Jaarling Deseo - een jaar met veel pech!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lilskie
Berichten: 444
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: NH

Jaarling Deseo - een jaar met veel pech!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 11:34

Hoi allemaal :)

Inmiddels is mijn zelf gefokte halfbloed Arabier (Dettori X Sarmiento OX) Deseo alweer een jaar oud! En wat een jaar hebben we achter de rug, twee klinieken gezien en een stuk of drie dierenartsen. Zo niet leuk, maar we zijn inmiddels op de goede weg!

Een kort jaaroverzicht :)


Deseo werd geboren op 21 april 2020. Een vlotte bevalling, alleen had mijn merrie niet de beste biest en was Deseo een lui hengstveulen. Kortom: dag 1 stonden ze samen bij Bodegraven zodat hij een plasma infuus kon krijgen. En dat hielp. Hij was al snel fit to fly.

Afbeelding

Een fijne periode volgde. Ik besloot mijn merrie Princesa en Deseo samen naar de opfok te brengen zodat het afspenen in een kudde kon plaatsvinden en ik in oktober Princesa weer naar huis kon halen. Ze hebben daar allebei enorm genoten van de rust en de ruimte.

Afbeelding

Afbeelding


Deseo kreeg een flinke knauw van het afspenen. Iets dat eigenlijk niet gek is. Alleen klom hij op de een of andere manier niet helemaal uit dat dal. Veel verkouden, een flinke spoelworminfectie. De opfok deed mega zijn best om hem erbovenop te helpen met voer, vitaminesupplementen en een regelmatige check door de dierenarts.

Afbeelding

In februari kreeg ik een vreselijk telefoontje: Deseo had zich op onverklaarbare wijze verwond aan zijn spronggewricht en liep op drie benen. Niet goed. De arts van Emmeloord was al onderweg (met code rood want het sneeuwde toen zo enorm). Scans volgden op locatie en al binnen een uur werd ik gebeld. Er zat een bacterie in het spronggewricht en Deseo moest met spoed worden geopereerd, anders was het einde verhaal. De operatie vond de volgende ochtend plaats en is met succes uitgevoerd. Zes weken boxrust en een heel uitgebreid zorgprotocol volgden. Een katheter in zijn hals en een scala aan antibiotica. Vreselijk zielig. Hij was echt een hoopje ellende. Een scharminkel. Ik was mega blij dat hij op de opfok tevens kon revalideren en dus niet moest verhuizen naar een andere stal. De medewerkers daar stuurden mij dagelijks een update en ik was er ook vaak te vinden ondanks de grote afstand.

Afbeelding

Twee weken na de operatie kreeg ik op zondag weer telefoon. Deseo had enorme koliek en leek het te hebben opgegeven. Dierenarts was onderweg en ook ik stapte samen met een vriendin in de auto om met een noodgang naar hem toe te rijden. Eigenlijk met het idee om afscheid te nemen. Maar Deseo is een strijder en hij knapte na de injectie van de dierenarts direct op.

Afbeelding

Het revalidatietraject vorderde en Deseo zijn beentje ging eigenlijk heel goed. Hij mocht weer in de paddock en binnen een paar weken terug in de kudde. Helaas zag ik hem zelf niet goed opknappen, zijn vacht was dof en hij was gewoon mager. Hij bleef ook enorm klein. Dat terwijl hem echt veel voer werd gegeven en het hem aan niets ontbrak. Hij aardde op de een of andere manier niet voldoende. Ik zag het dan ook niet zitten om hem weer terug in de kudde te plaatsen en heb met mijn pensionstalhouder overlegd of ik hem niet naar huis kon halen. Zelf sta ik op een fijne plek waar de paarden in groepjes de hele dag buiten staan. Hij mocht de eerste weken toch maar in een klein kampje en er zou binnen een aantal weken nog een jonkie naar onze stal komen. Dus why not?

