Wat vinden jullie? (geknipt)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:24

snuffie123 schreef:
Zo he, wat een harde reacties van sommige. Ik zou echt geen bijrijder willen zijn van een van die mensen. Iedereen maakt fouten zeg, kom op. Je mag best boos zijn en laten weten dat het niet de bedoeling was. Maar jeetje als je verder gewoon tevreden was :( Dan zegt dat mij genoeg over hoe je over een bijrijder denkt.

Ik heb geen paard, wel een hond en een buurvrouw die gék was op de hond (hond is inmiddels overleden). Maar buurvrouw snapte ook niet alle ongeschreven regels. Die is ook met de trimmer over de jond gegaan. En die vacht is daarna een grote pluizenbol geworden en nooit meer de mooie glanzende vacht. Maar tja, buurvrouw deed het echt met de beste intenties. Ook is hond meegenomen naar dierenarts (haar dierenarts, niet die van mij) om hem te laten wegen en checken en daarna kreeg hij een vlooienband om. Toen ben ik ook even best boos geweest, want beestje had al vlooiendruppels gehad de dag ervoor en nu dus dubbele dosis. En was niet haar taak met de hond naar da te gaan. Heeft ze daarna ook nooot meer gedaan. Maar hond was wel ook gék op haar. Dat is het belangrijkste toch. Ze leren ervan, verder zijn ze juist goed voor je dier. Dat is het allerbelangrijkste!
Dat kan helemaal niet wat die buurvrouw met jouw hond deed zeg.Vreemd trouwens dat die DA daar niets van zei,of controleren ze niet wie de eigenaar is? en wie betaalde de rekening van de DA?
Ts, trek het je niet teveel aan hoor. Je hebt het goed bedoeld. Maar ik zou nu gewoon bij alles wat je nog niet eerder hebt gedaan, even overleggen met de eigenaar. Heel veel plezier samen met de pony!

Ik vind het er trouwens best geinig uitzien hoor. En, over 10 jaar is het een leuk verhaal op een verjaardag en moet je erom lachen :+

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat vinden jullie? (geknipt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:29

Sorry mijn post is fout geplaatst. Ik wou zeggen,Dat kan helemaal niet wat die buurvrouw met jouw hond deed zeg.Vreemd trouwens dat die DA daar niets van zei,controleren ze niet wie de eigenaar is?En wie betaalde de rekeninng van de DA?

Sherivey
Berichten: 8786
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:31

cowgirl, ik had het ook niet over de pony van Jorex. Maar de pony's van Dusja, die duidelijk vermeld had naar de keuring te gaan en niet te mogen knippen.

Natuurlijk moet je eigenlijk altijd toestemming vragen, dat zeker. Maar vind dat sommigen hier wel heel overdreven reageren door direct een verzorgster weg te sturen.
Het is niet dat de gezondheid van de pony in gevaar komt door opzettelijk handelen oid. Is ook niet bewust laks gehandeld.

Basboo

Berichten: 362
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:37

Een goede reden om te knippen is subjectief. Ik zou zelf absoluut niet blij zijn als een verzorger zonder overleg de schaar erin zet.

Toch zijn veel reacties nogal overdreven, bijvoorbeeld om TS direct de laan uit te sturen. Het is vervelend, maar het gaat slechts om een kapsel. Het dier lijdt er niet onder.

Het is gelukkig ook niet zo dat de pony een geweldige bos manen had voordat er geknipt werd. Het is imo bijna netter dan voorheen. Persoonlijk zou ik het wat bijknippen zodat het parallel komt te staan aan de manenkam.
De voorpluk is extreem recht, maar zoals gezegd, er zijn ergere dingen en TS zal dit waarschijnlijk nooit meer zonder overleg doen.

Jorex

Berichten: 10007
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:38

Cowgirl schreef:
Bij Jorex haar pony's zou je ook met een reden kunnen knippen: Hij ziet niks.

Nu valt het opzich nog mee bij de pony, de korte manen staan best okay.

