Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15371
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:36

Pattypaard schreef:
BETUWE schreef:
Jouw verhaal lijkt heel erg op ons verhaal. Wij hebben een Apache x Ferro x Ramiro Z merrie gehad. Ze deed staken en stijgeren onder het rijden. Had voernijd, stalgebreken en een hormoon probleem. Ze was altijd pis hengstig. Onze merrie was röntgenologisch helemaal in orde. Ze is ook bij een cowboy geweest. Uiteindelijk is ze verkocht als fokmerrie


Wat jammer zeg! De cowboy heeft bij dit paard dus ook niet geholpen begrijp ik. Hopelijk geeft ze dan wel fijne veulens! Ik ben er bang voor dat met fokken het lastige karakter ook door gegeven wordt.


Niet alleen het karakter maar de afwijking van de wervels is mogelijk/waarschijnlijk ook erfelijk.
Het komt best vaak voor en dat kan geen toeval zijn maar er is nog veel onbekend.
Risico op moet je niet willen nemen :n

Hopelijk heb je snel duidelijkheid, het liefst met een positief resultaat.

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:02

Ah nu ik het zo lees is de cowboy (wat een benaming ook) wel anders als dat ik me er eerder bij heb voorgesteld. Vond het al raar omdat ik lees dat je er verder heel goed mee om gaat en het allerbeste voor haar wil. Lijkt me dan wel iemand die weet waar hij mee bezig is op een goede manier, vast goed om te proberen. Wel spannend dat je pas volgende week mag informeren. Maar een week is ook maar zo kort en ook een verhuizing doet natuurlijk wel weer wat.

En wat grappig dat je bij Daniëlle op stal hebt gestaan. Ik sta nu bij haar op stal, sinds Frans gestopt is drie jaar geleden. En ik zie op je foto van het longeren dat de binnenbak nog gewoon in gebruik is, fijn lekker dichtbij!

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:59

Respect voor je handelen tot nu toe, ts! Ik vond het prachtig om te lezen hoe je je paard geprobeerd hebt te helpen.

Ik hoop alleen dat je vertrouwen in die cowboy helemaal gerechtvaardigd is. Voor jou, maar vooral voor je paard. Want als dat vertrouwen niet gerechtvaardigd blijkt, als deze cowboy een werkwijze hanteert waar jij niet achter kunt staan, dan ben jij er niet om te eisen "stop tot hier en niet verder." Dan is je paard aan zo'n persoon overgeleverd voor minstens een week. En dan duurt een week lang.

Het feit dat jij het niet mag niet zien, het niet mag horen en pas na een week mag bellen is niet van deze tijd en roept vraagtekens op. Bij mij althans. Waarom moet het in het geniep? Dat voorspelt nogal eens weinig goeds.

Misschien gaat het goed, maar misschien ook helemaal niet. Misschien maakt het juist nog meer kapot. Ik zou zeker niet op mijn handen kunnen blijven zitten. Nou ja, ik zou het niet laten gebeuren.

Ik duim natuurlijk wel dat het goed uitvalt.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 08:45

Boras schreef:
Respect voor je handelen tot nu toe, ts! Ik vond het prachtig om te lezen hoe je je paard geprobeerd hebt te helpen.

Ik hoop alleen dat je vertrouwen in die cowboy helemaal gerechtvaardigd is. Voor jou, maar vooral voor je paard. Want als dat vertrouwen niet gerechtvaardigd blijkt, als deze cowboy een werkwijze hanteert waar jij niet achter kunt staan, dan ben jij er niet om te eisen "stop tot hier en niet verder." Dan is je paard aan zo'n persoon overgeleverd voor minstens een week. En dan duurt een week lang.

Het feit dat jij het niet mag niet zien, het niet mag horen en pas na een week mag bellen is niet van deze tijd en roept vraagtekens op. Bij mij althans. Waarom moet het in het geniep? Dat voorspelt nogal eens weinig goeds.

Misschien gaat het goed, maar misschien ook helemaal niet. Misschien maakt het juist nog meer kapot. Ik zou zeker niet op mijn handen kunnen blijven zitten. Nou ja, ik zou het niet laten gebeuren.

Ik duim natuurlijk wel dat het goed uitvalt.


Kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat er afgesproken is pas over een week contact te hebben, niet dat het zo hard 'niet mag'.
Ik heb mijn vorige paard (weliswaar fysiek gezond) in training gehad voor de verkoop en toen ook met de trainer - die ik echt vertrouw en die juist heel open is - afgesproken dat als het NIET goed zou gaan, ze mij zou bellen, maar dat ik anders na een week zou bellen en na twee weken langs zou gaan. Ben uiteindelijk vanwege de afstand ook echt maar eens per twee weken langs gegaan.
Ik heb zomaar het idee dat mensen vooral schrikken van de term 'cowboy' hier?

