Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 18:44

Ik vind een slof om een brutaal paard te controleren net zozeer symptoom bestrijding en net zo discutabel, zo niet meer discutabel. Het is alleen meer algemeen bekend in de engelse rijderij en daarom meer algemeen geaccepteerd. Maar een slof is als symptoombestrijder in mijn ogen potentieel gevaarlijker en potentieel schadelijker omdat een paard hiermee vaak in een houding wordt gedwongen waar het lichamelijk nog niet aan toe is. Een tongriempje manipuleert de houding niet, voorkomt alleen dat het paard zijn tong over het bit kan gooien en daardoor onbestuurbaar wordt.

Ik zie het niet als de cowboy leert het paard omgaan met pijn. Ik zie het als de cowboy leert het paard trainbaar te zijn, waardoor een juiste en door DA aangegeven benodigde bewegings-therapie tot de mogelijkheden gaat behoren voor een paard met een dergelijk karakter. Dat is in mijn ogen een essentieel verschil.

Babootje

Berichten: 26444
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 18:54

Sorry Oji maar dat ben ik echt niet met je eens. Een slof kun je op verschillende manieren gebruiken, zonder dat je een paard daarmee "vast" zet of iets afdwingt.
Een tongriempje is maar voor 1 doel bedacht.

Overigens is de DA duidelijk genoeg geweest tegen de TS over prognose van het paard.
Het in de spieren trainen is een KANS dat het paard ermee om kan gaan maar niet meer dan dat. Het is geen zekerheid.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 19:37

Maar kansen zijn er in mijn ogen om te pakken. En daarmee heb ik respect voor TS haar aanpak die dit paard dus idd alle kansen geeft. Geen garantie voor succes, maar ze geeft het dier in ieder geval alle kansen.

En wat betreft de slof, ik heb vrijwel nog nooit beeldmateriaal gezien van een amateur dat de slof gebruikt wordt zonder dat het iets afdwingt. En net zoals het tongriempje, is de slof ook maar voor 1 doel bedacht, controle krijgen over iets waar je zonder geen controle over hebt. Maar met de slof is het controle over de houding en resulteert dit in veel gevallen in een houding die een paard niet aankan. Maar lets agree to disagree op dit punt. Dit topic is geen topic over het onderwerp slofgebruik. Ik wil alleen maar aangeven dat het tongriempje onbekend is, maar dat er in de reguliere manier van africhting wel degelijk ook hulpmiddelen voor symptoombestrijding worden gebruikt. En symptoombestrijding ten behoeve van dat je daarna met je paard kan werken om het lichamelijk beter en sterker te maken, daar heb ik geen principiële bezwaren tegen. Dat zie ik als een hulpmiddel.

Babootje

Berichten: 26444
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:03

Wat slofgebruik betreft vind ik dat je nogal generaliseert. Dat is inderdaad een andere discussie.

Wat het tongriempje betreft. gelukkig maar dat het relatief onbekend is als "hulpmiddel".
Het ding is bedoeld om het paard "af te leren" verzet te laten zien door met zn tong te klooien, zodat dat geen gewoonte wordt. Het paard krijgt er niet meer bespiering van.

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:19

Ik ga geen mening geven over tongriem enzo, maar ik ben wel nieuwsgierig of je nog contact hebt gehad met Zefanja Vermeulen van Equine Studies, of met Thirza Hendriks met wie zij samen werkt. Als iemand je iets kan vertellen over problemen met halswervels C6 en C7 en hierbij trainen zijn zij het imo.

Blaze1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:23

Babootje schreef:
Poekkie schreef:
Wat fijn dat bokt vanachter zijn scherm kan zeggen of dit dier pijn heeft


Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat pijnmedicatie zenuwpijn niet kan uitsluiten. Voor degenen die zeggen dat pijnmedicatie bij dit paard geen verschil maakt en het dus karakter moet zijn...


Ik vind het ook wel interessant dat het paard een pijnstiller met ontstekingremmer heeft gehad. Het kan dus zijn dat toen de ontsteking langzaam weer opgekomen is na het stoppen van de medicatie waardoor ze nu dit gedrag vertoond. Want verder lijkt er niks aan de situatie te zijn veranderd.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:29

Babootje schreef:
Wat slofgebruik betreft vind ik dat je nogal generaliseert. Dat is inderdaad een andere discussie.

Wat het tongriempje betreft. gelukkig maar dat het relatief onbekend is als "hulpmiddel".
Het ding is bedoeld om het paard "af te leren" verzet te laten zien door met zn tong te klooien, zodat dat geen gewoonte wordt. Het paard krijgt er niet meer bespiering van.


Bespiering niet. Maar je doet ze er ook geen pijn of schade mee.

ik zou het ook niet per se iemand aanraden. Maar in dit geval is het ofwel leren meewerken, ofwel naar de slager. En dan vind ik een tongriempje echt wel een aanvaardbaar hulpmiddel.
(En heel mooi dat anderen zulk jong paard wel nog 25 jaar onbereden op een wei zullen laten maar ik persoonlijk zou daar nog de zin nog de financiën voor hebben naast een rijpaard)

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:39

Poekkie schreef:
(En heel mooi dat anderen zulk jong paard wel nog 25 jaar onbereden op een wei zullen laten maar ik persoonlijk zou daar nog de zin nog de financiën voor hebben naast een rijpaard)


Het is misschien een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg, maar er zijn zeker adressen waar een paard niet bereden hoeft te worden. Kan me voorstellen dat het niet de wereld van TS is, en dat het daarom onbegonnen zoeken lijkt. Maar ik ken best veel mensen voor wie rijden niet hoeft, die lekker grondwerk doen of die gewoon genieten van het zicht op hun paarden. Er is ook een groeiende clickertrainingcommunity en die mensen willen ook lang niet allemaal rijden. En dan heb je nog zorgboerderijen etc waarbij het paard gewoon wat gepoetst wordt en er aan de hand wat mee wordt rondgestapt. Echt lang niet overal hoeft een paard bereden te worden.

Blaze1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:52

oji schreef:
Zoals ik het topic van TS gelezen heb en begrepen, is er inderdaad een medisch mankement dat voor pijn/ongemak kan zorgen. Maar wat ik gelezen heb is het ook zo dat dit medische mankement alleen op te lossen is door het dier op de juisten manier te trainen, zodat de juiste spieren zich ontwikkelen en daarmee een spier-corset gaan vormen om de zwakke plek te ontzien. Dat de enige manier om dit dier een pijnvrij leven te geven is, is om het op de juiste manier trainbaar te maken.


Ben ik het niet mee eens wat ik heb niks gelezen over dat dit paard raar gedrag vertoont met in de wei staan. Volgensmij is het meer dat als ze gereden kan worden dat ze dan in een bepaalde houding gereden meot worden om zo min mogelijk pijn te hebben. Ik ben bang dat je het paard nu leert dat het geen zin heeft om iets aan te geven want er wordt toch niet naar geluisterd. Een mens kan je vragen of het nu beter gaat maar een paard kan je niet vragen of hij nu niet meer zegt dat ie geen pijn heeft of dat hij echt geen pijn meer heeft..

