Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:25

TS, Chapeau voor je geduld.
Op de filmpjes zie ik wel gedrag wat meer lijkt op spanning dan op stout gedrag. Natuurlijk speelt het een rol dat het vertrouwen tussen jullie moet worden hersteld, maar het blijft lastig te beoordelen.
Het zwaaien met de staart, het gerommel in de mond, spanning in de rug komt steeds terug. En dat is toch de nonverbale taal van een paard. Evenals de momenten dat ze loopt te briesen en de rug ontspant.
Je zou filmpjes eens kunnen turven op de momenten dat het gedrag zich voordoet.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:35

Ik heb echt respect voor je dat je haar zo durft te rijden met lengte. Het doet haar zichtbaar goed.

Lisadliam

Berichten: 774
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:19

juval schreef:
ik heb je berichten gelezen en bewonder je doorzettingsvermogen! Ik hoop dat het helemaal goed komt met jullie.
Wat ik me wel afvraag, is dit een bekende Everdale 'kwaal' ?? ik lees in dit topic meerdere berichten dat de Everdales een nogal grote uitdaging vormen. Er staat er hier ook een op stal die echt niet grappig is in haar reacties (gevaarlijk).


Mijn Everdale leek als jaarling echt een naar en vervelend paard te worden, wat inneens heel veel spanning op kon bouwen en kon 'ontploffen'. Hij steigerde en in 1 beweging gooide hij zijn voorbeen over het touw waardoor je machteloos stond.

We hebben hem op een heel fijne manier zadelmak gemaakt. Ik ben er van overtuigd dat als we een 'fout' hadden gemaakt, hij nu als gevaarlijk paard bestempeld was. Maar het tegendeel is waar. Hij is echt heel vriendelijk en lief en leergierig, tikkeltje brutaal en hij is gewoon extreem slim, als hij 1x iets probeert en het lukt blijft hij het doen. Toch heb ik er alle vertrouwen in dat ik er een heeel fijn paard aan heb.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 14:32

Dankjewel Earth!
Ik geloof zeker dat zodra er veel druk op zit de dieren zeker anders kunnen reageren. Maar ik denk dat bij zenuwpijn je weinig keus in je reactie hebt. Misschien misplaatst hoor.
Dat wisselen in hals/hoofd houding probeer ik heel regelmatig in het rijden mee te pakken.
Daar in merk je idd ook wat ze dan moeilijk vind. Daar proberen we nu wat door heen te rijden, waar bij de dan vaker uitbreekt, maar dat mag dan ook. Het mag lastig zijn.
Moet daarbij zelf ook goed opletten dat ik zelf niet in een te hoog tempo wil rond rijden, dan is het ook oneerlijk om te verwachten dat zij goed in balans kan komen.

Dankjewel Devic! Haha ja nou de eerst keren dat ik dit zo deed had ik dat gevoel zelf ook een beetje :o En als je niet oplet zou ze het ook zomaar kunnen doen denk ik hoor. Gewoon omdat het kan.

Dankjewel Senna21! Momenteel is het zeker meer spanning dan stout gedrag, gelukkig.
De dingen zoals met haar staart zwaaien zal iets zijn wat er nooit helemaal uit zal gaan denk ik. Dat is ook een stukje karakter van het paard. Maar ik vind zeker dat dit wel minder moet gaan worden :).
Waarom zou je het turven? Om inzichtelijker te hebben of het gedrag verbeterd of?

Dankje manubres :).

Hierbij wat filmpjes van vorige week zaterdag.
We zijn er mee bezig om haar meer te laten sluiten en te vertragen. Hierbij breekt ze dan wel vaker uit en moet ik weerstand bieden maar niet trekken en haar niet harder laten gaan lopen. Best lastig soms.
Maar het begint te komen! Daarbij ook wat meer aan het wijken en wat aan het 'verzamelen' in galop.
Om ook de overgang heen en terug simpeler te kunnen gaan maken. Niet alles is even fijn en de ene dag werk ik aan het een en merk ik dat ze wat ontspanning of (te veel) lossigheid mist en gaan we daar weer mee verder.
De vorige filmpjes waren overigens ook zonder tongriempje, deze ook. 1,5 week zonder tongriempje gereden.





