Alanda, een paard met verhaal.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Alanda, een paard met verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 12:06

In 2014 kocht ik van bokker 'Ketly' mijn eerste paard. Na jaren met pony's te hebben gereden werd het nu echt tijd voor iets groters. Ik was opzoek naar een braaf paard waar ik wedstrijden mee kon gaan rijden.
Marianne ken ik al een hele poos, en die zocht een nieuw baasje voor Alanda.
Zo kwam ze bij ons terecht.

Alanda (OscarxHaarlem)

Afbeelding

Ons eerste ritje thuis:

Afbeelding

Wat was ik trots op haar, eigenlijk ging ons alles met de wind mee. Over dit paard durf ik wel te zeggen dat ze letterlijk pomproof is. Alles is leuk en niks is eng. We reden al snel een onderlinge wedstrijd mee en naar het strand gaan in de buurt was ook fantastisch.

Afbeelding

Afbeelding

Echter, was dit sprookje te mooi om waar te zijn. Een vriend van mij wees me er op dat ze vocht in een spronggewricht had. Toen gingen alle alarmbellen rinkelen. Want ze kreeg de achterhand er ook nooit goed onder. Wij dachten dat het een kwestie van trainen was.
Om het zekere voor het onzekere te nemen besloten we gelijk om naar de kliniek te gaan en haar op röntgenfoto's te zetten. Spat geconstateerd.
DA adviseerde me om haar niet meer in te zetten voor de hogere sport. Lekker op buitenrit gaan en af en toe wat dressuurmatig rijden was dan geen probleem.
Alleen was dit niet mijn doel waar ik haar voor had gekocht. Balen als een stekker natuurlijk.
We hadden op dat moment geen plek voor een 3e paard, en ik wou Alanda in eerste instantie ook niet kwijt.

We lieten het bezinken en ik pakte mijn pony alweer meer op en liet Alanda vaker staan. En dat zag mijn vader dus ook.

Ik was in de zomer van 2015 op vakantie naar Griekenland met mijn moeder. Toen ik thuis kwam, stond er ineens een 3e paard in de wei. Ik dacht van huh, hoe kan dit?

Mijn vader had een collega die ging scheiden, hun paard moest dus weg. Het liefst zo snel mogelijk.
Met de gedachte in zijn achterhoofd dat dit misschien wat voor mij zou zijn.

Ik zelf had nog niet over een ander paard nagedacht. Ik ben van mening van wat je aanschaft, zorg je ook voor.
En toen stond daar dus Baranco, een kwpn'er ruin.

Afbeelding

Alleen hadden we toen nogsteeds geen plek om 3 paarden te houden. Voor de zomer wel, maar 's winters kwamen we plek te kort.

Mijn vader gaf me de keus welke ik ging houden. Wilde ik het nieuwe paard niet, dan verkocht hij die weer.
Met oog op de toekomst en mijn 15 jarige denken besloten om het nieuwe paard te houden en voor Alanda een goed plekje te zoeken.

Daar kreeg ik alle tijd voor van mijn ouders, kwam ook echt niet op een paar weken aan. Dan hadden we wel iets geregeld.

Er was veel animo voor Alanda, zo braaf dat ze was. Zo vervelend deed ze als er nieuwe mensen kwamen.
Zo erg dat ze hun er zelfs afgooide :+

Tot Jacintha kwam, ze heeft er gelijk een buitenritje mee gereden. En Alanda was zoals ze was.
Gevoel voor ons was er ook goed bij, ik denk dat Alanda de keuze zelf ook had gemaakt.

Ze was opnieuw klinisch gekeurd en vertrokken van uit het hoge noorden in Friesland naar Zeeland.

Alanda is ons altijd bijgebleven en hadden het nog vaak over haar. Inmiddels waren wij verhuisd naar een boerderij met meer ruimte en plek.

Tot ik in November een onverwacht appje kreeg. Wegens privé omstandigheden moest Alanda weg, met de vraag of ik haar terug wou. Er was later ook hoefkatrol bij haar geconstateerd en ze wouden niet dat ze in de handel terecht kwam. Ik was dol enthousiast, we hadden nu meer plek. Maar ik had inmiddels ook al 3 paarden.
Ik moest dus nog een akkoord van mijn ouders krijgen. Heel voorzicht vroeg ik of Alanda terug mocht komen. En kreeg als reactie van mijn vader "Alanda?!?! Tuurlijk mag dat! Dat is zo'n lief paard."

Op 4 december brachten ze Alanda bij ons thuis. Ik had nog niet eerder zo'n mooi sinterklaas cadeau gekregen.
Bij aankomst herkenden Baranco en Alanda elkaar gelijk, en ze hadden elkaar al 5,5 jaar niet gezien.

Afbeelding

Marianne ('Ketly' op bokt) waar ik haar van heb gekocht. Woont bij mij in de buurt, en is ook gelijk langs gekomen om wat foto's van ons te maken. Ze was bij aankomst nog erg mager.

Afbeelding

Afbeelding

Zo bijzonder hoe dit verhaal weer op zijn pootjes terecht is gekomen. Er kan niet meer op haar gereden worden, maar dat maakt haar niet minder speciaal. Ze zal hier haar laatste adem uitblazen, al moeten we daar natuurlijk nog lang niet aan denken. Ze word dit jaar 16 jaar en wat mij betreft komt er nog 16 jaar bij.

We mochten paar weken geleden model staan voor Florien Fotografie, en die foto's wil ik graag met jullie delen.