Blaze1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:56

Poekkie schreef:
GabberGill schreef:
Dit verhaal is niet helemaal waar hoe je het vertelt. Dit gaat om het paard Ravottie namelijk als ik het goed heb. Ik heb met de eigenaresse zeer veel en goed contact gehad en er is meer naar boven gekomen over het verleden van het paard enz. Dit was niet een gevalletje "oepsie wat een rotzak!" Als je de eigenaar nu zou vragen over hem zou ze hem namelijk niet rot omschrijven. Sterker nog ze heeft hem laten inslapen en niet omdat het een rotzak was, maar omdat hij te beschadigd was, zij het niet aankon en dit paard een risico was om door te verkopen en ze niet wilde dat hij slecht terecht kwam omdat hij dat niet verdiend heeft.

[OPG] wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

[ [url=m/t9tGXR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat gaat idd over dit paard.
Ik heb de openingspost nog eens terug gelezen en zie helemaal niets anders aan dit verhaal dan wat ik zei.

Of dat paard gemeen is geboren of door de jaren heen gemeen is geworden weet ik niet. Maar feit blijft dat het een actie was uit het niets, zonder signaal en puur bedacht om te verwonden. Als een paard zonder verleden dit doet is het een gemene rotzak en als een paard met verleden dit doet kan het er niets aan doen? Voor mij zijn beiden hetzelfde: gemeen en doordacht.

P.s. paard van kennis waarover ik ook sprak is van veulen af aan daar en nooit negatief met mensen in contact geweest. Nochtans is dat er eveneens een die constant een goed moment afwacht om je te grijpen.


Ik zou de hersengebieden van een paard even opzoeken want paarden kunnen niet iets bedenken. Daar hebben ze de hersengebieden niet voor

Blaze1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:58

fransje23 schreef:
Misschien is het ook de vraag of het bij Everdale nakomelingen aan het karakter ligt of dat de vervorming van de halswervels genetisch. In dat geval reageren er misschien meer Everdales zo vanwege pijn en onbalans.


Zeker een goede vraag om te onderzoeken

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 21:26

Blaze1994 schreef:
fransje23 schreef:
Misschien is het ook de vraag of het bij Everdale nakomelingen aan het karakter ligt of dat de vervorming van de halswervels genetisch. In dat geval reageren er misschien meer Everdales zo vanwege pijn en onbalans.


Zeker een goede vraag om te onderzoeken


Dat vind ik ook een interessante insteek :j

GabberGill

Berichten: 5908
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 21:42

Blaze1994 schreef:
fransje23 schreef:
Misschien is het ook de vraag of het bij Everdale nakomelingen aan het karakter ligt of dat de vervorming van de halswervels genetisch. In dat geval reageren er misschien meer Everdales zo vanwege pijn en onbalans.


Zeker een goede vraag om te onderzoeken

De everdale die wij hebben staan is volledig gekeurd dus ook rontgen en nika afwijkends gevonden in hals of rug

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:03

Pattypaard schreef:
Sanne83; Bedankt voor de tip! Heb deze naam de laatste tijd op bokt vaker voorbij zien komen.
Ik snap helemaal wat je bedoeld maar om tot die acceptatie en ontspanning te komen moet je wel eerst door de ‘zure appel’ heen. Dat stuk kan je helaas niet overslaan.


Ik bedoel het precies andersom. Je begint bij het allerallerkleinste eerste stapje die je je kan bedenken, maakt dat ontspannen, leuk en positief en pas als dat helemaal 100% ontspannen en goed gaat, ga je door naar stap 2. Dat betekent wel dat je niet zo verder kan rijden, maar dat je helemaal opnieuw bij af begint. Daar moet je wel de tijd voor willen nemen. Enige nadeel is dan de fysieke ontwikkeling, maar ik zou dan kijken of je haar met longeren fysiek goed kan houden.
Voordeel van deze aanpak is dat je elke hulp en elke beweging helemaal ontleed, waardoor je een eventueel pijnreactie misschien veel specifieker gaat zien. Als je niets meer ziet, dan is het dus geen pijn. Nadeel is dat het tijd kost en je er wrs. langere tijd niet op zal zitten.

Het idee is dat je gaat kijken naar alle minidingetjes die ze ook maar een beetje spannend of stom vindt, vanaf het allereerste moment dat je de wei inkomt, eerste aanraking, al het grondwerk, opzadelen, opstappen, alle hulpen opnieuw uitleggen. Als je al die minidingetjes weg kan krijgen, dan krijg je verderop in het proces niet meer die enorme uitbarstingen. Ik kan natuurlijk zo niet zien waar het voor haar begint, meestal zit het ergens aan het begin en zijn er elke stap kleine dingen die het paard aangeeft en die iedereen negeert of afstraft.

Even als voorbeeld: dat eerste moment waarop je de teugels oppakt en ze het hoofd in de lucht gooit. Dat zal niet het eerste moment van weerstand zijn, maar even, stel dat het dat wel was: dan zou ik niet verder gaan dan die eerste pas. Je pakt de teugels op (in stilstand) tot waar je de eerste weerstand voelt, wacht tot ze ontspant, teugels los, (ev. koekje erin). Aan het einde van de sessie pak je je teugels op, is er geen weerstand, blijft ze volledig ontspannen en dan stap je weer af. Dat was stap één. En misschien moet je die stap wel de hele week herhalen. Zo kweek je hele sterke positieve reflexen op alle hulpen en uiteindelijk kan je alles samen gaan voegen.

Mocht je nu denken, jeezz, dit duurt mij echt te lang, snap ik helemaal, maar mijn ervaring is dat je aan het begint tergend langzaam gaat, maar uiteindelijk veel sneller (en leuker!) bij je doel bent.

Blaze1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:06

GabberGill schreef:
Blaze1994 schreef:


Zeker een goede vraag om te onderzoeken

De everdale die wij hebben staan is volledig gekeurd dus ook rontgen en nika afwijkends gevonden in hals of rug


Volgens mij was dit niet te zien met de röntgenfotos maar kan ik ook verkeerd onthouden hebben

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:15

Blaze1994 schreef:
GabberGill schreef:
De everdale die wij hebben staan is volledig gekeurd dus ook rontgen en nika afwijkends gevonden in hals of rug


Volgens mij was dit niet te zien met de röntgenfotos maar kan ik ook verkeerd onthouden hebben


Sowieso niet op de meeste standaard röntgenfoto's. Volgens mij moet de foto vanuit een speciale hoek van onder af worden genomen.
Het betreft de laatste twee halswervels, waar de hals in de romp gaat.

GabberGill

Berichten: 5908
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:52

Oooh dat zou ik na moeten vragen. Ik weet dat hij toen echt binnenste buiten is gekeerd, maar zover weet ik niet.

