18 jaar Drakentemmen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

18 jaar Drakentemmen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 22:20

Vandaag is het 18 jaar geleden dat ik mocht beginnen met drakentemmen :D
Geboren tijdens een maansverduistering, terwijl moeders nog maar een paar weken in mijn bezit was, kwam de dame Draak ter wereld. Mijn 2e veulen, en de eerste waarbij ik bij de geboorte was. Omdat ze tijdens een maansverduistering geboren werd en nog een wassende maan op dr voorhoofd had was dr naam niet echt moeilijk meer te bedenken. Enig puntje werd even dat een naam maar 1 keer gebruikt mag worden bij de AQHA en de naam die ik graag wilde al gebruikt was. Dus met een kleine aanpassing werd het Eclips of a moon.

On her way
Afbeelding

Nat tot achter de oren
Afbeelding

Nog maar net droog stond ze me al met een blik aan te kijken van "wat mot je?" :')
Afbeelding

Ja Drakie was en is me er wel 1. Een paar weken oud moesten er voor het stamboek foto's gemaakt worden. En ze stond als een fotomodel (ik ben de mooiste)

Afbeelding

Drakie groeide op, en nadat ze afgespeend was, was het onder pleegmoeder Daisy's vleugels goed toeven.

Afbeelding

Ze werd 1, en 2, en 2 jaar en 9 maanden, toen vond drakie het wel tijd om leuke dingen te gaan doen. Want maar op de wei staan dat was et em niet. Ja al jong moest ik alle registers trekken om Drakie te plezieren. En dat werd dan simpel een oud zadel erop, hoofdstel erin en los op de bak. En een lol dat ze had en groot dat ze zich dan voelde :j :')

Afbeelding

Drakie werd 3 en heel rustig en op ons gemak ingereden. En echt ik heb nog nooit een paard gehad die van begin af aan al zo in balans liep. Ze heeft zon zelfhouding en het ging haar zo makkelijk af dat ik echt op moest letten dat het niet te snel ging.

Afbeelding

En als 4 jarige mocht Drakie dan mee op wedstrijd. En dat ego echt, zolang ze allemaal maar naar mij kijken, het straalde er vanaf.

Afbeelding

Afbeelding


Als de dame zich dan, met name in een halterklasse liep te vervelen, ging ze bekken lopen trekken. Waardoor ik dan echt mijn best moest doen niet in lachen uit te barsten :')
Afbeelding

Helaas storte ze, in dat jaar, op een wedstrijd op dr knieen van de klep van de vrachtauto, iets met tja tis en blijft een draak en ze verdomde het om over de klep eraf te lopen dus we springen. Iets wat ze altijd deed, mij daarmee dus niet verbaasde maar mijn wederhelft wel. Die dacht dat ze op mij zou springen en de lijn greep waardoor ze de sprong niet afmaakte en op dr knieen van de klep tetterde. Dat werden 18 krammen in dr voorbeen, en het punt waarop ze elk jaar wel wat mankeerde. Van een kleine peesblessure in het achterbeen, meermaals de rugwervels verschoven omdat madam zo lenig was dat ze zichzelf in de nesten werkte, tot aan het werd serieus met een Birkeland fractuur (chip in de kogel achter) tot aan een gebroken kaak met ontstoken kiezen. Ze was 9 toen die Birkeland fractuur gevonden werd. En dat ook alleen maar omdat ik dr op slidingplates had laten zetten omdat we wilden beginnen met de slidingstop aan te leren. Haar been liep op, en iets zei me dat dit niet ok was. Bij de DA foto's laten maken, waarbij ze die chip vonden. Half in het gewricht en de DA zei dat hij er beter wel uitgehaald kon worden omdat de kans op schade groot was.
We hebben de operatie nog wel een periode vooruit geschoven, mede omdat het zomer was en ik die dame Draak echt niet wekenlang op stal kon houden. Gewacht tot het winter was en toen de operatie laten doen. Recovery ging niet echt naar wens, want ondanks winter wilde de dame eruit en stond op dr achterbenen in de stal. En zoals een goed draak betaamd, verband om de achterbenen das echt een no go. Ze bleef slaan met dat been op de grond, wat achteraf niet goed geweest is. Want na 9 maand revalidatie liep ze nog steeds kreupel. En later werd het op de foto ook duidelijk dat ze artrose en botontkalking in dat gewricht had. Wat ook niet hielp was dat ze datzelfde jaar een klap op de kaak kreeg waardoor die dus brak. Van dr eigen moeder notabene, ja ook voor die had ze weinig respect wat dr dus nog meer ellende opleverde. Uiteindelijk heb ik haar 11 jaar oud op pensioen gezet want haar heel houden was een onmogelijke opgave, en koste mij echt teveel grijze haren.