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 14:32

GerenGer schreef:
Misschien zou je feather light horsemanship kunnen proberen? https://featherlightacademy.com/ Maar je moet natuurlijk wel helemaal zeker ervan zijn dat je paard pijnvrij is. Ik ben hier momenteel ook mee bezig met haar instructiefilpjes met mijn paard en ik vind het heel interessant hoe zij probleempaarden helemaal weer goed krijgt. En ook altijd op paardvriendelijke manier.
En ook heel verstandig dat je haar niet de handel in wilt doen, dat zou ik met mijn paard ook absoluut niet willen. Je weet nooit waar ze dan terechtkomen!

Naar hun heb ik inderdaad ook gekeken! Zouden zeker een optie zijn maar helaas hebben ze een wachtrij van jaren. Die tijd ga ik haar en mezelf niet geven.

Lisadliam schreef:
Jeetje wat een topic, toen Krisje net onder het zadel was heb ik wel eens foto's voorbij zien komen. Ik heb zelf ook een Everdale, en ik hoopte toen dat die van mij net zo knap werd dan die van jou.. wat een droompaard..

Ze lijkt in haar uitstraling en gedrag wat je omschrijft zo ontzettend op die van mij. Die van mij is ook echt een clown die de hele dag aan het bedenken is wat hij nu eens uit zal vreten. Ik heb vanaf het begin het gevoel gehad dat het een hele bijzondere was. Die foto met dat prikpaaltje, dat had echt die van mij kunnen zijn. Hij trekt de prikpaaltjes met zijn mond uit de grond en breekt ze daarna overmidden. Zelfs al staat er stroom op het draad.. we hebben eens een draadje naar beneden langs het paaltje laten hangen en toen kreeg hij stroom en sindsdien doet hij het gelukkig niet meer.

Hij is inmiddels heel rustig zadelmak gemaakt en dat pakte hij gelukkig echt fantastisch op. Ik hoop na jou verhaal nu toch dat mijn Everdale geen 'kronkel in zn kop' heeft. Al heeft de hoefsmid dat al wel eens over hem gezegd.

Wat een compliment :o Ik herinner me de jouwe ook nog ja! Dat zou Krisje ook zo kunnen doen :')
Net zoals zoiets :P (de emmer hing vorig jaar altijd met een halstertouw aan 2 kanten van het hengsel vast om trailer in de stal)
Afbeelding
Fijn dat de jouwe het vooralsnog zo goed doet!! Dat hij het maar zo houdt en de hoefsmid het fout heeft gehad ;).

MirandaMalik schreef:
Ja ik ook.
Ik heb zelf na een val mijn wervels verschoven en de zenuw kwam af en toe klem, daar kan geen pijnstiller tegenop.
Dat schiet er zo heftig in!
En het is ook heel lastig om niet bang te zijn voor die pijn, ik ben geen mietje maar het heeft wel fftjes geduurd voordat ik weer vrijer durfde te bewegen, toen het al beter ging!
Als het er toch telkens in kan blijven schieten is dat niet te doen voor een paard.
Juist dat het opeens erin schiet en niet constant is maakt het zo moeilijk, daar wen je nooit aan!

Ik heb zelf ook zenuwpijn gehad door gevolgen van Lyme. Dit had ik toendertijd 24/7, vérschrikkelijk! Kon echt amper iets en dat wat ik kon, kon ook niet langere tijd omdat alles gewoon steeds zeurderig zeer deed en inderdaad net niets hielp. En bepaalde dingen niet doen omdat het dan erger kan worden kan ik helemaal begrijpen.
Gelukkig ben ik daar vanaf! Maar zodoende kan ik me er wel iets bij voor stellen wat zenuwpijn kan doen en inderdaad dat je aan zulke pijn ook nooit zal wennen.

fransje23 schreef:
Niet alleen het karakter maar de afwijking van de wervels is mogelijk/waarschijnlijk ook erfelijk.
Het komt best vaak voor en dat kan geen toeval zijn maar er is nog veel onbekend.
Risico op moet je niet willen nemen :n

Hopelijk heb je snel duidelijkheid, het liefst met een positief resultaat.

Dat vraag ik me inderdaad ook af! En daarbij is ze ook nog WSSF positief getest, waardoor je ook al extra op zou moeten letten. (Heb ik laten testen toen de heisa er over was om voor mezelf duidelijkheid te hebben voor eventuele fokgedachtes)

Bloodymary schreef:
Ah nu ik het zo lees is de cowboy (wat een benaming ook) wel anders als dat ik me er eerder bij heb voorgesteld. Vond het al raar omdat ik lees dat je er verder heel goed mee om gaat en het allerbeste voor haar wil. Lijkt me dan wel iemand die weet waar hij mee bezig is op een goede manier, vast goed om te proberen. Wel spannend dat je pas volgende week mag informeren. Maar een week is ook maar zo kort en ook een verhuizing doet natuurlijk wel weer wat.