GabberGill

Berichten: 5908
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:57

Poekkie schreef:
GabberGill schreef:
Dit verhaal is niet helemaal waar hoe je het vertelt. Dit gaat om het paard Ravottie namelijk als ik het goed heb. Ik heb met de eigenaresse zeer veel en goed contact gehad en er is meer naar boven gekomen over het verleden van het paard enz. Dit was niet een gevalletje "oepsie wat een rotzak!" Als je de eigenaar nu zou vragen over hem zou ze hem namelijk niet rot omschrijven. Sterker nog ze heeft hem laten inslapen en niet omdat het een rotzak was, maar omdat hij te beschadigd was, zij het niet aankon en dit paard een risico was om door te verkopen en ze niet wilde dat hij slecht terecht kwam omdat hij dat niet verdiend heeft.

[OPG] wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

[ [url=m/t9tGXR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat gaat idd over dit paard.
Ik heb de openingspost nog eens terug gelezen en zie helemaal niets anders aan dit verhaal dan wat ik zei.

Of dat paard gemeen is geboren of door de jaren heen gemeen is geworden weet ik niet. Maar feit blijft dat het een actie was uit het niets, zonder signaal en puur bedacht om te verwonden. Als een paard zonder verleden dit doet is het een gemene rotzak en als een paard met verleden dit doet kan het er niets aan doen? Voor mij zijn beiden hetzelfde: gemeen en doordacht.

P.s. paard van kennis waarover ik ook sprak is van veulen af aan daar en nooit negatief met mensen in contact geweest. Nochtans is dat er eveneens een die constant een goed moment afwacht om je te grijpen.


In de openingspost staat al dat hij een karakter had. Daarbij vertoonde hij steeds vaker dominant gedrag. Waarop hij vervolgens gedrag vertoonde wat hij normaal niet vertoonde en haar arm greep. Je ziet dat ze zegt hij kwam op me af en normaal doet hij dat niet en blijft hij eten, maar dat moment deed hij al wat anders. Wie weet lichaamstaal gemist.

Jouw verhaal om hem tot een rotzak te bestempelen op dat kleine stukje tekst is niet helemaal eerlijk. Helemaal niet als je erna de post leest over het inslapen en de reden waarom.

Hij was dus geen rotzak hij was getekend.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 00:01

Wat is het nut van een verschil maken tussen gedrag dat voortkomt omwille van gebeurtenissen uit het verleden en gedrag dat er altijd heeft ingezeten? Uiteindelijk is beiden toch even gevaarlijk en is het resultaat imo hetzelfde.

Ik begrijp niet waarom ik dat paard nu opeens wel ok of zelfs enigszins te begrijpen zou moeten vinden, maar ok. ‘T gaat een beetje offtopic zo.

imaudy
Berichten: 5087
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 00:05

Maar het paard heeft toch succesvol wedstrijden gelopen met hoge scores. Dan heeft ze toen toch een veel beter beeld gegeven? Ze toont nu niet soepel.
Ben benieuwd wat de methode van de cowboy precies inhoudt. Is het meer zoals gert van hof, rijden maar of is het meer "als je meewerkt krijg je rust"?? Heel benieuwd naar..

GabberGill

Berichten: 5908
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 01:50

Poekkie schreef:
Wat is het nut van een verschil maken tussen gedrag dat voortkomt omwille van gebeurtenissen uit het verleden en gedrag dat er altijd heeft ingezeten? Uiteindelijk is beiden toch even gevaarlijk en is het resultaat imo hetzelfde.

Ik begrijp niet waarom ik dat paard nu opeens wel ok of zelfs enigszins te begrijpen zou moeten vinden, maar ok. ‘T gaat een beetje offtopic zo.


Je kan bepaald gedrag veranderen en zo dus ook het verhaal hier. Je kaart zelf iets aan en daar haak ik op in. Als je bepaalde referenties pakt moet je wel het goede pakken.

Het paard van de TS is niet altijd zo geweest heeft pieken en dalen gehad. Iets wat dus wel degelijk aangepakt kan worden mits dit goed gebeurd.

Shalimar

Berichten: 1521
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 08:04

Ik heb een pony gehad met een vergelijkbaar beeld. Heel lief verder maar ook vaak een draak. Veel geprobeerd met de beste bedoelingen, maar toch steeds een heel wisselend beeld. Ze is verkocht, van hand tot hand gegaan, nadien met veel teugelruimte en veel temperament nog Z springen geworden maar liep daarna vast en er bleek uiteindelijk een fors oud trauma in de hals te zitten waardoor ze waarschijnlijk al heel erg lang met forse pijn liep. Mensen vonden haar pittig en soms onbetrouwbaar en gevaarlijk. Achteraf met dit trauma kan ik alleen maar zeggen wat een groot hart ze moet hebben dat ze dit allemaal voor ons nog heeft gedaan en hoe lief ze blijkbaar is dat ze zichzelf nog zo weggecijferd heeft, ondanks haar vele protesten (of aangeleerd hulpeloos inderdaad). Ik voel me daar nog wel eens schuldig over. Nu is ze gelukkig alleen nog maar fokmerrie. Ik hoop dat je het redt TS maar eerlijk gezegd zie ik veel gelijkenissen en denk ik ook wel, kijk niet te veel door een roze bril. Ik krijg er een beetje onderbuik gevoelens van. Wat niet wil zeggen dat ik je lef en doorzettingsvermogen niet bewonder. Want dat doe ik absoluut, evenals je goede intenties. En realiseer je ook wat dit doet met jou, mij heeft het ook wel beschadigd in mijn zelfvertrouwen en mijn onbevangenheid in het rijden. Sterkte voor wat het ook wordt.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 16:38

Ayasha schreef:
Nou pattypaard. Ik denk dat er gebeurt wat op je laatste filmpje gebeurt. Nl dat ze haar hoofd en hals kan gebruiken om balans te houden. Minder stress ervaart en dus 100 keer fijner beweegt. laat haar op die manier spieren opbouwen voor je verdere stappen neemt en ik denk dat je veel minder gevecht gaat hebben.

Dat mag jij uiteraard denken maar die vlieger gaat in het paard zijn hoofd niet op. Als je op dit gedrag reageert door te zeggen ‘o hier alsjeblieft heb je wat ruimte’ dan gaat ze dat iedere keer eisen als zij vind dat ze dat mag. Dan gaat haar gedrag van kwaad tot erger.
Op deze manier spieren opbouwen gaat natuurlijk ook net niet gebeuren. Om spieren op te bouwen zal er toch ook de juiste aanspanning op de spieren moeten komen. Niet uit wat aan een semi los teugeltje wat rond lopen.
Vind wel zeker dat er een juiste balans moet zijn in aanspanning en ontspanning, daar zijn we naar op zoek. En dan kan een paard zeker ook fijner gaan bewegen.
Poekkie schreef:
Dat laatste filmpje ziet er best wel fijn uit!
Hadden jullie vroeger ook momenten met ontspanning (nog voordat je haar wegbracht) of is dit nu al een hele stap?