Helaas helpt die voorpluk geen ene vlieg (letterlijk) tegen vliegen en staan ze standaard elk jaar met ontstoken ogen. Dus niks zien zullen ze wel niet doen. :P
De mijne hoeven gelukkig ook niet naar een keuring, maar ik zou wel flink balen en de voorplukken zijn me ook heilig, want dat wordt geen gezicht als je dat knipt. De manen groeien wel weer aan. Ik vind het zelf ook wel eens een gedoe, iedere keer als ik ga mennen een hengstenvlecht erin.

capopjekop

Berichten: 30694
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:41

Het is maar goed dat iedereen er anders in staat. Anders had niemand een verzorgpony meer :')

Maar ik vind vertrouwen gewoon heel belangrijk. Als iemand niet instinctief aanvoelt dat je zoiets eerst even hoort te vragen dan vraag ik me af hoe goed iemand in staat is in andere situaties die afweging te maken. Ik heb dan liever een verzorger die dan iets te vaak een appje stuurt bij twijfel dan iemand die maar op eigen houtje een beslissingen neemt. Nu zijn het manen, maar het kan de volgende keer ook best een beslissing zijn die wel vervelende gevolgen heeft.

CairnTerrier

Berichten: 993
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:43

anjali schreef:
CairnTerrier schreef:
Wat een reacties van sommigen hier, daar word ik pas ''boos'' om. Kom op zeg, het is maar een paard, het is maar haar en geen goud! :D De actie van TS kan ik alleen maar om lachen. Natuurlijk schrik je even als je dit ziet, maar om nu zo onrespectvol te reageren ligt dat toch echt aan de persoon zelf.

Ik vind het vooral een hele lieve actie van TS dat ze het sneu vindt dat het paard onder de smeer zit en aan het dier denkt. Tip: volgende keer alleen even overleggen met de eigenaar :D +:)+

Als iemand tegen mij zegt ;"Het is maar een paard" dan zou ik deze persoon niet aan mijn paard willen al zou hij\zij er dik voor betalen.


Het is toch ook maar een paard, wat is het anders? Kom op, omdat het toevallig geld kost is het ineens goud waard? Haar groeit echt wel weer aan hoor ;-)

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat vinden jullie? (geknipt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:49

@Cairnterrier: Voor paardenliefhebbers is een paard heel wat meer dan een object wat geld gekost heeft.Dat is een gevoelskwestie. Het is een uniek levend wezen.Dat gaat ook verder dan een verknipt kapsel.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33876
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:50

anjali schreef:
@Cairnterrier: Voor paardenliefhebbers is een paard heel wat meer dan een object wat geld gekost heeft.Dat is een gevoelskwestie. Het is een uniek levend wezen.Dat gaat ook verder dan een verknipt kapsel.

Dat unieke levende wezen boeit het echt niks hoor of die manen 30 of 3 cm lang zijn. :')

Sherivey
Berichten: 8786
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:52

MarlindeRooz schreef:
anjali schreef:
@Cairnterrier: Voor paardenliefhebbers is een paard heel wat meer dan een object wat geld gekost heeft.Dat is een gevoelskwestie. Het is een uniek levend wezen.Dat gaat ook verder dan een verknipt kapsel.

Dat unieke levende wezen boeit het echt niks hoor of die manen 30 of 3 cm lang zijn. :')

Dat dus. In die zin is het voor mij idd maar een paard en zijn het maar manen.

Natuurlijk is het emotioneel gezien veel meer dan maar een paard. Maar hoe de manen eruit zien... tsjah, heb zelf ook vaak genoeg met een verknipte pony gelopen. Heeft mijn gezondheid niet geschaad, hoogstens mn ego, maar dat is een mensendingetje.

Iets met 'wel even zelf knippen'

snuffie123
Berichten: 1286
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:00

anjali schreef:
Sorry mijn post is fout geplaatst. Ik wou zeggen,Dat kan helemaal niet wat die buurvrouw met jouw hond deed zeg.Vreemd trouwens dat die DA daar niets van zei,controleren ze niet wie de eigenaar is?En wie betaalde de rekeninng van de DA?


Dat kan ook niet, maar net als Ts was buurvrouw zich ook van geen kwaad bewust. Ze had het beste met hem voor. Da controleert daar blijkbaar niet op nee. Is verder ook niet echt van belang, ik ga ook weleens met kat van mams naar da omdat ze er zelf geen tijd voor heeft. Rekening van Da is door buurvrouw betaald, heeft ze ook nooit aan mij gevraagd.

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:09

snuffie123 schreef:
anjali schreef:
Sorry mijn post is fout geplaatst. Ik wou zeggen,Dat kan helemaal niet wat die buurvrouw met jouw hond deed zeg.Vreemd trouwens dat die DA daar niets van zei,controleren ze niet wie de eigenaar is?En wie betaalde de rekeninng van de DA?