En af en toe tuffen we een stukje zo rond. Ik laat niet helemaal los los omdat ze dan gewoon het tempo over gaat nemen en dat willen we net niet, maar ook op erg weinig contact kan ze gewoon relaxt blijven :).

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:58

Complimenten voor je manier van communiceren, Patty. Realistisch, oordeelloos en met een 'open mind'. Alleen daarom vind ik het al lekker om dit topic te volgen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:00

Mandarijn12 schreef:
Complimenten voor je manier van communiceren, Patty. Realistisch, oordeelloos en met een 'open mind'. Alleen daarom vind ik het al lekker om dit topic te volgen.


Ik sluit me hier volledig bij aan!

GabberGill

Berichten: 5800
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:39

*\o/*

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:53

Je hebt je merrie goed aan de gang gekregen!! Het zou me niks verrassen als ze richting de M of Z weer in protest gaat... maar dit is je al goed gelukt!!

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:37

Ik heb Je filmpjes gezien en word alleen blij van je laatste filmpje. Wat mij betreft zou je op deze manier door moeten gaan. Bij de andere filmpjes zie ik een valse aanleuning en een afgedwongen "sluiten" waar het paard (nog) helemaal niks mee kan. Er is sprake van een valse knik in de hals, waardoor er op het verkeerde punt veel druk komt wat (zeer) schadelijk kan zijn.

Op het laatste filmpje zie ik een paard dat het lichaam loslaat, tot dragen komt zonder in een houding gedwongen te worden. Gaat deinen in het lichaam omdat het van voor niet in een houding wordt gedwongen. Ik ben ervan overtuigd dat paarden enorm sterk worden van deze manier van trainen. Ze dragen zichzelf, lopen op eigen benen en gebruiken hun spieren zonder te verkrampen.

Vanuit deze houding zou ik de achterbenen activeren. Eventueel licht aantikken door iemand vanaf de grond. En dan niet teveel. Maar activiteit van het achterbeen vragen in hele lichte mate. Daardoor gaat het paard vanzelf van voor meer omhoog en probeer je dit met een mooie open en lichte verbinding te leiden. Niet in elkaar trekken...

Het is zo jammer dat het tegenwoordig zo normaal is geworden om een paard van voor "bijelkaar" te rijden. Dat moet van achter komen. En niet voorwaarts maar meer activiteit van achteren en een schoftlift, wat nooit lukt als een paard een valse knik in de hals heeft.

Je paard biedt zoveel aan in het laatste filmpje. Alleen moet je dat gaan zien. En loslaten wat allemaal "hoort". Want de rijerij in paardenland is meestal erg beschamend als je het naast de biomechanica lat gaat leggen.

Succes!!

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:02

Manubres, maar een paard dat rare uitspattingen heeft rij je natuurlijk voor eigen veiligheid wel eens tijdelijk anders dan hoe het in theorie zou horen.
Als je bij voorbaat weet dat dit niet de weg is die je altijd wilt bewandelen dan is het maar even zo. Even tijdelijk pech voor het paard.
En ik denk dat TS heel goed weet hoe het wel moet. Dus die beschuldigingen kun je beter aan een ander adres deponeren :)
Want dat zie je nu in die korte tijd al dat ze daar naar toe aan het werken is.
Maar dat gaat nu eenmaal niet in 1 dag.

Ts ga zo door, ik vind dat je fijn op weg bent.
De meeste ruiters waren al lang afgehaakt. En de voorruitgang is duidelijk te zien.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:05

DuoPenotti schreef:
Manubres, maar een paard dat rare uitspattingen heeft rij je natuurlijk voor eigen veiligheid wel eens tijdelijk anders dan hoe het in theorie zou horen.
Als je bij voorbaat weet dat dit niet de weg is die je altijd wilt bewandelen dan is het maar even zo. Even tijdelijk pech voor het paard.
En ik denk dat TS heel goed weet hoe het wel moet. Dus die beschuldigingen kun je beter aan een ander adres deponeren :)
Want dat zie je nu in die korte tijd al dat ze daar naar toe aan het werken is.
Maar dat gaat nu eenmaal niet in 1 dag.

Ts ga zo door, ik vind dat je fijn op weg bent.
De meeste ruiters waren al lang afgehaakt. En de voorruitgang is duidelijk te zien.


:j
Top hoe je bezig bent TS!

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:07

Fijn dat het nu ook zonder tongriempje lukt!