Die hebben we gelukkig eerder ook meer dan genoeg gehad. Ook op buitenrit in het bos aan een los teugeltje rond gereden.
Ik ben zo iemand die je rustig ergens aan een los teugeltje over een concoursterrein ziet galopperen. Maar het kan niet altijd bij haar. In de zin van dat ze er heel snel gebruik/misbruik van maakt. Niet om ineens te gaan bokken o.d. maar dan gaat ze heel snel dingen verzinnen die ze kan doen. Bijv. om van te ‘schrikken’, bedenken dat ze weer meer contact toch niet zo’n strak plan vind e.d.

Dankjulliewel Ketly & LadyUrsy! Ik hoop het ook! We gaan het zien.
Anders mogen ze allemaal zeggen, told you so :P

DuoPenotti schreef:
Wat reageer je fijn Patty op alle kritiek. :j

Dat laatste filmpje ziet er idd fijn uit.
Maar is dat nu niet net paardrijden?
De ene dag gaat het erg fijn, de volgende dag niet.
De meeste mensen plaatsen alleen maar foto's filmpjes als het goed gaat (als ze al plaatsen) Ts plaatst gewoon alles.
En zeker bij een paard dat totaal nog geen basis heeft om op terug te vallen zijn de verschillen nog groot.
Als ik ook filmpjes zie van Patty met haar andere paard hoor ik altijd alleen maar belonen, zie ik een hele eerlijke ruiter.
Dus ik denk dat dit paard het hier nog niet zo'n slechte ruiter heeft getroffen. Die naar zichzelf durft te kijken en ook durft te zeggen ik maak 101 fouten.
Maar de merrie heeft er ook een kop op staan. Is ze gemeen, nee. Maar ook niet zo meegaand als de meeste paarden die veel mensen wel hebben.
Ik vind het knap wat ts doet. En zie ook heel graag wat er voor filmpjes zijn over een jaar.
Vast met hobbels en dalen, maar ik denk dat we algemeen gezien fijne filmpjes gaan zien.

Wat een hartverwarmend bericht Duo Penotti! :o

Babootje schreef:
Op de eerste paar filmpjes vind ik het nog best aardig gaan, De laatste filmpjes straalt je paard veel verzet uit. Niet alleen het tegen de hand zijn in het begin, maar ook gewoon in het lijf.
Waarom ik denk dat de cowboy jouw paard leert met pijn om te gaan?
Het gebruik van een tongriempje; het paard meer x per dag pakken. Het zijn methoden om een paard te "breken". Als een paard "klooit" met de tong (hem heruit hangt of over het bit gooit) is dat meestal wel een teken van dat er iets niet lekker zit. Dat jij niet kunt komen als hij met haar aan het werk is vind ik persoonlijk ook altijd een veeg teken.
Het kan zijn dat je nog een keer moet inspuiten en dat dat op onderhoudsbasis af en toe nodig zal blijven. He is niet zo dat met 1 x inspuiten de ontsteking altijd wegblijft.
De vraag is ook, ga je dit volhouden als je paard weer thuis staat. Haar een paar x per dag rijden, niet 1 x overslaan met rijden om haar "goed" te houden. Ben je niet bang dat je straks snel weer bij "af" bent?
Ik vind jou verder een heel vriendelijke amazone, daar ligt het echt niet aan, dat is duidelijk.


Nou, als ik had gezegd dat ik gewoon had willen komen kijken had ik wel mogen komen. Alleen ik heb gevraagd van joh, hoe gaat dit? Wat is normaal en wat wil je? En daarop heeft hij gezegd wat voor hem het beste past. En daar heb ik me aan gehouden daar ik mijn vertrouwen in die man immers heb. Was wel lastig daar niet van.
Hij heeft het 2 x per dag pakken ook snel afgebouwd toen hij voor zijn gevoel goed door had hoe het paard is. Ik begrijp wel wat je bedoeld met methoden om een paard te breken. Maar ik denk dat dat vooral is hoe je het wil zien. Het is niet dat hij haar zo veel heeft laten lopen dat ze zeker niet stout wordt omdat ze gewoon te moe is o.d.
Hij gebruikt andere methoden om een paard ook te leren om zich open te stellen naar wat er geleerd ‘moet’ worden. Met een paard wat voornamelijk zijn kont tegen de krib gooit kan je weinig behalve er negatieve ervaringen uit halen. Door wat ongebruikelijke dingen te gebruiken kan je de mindset van het paard omvormen en het paard (hopelijk) meer positieve dingen laten ervaren. Dat geeft het dier ook vertrouwen.
Ik heb er zelf trouwens ook wel even over na moeten denken bij mezelf wat ik er nu eigenlijk van vond. Stond er ook niet direct om te springen maar ik begrijp inmiddels wel de waarom. Zie het ook gewoon terug bij het paard zelf.

Klopt wat je zegt mbt het inspuiten en ontstekingen die kunnen komen. Dat zal ik gewoon altijd goed in de gaten moeten houden en bij twijfel weer een echo laten maken.
Ben daar wel een soort van bang voor maar precies daarom staat ze nu ook nog bij de ‘cowboy’ en ga ik haar 6 dagen in de week zelf rijden en krijg ik bijna alle keren ook les. Zodat ik ook leer wat te doen met bepaalde situaties en ook alleen kan rijden, met vertrouwen in ons. En mocht er toch iets fout gaan dan is de hulp vlakbij. Moet zeggen dat ik mezelf als amazone ook echt voel ontwikkelen.
En dat mijn eigen mindset soms ook de verkeerde prioriteiten heeft. Bijv. van de week was mijn eerste gedachte ‘ik moet haar op de hoefslag houden’ ipv ik moet haar voorwaarts houden en dan komt ze vanzelf op de hoefslag. Op de hoefslag blijven moet niet de prioriteit zijn maar het gevolg van wat je doet met rijden. (Ze wou steeds rechtsom aan een bepaalde kant van de hoefslag weg lopen omdat iets ‘eng’ was)

juval schreef:
ik heb je berichten gelezen en bewonder je doorzettingsvermogen! Ik hoop dat het helemaal goed komt met jullie.
Wat ik me wel afvraag, is dit een bekende Everdale 'kwaal' ?? ik lees in dit topic meerdere berichten dat de Everdales een nogal grote uitdaging vormen. Er staat er hier ook een op stal die echt niet grappig is in haar reacties (gevaarlijk).