Afbeelding

Afbeelding

Respect dat je het hele verhaal hebt gelezen. Maar ik kan niet in woorden omschrijven hoe blij ik ben en hoe bijzonder ik het vind dat ze weer terug is gekomen. Want hoevaak gebeurt dat nou?

<3
Afbeelding

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Alanda, een paard met verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 12:20

Wat een mooi verhaal! Ik gun elk paard zo'n mooie afloop +:)+

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 12:21

Wat een prachtig verhaal <3 en heel veel geluk nog samen!

Escada

Berichten: 3844
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 12:34

Wauw wat een mooi verhaal :D eind goed al goed :)

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 12:50

'Onze' mooie Alanda <3 Alanda was ook mijn eerste paard en ze heeft me geleerd dat paardrijden niet alleen leuk maar soms ook best moeilijk kan zijn :D Het gevoel was ook onbeschrijfelijk toen ik haar na al die jaren weer kon zien!

Afbeelding

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 12:51

Ketly schreef:
'Onze' mooie Alanda <3 Alanda was ook mijn eerste paard en ze heeft me geleerd dat paardrijden niet alleen leuk maar soms ook best moeilijk kan zijn :D Het gevoel was ook onbeschrijfelijk toen ik haar na al die jaren weer kon zien!

[ [url=m/vc1TCz.jpg]Afbeelding[/url] ]


<3 <3 <3 <3 <3

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Alanda, een paard met verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 12:56

Heel mooi verhaal.
Ook fijn dat jou ouders net zo gek met haar zijn als jij bent.

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 12:59

AmyJamess schreef:
Heel mooi verhaal.
Ook fijn dat jou ouders net zo gek met haar zijn als jij bent.


Gelukkig wel. Zonder hun had ik dit niet mogelijk kunnen maken. Ik bekostig mijn paarden wel zelf, maar woon nog steeds bij hun onder dak. Dus alles gaat in overleg.

huricane
Berichten: 790
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Alanda, een paard met verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:18

Wat een mooi verhaal! Dat je nog maar heel veel jaren van haar mag genieten.

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 16:56

huricane schreef:
Wat een mooi verhaal! Dat je nog maar heel veel jaren van haar mag genieten.


Dankjewel *\o/*

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Alanda, een paard met verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:59

Ohh wat een heerlijk verhaal! Dat jullie maar weer flink van elkaar mogen genieten <3

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Re: Alanda, een paard met verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 18:46

Wat fijn dat je hem zo toch een mooie oude dag kan bezorgen! <3

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Alanda, een paard met verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 18:57

Dit moet gewoon in de penny staan <3

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Alanda, een paard met verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 19:09

Wat een mooi verhaal en wat fijn ook voor Ketly is dat ze bij jou terecht is gekomen. Je hoort nog wel eens andere verhalen. Zo kan het dus ook.

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Re: Alanda, een paard met verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 11:02

Oh we staan in uitgelicht! Wat cool, bedankt voor alle lieve reacties <3

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Alanda, een paard met verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 11:04

Die laatste foto is zo mooi!

gonniee
Berichten: 510
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Alanda, een paard met verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 11:11

Wat een mooie geschiedenis! Natuurlijk niet dat je haar niet kunt rijden zoals je voor ogen hebt, maar wel dat alle mensen die haar in hun hart hebben gesloten, nog zo betrokken kunnen zijn.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 11:14

Wauw wat een mooi verhaal! <3

Fijn dat ze nu een forever home bij jou heeft gevonden!

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 11:19

gonniee schreef:
Wat een mooie geschiedenis! Natuurlijk niet dat je haar niet kunt rijden zoals je voor ogen hebt, maar wel dat alle mensen die haar in hun hart hebben gesloten, nog zo betrokken kunnen zijn.


Dit paard heeft precies de juiste mensen om haar heen gehad. Het hele plaatje rond haar is bekend en we hebben onderling ook allemaal nog contact met elkaar. En dat heeft ze echt te danken aan haar fantastische karakter.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Alanda, een paard met verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 11:27

Wat een geluk dat je nu wel plek had voor een extra paard, want anders had het wel heel ellendig kunnen verlopen voor Alanda. Goed dat dit verhaal een happy end krijgt!

3timesmom

Berichten: 1319
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 11:38

Wat een supermooi verhaal hebben jullie al gemaakt.
Daar kan mijn paardenhart alleen maar sneller van gaan slaan <3

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 11:44

Gini schreef:
Wat een geluk dat je nu wel plek had voor een extra paard, want anders had het wel heel ellendig kunnen verlopen voor Alanda. Goed dat dit verhaal een happy end krijgt!


Ik denk dat sommige dingen zijn voorbestemd, en dat dit er 1 van is *\o/*

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 11:59

Ik heb Alanda destijds op Speurders gevonden bij een fokker waarbij ze meteen naar mij toe kwam uit de hele kudde met jonge paarden als onbeleerde jonge merrie! Ze was vanaf het begin al heel bijzonder voor mij en daarna ook voor Magda en haar vorige eigenaar want ze is echt een gouden paard <3

Onze eerste foto samen
Afbeelding

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Alanda, een paard met verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:05

Wat een verhaal over een bijzonder paard.
Helemaal gelezen en wat fijn dat dit een verhaal is met een Happy End :D
Ik wens jullie nog hele fijne jaren samen <3

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:49

Wat heb jij een lieve vader !
Fijn dat ze weer bij jou mag wonen wel jammer dat ze mager geworden was op haar vorige plek .Veel geluk samen