Naar mijn mening is het staart zwaaien niet zo zeer karakter maar protest vanwege ongemak. Dat zou goed te herleiden kunnen zijn naar de problemen in de hals.

manubres schreef:
Ik heb Je filmpjes gezien en word alleen blij van je laatste filmpje. Wat mij betreft zou je op deze manier door moeten gaan. Bij de andere filmpjes zie ik een valse aanleuning en een afgedwongen "sluiten" waar het paard (nog) helemaal niks mee kan. Er is sprake van een valse knik in de hals, waardoor er op het verkeerde punt veel druk komt wat (zeer) schadelijk kan zijn.


Ik wilde iets soortgelijks posten :)

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:46

Ik heb stil je topic gevolgd en wilde even zeggen: wat een mooie vooruitgang!! Ik word juist wél blij van de eerste 2 filmpjes! Je zit er daarbij mooi stil op en laat je paard in haar waarde. Knap van jou!

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:20

DuoPenotti schreef:
Manubres, maar een paard dat rare uitspattingen heeft rij je natuurlijk voor eigen veiligheid wel eens tijdelijk anders dan hoe het in theorie zou horen.
Als je bij voorbaat weet dat dit niet de weg is die je altijd wilt bewandelen dan is het maar even zo. Even tijdelijk pech voor het paard.
En ik denk dat TS heel goed weet hoe het wel moet.


Maar gaat die vlieger ook op als de gekke uitspattingen juist getriggerd worden door die manier van rijden?

Mensen hebben van nature de neiging om naar zich toe te trekken en druk te zetten als het tempo hoog wordt of het spannend is.
Dat wil niet zeggen dat het ook de oplossing is.
In dit geval komt er door deze houding extra druk op een gebied wat al gevoelig is. Het kan dus pijn en de daarbij horende reactie veroorzaken.
Die reactie is dan niet stout maar een gevolg van de houding.

:)

Wat niet wil zeggen dat ik niet vind dat ts dapper haar best doet!

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:27

Gezien het paard nu verbeterd lijkt daar nu geen verband te zijn.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:27

Manubres: Dit vind ik nu net niet. In het laatste filmpje zie ik wel onstpanning, maar geen gedragenheid. Voorwaarts neerwaarts is niet enkel aan een los teugeltje sloffen.

TS: Heel knap wat je tot nu toe al hebt bereikt. Wat mij opvalt is dat je paard, maar heel weinig spieren kweekt. Ik had dat met mijn ruin die ik verkocht heb. Die had ook een heel moeilijk karakter, maar bleef ook maar beperkt qua spieropbouw. Je hebt alles uitgesloten wat je kon en soms kun je lichamelijke issues ook rijtechnisch oplossen en hopelijk lukt je dat ook, maar ik denk toch dat er iets is wat ervoor zorgt dat je paard zo moeilijk is en weinig spieren opbouwt. Hopelijk blijven jullie in deze stijgende lijn zitten. Petje af hoor voor je doorzettingsvermogen.

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:34

Wat is het toch verwarrend dat er zoveel meningen bestaan over hoe een paard hoort te lopen en hoe daar te komen.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:41

VogeltjeM schreef:
Wat is het toch verwarrend dat er zoveel meningen bestaan over hoe een paard hoort te lopen en hoe daar te komen.


Klopt...zoveel mensen zoveel meningen...maakt het ook moeilijk. Daarom moet TS altijd haar eigen gevoel volgen.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:53

Ik herken wel heel veel in de manier van lopen, van protesteren en hele uitstraling van paard van Ts in mijn oude paard met hals problemen.

Ik vind het dus heel lastig, want die dingen waren bij ons dus wel pijn, ongemak of gewoon omdat iets echt niet kon.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 23:32

DuoPenotti schreef:
Gezien het paard nu verbeterd lijkt daar nu geen verband te zijn.


Er is nog steeds weerstand te zien, veel gedweep met drcstaart onder andere, alleen is het niet meer extreem. Kan zijn dat ze dat gedrag niet meer durft te tonen zonder dat de daadwerkelijke oorzaak weg is.
Het beeld is nog verre van ontspannen, paard loopt te diep en op de voorhand.
Op het laatste filmpje zie je beduidend minder protest en wel degelijk iets van ontspanning. Maar daar loopt ze ook in een houding die minder druk geeft.