En wat grappig dat je bij Daniëlle op stal hebt gestaan. Ik sta nu bij haar op stal, sinds Frans gestopt is drie jaar geleden. En ik zie op je foto van het longeren dat de binnenbak nog gewoon in gebruik is, fijn lekker dichtbij!

Haha ja ik noem het een 'cowboy' omdat hij dat ook wel is maar niet zoals vroeger zegmaar. Ik weet niet hoe ik hem anders precies moet noemen :+ Misschien had ik mijn idee daar bij wat eerder, duidelijker moeten omschrijven.
Ja de binnenbak zo dichtbij is ideaal!! Ben ook bijna de enigste gebruiker :o Goed contact met de nieuwe bewoners haha.

Boras schreef:
Respect voor je handelen tot nu toe, ts! Ik vond het prachtig om te lezen hoe je je paard geprobeerd hebt te helpen.

Ik hoop alleen dat je vertrouwen in die cowboy helemaal gerechtvaardigd is. Voor jou, maar vooral voor je paard. Want als dat vertrouwen niet gerechtvaardigd blijkt, als deze cowboy een werkwijze hanteert waar jij niet achter kunt staan, dan ben jij er niet om te eisen "stop tot hier en niet verder." Dan is je paard aan zo'n persoon overgeleverd voor minstens een week. En dan duurt een week lang.

Het feit dat jij het niet mag niet zien, het niet mag horen en pas na een week mag bellen is niet van deze tijd en roept vraagtekens op. Bij mij althans. Waarom moet het in het geniep? Dat voorspelt nogal eens weinig goeds.

Misschien gaat het goed, maar misschien ook helemaal niet. Misschien maakt het juist nog meer kapot. Ik zou zeker niet op mijn handen kunnen blijven zitten. Nou ja, ik zou het niet laten gebeuren.

Ik duim natuurlijk wel dat het goed uitvalt.

Dankjewel! Ik begrijp je zorgen daar in zeker. En ik hoop zelf uiteraard ook dat mijn vertrouwen daar in niet misplaatst zal zijn.
Maar ik heb aan deze meneer zelf gevraagd van goh, hoe werkt zoiets? Wat wil je, wat is handig?
Toen heeft hij aangegeven dat het geen zin heeft om de eerste week al te gaan bellen. Dan weet hij toch nog net niets. Hij moet haar eerst wat leren kennen en er kan best een keer iets fout gaan wat de dag er na helemaal goed gaat. Of andersom natuurlijk. Door te snel te veel info te geven krijg je alsnog geen reëel beeld over wat de situatie is in zijn ogen. Hij begint ook met haar op de grond en zodra hij denkt een goed beeld van het paard en haar reacties te hebben gaat hij er pas op. Dit gebeurt wel in enkele dagen maar bij het ene paard is 1 dag genoeg en bij het andere paard 3 dagen.
Het is niet dat ik pertinent niet mag bellen of niet mag komen. Maar hij kan er gewoon nog niet genoeg nuttigs mee in zijn ogen dan. Vandaar dat hij zegt van joh bel over een week ergens een keer en dan kunnen we dan ook wat afspreken om te komen kijken.

Ik heb overigens wel zelf aan gegeven dat hij moet doen wat hij goed acht. Als je je paard zo weg brengt moet je in mijn ogen ook alle vertrouwen geven, anders moet je het dier niet brengen.
Ik heb dat pak rammel ook echt wel een keer geprobeerd hoor. Niet netjes, en helaas was het maar functioneel voor 1 dag. Maar ja.. je probeert van alles en ook dat stond in mijn lijst van opties. Was leuk geweest als het wel had gewerkt :Y) (Laat duidelijk zijn dat ik dit écht niet graag doe, maar om aan te geven dat ook ik uiteraard niet heilig ben)
Hij zal haar echt niet met een zijden handschoentje behandelen, maar dat hoeft ook niet. Als dingen maar op de juiste momenten gebeuren, indien iets nodig is. En ja, iets van een correctie zal bij dit paard gewoon nodig zijn. En die tegenreactie vanuit haar zal zeker ook komen. Dat zal er vast niet netjes uit zien. Maarja, dat ziet het er bij mij net zo goed ook niet uit. Hij zal zeker beter weten wat te doen en hoe te handelen, naar die hopelijke oplossing.
Mocht er tussendoor iets zijn of mocht hij iets tegen komen waar hij een vraag over heeft of meer info over wil dan zal hij mij bellen :).

