een fatsoenlijke manier moeten kunnen komen.
Geeft iig een reële kans dat het nog wel kan! *\o/*
Maar eerst zelf vaker gaan rijden en dan zien we verder.


sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:04

Hmmm heel eerlijk zou ik mij dan toch de vraag stellen hoe geschikt dit paard nog is om te rijden als dit soort spartaanse methodes gebruikt moeten worden en een paard op 1 dag gelongeerd en gereden moet worden voor je er zelf veilig op kan klimmen. Ik snap volledig hoe lastig het is dat het niet lukt en je het graag zou willen en dit hoop schept. Ik bedoel het niet vervelend hoor. Ik snap echt de spagaat.

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:13

Fijn dat je haar weer gereden hebt, al is het maar om ht weer even positief op te pakken. Toch ben ik ook niet zo enthousiast, want wat als je een keer niet haar toch vast bindt? Wat als je niet een keer goed wegdraaft? Wat als je een keer niet longeert? Wat als je een keer niet vooruit denkt in de galop? Wat als je haar wat recht wil maken? Allemaal vragen, die de marge waarin het goed gaat heel krap maakt.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 18:50

Begrijp dat je het niet vervelend bedoeld Sorbetje :). Groot ding is wel dat nergens gezegd is dat ze eerst gereden en vervolgens nog gelongeerd moet worden voordat ik er veilig op kan.
Hij heeft haar gewoon 's morgens al een keer gereden. Dat zal hij zeker met reden(en) gedaan hebben, maar wil niet zeggen dat het nodig was. Dat het anders onveilig zou zijn.
Hij heeft eerder ook al verteld dat hij haar ook wel eens 2 x per dag pakt. Dat hem dat nu geschikt leek gezien de situatie lijkt mij niet verkeerd.
Maar natuurlijk moet zoiets niet iets zijn wat (blijvend) nodig is of gebeurt. Net als het tongriempje.

Ik besef me heel goed dat we er hier mee nog bij lange na niet zijn, en het nog steeds alle kanten op kan gaan. Maar als blijkt dat het paard gewoon braaf kan zijn, meewerkend ka zijn en haar ding kan doen maar dat er gewoon véél tijd ingestoken moet worden zodat ze haar energie goed kwijt kan. Ga ik haar daar dan op in laten slapen?
Of ik haar dat blijven kan geven is ook weer iets anders. En de vragen die Earth aangeeft blijven ook staan natuurlijk. Op een aantal dingen hoop ik in de komende tijd antwoord, of iig een beeld van nu bij te krijgen. En ook mee geholpen zal worden door de meneer waar ze nu staat.
Echt makkelijk om te rijden zal ze niet gaan worden maar als er mee om te gaan is..
Dat zal altijd kunnen veranderen als ik er anders/verkeerd mee om ga natuurlijk. Dat zal bij elk paard zo zijn.

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:57

Nja ik vind het geen schande dat je een paard in laat slapen als hij levensgevaarlijk wordt als je een keer je route niet opvolgt. Want het is niet ff stout een bokje, het is verongelukkend link. Dan vind ik het geen schande, dat je kiezen voor je veiligheid en voor die van je paard.

sharonsemme

Berichten: 584
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Voorhout

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:20

Jeetje TS, ik ben al een tijdje stille meelezer. Ik vind dat je zo enorm veel over hebt voor je knappe dier. Ik kom niet met adviezen, ik weet het niet beter, wilde alleen even zeggen.. Respect!! Ik hoop voor jou dat ze weer veilig gaat voelen, en dat jullie samen een toekomst hebben. Als dat niet zo zal zijn kan je in elk geval zeggen dat je alles hebt geprobeerd uit liefde voor je paard. _/-\o_

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:22

Het is goed dat je op alle mogelijke manieren probeert om het gedrag te doorbreken. Complimenten voor dat!! Waar ik dan wel weer bij nadenk.... ze loopt nu best lang en uit elkaar... en gezien dat ze zo scheef is betekent ook dat de trainer geen echt werk van der vraagt.. wat gebeurd er als je dressuurmatig weer de grenzen op zoekt en het lastig maakt... dat is juist het punt waar dit soort merries de handdoek in de ring gooien.

DuoPenotti

Berichten: 29681
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:23

Dapper dat je haar zelf gereden hebt.
Kun je haar daar nog een poos laten staan? Is dat financieel haalbaar en daar dan onder begeleiding rijden.