Ik hoor van meer mensen met Everdale nakomelingen dat het niet bepaald de makkelijkste zijn.
Maar ken ook een paar (wel veel minder) mensen met een Everdale die echt poeppiebraaf zijn.
VogeltjeM schreef:
Echt respect hoe je met alle feedback omgaat, dat lijkt me zeker niet gemakkelijk. Je mist nu mijn intonatie omdat het een geschreven bericht is, maar weet dat ik je niet aan het afbranden ben. Wat ik probeer te verwoorden, is: als je duidelijk merkt dat je paard het rijden niet leuk vindt, zou ik er zelf geen plezier meer uithalen om met dat paard te rijden.
Dan kun je zeggen: 'we zetten door en ze zal zich er wel bij neer gaan leggen en dan zal het beter gaan'. Maar als jij een paard was, zou je het rijden dan leuker gaan vinden van o.a. een tongriempje en geen cm ruimte krijgen om jezelf uit te drukken? Nee, het wordt er dan niet leuker op, wel creëer je 'aangeleerde hulpeloosheid' (een belangrijk begrip, te googelen voor geïnteresseerden). Dan kun je zeggen 'een paard is geen mens' maar het zijn net de hersengebieden rondom pijn, beloning, stress, emoties die paarden wél met ons gemeen hebben en waar gelukkig ook steeds meer aandacht voor komt in de wetenschap en in de paardenwereld. Paardrijden is tegenwoordig hobby, dit moet aangenaam zijn voor mens én dier.
Dus: je kunt haar misschien wel alle verzet afleren en met haar gaan rijden (misschien ook niet, maar ik heb geen glazen bol). Maar is het ethisch om dit te doen met een paard dat het overduidelijk niet wil, waarbij je ook nog eens niet 100% kan uitsluiten dat pijn een rol speelt, en is dat dan nog leuk voor jezelf?

Dankjewel! Soms niet makkelijk maar ik kan redelijk goed tegen kritiek gelukkig en sta goed in mijn schoenen haha.
Ik denk dat je soms ook door dingen heen moet om tot iets beters te komen. Zo lang ze nog vrolijk naar me toe komt, mee wil, geen (negatieve) reactie op het zadel of hoofdstel e.d. geeft denk ik niet dat ze het perse niet leuk vind. Wel zeker dat ze sommige dingen negatief ervaart, anders was er ook geen verzet natuurlijk.
Het is soms wel lastig om te zien of iets door karakter komt of ze gewoon echt iets niet wil, of ze het nu niet leuk vind of dat zeer doet.
Ik heb vaak het idee dat ik een ‘gevecht’ heb over wie er het meest dominant is. Waar in zij steeds een stapje over mij heen wil en ik daar dan weer overheen moet. Dat is al vanaf dat ik haar gekocht heb. Dat heeft tot nog toe iedereen die met haar omgegaan is ook gemerkt, behalve deze ‘cowboy’. Die staat er gewoon boven. Door hoe hij is en handelt. En dat accepteert ze.
Als ik kijk naar mijn andere paard, die de baas is over haar. Die is waar je haar ook neer zet altijd de leider van een kudde, maar het liefste paard dat je je kan bedenken. Ze trapt zo goed als nooit e.d. maar hoeft maar een oor te draaien en iedereen weet wat ze bedoeld en doen wat zij wil.
Zij heeft blijkbaar ook een soort natuurlijke dominantie over haar heen.
Ik heb die kant ook wel, maar ben wat dat betreft sneller te lief. En dat merkt Krisje goed en die probeert daar steeds handig gebruik van te maken.
De laatste tijd heb ik gemerkt dat zodra ik die kant beter ontwikkel en laat zien aan haar ik gewoon minder problemen met haar heb. Vind het wel lastig om die kant meer te ontwikkelen, maar als dat nodig is dan moet ik dat gewoon doen. Dus ik zit nog behoorlijk in de emotionele rollercoaster.
Dat maakt het soms ook even minder leuk voor mezelf.
Maar als ik merk dat dat de trigger is naar beter voor ons, meer duidelijkheid voor Krisje, en daarmee ook meer rust, dan moet ik daar ook doorheen.
Daarin denk ik dus dat het niet zozeer aangeleerde hulpeloosheid is maar dat het ook met een soort respect/rangorde te maken heeft.
En natuurlijk willen we dat niet bereiken door haar dan maar af te slaan o.d. waardoor ze uit angst dan maar gaat doen wat we willen.
GabberGill, dankjewel! Dat heeft ook lang zat geduurd voordat je merkt dat het paard er weer echt plezier in lijkt te gaan hebben. Hoop ook dat het met jou paard uiteindelijk allemaal goed gaat komen!

Sunnda schreef:
Precies dit.
Ik ben de eerste die een paard best eens aanpakt als er gewoon met de per naar gegooid wordt en even de grenzen stelt, maar je geeft zelf aan dat je niet weet of het pijn heeft.
Dus de kans dat je het paard nu aan het leren bent: je moet maar lekker door de pijn heen is gewoon aanwezig.
Stel dat het pijn heeft: wat moet het dan nog doen om dat aan te geven behalve ter plekke dood neervallen?
Want bokken, je ernstig misdragen e.d. levert een cowboy op je rug op die dat met trucjes afleert.
Nogmaals: ik snap wat je in het dier ziet en heb respect voor het feit dat je niet zomaar opgeeft.Maar ik zou dit geen paard aandoen met de wetenschap dat het mogelijk! (Zenuw)pijn heeft.
Het is een imo een lastige ethische kwestie.


Nu sla je natuurlijk wel even wat grote stappen in het proces dat we doorgemaakt hebben over.
Het is niet dat stout gedrag je maar meteen die cowboy oplevert.
De cowboy heeft haar ook die trucjes niet afgeleerd want bij hem heeft zij ze niet laten zien. Bij mij weer wel. Ik denk dat dat ook te maken heeft met het dominatieverhaal dat ik hier boven ergens beschreven heb.
Doet me denken aan een paard dat bij een pensionstal eerder niet bij de eigenaar de trailer op liep en zodra de stal eigenaar aan kwam lopen en op grote afstand een keer ‘VOORUIT!’ riep het paard zonder blikken of blozen zo de trailer op liep. Die had ook zo veel overwicht op de dieren, zonder dat hij echt wat deed.

Natuurlijk blijft het een lastige kwestie.
Maar het paard is nagekeken, is behandeld aan wat kan en heeft ook nog weken op de bute gestaan om pijn uit te sluiten. Ik begrijp dat zenuwpijn niet met een beetje bute uit te sluiten is.
Maar als ze echt zenuwpijn heeft, dan zal ze die reactie altijd hebben. Of Pietje, Jantje of Truda er nu op zit. Dat zal dan weinig uit maken. En dat zal dan ook met die bepaalde beweging steeds moeten zijn, niet oh vandaag wel en morgen niet.
Ik bedoel hier niet mee te zeggen dat ze 100% geen pijn heeft. Dat kan ik gewoonweg niet zeggen. Maar ik denk wel dat we er alles aan gedaan hebben om dit zo ver mogelijk uit te sluiten en dat de conclusie van meerdere mensen hier in is dat het gedrag niet uit pijn komt.

oji schreef:
Zoals ik het topic van TS gelezen heb en begrepen, is er inderdaad een medisch mankement dat voor pijn/ongemak kan zorgen. Maar wat ik gelezen heb is het ook zo dat dit medische mankement alleen op te lossen is door het dier op de juisten manier te trainen, zodat de juiste spieren zich ontwikkelen en daarmee een spier-corset gaan vormen om de zwakke plek te ontzien. Dat de enige manier om dit dier een pijnvrij leven te geven is, is om het op de juiste manier trainbaar te maken.