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:15

Als ze zenuwpijn de hele tijd zeurt is dat niet te vergelijken, ik heb wel vaker een hernia gehad met ook zeurende pijn, maar dat valt in het niet bij opeens een zenuw klem.
Als je nl altijd een constante pijn hebt maakt je lichaam endorfine aan en het valt ook gewoon beter te verdoven met pijnstilling.
Nu als het opeens klem komt lijkt het alsof je een messteek krijgt.
Wat je precies verwacht van de cowboy snap ik niet, als het beestje pijn heeft kun je haar proberen te breken zodat ze zo bang wordt voor straf dat ze dat erger vindt dan pijn.
En je weet nooit wanneer de pijn komt, ook al zou het nu goed gaan, volgende week/maand/jaar kan het opspelen, het is niet iets wat over gaat.
Dat lijkt me niet te doen.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:01

Het spijt me, ts. Maar ik vind je opeens erg naïef overkomen. Erg goed van vertrouwen.

Ik heb het verkeerd ingeschat, denk ik. Nu, na je uitleg (waarvoor dank), kom je over alsof je geweld tegen je paard niet afwijst. Sterker nog, dat je het verwacht in de benadering van die cowboy. En je trekt je handen er in de tussentijd vanaf. Het dier moet het maar uitzoeken daar, is met z'n problemen/pijn overgeleverd aan die cowboy.

Dat is een keuze, het zou nooit de mijne zijn. Met alle respect, maar tot zover mijn respect.

Ik wens jullie wel het beste samen :)

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:04

Heb je al eens bij Equine studies gekeken /gevraagd naar de webinars over ECVM?

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 18:18

MirandaMalik; Ik begrijp dat dat zeker anders is. Maar iets dat echt klem komt te zitten of iets waar kort druk op komt te staan is ook nog iets anders.
Als je mijn reacties goed leest komt daar goed uit naar voren dat we juist niet op zoek zijn naar braafheid door angst voor. Wat ik er mee wil bereiken (meerdere uitkomsten mogelijk) staat daar ook al duidelijk in omschreven.
Volgens de kliniek en genoeg paarden die met deze aandoening in de sport lopen blijkt het wel mogelijk om iets met deze aandoening te doen, er mee om te kunnen gaan. Niet met alle paarden, wel met een hoop. En dan kan het inderdaad alsnog dat ze er een keer wel (tijdelijk) last van krijgen, dat blijft gewoon zo.

Ik denk dat je mijn reactie te heftig op pakt Boras.
Geweld moet niet nodig zijn, en is ook niet goed. Maar er zit ook nog wel iets tussen 'ah paardje aai' en geweld.
Dat ik zeg tegen de beste man dat hij moet doen wat hij goed acht geeft hem geen vrijbrief om mijn paard te gaan mishandelen. Over manier van aanpak heb ik het uiteraard ook met hem over gehad. Zo weet ik ook dat hij een pak rammel geven niet als nuttig ziet. Wel duidelijk en consequent zijn. En ja, dat ziet er niet altijd prettig uit. Net zo goed in een kudde paarden in de natuur niet. Dat is wat ik verwacht. (Met ondertussen te bekijken wat de reacties zijn, of er pijnprikkels door naar voren komen e.d.)
Dat vind ik niet naïef maar realistisch :). Dat mag jij uiteraard wel vinden. Ieder zijn eigen mening.

Bedankt voor de tip Miran! Ik had/heb meerdere links naar studies en webinars gekregen die ik aan het bekijken ben :)

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:36

Die cowboy is hopelijk toch niet Anton van der Schans?

GerenGer

Berichten: 1009
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:02

Pattypaard schreef:
GerenGer schreef:
Misschien zou je feather light horsemanship kunnen proberen? https://featherlightacademy.com/ Maar je moet natuurlijk wel helemaal zeker ervan zijn dat je paard pijnvrij is. Ik ben hier momenteel ook mee bezig met haar instructiefilpjes met mijn paard en ik vind het heel interessant hoe zij probleempaarden helemaal weer goed krijgt. En ook altijd op paardvriendelijke manier.
En ook heel verstandig dat je haar niet de handel in wilt doen, dat zou ik met mijn paard ook absoluut niet willen. Je weet nooit waar ze dan terechtkomen!

Naar hun heb ik inderdaad ook gekeken! Zouden zeker een optie zijn maar helaas hebben ze een wachtrij van jaren. Die tijd ga ik haar en mezelf niet geven.

[quote="Lisadliam"]

Ja klopt ze hebben een wachtlijst van jaren, daar baalde ik ook van. Maar ik heb een account aangemaakt en volg al een tijdje trainingsvideo's die ze heeft van o.a. Imola en Lorenzo (problem solving) en moet zeggen dat het ik het heel nuttig vind! Vooral eerst grondwerk doen, maar ik kan het ook al vrij snel gebruiken voor onder het zadel. Ze heeft ook trainingsdagen af en toe en ik ga zelf proberen om daar een keer naar toe te gaan, maar dan kun je dus een dag/weekend met je paard daar komen en krijg je les. Want uiteindelijk is het het mooiste als je het zelf kunt oplossen, want als iemand anders het wel lukt met je paard moet je het vervolgens ook nog zelf kunnen doen.

