Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:20

Ik vind het verhaal van de cowboy eigenlijk wel positief klinken, zeker na een week. Nu nog hopen dat hij iets met het gedrag kan of anders een andere gedragsdeskundige. De laatste jaren is mij wel duidelijk hoe belangrijk dat kan zijn en dat het echt een paard blijvend kan veranderen.

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:21

Ik denk niet dat ts hulptroepen nodig heeft om een punt te maken.

Tirzasarah deelt haar ervaring wil aangeven dat het gedrag ook door pijn kan komen. Zoals haar eigen ervaring is
Problemen met deze halswervels veroorzaken precies dit soort gedrag. Niet alleen uit pijn maar ook door onbalans in het lichaam.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:33

fransje23 schreef:
Ik denk niet dat ts hulptroepen nodig heeft om een punt te maken.

Tirzasarah deelt haar ervaring wil aangeven dat het gedrag ook door pijn kan komen. Zoals haar eigen ervaring is
Problemen met deze halswervels veroorzaken precies dit soort gedrag. Niet alleen uit pijn maar ook door onbalans in het lichaam.


Dat heeft niks met hulptroepen te maken. Ik mag, wij mogen, net zozeer onze mening geven als de rest. En mijn mening is dat Patty echt wel wat doet met alkes wat gezegd word, dat is ook prima terug te lezen.

Neon

Berichten: 4931
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:11

Ik vind het verhaal van de cowboy eerlijk gezegd totaal niet positief... tenzij hij haar wil overnemen...

Ts sorry dit komt niet goed... je gaat hier geen fijn bewerkbaar paard aan krijgen...niet voor jezelf en ook niet voor de verkoop... Je zult bij dit dier altijd hoe dan ook moeten blijven opletten dat het "emmertje" niet volloopt... en je zult er gewoon echt ogen in je achterkop bij moeten hebben om alles mee in de gaten te houden... en als je dan zo alles in de gaten bent aan het houden... ben je zo ontzettend alert dat je paard dit vanzelf gaat spiegelen en ook mega alert gaat zijn... een buitenrit is al te veel prikkels, wat resulteerd in levensgevaarlijk gedrag... en er gebeuren door de dag heen talloze dingen waar een paard prikkels van krijgt... je bent er niet altijd bij... de cowboy geeft aan dat het dier continu anders op zaken reageert... de bijsluiter van dit dier wat je wellicht nu krikgt van de cowboy (als het hem al lukt) had net zo goed ze Chinees kunnen zijn...

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:49

Het is een mooi paard, maar ben het wel met bovenstaande eens.
Ik denk ook dat dit een paard blijft met een groot risico voor de eventuele ruiters. De vraag is of dat het waard is.
Wel een groot compliment voor TS dat je er zo zorgvuldig mee omgaat.

Neon

Berichten: 4931
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:05

Ik kan helaas mijn post niet aanpassen... maar ook als de cowboy haar al zou willen overnemen dan hoop ik van harte dat het voor eigen gebruik zou zijn en ze niet voor de verkoop door zou gaan...

Maar goed... ik loop op zaken vooruit... ik weet niet eens of hij dat zou willen...


Ik vind het bijzonder rot voor je ts... :( je doet zo je best om dit in goede banen te leiden en hebt al zoveel geprobeerd en laten controleren... en dan krijg je eigenlijk te horen dat je paard flinke kronkels in de kop heeft...

office
Berichten: 804
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:09

Als ze mijn paard was zou ik haar zien en behandelen als een ernstige nekpatient(wat ze naar mijn idee ook echt is met een bevestigde diagnose).Ik zou haar dus haar lichaam en zeker haar hals laten gebruiken zoals dat voor HAAR het meest comfortabel is.En ik zou dus geen enkele vorm van dwang aan haar hoofd willen dus geen teugeldruk en zeker geen hulpteugels en /of elastieken .Stel dat ze op die buitenrit lekker met een losse teugel liep en voor haar onverwachts krijgt ze een ruk(je) aan de teugels.Dan was ze er niet op voorbereid en had dus geen spierspanning om die ruk op te vangen..mogelijk kan dat een pijnscheut veroorzaakt hebben in die gevoelige nek en dus kun je een forse (pijn) reactie verwachten.Overigens ben ik ook helemaal geen voorstander van longeren met bijzet enz .Gedwongen ontspannen geloof ik dus echt niet in zeker niet voor een vluchtdier.Ik hoop echt dat je met liefde en verstand tot een goede oplossing komt voor je paarden meisje.(Ik geloof trouwens dat een paardentrainer ook blinde vlekken kan hebben )