En na overleg met de opfok zijn we samen tot de conclusie gekomen dat dit wellicht het beste voor hem zou zijn. Ik heb hem die dag nog opgehaald. Hij liep direct de trailer in en is ook tijdens het vervoer heel rustig gebleven. Eenmaal thuis is hij gaan eten als een bootwerker. Hij zag er toen zo uit:

Afbeelding

Thuis knapte hij al heel snel op. Hij heeft vanaf het begin van zijn leven erg aan mij gehangen, zijn karakter is erg Arabisch. Hij houdt van mensen en aandacht.

Afbeelding

We zijn inmiddels een paar maanden verder en Deseo is niet meer te herkennen. Hij groeit, is mooi in proportie en hij is van zielig vogeltje naar een redelijk bijdehand ventje gegaan. Zoals ik hem ken en wat ik op een gegeven moment volledig miste bij hem.

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat we vanaf nu een stijgende lijn behouden. De prognose voor zijn been is goed, en voor de rest is hij nu zoals een jaarling hoort te zijn. Ik had hem graag een gelukkige opfok periode gegund want ik blijf van mening dat een jonkie veel heeft aan een groepje leeftijdsgenoten en oudere dieren om van te leren. Maar het lot heeft voor ons anders beslist en dat pakt tot nu toe ook goed uit gelukkig.

Op naar mooiere levensjaren!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Jaarling Deseo - een jaar met veel pech!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:37

Wat een verhaal zeg. Wat heeft ie al veel meegemaakt! Het is wel echt een beeldschoon dier!

lilskie
Berichten: 444
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 11:41

Iris82 schreef:
Wat een verhaal zeg. Wat heeft ie al veel meegemaakt! Het is wel echt een beeldschoon dier!


Ja het was echt een hele slechte film opeens. Gelukkig maakt hij het met zijn looks en karakter allemaal goed. Zo'n vechter, hij mag nooit meer weg bij mij :).

Hij vermaakt zich gelukkig thuis ook heel goed met zijn kleine Tinkervriendje. En het is leuk om al wat basis dingetjes aan te leren. Dat gaat over drie jaar weer een hoop schelen denk ik.


Afbeelding

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Jaarling Deseo - een jaar met veel pech!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:10

Ahh wat heeft hij al veel mee gemaakt in z'n jonge leventje. Gelukkig voelde je hem goed aan en heb je de juiste beslissing voor hem genomen. Knap ding met z'n lichte manen!

Lau07
Moderator

Berichten: 1570
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Jaarling Deseo - een jaar met veel pech!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:19

Jeetje, wat een pech heeft hij gehad. Heel fijn dat hij nu wel op een plek staat waar hij het een stuk beter doet. Hopelijk groeit hij goed door, hij ziet er in ieder geval al als een heel ander dier uit. :D

lilskie
Berichten: 444
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 12:51

Desi_2409 schreef:
Ahh wat heeft hij al veel mee gemaakt in z'n jonge leventje. Gelukkig voelde je hem goed aan en heb je de juiste beslissing voor hem genomen. Knap ding met z'n lichte manen!


Ik had hem echt een fijne drie jaar bij de opfok gegund maar het is gewoon een brokkenpiloot:)

lilskie
Berichten: 444
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 12:52

Lau07 schreef:
Jeetje, wat een pech heeft hij gehad. Heel fijn dat hij nu wel op een plek staat waar hij het een stuk beter doet. Hopelijk groeit hij goed door, hij ziet er in ieder geval al als een heel ander dier uit. :D


Ja hij is totaal anders in lijf en in zijn hoofd. Zo fijn om te zien!

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:29

Hij heeft een erg leuk ( en lief ) hoofd. wat een pech heeft hij ( en jij) al gehad. Dit was genoeg voor de komende paar jaren, dus we gaan er vanuit dat het nu alleen nog maar beter kan gaan.