Nu 7 jaar met pensioen hokt madam met een kerel samen :+ Die ook echt alles van dr mag. En de rest van de kudde moet zoals dr hele levenlang al een heel eind uit de buurt blijven. En draak blijft immers een draak :j
Afbeelding

Nog even de draak zoals ze is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dat we nog maar een aantal jaar van elkaar mogen genieten. Want ondanks dat het zeer doet dat ze al met pensioen is, ze is en blijft mijn draak. En deze heb ik getemd. Mijn :knuffel:

https://boktimg.nl/img/m/10RgQu.jpg
Laatst bijgewerkt door Ymor op 17-05-21 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 1 foto in link gezet

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: 18 jaar Drakentemmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:36

Wat een toffe draak. Spijtig dat het zo gelopen is, maar ze heeft een geweldig leven!

Diploma drakentemmer heb je wel al op zak!

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: Belgiƫ

Re: 18 jaar Drakentemmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:50

Wat een verhaal! Ik weet niet wat ik moet doen, lachen of huilen...

Het leest alsof jullie echt 2 handen op 1 buik zijn <3

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:53

Gefeliciteerd met je }:) draakje zus! Y)(^)
Dat je nog maar lang van dr streken mag genieten.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 18 jaar Drakentemmen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 10:41

Thanks dames. Ja ik weet soms ook niet of ik moet lachen of huilen hoor, ik had zoveel hoop op dit paard gezet en met haar kon ik de wereld aan. Dit verhaal is ook nog maar een beknopte versie, als ik nog uitgebreider was gegaan was het een boek geworden :+

@thanks zus :D

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 18 jaar Drakentemmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:46

Prachtig verhaal. Mooi, maar ook wel heftig en triest. Is ze wel gelukkig met haar pensioen? Dat is in ieder geval het belangrijkste.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:46

Wat een rot-pech zeg, zo stel je je het niet voor... Het is wel een heel mooie draak moet ik zeggen :D Top dat je haar niet afdankt!

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:47

Wat eeuwig zonde, ze had de uitstraling en de looks om een grote te worden maar wat een ellende hebben jullie meegemaakt. En fijn dat ze nu nog steeds draak kan zijn.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:43

:knuffel:
Wat een mooi paard is jouw paard/draak eigenlijk en wat spijtig dat het zo is gelopen.
Domme pech in het kwadraat :(:)

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: 18 jaar Drakentemmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 20:14

Een prachtig maar triest verhaal. :knuffel:

Wat kun je geweldig schrijven Rina.

Charaz

Berichten: 24293
Geregistreerd: 12-04-02

Re: 18 jaar Drakentemmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 20:18

Wat een prachtig dier! De trots straalt er vanaf

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: 18 jaar Drakentemmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 20:26

:D Ik las alleen de titel en wist gelijk over welke draak het ging. Beetje laat maar nog gefeliciteerd met Clips. En stiekum is ze best een lief draakje hoor, geeft graag kusjes en heeft gewoon humor <3

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 21:48

@CC die was niet zo moeilijk he :D Ik kwam zelfs nog een foto van jou op de Draak tegen, met inrijden. En ja tegen mensen is ze wel lief ja, alleen andere paarden dat is en blijft een probleem.
Kusjes krijg ik nog dagelijks :D
Afbeelding
(Mod, als hij in link moet hoor ik het wel. Ik had al teveel foto's in de OP :o )

@Daihyo Dat heeft wel een paar jaar geduurd voordat ze zich erbij neergelegd heeft. Maar nu vindt ze het allemaal wel best.

Thanks allemaal voor de leuke reacties.