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:14

office schreef:
Als ze mijn paard was zou ik haar zien en behandelen als een ernstige nekpatient(wat ze naar mijn idee ook echt is met een bevestigde diagnose).Ik zou haar dus haar lichaam en zeker haar hals laten gebruiken zoals dat voor HAAR het meest comfortabel is.En ik zou dus geen enkele vorm van dwang aan haar hoofd willen dus geen teugeldruk en zeker geen hulpteugels en /of elastieken .Stel dat ze op die buitenrit lekker met een losse teugel liep en voor haar onverwachts krijgt ze een ruk(je) aan de teugels.Dan was ze er niet op voorbereid en had dus geen spierspanning om die ruk op te vangen..mogelijk kan dat een pijnscheut veroorzaakt hebben in die gevoelige nek en dus kun je een forse (pijn) reactie verwachten.Overigens ben ik ook helemaal geen voorstander van longeren met bijzet enz .Gedwongen ontspannen geloof ik dus echt niet in zeker niet voor een vluchtdier.Ik hoop echt dat je met liefde en verstand tot een goede oplossing komt voor je paarden meisje.(Ik geloof trouwens dat een paardentrainer ook blinde vlekken kan hebben )


Als ik de posts van TS lees, is dit echt geen paard die lekker met losse teugel te rijden is. Los van het feit dat ik niet geloof in een paard correct rijden met volledig doorhangende teugels, maar dat terzijde. En als een klein schokje op buitenrit, zoals altijd wel kan gebeuren bij wegschieten/halthouden voor verkeer / passage van ... / ..., al zulke pijnreactie zou kunnen geven, dan is dit paard niet geschikt om mee te gaan wandelen. Dus alle respect voor TS dat ze het nog een laatste kans geeft en anders is de enige goede oplossing imo toch ook grasmaaier of inslapen.

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:14


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:19

senna21 schreef:
Het is een mooi paard, maar ben het wel met bovenstaande eens.
Ik denk ook dat dit een paard blijft met een groot risico voor de eventuele ruiters. De vraag is of dat het waard is.
Wel een groot compliment voor TS dat je er zo zorgvuldig mee omgaat.


Hier ben ik het ook mee eens.
Ik ben bang dat dit altijd een paard zal blijven waarmee je een verhoogde kans loopt om je nek te breken.
De vraag is of je jezelf of andere mensen dat risico wilt laten lopen en in hoeverre deze situatie nog eerlijk is naar het paard toe.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:42

Cayenne schreef:
senna21 schreef:
Het is een mooi paard, maar ben het wel met bovenstaande eens.
Ik denk ook dat dit een paard blijft met een groot risico voor de eventuele ruiters. De vraag is of dat het waard is.
Wel een groot compliment voor TS dat je er zo zorgvuldig mee omgaat.


Hier ben ik het ook mee eens.
Ik ben bang dat dit altijd een paard zal blijven waarmee je een verhoogde kans loopt om je nek te breken.
De vraag is of je jezelf of andere mensen dat risico wilt laten lopen en in hoeverre deze situatie nog eerlijk is naar het paard toe.


Eens. Wat er ook uitkomt, hoe je het ook wendt of keert, dit zal nooit voor jou een fijn rijpaard worden. Verkopen kan je haar ook niet met deze diagnose dus er blijven een paar opties over en ik zou toch gewoon heel nuchter gaan kijken hoeveel geld je hier nog in wilt stoppen en wat het je gaat brengen.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:57

Poeh, wat heftig allemaal! Ik vond juist je update gisteren, van de cowboy's eerste bevindingen, positief. Het lijkt alsof hij alles erg serieus neemt en ruimschoots inschattingen aan het maken is van hoe het gaat met jouw paard. Meer kan ook even niet na een week. Pas als je alle info op een rijtje hebt, kun je weloverwogen beslissingen maken. Veel succes; het is niet makkelijk om in jouw schoenen te staan.

Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:49

Ik blijf het bijzonder vinden hoeveel bokkers er vanachter hun pc conclusies kunnen trekken zonder het paard ooit van dichtbij gezien te hebben.
TS luister naar je gevoel en volg je eigen koers, je bent volgens mij nuchter genoeg om door te pakken als het uitzichtloos wordt.

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:32

Wildgirl je hebt een punt.
Mijn oprechte excuses TS.
Mijn bijdrage was onnodig. Je bent enorm zorgvuldig in je zoektocht met je paard.
Ik kan de post helaas niet meer wijzigen.
Hopelijk komt het goed met je bijzondere merrie.

,

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:06

Wildgirl schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden hoeveel bokkers er vanachter hun pc conclusies kunnen trekken zonder het paard ooit van dichtbij gezien te hebben.
TS luister naar je gevoel en volg je eigen koers, je bent volgens mij nuchter genoeg om door te pakken als het uitzichtloos wordt.


Inderdaad, dit dus. :o

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 20:53

Weer bedankt voor alle meningen :). Ondanks dat niet alle neuzen dezelfde kant op staan, wat ik ook niet verwacht had, heb ik er zelf zeker wel iets aan om te lezen hoe verschillende mensen over de situatie denken.

Ik moet nu even vooral niet te veel nadenken maar eerst volgende week afwachten. De update en bij haar gaan kijken, een plan en kostenplaatje.
Verwacht niet dat de cowboy haar over zou willen nemen, denk niet dat hij er voor zichzelf iets mee kan. Wellicht dat hij wel iemand voor haar zou weten indien het lukt met het paard, maar niet met mij. Maar of ik dat wil(voor het paard) en in welke vorm aan zou gaan ben ik nog niet over uit. Dat is ook weer van zo veel dingen afhankelijk. Daar voor zal ik er eerst voor langere tijd weer nog (veel) meer geld in moeten stoppen, zonder enige zekerheid, behalve dan dat het niets meer met mij wordt, en ik denk niet dat ik dat ga doen. Dan ‘moet’ de reële kant van mijn eigen leven ook naar boven komen, heb helaas de geldboom nog niet gevonden.

Het fokken heb ik helaas toch ook uitgesloten inderdaad omdat het niet duidelijk genoeg is of de aandoening doorgefokt wordt + ze ook nog drager van WFFS is + haar karakter. Helaas te veel maren.
Beetje cru, maar het makkelijkst zou het gewoon zijn als er gezegd wordt dat ze te gevaarlijk is en het niets meer gaat worden. Dan is de keus duidelijk.
Dat ‘geluk’ heb ik ook weer niet :+
En dan hoef ik geen 'wat als' te hebben, want ja.. het zou maar wel lukken. Daar kom je natuurlijk nooit meer achter als ze er niet meer is, heb je niets aan. Maar die onwetendheid zou wel blijven leven.

Saskia9, bedankt voor de tip van het reptielenbrein! Heel interessant!

Fransje23, ook bedankt voor de link!

tirzasarah10, je hebt me een pb gestuurd met een heel andere toon. Maar ook zonder gericht advies of tips. Ook in deze reactie zie ik geen gerichte tip van jou, niet wat jij met deze situatie zou doen. Enkel dat ik beter naar mijn arme paard moet gaan kijken. Hoe zou ik dat dan moeten doen in jou ogen?
Dat jou paard dusdanig anders reageert op de pijnstilling, is fijn en niet fijn tegelijk. Het lijkt het me duidelijk dat jou paard pijn heeft. Mijn paard stond de week voorafgaand en de 1e week bij deze man op pijnstillers en hij trekt alsnog de beschreven conclusie over mijn paard.

Bloodymary, het zou gruwelijk geweldig zijn als dat met dit paard ook zo zou zijn! Denk dat de kans klein is, maar een beetje hoop doet nog leven.

Neon, ik begrijp helemaal wat je bedoeld! En de kans is mijn ogen ook groot dat het helemaal niet goed komt, gewoon niet gaat gebeuren. Maar ik heb niet genoeg ervaring in wat bepaalde dingen met een paard kunnen doen, kunnen veranderen.
Wat er echt positief aan is in mijn ogen is dat ze nu niet ineens een mak lammetje was, maar ook geen heel stout paard (dat is ze ook zeker niet altijd), i.c.m. de pijnstilling. Hoewel dat ook geen volledige zekerheid geeft natuurlijk.

nikysa90, dat gevoel heb ik gelukkig ook, dat hij het echt wel serieus aan het bekijken is met een open blik. Eerst meer info dan kiezen..