Niet een heel raar verhaal, ook niet vanuit de humane geneeskunde is dit iets wat heel veel toegepast wordt, ook bij mijzelf. En ja, misschien heeft deze merrie nu af en toe pijn en uit ze dat. Zou best kunnen. Maar dat is nou volgens mij precies het verschil tussen ons mens en het paard, wij kunnen bedenken, nu even door de zure appel heen om straks nog een lang en fijn leven met een soepel en meewerkend lijf.
Ik ben zelf een aantal jaren geleden geopereerd en moest daarna volledig opnieuw leren lopen. Heeft de fysiotherapeut mij pijn gedaan met zijn getrek aan mijn been....reken maar. Heb ik oefeningen moeten doen die pijn deden...jazeker...ben ik blij dat het gebeurt is...elke dag, want nu loop ik weer als een kievit en het door die pijn heen trainen heeft het verschil gemaakt tussen een leven dat ik de dingen kan doen die ik leuk vind, of het leven van een halve kreupele met elke dag ongemak.
En ja het paard weet dit niet, snapt dit niet en reageert primair. Maar moet je het daarom laten? Daar zullen de meningen over verschillen, maar mijn mening zou zijn, nee, juist doen. Nu door de zure appel heen en wie weet wat voor mooie toekomst er volgt. Beter spijt van wat je wel gedaan heb als spijt van wat je niet gedaan hebt in mijn ogen.
En ik geloof erin dat dit goed kan komen. Ik heb een soortgelijk ervaring. Mijn merrie heeft een behoorlijk sterke wil en eigen mening. Is ze gemeen, ik zal de laatste zijn om te zeggen dat ze gemeen is want het is mijn oogappel...maar kan ze gemeen doen..Ja! Als mevrouw het ergens niet mee eens was, dan stond ze loodrecht overeind. En heb zelfs 3 keer meegemaakt dat ze zo freakte dat ze zich achterover heeft gegooid. Had ze pijn? Misschien maar ze is helemaal gecheckt en was kerngezond. Maar ik ben er wel van overtuigd dat ze ongemak had en daarop protesteerde...maar in mijn ogen was dat ongemak dus alleen op te lossen door er doorheen te trainen. Mijn merrie is heel compact en was heel erg scheef en had moeite met balans. Buigen daar was ze dus niet van, rennen wel, maar stappen of halthouden of wat lengebuiging vragen was loodrecht omhoog. En je wordt onzeker, want het is ten eerste gevaarlijk en ten tweede knaagt het, zal er toch niet iets aan mankeren.
Maar ik ben 3 x per week gaan privé lessen bij iemand met ervaring met moeilijke paarden en heb leren doorpakken, mega consequent zijn, maakt niet uit wat jij doet, ik doe mijn ding en je schikt je maar en ik wacht net zo lang tot jij toegeeft (nee doorpakken is voor mij niet de zweep erover, doorpakken is doorzetten in dat wat je vraagt). Als ze omhoog ging omdat ik wou stappen of halthouden, niet meer naar voren zitten en los gooien en aandraven of galopperen, maar op mijn plaats blijven zitten, teugels op maat houden en halt is halt, wat jij ook bedenkt. Mijn instructrice zei ook, alleen opstappen als je je zeker van je zaak voelt, als je bereid bent tot het gaatje te gaan en anders gewoon longeren. Vanaf het moment dat je opstapt, meteen eraan rijden met het mes tussen de tanden, nooit afwachten wat er gaat gebeuren.
En het heeft gewerkt. Is ze gebroken? Nee, ze is nog steeds een merrie met een duidelijk eigen wil. Maar ze is haar lichaam gaan gebruiken en daardoor is dat wat moeilijk was en tot protest leidde, niet meer moeilijk geworden. Ze heeft nog steeds karakter, laat nog steeds merken als ze het ergens niet mee eens is, maar omdat haar lijf minder protesteert zijn de reacties ook veel minder heftig.
Inmiddels heb ik haar bijna 10 jaar en is ze het meest geweldige paard voor mij wat ik maar kan bedenken. Ik profiteer van haar lef en brutaliteit, doordat ze niets uit de weg gaat, maar ik hoef niet meer bang te zijn dat ze die brutaliteit omzet in gevaarlijk gedrag. Protest is nu een keer de kop omhoog en versnellen, that's it. Protest is nu dat je denkt, hè wat flauw ipv oh my god...slaan we niet om. Dus ja, voor mij is het bloed zweet en tranen het 100% waard geweest
En wat betreft dat tongbandje, dat is misschien wat onconventioneel. Ik kende het totaal niet. Maar hoeveel ruiters gooien er niet een slof omheen om zich veiliger te voelen op een brutaal paard met praatjes? Tongbandje is onbekend en onbekend maakt onbemind...maar als ik er over nadenk, denk ik, waarschijnlijk onprettig, maar een slof daarentegen is ook onprettig en kan daadwerkelijk schade toebrengen aan een paard, een tongbandje voor wat ik me erbij kan bedenken niet.


Wat een treffend bericht!
Wat super dat jij ook zo doorgezet hebt en op zoek bent gegaan naar oplossingen en verandering!
Precies wat jij zegt, zegt de cowboy ook. Je moet bereid zijn tot het gaatje te gaan, mes tussen de tanden inderdaad. En kan je dat niet of wil je dat niet, dan stap maar niet op.
Precies dat stuk moet ik ook zo hard aan mezelf aan werken. Want eigenlijk wil ik dat niet, ik wil daar niet steeds tegenaan lopen. Maar ik zal er toch echt door heen moeten wil ik het kunnen laten werken met dit paard. En als het zo ver is… Dan zou ik er een geweldig paard aan kunnen hebben. Maar wel áltijd dit in acht moeten nemen.
Heerlijk om te lezen dat je nu zo’n fijn dier aan jou paard hebt!
Wat je zegt over het tongriemje denk ik inderdaad ook. Paard vind het ook helemaal niet zo erg naar mijn idee daar ze haar tong ook gewoon aangeeft, met de oortjes naar voren. Tongbandje kan alleen schade aanbrengen als je deze veel te strak trekt of wondjes maakt. Maar zodra jij een anders gekleurde tong of wondjes tegen komt zou je er toch vanuit mogen gaan dat je je dan wel bedenkt dat er iets écht niet oke is.

fransje23 schreef:
Misschien is het ook de vraag of het bij Everdale nakomelingen aan het karakter ligt of dat de vervorming van de halswervels genetisch. In dat geval reageren er misschien meer Everdales zo vanwege pijn en onbalans.


Dat is inderdaad een zeer interessant iets! Ik heb deze vraag ook bij de kliniek neer gelegd toen ik er was. In de zin van of je kon zeggen dat meerdere dieren met de afstamming Everdale deze afwijking hebben in verhouding tot de rest. Hun konden niet zeggen dat dat zo was.