Heel veel succes! Ik hoop dat uiteindelijk alles weer goed komt en jullie weer lekker samen kunnen rijden! :)

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 15:37

Even de naam gegoogled littleroosie, blij dat ze daar niet staat ;)

Ja die wachtlijst is echt zonde GerenGer! Goed voor hun natuurlijk, maar je kunt er niets mee als je nú een probleem hebt. Trainingsdagen zijn dan wel weer tof dat ze die organiseren, eens in de gaten houden.
Klopt helemaal wat je zegt! We gaan zien of het lukt, en of ik het dan ook ga kunnen met haar.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:51

Zit steeds te kijken of er al nieuws is bij je. Leef met je mee en hoop dat er duidelijkheid voor je mag komen. Wat doe je mega je best voor haar. Fantastisch; inderdaad in voor- en tegenspoed. Zo hoort het ook. Super!

Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:31

Ik heb je hele topic gelezen en wil je complimenteren met je nuchtere en doelgerichte aanpak TS.
Waren er maar meer mensen zo richting hun dier.
Ik denk dat een hoop mensen hier bij het woord cowboy aan een grove, dieronvriendelijke rauwdauwer denken die jouw merrie wel eens even "erdoorheen zal trappen".
Zoals ik je lees en begrijp kies je voor je eigen veiligheid op dit moment en dat is sowieso goed om te doen.
Stiekem hoop ik dat dit de sleutel gaat zijn, ik zag de foto waar jij een gekke bek trekt naast een foto van haar en ergens bekroop me het gevoel dat jullie perfect bij elkaar passen.
Ik hoop voor je dat er iig duidelijkheid komt, ofwel verbetering ofwel einde verhaal maar dit "blijven proberen" moet een keer gaan stoppen want dat vreet energie.
Heel veel succes!

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 12:35

Dankjullie! Mooie woorden :o Inderdaad vooral voor mijn eigen veiligheid kiezen, omdat je gewoon ziet aankomen dat het anders een keer goed mis gaat zo verder.

De update:
Ik heb gisteravond contact gehad met de meneer waar ze nu is.
Hij kon precies de vinger op de plek leggen waar het voor mij mis gaat.
Hij vind haar ontzettend intelligent, echt een slim paard dat snel leert, ontzettend gevoelig is en ADHD heeft. Maar ook heel gehaaid is. Een paard dat heel snel druk wordt in haar hoofd en in haar drukke gedoe gewoon zelf niet meer in de gaten heeft wat ze nu eigenlijk aan het doen is. En dan dus ook lomp wordt en nergens rekening mee houdt.
Naar zijn mening heeft ze geen pijn en is het gewoon haar karakter wat haar tussen haar oren in de weg zit. Hij denkt er wat mee te kunnen, maar wel tijd nodig te hebben.
Om haar te leren hoe zij er mee om kan gaan. Ik ben zelf gediagnosticeerd met ADHD, dat stukje en de struggles die van zoiets kunnen komen snap ik maar al te goed. Of je een paard dat dusdanig uitgelegd krijgt? De ene vast wel en de andere niet.
Ze is vooralsnog niet echt stout geweest en heeft ook niet gestaakt maar kan wel ontzettend heftig reageren op simpele dingen. Ook op dingen die ze hier wel gewoon geleerd heeft en bekend mee is (bijv. afspuiten met waterslang)
Grootste probleem hier in is dat je haar nergens op kan aanspreken omdat ze gewoon te heftig reageert. Het moet wel binnen kunnen komen. Je kunt haar ook zeker niet 'aanpakken' want dan is hij er ook van overtuigd dat ze gevaarlijk wordt, omdat ze niet weet wat ze doet.
Hij probeert het niet zo ver te laten komen tot ‘het’ moment. Dan ben je te laat als je daar bent. Maar ze reageert iedere keer net iets anders op hetzelfde ding dus je moet zelf ook echt snel zijn en er is geen richtlijn in het handelen wat juist is en werkt. Je moet heel veel gevoel hebben om dit paard te kunnen rijden. Hij gaat zodra hij meer vraagt vast op dat punt komen dat je er niet meer omheen kan, maar hij wil eerst wat vertrouwen in hem opbouwen zodat er iets is om op terug te vallen.
De gebruiksaanwijzing van dit paard kan je 15 x omslaan. Maar hij meent er dus wel een weg in te kunnen vinden. Of dat echt lukt, en ook of dat met mij daarna lukt is na 1 week natuurlijk nog niet te zeggen.
Volgende week weer bellen en dan spreken we ook af wanneer ik kan komen kijken.
Dan ga ik ook vragen om een plan, welk tijdsbestek denkt hij nodig te hebben, en op welke wijze. Alleen of wanneer gaan we bekijken wat ook in combinatie met mij wel of niet kan, en wat doen we dan met die uitkomst. Zonder dat het mij nog 5000,- o.d. gaat kosten, zonder zekerheid te hebben. Dat ga je natuurlijk nooit hebben met een paard maar jullie snappen me vast wel :).
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 14-01-21 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:41