Geen excuses nodig senna21 :) Kan goed dat je daar ook gelijk in hebt.

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:38

Zeer sterk punt. Ik heb zo'n merrie staan. Is goedgekomen, heeft even geduurd

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:38

TS ik wil je even een hart onder de riem steken. Ik heb ook zo'n merrie staan die in maart 24 wordt.
Met haar is het ook helemaal goed gekomen maar heeft ook best wel de nodige jaren gekost omdat we alsmaar zoekende waren waar het probleem zat.

We hebben haar zelf gefokt. Op haar 5e onder het zadel beleerd en vanaf dat moment gevaarlijk. Ik ben er legio keren afgeknald met soms flinke blessures tot gevolg. Het was net of ze ineens kortsluiting kreeg en dan ging het mis. We hebben haar door en door laten nakijken maar er was niets mee aan de hand. Ik heb jaren getobt om haar weg te doen, in te laten slapen etc. etc. Vele slapeloze nachten van gehad. Ik heb haar geprobeerd met engelse zadels en met westernzadels. Het maakte geen verschil. Totdat ik een keer een boomloos westernzadel van een vriendin probeerde. Ze liep er toppie mee. Geen enkele spanning die opgebouwd werd, geen kortsluiting. Ik heb zelf een boomloos westernzadel aangeschaft en sindsdien nooit meer een probleem met haar gehad. Ze is zo mega relaxed geworden onder het zadel. Ik kan er zelfs kinderen op zetten. Echt onvoorstelbaar.
Later las ik een keer eenzelfde iets bij een ander paard. Boomloze zadels hebben geen metalen strip over de boom. De meeste engelse en westernzadels met boom hebben dat wel. Het schijnt dat sommige paarden zo gevoelig kunnen zijn dat ze een soort van schokje kunnen voelen bij bepaalde omstandigheden wat versterkt wordt door het metaal in het zadel. Zeg maar hetzelfde idee als dat wij wel eens een schokje krijgen bij statische elektriciteit. Ik kan alleen maar uit ervaring spreken dat onze merrie een drama is met een boomzadel en een fantastisch relaxed paard met een boomloos zadel. We hebben 10 jaar terug eenmalig met haar gefokt en dit hengstveulen ook aangehouden. Hij is op zijn 2e geruind maar met hem is niets aan de hand.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 23:06

Ik stuur je even een pb GabberGill. Fijn dat het bij jou paard goed gekomen is!!

Zo dat is ook wat Henny_w! Daar zou ik ook niet zomaar op gekomen zijn.. Maar wat geweldig dat jullie het probleem voor dit paard gevonden hebben! Daar reageerde ze dan toch wel ontzettend heftig op.
Heb niet het idee dat het dit ook bij Krisje is, omdat ze ook vaak zat wel braaf is. Maar wie weet. Of wie weet is het wel net iets anders waar ze zo heftig op reageert. Blijkt maar dat een ding het toch wel echt kan zijn.

Update:
Vanavond weer gebeld. Het ging goed zei hij. Ze was al wat rustiger geworden en hij kon er al meer aan komen zonder overdreven reactie als hij er op zit.
Ze heeft vandaag haar laatste pijnstiller gehad. Dan heeft hij iig zeker een goed beeld kunnen krijgen van hoe ze met pijnstiller is. Nu afwachten of ze zonder pijnstiller hetzelfde gaat zijn.
Probeer om volgende week woensdag te gaan kijken.

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 23:30

Bedankt voor de update!

Hopelijk is ze zonder pijnstiller ook rustig. Aan de andere kant, als dat niet zo is heb je duidelijkheid.

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 00:02

PattyPaard; Ik volg dit topic met interesse. Mijn compliment hoe je met de reacties omgaat en be- antwoord!

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:02

Secretly schreef:
PattyPaard; Ik volg dit topic met interesse. Mijn compliment hoe je met de reacties omgaat en be- antwoord!


Dito!