GabberGill

Berichten: 5800
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 23:41

Weet je wat ik zoooooo jammer vind.

Je gaat super goed en kijkt zeer netjes naar je paard. Daarbij ben je nog niet heel lang bezig. Je hebt een pittige merrie, 1 met een karakter!

Deze problemen zijn niet zomaar opgelost. Mijne gaf pas na een jaar een positief beeld nadat zij pijn ervaren had. Is het makkelijk? Nee zeker niet. Wil je soms zelf stoppen omdat je tegen teveel aanloopt? Jazeker heel graag zelfs. Dat zou namelijk makkelijker zijn.

Zolang er geen pijndiagnose vastgesteld is raad ik je aan door te gaan en te hopen dat ze het als prettig gaat ervaren. Gebeurd dit niet dan kan je alsnog stoppen.

Ik weet dat je loyaal aan je paard bent.

Nu het stuk wat ik nou zo jammer vind. Als je te snel stopt is het niet goed, als je bewust doorpakt is het niet goed. Eigenlijk maakt het nooit uit wat je doet, want er zijn altijd meerdere meningen.

Ik hoop oprecht dat je lekker doorblijft tuffen, want ik vertrouw erop dat je komt waar zowel jij als het paard wilt zijn.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 08:01

Hoi, ik heb dit allemaal snel even doorgelezen maar moest je het interesseren zou de podcasts van de paardenpodcast met zefanja vermeulen misschien wel iets voor je zijn, het spreekt in diepte over dissecties van paarden die bijna allemaal ongeacht ras problemen hadden met die onderste halswervels en hoe je daar als trainer het beste mee omgaat. het neemt ook het huisvestigen mee aangezien daar dmv passive physio eigenlijk nog veel mee bewerkstelligd kan worden in de stabiliteit en kracht van de houdingsspieren. misschien iets voor jou

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 08:15

@fransje
En jij zou dat wel even in een paar weekjes kunnen doen?
En je vergeet dat dit paard ook aan de hand niet te voorspellen is?
Tenminste dat staat in de OP. Dus welke pijn is het daar?
Vergeet niet advies door een zeer bekend staande paardenrevalidatie stal was er mee stoppen en inslapen. Toch kennen de bokkers hier het beter.
Dat vind ik knap hoor :j

Precies GG
Het is nooit goed op bokt en allemaal doen ze het beter.
Al denk ik dat de meeste al lang de handdoek in de ring hadden gegooid.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 08:26

Ik vind het dapper en fijn dat ts het probeert :j

Maar dat wil niet zeggen dat je niet zou mogen zeggen dat de houding niet gewenst is. Eigenlijk bij geen enkel paard maar bij een met problemen in de hals al helemaal niet.
Voorspelbaar onvoorspelbaar hoort bij de problemen in de hals en dat is niet alleen onder het zadel.

Ik denk dat ik advies had ingewonnen bij mensen die ervaring hebben met specifiek paarden met deze aandoening. Die zijn er in Nederland gewoon.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 08:37

Dat heeft ze gedaan bij mensen die daar veel vanaf weten en die zeggen inslapen, en als ik de op goed lees niet eens door het rijden maar ook door haar onvoorspelbare karakter op de grond. En dan lees ik niet dat ze denken dat dat op de grond vanuit de hals komt.

Ja dat mag je zeggen, maar je ziet dat ts daar mee bezig is en dan is het nog niet goed.
Rome is niet in 1 dag gebouwd.

Maar ik hou er over op, ts kan het zelf beter verwoorden.

Maar ik word wel een beetje...ja hoe zeg je dat netjes....van al die adviezen terwijl ik zeker weet dat ze het zelf niet beter kunnen.
Iemand die goede en slechte momenten laat zien en dan nog even kritiek krijgt van de beterweters.
IMO zegt dat heel veel over die beterweters.... Mochten die les geven zou ik daar juist net niet heen gaan. Die blijken te weinig inlevingsvermogen en realiteitszin te hebben naar mijn idee maar in theorieboekjes te blijven hangen.

Ik ben zelf echt iemand die een schurft hekel heeft aan de gespannen paarden die je in de top ziet lopen in 3 stukken.
Maar zie het wel los van een "probleempaard" weer op de rit te krijgen.