Tessaaa

Berichten: 801
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Langeraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:23

Ik heb het topic grotendeels doorgelezen, maar schrik toch van sommige zaken die genoemd worden. Zaken zoals een tongriempje, meerdere malen longeren/rijden op een dag. Ik heb het gevoel dat er redelijk hardhandig met het paard wordt omgegaan. Ik denk echt dat je niet op het goede spoor zit hiermee en dat er beter naar het paard geluisterd moet worden. Hiermee bedoel ik niet dat je een paard nooit mag corrigeren natuurlijk. Ik zag eerder dan Featherlight Horsemanship werd aangehaald. Ja de wachtlijst is lang, maar laat jezelf op de wachtlijst zetten, zet het paard op de wei en over een paar jaar heb je een wereldpaard eraan. Ze is nog jong zat. Het paard uit mijn profiel Gangster is daar geweest. Je moest wel echt levensmoe zijn wilde je daar nog opstappen. Legio lesgevers en gedragsdeskundigen konden er niks mee. Na een periode Featherlight gaat het nu al 2 jaar supergoed. Ik kan gerust een maand nu niet rijden en dan is het opstappen en wegrijden. Hij heeft het gedrag (afkloppen) nooit meer vertoond. Ondanks dat ik het echt wel spannend vond aan het begin.

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:10

Ik vind dat ze er best lekker bij loopt. Ik vermoed dat dit gewoon een no nonsens paard is. Rijden en niet denken. Jij bepaald anders gaat zij bepalen en dan bedenkt ze niet de veilige dingen.

Ik gok dat als je nog een tijdje zo door gaat en je er weer zeker op gaat voelen het wel goed kan komen. Denk echter niet dat je de eerste jaren toe Komt aan relaxt rijden, zo’n paard vraagt continue scherp zijn en leiding geven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:06

Ik ben het wel met een aantal van mijn voorgangers eens.
Het is fijn dat je er weer op zit en relatief lekker gereden hebt, maar wanneer er oa tongriempjes bij gehaald moeten worden en je eigenlijk de aankomende jaren nog zeker niet zonder spanning op zo'n dier kunt zitten, vraag ik me ook af wat er mis mee is om er niet meer op te stappen. Niet ieder paard is geschikt om door het leven te gaan als rijpaard en het is geen schande om de handdoek in de ring te gooien en zeggen: nee, dit doe ik niet meer. Niet voor haar en niet voor mezelf.

Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:09

Ik denk dat het nog iets te vroeg is om nu al de conclusie te trekken dat ts er nooit meer zonder tongriempje op kan stappen ;)
@tessaaa, jij adviseert ts om haar paard tegen betaling 'een paar jaar' op de wei te zetten en dan voor duizenden euro's te laten africhten? Waar is je realiteitszin?

Tessaaa

Berichten: 801
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Langeraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:17

Wildgirl schreef:
Ik denk dat het nog iets te vroeg is om nu al de conclusie te trekken dat ts er nooit meer zonder tongriempje op kan stappen ;)
@tessaaa, jij adviseert ts om haar paard tegen betaling 'een paar jaar' op de wei te zetten en dan voor duizenden euro's te laten africhten? Waar is je realiteitszin?


Blijkbaar verschillen wij van mening. Als een paard niet direct aan jouw verwachtingen voldoet betekent dat niet dat het dier dat nooit kan doen. Ik zie niet in hoe dat met een gebrek aan realiteitszin te maken heeft. De keuze is altijd aan de TS natuurlijk om het voor haar juiste plan van aanpak te kiezen. Het zou zonde zijn om een paar jaar verder te zijn, alsnog duizenden euro's uit te hebben gegeven en alsnog niet het gewenste resultaat te hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:20

Wildgirl schreef:
Ik denk dat het nog iets te vroeg is om nu al de conclusie te trekken dat ts er nooit meer zonder tongriempje op kan stappen ;)


Mocht dit aan mij gericht zijn. Dat schreef ik niet en die conclusie trekt niemand :)
Ik denk ook niet dat TS nog jarenlang met een tongriempje hoeft te rijden, maar ze heeft al vaker aangegeven dat ze zich realiseert dat je met dit paard gewoon waarschijnlijk nooit ontspannen zult kunnen rijden. En juist die ontspanning mist ze. Daar gaat geen hulpmiddel verder bij helpen want daar komt uiteindelijk geen ontspanning van. Soms zit dat gewoon niet in het paard en is het daar ook geen paard voor.