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:51

Hey TS. Ik heb net alles gelezen en wauw. Je bent echt wel een doorzetter. Als het nu niet lukt heb je toch echt alles geprobeerd.
Ik heb eind vorig jaar mijn ruin verkocht omdat zijn karakter mij te ver ging. Ook andere ruiters op gehad en ergens bij een jonge paarden ruiter gestaan. Niemand wist echt goed wat er van te denken of te maken.
Echt gevaarlijk te noemen was hij niet, maar ook niet meewerkend en enkel voorspelbaar in zijn onvoorspelbaarheid.
Moeilijk zo een keuze te moeten maken. Je investering in een beloftevol paard en de teleurstelling die je moet verwerken -O-
Konden ze maar praten, kon je meteen weten waarom ze zo reageert.
Ik denk over mijn ruin nog regelmatig na, het voelt echt als falen, maar mijn onderbuik gevoel zei ook dat het vroeg of laat ging mislopen. Hopelijk kan je 'cowboy' je helpen zoeken naar een oplossing.
In tegenstelling tot jou zou ik het fokken wel aandurven. Hoe ik het begreep heeft je merrie in omgang wel een leuk karakter en hoort haar aandoening geen beperking te zijn voor de basissport en misschien ook niet erfelijk. Zijn veel onzekerheden, maar je merrie heeft ook talent en goed papier.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:07

Pattypaard schreef:
Ik stuur je even een pb GabberGill. Fijn dat het bij jou paard goed gekomen is!!

Zo dat is ook wat Henny_w! Daar zou ik ook niet zomaar op gekomen zijn.. Maar wat geweldig dat jullie het probleem voor dit paard gevonden hebben! Daar reageerde ze dan toch wel ontzettend heftig op.
Heb niet het idee dat het dit ook bij Krisje is, omdat ze ook vaak zat wel braaf is. Maar wie weet. Of wie weet is het wel net iets anders waar ze zo heftig op reageert. Blijkt maar dat een ding het toch wel echt kan zijn.

Update:
Vanavond weer gebeld. Het ging goed zei hij. Ze was al wat rustiger geworden en hij kon er al meer aan komen zonder overdreven reactie als hij er op zit.
Ze heeft vandaag haar laatste pijnstiller gehad. Dan heeft hij iig zeker een goed beeld kunnen krijgen van hoe ze met pijnstiller is. Nu afwachten of ze zonder pijnstiller hetzelfde gaat zijn.
Probeer om volgende week woensdag te gaan kijken.


Ts, ik kan je nog een verhaal vertellen dat bijna te bizar is om waar te zijn maar het is echt gebeurd. Ik rij de laatste jaren uitsluitend recreatief in de bossen in de buurt. In één van die bossen deed dezelfde merrie op een bepaalde kruising van zandwegen ook steeds moeilijk. Ze verhipte het om die kruising recht over te steken. Gingen we in draf of galop dan maakte ze altijd een schuiver opzij.

Op een gegeven moment had ik er een keer over met een kennis die veel doet met een metaaldetector. Hij vertelde dat er een verbod was in dat bosgebied om te zoeken met een metaaldetector i.v.m. nog veel oude munitie die er zou liggen vanuit de 2e wereldoorlog. Op een gegeven moment heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de boswachter gebeld dat 1 van mijn nogal hoog gevoelige paarden erg moeilijk deed op een kruising van een ruiterpad met een breed zandpad. Ik voelde me enigszins belachelijk maar tsja toch maar gemeld of daar mogelijk nog iets in de bodem kon liggen vanuit WO2. Ik ben naar het kantoor van Staatsbosbeheer geweest en heb op een kaart de plek aangewezen.

Hij nam me toch serieus en een paar maanden later stond in de krant dat daar op die plek een deel van zware munitie in de bodem was gevonden. Sindsdien gaat onze merrie probleemloos daar over de kruising :) Nooit meer ene schuiver gemaakt.

Ik hoop van harte dat het met jouw paard ook goed gaat komen en dat jullie de trigger vinden die het gevaarlijke gedrag veroorzaakt.

Maris__

Berichten: 1226
Geregistreerd: 24-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:50

Stille meelezer hier. Erg veel respect voor hoe je met je paard om gaat en hoe je omgaat met sommige reacties hier in het topic.

Hoe gaat het inmiddels met je merrie?