Betreft de verdere discussie over het tongriempje en de slof vind ik dit stukje zeer treffend.
oji schreef:
Ik zie het niet als de cowboy leert het paard omgaan met pijn. Ik zie het als de cowboy leert het paard trainbaar te zijn, waardoor een juiste en door DA aangegeven benodigde bewegings-therapie tot de mogelijkheden gaat behoren voor een paard met een dergelijk karakter. Dat is in mijn ogen een essentieel verschil.


Over het beeldmateriaal met de slof, ik heb Krisje toen ze nog niet zo lang zadelmak was ook met slof gereden. Staan ook foto’s van op bokt :') [RIJ-ITP] Blondie Krisje B (v. Everdale) is ruitermak!
Poekkie schreef:
Bespiering niet. Maar je doet ze er ook geen pijn of schade mee.
ik zou het ook niet per se iemand aanraden. Maar in dit geval is het ofwel leren meewerken, ofwel naar de slager. En dan vind ik een tongriempje echt wel een aanvaardbaar hulpmiddel.
En heel mooi dat anderen zulk jong paard wel nog 25 jaar onbereden op een wei zullen laten maar ik persoonlijk zou daar nog de zin nog de financiën voor hebben naast een rijpaard)


Precies dit!
Hier zo lang op de wei laten staan gaat gewoonweg niet gebeuren. Net als een adresje zoeken waar ze niet gereden zal gaan worden. Niemand kan mij 100% garanderen dat dat never nooit niet zou gaan gebeuren. Je weet niet hoe het leven loopt, en misschien staat financiële ellende ineens wel voor de deur en moet het paard toch wieberen, of of.. En simpel, het is gewoon een te leuk paard. Veel mensen gaan er dan toch een project in zien. En geen enkel contract dat je kan opstellen gaat daar iets tegenin brengen. Papierwerk heb je hierin maar bar weinig.
De enigste manier hoe dat kan is als ik toch eigenaar blijf en dus toch blijf betalen voor onderhoud. En dat is het mij niet waard. Dan kies ik voor mezelf.

Blaze1994 & VogeltjeM, met het karakter van dit paard kan je gewoonweg niet iedereen haar even laten poetsen of even mee laten wandelen of wat grondwerk laten doen. Ik ben echt niet zo bijzonder maar durf wel te zeggen dat het gros van de hobbymensen ook op de grond niet met zo’n paard om kan gaan.
Het was ook niet voor niets dat bij de revalidatietherapie de stagiaires bijv. haar niet eens vast mochten houden. En echt niet omdat het o zo’n gemeen paard is maar omdat je gewoon moet weten hoe je met het karakter om moet gaan.

sanne83 schreef:
Ik bedoel het precies andersom. Je begint bij het allerallerkleinste eerste stapje die je je kan bedenken, maakt dat ontspannen, leuk en positief en pas als dat helemaal 100% ontspannen en goed gaat, ga je door naar stap 2. Dat betekent wel dat je niet zo verder kan rijden, maar dat je helemaal opnieuw bij af begint. Daar moet je wel de tijd voor willen nemen. Enige nadeel is dan de fysieke ontwikkeling, maar ik zou dan kijken of je haar met longeren fysiek goed kan houden.
Voordeel van deze aanpak is dat je elke hulp en elke beweging helemaal ontleed, waardoor je een eventueel pijnreactie misschien veel specifieker gaat zien. Als je niets meer ziet, dan is het dus geen pijn. Nadeel is dat het tijd kost en je er wrs. langere tijd niet op zal zitten.
Het idee is dat je gaat kijken naar alle minidingetjes die ze ook maar een beetje spannend of stom vindt, vanaf het allereerste moment dat je de wei inkomt, eerste aanraking, al het grondwerk, opzadelen, opstappen, alle hulpen opnieuw uitleggen. Als je al die minidingetjes weg kan krijgen, dan krijg je verderop in het proces niet meer die enorme uitbarstingen. Ik kan natuurlijk zo niet zien waar het voor haar begint, meestal zit het ergens aan het begin en zijn er elke stap kleine dingen die het paard aangeeft en die iedereen negeert of afstraft.
Even als voorbeeld: dat eerste moment waarop je de teugels oppakt en ze het hoofd in de lucht gooit. Dat zal niet het eerste moment van weerstand zijn, maar even, stel dat het dat wel was: dan zou ik niet verder gaan dan die eerste pas. Je pakt de teugels op (in stilstand) tot waar je de eerste weerstand voelt, wacht tot ze ontspant, teugels los, (ev. koekje erin). Aan het einde van de sessie pak je je teugels op, is er geen weerstand, blijft ze volledig ontspannen en dan stap je weer af. Dat was stap één. En misschien moet je die stap wel de hele week herhalen. Zo kweek je hele sterke positieve reflexen op alle hulpen en uiteindelijk kan je alles samen gaan voegen.
Mocht je nu denken, jeezz, dit duurt mij echt te lang, snap ik helemaal, maar mijn ervaring is dat je aan het begint tergend langzaam gaat, maar uiteindelijk veel sneller (en leuker!) bij je doel bent.


Zoiets is ook gebeurt. Niet helemaal, niet tot in den treure. Maar de cowboy is wel eerst aan de hand begonnen, aan de longe. Zonder zadel of iets, daarna met zadel en zo door. De eerste tijd heeft hij ook niet gegaloppeerd onder het zadel omdat hij nog te veel dingen in de draf merkte waaruit je kon opmaken dat galopperen het er niet positiever op zou maken.
Bij de revalidatietraining hebben ze ook aangegeven dat hun conclusie was dat er geen pijn was en dat haar lichaam gewoon kan doen wat we van haar vragen. Ook hun kunnen er niet in kijken maar hebben wel een grote berg aan ervaring met veel verschillende soorten blessures en pijn (ook deze).

Jou idee mbt het reageren op het oppakken van de teugels klinkt leuk. Maar dit paard zal hier vooral mee weerstand tegen op gaan bieden. Zij kan dan bepalen hoe en wat. En dat maakt haar dan gevaarlijk. Ben het er wel mee eens dat je haar wel positieve dingen moet leren. En dat ze dingen positief moet leren koppelen. Maar de manier waarop is bij dit paard nog niet zo simpel omdat ze zó dominant, slim en gevoelig is.

Fransje23 & GabberGill, Mbt de foto’s voor deze afwijking, deze moeten inderdaad vanuit verschillende speciale hoeken genomen worden. Bij een standaard rontgenkeuring is deze afwijking vrijwel niet te zien is mij verteld.

imaudy schreef:
Maar het paard heeft toch succesvol wedstrijden gelopen met hoge scores. Dan heeft ze toen toch een veel beter beeld gegeven? Ze toont nu niet soepel.
Ben benieuwd wat de methode van de cowboy precies inhoudt. Is het meer zoals gert van hof, rijden maar of is het meer "als je meewerkt krijg je rust"?? Heel benieuwd naar..