Interessant hoor, ik ben benieuwd hoe dat verder gaat.
Ik ben het wel met je eens dat het voor jou ook behapbaar moet blijven. Hij kan het wel voor elkaar krijgen, maar is dat dan de garantie dat het bij jou wel geod blijft. Heel eerlijk, zoals ze bij jou nu heeft gedaan, zou ik het vertrouwen niet meer hebben in haar, wat de 'cowboy' ook met haar doet. Want je weet dat het met haar in een splitsecond mis kan gaan. En dat is dan niet een simpel bokje, maar ze is echt gevaarlijk. Dat zou voor mijn echt een grens zijn om verder te gaan.

gea_thora

Berichten: 309
Geregistreerd: 07-11-06
Woonplaats: Meppel

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:32

Jeetje Patty,
Wat heftig om het zo allemaal achter elkaar te lezen zeg!
Ik wist natuurlijk van afgelopen zomer bij PMO al wel een beetje hoe Krisje was, maar ik heb toch niet alles meer meegekregen via facebook.
Wat ben ik opgelucht te lezen dat je toch iets zuiniger op jezelf bent nu! O:) Wij vonden haar bij PMO al heftig, en dat stelde volgens mij nog weinig voor (behalve het gedoe in de stal dan).

Hopelijk kan deze man haar leren hoe om te gaan met alle drukte in haar hoofd. En zo niet, wees dan in ieder geval getroost door de gedachte dat je echt alles hebt gedaan wat in je macht ligt om Krisje te helpen.

Voor nu, geniet maar lekker van het rijden van Baby (en blijf er vooral op zitten!! :* )
Geef die meneer en Krisje samen nog maar even de tijd, tot jullie weten of het haalbaar wordt of niet.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:43

Stille meelezer hier.
Google eens op reptielenbrein.
Wanneer ze daar in schieten, valt er inderdaad niks te leren want dan neemt het hoofd het over.
Wat je dus moet doen, is zorgen dat je stappen kunt maken wanneer ze wel reageerd, maar nog niet te ver is zegmaar. Het paard moet leren te vertrouwen op zichzelf, en dat kan alleen wanneer ze nog niet zo ver zit dat ze een gevaar is natuurlijk.
Kort uitgelegd, de materie is heel interessant vind ik zelf, vandaar dat ik even reageerde.
Best een flinke klus!
Ben heel erg benieuwd hoe dit verder gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:58

Ik weet niet of haar aandoening erfelijk is of niet. Heb een hond gehad met een afwijking aan de nekwervels en bij haar waren ze zeker dat het niet erfelijk was.

Ik lees ergens dat je haar niet wil inzetten als fokmerrie. Een kennis van me heeft een merrie die ook enorm veel gedragsproblemen heeft. Paard bleef zelfs niet stilstaan bij het opstijgen, kennis werd door haar vader op het paard getilt terwijl ze vooruit vloog. Als ze een goede dag had, dan was ze een mega goed cross paard verteld ze alles. Ze is gestopt met rijden, omdat het net zoals bij jou te gevaarlijk werd, maar gebruikt het paard wel als fokmerrie. Zij houdt bij de hengsten keuze rekening met het karakter van haar merrie en heeft al een aantal fijne sportpaarden uit haar gefokt. Haar huidige 2 wedstrijdpaarden zijn afstammelingen van deze merrie en ze heeft nog een veulen van vorig jaar, die best wel koel in het hoofd lijkt te zijn.

Haar verkopen zou ik niet doen als je ze zelf niet als fokmerrie wil houden. Zo'n paard wil je niet de handel in. Inslapen/slacht is in dat geval zeker de meest eerlijke keuze naar haar toe.

Succes en ik hoop voor jullie dat alles toch nog goed af loopt.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:07

Pattypaard schreef:
Dankjullie! Mooie woorden :o Inderdaad vooral voor mijn eigen veiligheid kiezen, omdat je gewoon ziet aankomen dat het anders een keer goed mis gaat zo verder.