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Jaarling Deseo - een jaar met veel pech!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:34

Zo zie je maar. Soms denk je het beste voor ze te doen en willen ze zelf toch wat anders.. Hij wilde het liefste thuis zijn en dat heb je gelukkig prima aangevoeld.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:37

Mooi beestje. Wat een pech en ellende hebben jullie gehad. Op naar mooie gelukkige en gezonde jaren! <3

lilskie
Berichten: 444
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 15:56

Misty12 schreef:
Hij heeft een erg leuk ( en lief ) hoofd. wat een pech heeft hij ( en jij) al gehad. Dit was genoeg voor de komende paar jaren, dus we gaan er vanuit dat het nu alleen nog maar beter kan gaan.


Ja dat koppie is erg aandoenlijk! En inderdaad, genoeg pech gehad nu :)!

lilskie
Berichten: 444
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 15:57

Niqui schreef:
Zo zie je maar. Soms denk je het beste voor ze te doen en willen ze zelf toch wat anders.. Hij wilde het liefste thuis zijn en dat heb je gelukkig prima aangevoeld.


Uiteindelijk inderdaad de beste beslissing genomen. Dat was natuurlijk ook nog even spannend. Maar gelukkig goed uitgepakt :)!

lilskie
Berichten: 444
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 15:57

katybug schreef:
Mooi beestje. Wat een pech en ellende hebben jullie gehad. Op naar mooie gelukkige en gezonde jaren! <3


Thanks :)! Lief!

Samzan
Berichten: 52
Geregistreerd: 21-03-20

Re: Jaarling Deseo - een jaar met veel pech!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:03

Dettori klinkt als Engels volbloed ? Na wat ik heb gelezen is jouw paardje op karakter een heel eind gekomen, die Arabieren hebben zo een wereldkarakter en ze houden echt van hun mens ❤️

lilskie
Berichten: 444
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 00:04

Samzan schreef:
Dettori klinkt als Engels volbloed ? Na wat ik heb gelezen is jouw paardje op karakter een heel eind gekomen, die Arabieren hebben zo een wereldkarakter en ze houden echt van hun mens ❤️


Ja je zou het denken gezien de bekende sporter :). Maar Dettori is een KWPN hengst van Desperado X De Niro :).

Ik denk inderdaad dat zijn vechtende karakter hem tot dit punt heeft gebracht. Hoop dat we voorlopig genoeg ellende hebben gehad. Maar anderzijds denk ik dat hij nu tien keer zo sterk is geworden

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Jaarling Deseo - een jaar met veel pech!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 06:49

Jaaa daar is hij weer Deseo +:)+
Zo fijn om te zien dat het goed met hem gaat ,en nu zonder verdere problemen uitgroeien tot een mooie stoere hengst.

lilskie
Berichten: 444
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 09:10

moniek21 schreef:
Jaaa daar is hij weer Deseo +:)+
Zo fijn om te zien dat het goed met hem gaat ,en nu zonder verdere problemen uitgroeien tot een mooie stoere hengst.


Hehe, dat hengst gaat hem niet worden :D . Over twee weken gaan z’n ballen eraf :Y)

Maar ben echt opgelucht dat het nu eindelijk goed gaat *\o/*

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:49

lilskie schreef:
moniek21 schreef:
Jaaa daar is hij weer Deseo +:)+
Zo fijn om te zien dat het goed met hem gaat ,en nu zonder verdere problemen uitgroeien tot een mooie stoere hengst.


Hehe, dat hengst gaat hem niet worden :D . Over twee weken gaan z’n ballen eraf :Y)

Maar ben echt opgelucht dat het nu eindelijk goed gaat *\o/*


Je hebt gelijk hoor , je hebt er niets aan .. en hijzelf al helemaal niet. Veel leuker leven als een ruin.

lilskie
Berichten: 444
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: NH

Re: Jaarling Deseo - een jaar met veel pech!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 17:11

Oh wat leuk! In Uitgelicht! :) :) :)