Nou, ze heeft zeker beter gelopen maar veel jury’s zien het niet eens. Die zien vooral een leuk paard binnen komen lopen. Bijna elke proef die ik gereden heb voelde voor mij als overleven. Ik denk dat geen enkele jury dat opgevallen is.
De methode van de cowboy is te omschrijven als kijken naar hoe het paard in elkaar zit en daarop proberen in te spelen met wat het paard nodig lijkt te hebben. En dan met een compleet open boek. Buiten het boekje te denken en het paard altijd iets te willen leren. Er voor te zorgen dat het paard wil doen wat jij vraagt, met (uiteindelijk) ook rust in het paard. Hij heeft niet een bepaalde methode maar kijkt echt naar hoe het paard is en bekijkt daarin wat hij denk dat nodig is en schroeft ook zijn plan bij als dat nodig is.

Bedankt voor je bericht Shalimar! Wat sneu om te horen dat er uiteindelijk dus toch écht iets verkeerd was bij jou pony. En ze ondanks dat toch nog zo veel bereikt heeft. Dat gun je geen enkel dier. Kan me voorstellen dat je, ondanks dat je er vast alles aan gedaan hebt om uit te sluiten, toch een schuldgevoel aan over gehouden hebt.
Ik hoop uiteraard dat het bij mijn paard niet zo zal zijn… Maar ik zal dit zeker heel goed in de gaten moeten houden en continu scherp te zijn op signalen van. En ook voor mezelf inderdaad, het is nog niet zo simpel.

Vorige week ging het verder best redelijk, ze begint wat meer te ontspannen en heeft niet meer gebokt, gesprongen o.d.


Gisteren voor het eerst sinds haar nieuwe zadel afgeleverd is maanden geleden zelf met het zadel gereden. Was alleen vergeten om het bokriempje over te zetten, wat dus iets minder veilig voelde :+ Ook gezien ik ook mijn nieuwe laarzen aanhad die nog zeer doen met rijden (krijg er wonden van) en je alles dan toch even opnieuw moet 'ontdekken' qua balans. Maar mezelf een schop onder mun hol gegeven, niet na denken daar over maar gewoon rijden. Ze heeft echt heerlijk gelopen!! Ook het aanspringen in galop gaat vloeiender en we kunnen inmiddels een stuk trager maar toch ook voorwaarts galopperen. Dat komt ook meer in balans.
Wou ook werken aan de neus er meer uit kunnen gaan rijden, met contact, en dat lukte ook best aardig. Helaas heeft Pivo al een aantal dagen kuren waardoor er weer net niks gefilmd is :+

Vandaag ook met ons eigen hoofdstel en bit gereden. Dat gaat thuis immers ook gebeuren.
Weer net niets op film. Vandaag ging niet zo lekker. Ze bleef wel braaf maar bleef wel wat dingen uit halen. Spanning pakken op dingen met het gevoel om maar ergens spanning op te pakken en te kijken wat ik er mee deed. Was niet heel erg, was ook niet prettig. Maar goed, na zo'n fijne dag als gister is het al snel ook slechter. En juist wel weer goed om mijn reactie te trainen :+. Overigens is ze op de grond ook wat dingen aan het proberen. Kijken hoe ver de kan gaan, of ze de grens kan verleggen.
Morgen weer een dag :).
Wel even 'leuk' om te laten zien wat ze doet als ik weg stap met een lange teugel en vervolgens contact wil pakken.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:41

Citaat:
Natuurlijk blijft het een lastige kwestie.
Maar het paard is nagekeken, is behandeld aan wat kan en heeft ook nog weken op de bute gestaan om pijn uit te sluiten. Ik begrijp dat zenuwpijn niet met een beetje bute uit te sluiten is.
Maar als ze echt zenuwpijn heeft, dan zal ze die reactie altijd hebben. Of Pietje, Jantje of Truda er nu op zit. Dat zal dan weinig uit maken. En dat zal dan ook met die bepaalde beweging steeds moeten zijn, niet oh vandaag wel en morgen niet.
Ik bedoel hier niet mee te zeggen dat ze 100% geen pijn heeft. Dat kan ik gewoonweg niet zeggen. Maar ik denk wel dat we er alles aan gedaan hebben om dit zo ver mogelijk uit te sluiten en dat de conclusie van meerdere mensen hier in is dat het gedrag niet uit pijn komt


Mooie uitgebreide reactie Pattypaard :) Ik wilde nog even terug komen op dit stukje, en dan met name dat een paard pijn uit bij verschillende mensen. Dat is denk ik wel genuanceerder dan wat je zegt, ik ken wel paarden die met een cowboy/goede ruiter/onder veel druk toch hun rondjes lopen, maar wanneer een een andere ruiter op zit ze toch heel ander gedrag vertonen. Ik heb zelf een paard gereden die bij mij 'normaal' liep, toen er een onervaren persoon op zat begon ie toch wel raar te doen. Bleek dus ook niet goed te zijn, maar ik reed blijkbaar met zoveel druk dat ie dat bij mij niet liet zien (ben ik niet trots op, even voor de duidelijkheid).
Dat wil niet zeggen dat het bij jouw paard niet zo is, maar ik zie nog steeds veel staartzwiepen, vooral wanneer je wat meer van haar vraagt, dat ik toch wel dat in mn achterhoofd blijf houden.

Ik vind het ook mooi om te zien dat je wisselt in hoofd halshouding. Je ziet ook heel duidelijk op het tweede filmpje dat wanneer je weer wat lengte oppakt, ze heel duidelijk afbreekt in de nek en direct een valse knik krijgt. Dat zie je haar op normaal teugelcontact steeds wel doen. Ze wil niet rond worden vanuit de schoft. In het lang lage wel wat, maar stel dat een paard niet lekker in de hals zit, is dat ook logisch. In het lang lage wordt de hals wat opgerekt en komt er wat ruimte tussen de wervels. Wanneer je haar op 3.50 minuut wat op pakt, moet ze weer wat korter worden en dat lukt haar nog niet. Daarna breekt ze ook duidelijk even uit.

Waarom ik dit benoem is omdat ik dit een heel belangrijk punt vind of een paard iets (te) moeilijk vind. Ik vind wel dat je haar hier heel fijn rijdt, heel eerlijk en op goed gevoel. Fijn om te zien :)

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:46

Ik lees al even stilletjes mee. Ik vind het fijn om te zien dat je haar toch een kans geeft. Menig ruiter had haar al verkocht en de vraag is wat er dan met zo’n beestje gaat gebeuren.

Het galop filmpje van 25-03 zat ik eigenlijk te wachten op een flinke bok. Ik kan niet goed uitleggen waarom, maar ik vind het er echt uitzien alsof ze net even een trucje zou gaan uithalen.

Heel veel succes samen verder! Ik denk dat het een bijzonder dier is wat met deze juiste aanpak wel eens hoge ogen zou kunnen gooien in de sport. Want als ze eenmaal loopt....