De update:
Ik heb gisteravond contact gehad met de meneer waar ze nu is.
Hij kon precies de vinger op de plek leggen waar het voor mij mis gaat.
Hij vind haar ontzettend intelligent, echt een slim paard dat snel leert, ontzettend gevoelig is en ADHD heeft. Maar ook heel gehaaid is. Een paard dat heel snel druk wordt in haar hoofd en in haar drukke gedoe gewoon zelf niet meer in de gaten heeft wat ze nu eigenlijk aan het doen is. En dan dus ook lomp wordt en nergens rekening mee houdt.
Naar zijn mening heeft ze geen pijn en is het gewoon haar karakter wat haar tussen haar oren in de weg zit. Hij denkt er wat mee te kunnen, maar wel tijd nodig te hebben.
Om haar te leren hoe zij er mee om kan gaan. Ik ben zelf gediagnosticeerd met ADHD, dat stukje en de struggles die van zoiets kunnen komen snap ik maar al te goed. Of je een paard dat dusdanig uitgelegd krijgt? De ene vast wel en de andere niet.
Ze is vooralsnog niet echt stout geweest en heeft ook niet gestaakt maar kan wel ontzettend heftig reageren op simpele dingen. Ook op dingen die ze hier wel gewoon geleerd heeft en bekend mee is (bijv. afspuiten met waterslang)
Grootste probleem hier in is dat je haar nergens op kan aanspreken omdat ze gewoon te heftig reageert. Het moet wel binnen kunnen komen. Je kunt haar ook zeker niet 'aanpakken' want dan is hij er ook van overtuigd dat ze gevaarlijk wordt, omdat ze niet weet wat ze doet.
Hij probeert het niet zo ver te laten komen tot ‘het’ moment. Dan ben je te laat als je daar bent. Maar ze reageert iedere keer net iets anders op hetzelfde ding dus je moet zelf ook echt snel zijn en er is geen richtlijn in het handelen wat juist is en werkt. Je moet heel veel gevoel hebben om dit paard te kunnen rijden. Hij gaat zodra hij meer vraagt vast op dat punt komen dat je er niet meer omheen kan, maar hij wil eerst wat vertrouwen in hem opbouwen zodat er iets is om op terug te vallen.
De gebruiksaanwijzing van dit paard kan je 15 x omslaan. Maar hij meent er dus wel een weg in te kunnen vinden. Of dat echt lukt, en ook of dat met mij daarna lukt is na 1 week natuurlijk nog niet te zeggen.
Volgende week weer bellen en dan spreken we ook af wanneer ik kan komen kijken.
Dan ga ik ook vragen om een plan, welk tijdsbestek denkt hij nodig te hebben, en op welke wijze. Alleen of wanneer gaan we bekijken wat ook in combinatie met mij wel of niet kan, en wat doen we dan met die uitkomst. Zonder dat het mij nog 5000,- o.d. gaat kosten, zonder zekerheid te hebben. Dat ga je natuurlijk nooit hebben met een paard maar jullie snappen me vast wel :).



Arm paard. Ik had je al een pb bericht gestuurd maar ik denk toch dat je beter naar je paard moet gaan kijken. Mijn merrie is nu al dik 7 jaar precies zo neergezet. Zelf was ik het er toch niet mee eens aangezien ze dus idd zo in ene kon omslaan en drukte bijv in ene niet meer aankon. Mijn paard heeft dus ook de vergroeiing aan de hals op c6-c7 en helaas ook een kapot SI gewricht. Mijn paard heeft nu ruim een week zwaar aan de pijnstillers gestaan en verrek ze kan drukte aan! Ze reageert zo ontzettend anders op alles. Er word hier ontzettend makkelijk gedaan over een beetje pijn en oo zal wel niet zo erg kunnen zijn of ja gewoon een rot karakter. Zo zijn paarden niet!! Ts ik bedoel dit niet lelijk maar alle adviezen doe je niets mee en je wilt alleen maar oee en ahh horen...

Edit: ja het is ook erfelijk!!

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:09

Ik zocht je merrie trouwens op horsetelex maar kon haar niet vinden. Ik denk dat fokken met haar prima kan, ik vind het een hele correcte merrie. Fijne gangen ook.

fransje23

Berichten: 15371
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:31

TS, bedankt voor de update!


Earth schreef:
Ik zocht je merrie trouwens op horsetelex maar kon haar niet vinden. Ik denk dat fokken met haar prima kan, ik vind het een hele correcte merrie. Fijne gangen ook.


Heel correct op een zeer waarschijnlijk erfelijke aandoening aan de halswervels na.
Een aandoening die onvoorspelbaar gedrag geeft.

Mensen moeten niet willen fokken met paarden met erfelijke aandoeningen die een fijn leven in de weg staan.

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:36

fransje23 schreef:
TS, bedankt voor de update!


Earth schreef:
Ik zocht je merrie trouwens op horsetelex maar kon haar niet vinden. Ik denk dat fokken met haar prima kan, ik vind het een hele correcte merrie. Fijne gangen ook.


Heel correct op een zeer waarschijnlijk erfelijke aandoening aan de halswervels na.
Een aandoening die onvoorspelbaar gedrag geeft.

Mensen moeten niet willen fokken met paarden met erfelijke aandoeningen die een fijn leven in de weg staan.

Ja sorry, dat onderdeel had ik even gemist :+ Zag het pas toen ik mijn post plaatste.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:01

tirzasarah10 schreef:
Pattypaard schreef:
Dankjullie! Mooie woorden :o Inderdaad vooral voor mijn eigen veiligheid kiezen, omdat je gewoon ziet aankomen dat het anders een keer goed mis gaat zo verder.

De update:
Ik heb gisteravond contact gehad met de meneer waar ze nu is.
Hij kon precies de vinger op de plek leggen waar het voor mij mis gaat.
Hij vind haar ontzettend intelligent, echt een slim paard dat snel leert, ontzettend gevoelig is en ADHD heeft. Maar ook heel gehaaid is. Een paard dat heel snel druk wordt in haar hoofd en in haar drukke gedoe gewoon zelf niet meer in de gaten heeft wat ze nu eigenlijk aan het doen is. En dan dus ook lomp wordt en nergens rekening mee houdt.
Naar zijn mening heeft ze geen pijn en is het gewoon haar karakter wat haar tussen haar oren in de weg zit. Hij denkt er wat mee te kunnen, maar wel tijd nodig te hebben.
Om haar te leren hoe zij er mee om kan gaan. Ik ben zelf gediagnosticeerd met ADHD, dat stukje en de struggles die van zoiets kunnen komen snap ik maar al te goed. Of je een paard dat dusdanig uitgelegd krijgt? De ene vast wel en de andere niet.
Ze is vooralsnog niet echt stout geweest en heeft ook niet gestaakt maar kan wel ontzettend heftig reageren op simpele dingen. Ook op dingen die ze hier wel gewoon geleerd heeft en bekend mee is (bijv. afspuiten met waterslang)
Grootste probleem hier in is dat je haar nergens op kan aanspreken omdat ze gewoon te heftig reageert. Het moet wel binnen kunnen komen. Je kunt haar ook zeker niet 'aanpakken' want dan is hij er ook van overtuigd dat ze gevaarlijk wordt, omdat ze niet weet wat ze doet.
Hij probeert het niet zo ver te laten komen tot ‘het’ moment. Dan ben je te laat als je daar bent. Maar ze reageert iedere keer net iets anders op hetzelfde ding dus je moet zelf ook echt snel zijn en er is geen richtlijn in het handelen wat juist is en werkt. Je moet heel veel gevoel hebben om dit paard te kunnen rijden. Hij gaat zodra hij meer vraagt vast op dat punt komen dat je er niet meer omheen kan, maar hij wil eerst wat vertrouwen in hem opbouwen zodat er iets is om op terug te vallen.
De gebruiksaanwijzing van dit paard kan je 15 x omslaan. Maar hij meent er dus wel een weg in te kunnen vinden. Of dat echt lukt, en ook of dat met mij daarna lukt is na 1 week natuurlijk nog niet te zeggen.
Volgende week weer bellen en dan spreken we ook af wanneer ik kan komen kijken.
Dan ga ik ook vragen om een plan, welk tijdsbestek denkt hij nodig te hebben, en op welke wijze. Alleen of wanneer gaan we bekijken wat ook in combinatie met mij wel of niet kan, en wat doen we dan met die uitkomst. Zonder dat het mij nog 5000,- o.d. gaat kosten, zonder zekerheid te hebben. Dat ga je natuurlijk nooit hebben met een paard maar jullie snappen me vast wel :).



Arm paard. Ik had je al een pb bericht gestuurd maar ik denk toch dat je beter naar je paard moet gaan kijken. Mijn merrie is nu al dik 7 jaar precies zo neergezet. Zelf was ik het er toch niet mee eens aangezien ze dus idd zo in ene kon omslaan en drukte bijv in ene niet meer aankon. Mijn paard heeft dus ook de vergroeiing aan de hals op c6-c7 en helaas ook een kapot SI gewricht. Mijn paard heeft nu ruim een week zwaar aan de pijnstillers gestaan en verrek ze kan drukte aan! Ze reageert zo ontzettend anders op alles. Er word hier ontzettend makkelijk gedaan over een beetje pijn en oo zal wel niet zo erg kunnen zijn of ja gewoon een rot karakter. Zo zijn paarden niet!! Ts ik bedoel dit niet lelijk maar alle adviezen doe je niets mee en je wilt alleen maar oee en ahh horen...

Edit: ja het is ook erfelijk!!


Wat een onzin. Ik ken TS en die doet zeker wat met alle adviezen krijgt. Dat dat niet is wat jij wilt horen is jouw probleem.

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:11

Je bent mij net voor Amanda.
Ik ken ts ook vanuit school en als iemand iets met advies doet is TS het wel.

Dit paard heeft behoorlijk veel geluk gehad dat ze bij haar terecht gekomen is. Ze probeerd er alles aan te doen wat mogelijk is zonder het paard meteen de verkoop in te gooien of inslapen etc.

Complimentjes voor Patty, hopen op positieve vorderingen