Dat kan ook niet, maar net als Ts was buurvrouw zich ook van geen kwaad bewust. Ze had het beste met hem voor. Da controleert daar blijkbaar niet op nee. Is verder ook niet echt van belang, ik ga ook weleens met kat van mams naar da omdat ze er zelf geen tijd voor heeft. Rekening van Da is door buurvrouw betaald, heeft ze ook nooit aan mij gevraagd.

Maar je had waarschijnlijk wel met je moeder besproken dat je met haar kat naar de DA zou gaan omdat zij er zelf geen tijd voor had? Dan is het in overleg.En ook vind ik je moeder een andere positie hebben dan een buurvrouw.Maar,dit is offtopic want het ging eigenlijk over de manen van het paard van ts.Ik heb ook wel eens verzorgers weggestuurd omdat ze de manen van mijn pony hadden getrokken terwijl ik ze verteld had dat ik die juist lang wilde laten groeien.Deze verzorgsters had ik toch al conflicten mee en dat is dan de druppel die de emmer doet overlopen.Ik neem nu nooit meer verzorgers of bijrijders.

Nessie

Berichten: 8601
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:14

Ook al doet iemand het met de beste intenties, ik zou het dusdanig niet waarderen dat iemand zonder overleg dingen met mijn paard doet, dat ik ook zou overwegen om een nieuwe bijrijder te zoeken. Maar momenteel heb ik alleen voor mijn minipaard een verzorgster, welke altijd met haar moeder komt, welke alles overlegt met mij.

miereneter

Berichten: 2608
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:25

CairnTerrier schreef:
Wat een reacties van sommigen hier, daar word ik pas ''boos'' om. Kom op zeg, het is maar een paard, het is maar haar en geen goud! :D De actie van TS kan ik alleen maar om lachen. Natuurlijk schrik je even als je dit ziet, maar om nu zo onrespectvol te reageren ligt dat toch echt aan de persoon zelf.

Ik vind het vooral een hele lieve actie van TS dat ze het sneu vindt dat het paard onder de smeer zit en aan het dier denkt. Tip: volgende keer alleen even overleggen met de eigenaar :D +:)+


Dit hoor. Wat een reacties. Mijn kin begint uit te rekken, zo ver hangt die op de grond van verbazing. Christus te paard, wat een getuttebel.

Het was goed bedoeld. Het was een foutje. Zonder gevolgen voor het paard zelf.

AaronYve

Berichten: 10505
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:28

Je weet het nu onderhand wel dus ik ga er niks meer over zeggen. Ik zie alleen dat je ook de voorpluk hebt geknipt := Heb je daar geen foto van?? :D :')

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:32

AaronYve schreef:
Je weet het nu onderhand wel dus ik ga er niks meer over zeggen. Ik zie alleen dat je ook de voorpluk hebt geknipt := Heb je daar geen foto van?? :D :')

Staat gewoon in de openingspost :+

Sure_lee

Berichten: 10438
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat vinden jullie? (geknipt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:42

Ik wil er nog wel 1 van.....

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:46

miereneter schreef:
CairnTerrier schreef:
Wat een reacties van sommigen hier, daar word ik pas ''boos'' om. Kom op zeg, het is maar een paard, het is maar haar en geen goud! :D De actie van TS kan ik alleen maar om lachen. Natuurlijk schrik je even als je dit ziet, maar om nu zo onrespectvol te reageren ligt dat toch echt aan de persoon zelf.

Ik vind het vooral een hele lieve actie van TS dat ze het sneu vindt dat het paard onder de smeer zit en aan het dier denkt. Tip: volgende keer alleen even overleggen met de eigenaar :D +:)+


Dit hoor. Wat een reacties. Mijn kin begint uit te rekken, zo ver hangt die op de grond van verbazing. Christus te paard, wat een getuttebel.

Het was goed bedoeld. Het was een foutje. Zonder gevolgen voor het paard zelf.

Christus reed op een ezel.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:52

Ineke2 schreef:
AaronYve schreef:
Je weet het nu onderhand wel dus ik ga er niks meer over zeggen. Ik zie alleen dat je ook de voorpluk hebt geknipt := Heb je daar geen foto van?? :D :')

Staat gewoon in de openingspost :+


Voor mij is deze foto verwijderd.

CairnTerrier

Berichten: 993
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:57

anjali schreef:
@Cairnterrier: Voor paardenliefhebbers is een paard heel wat meer dan een object wat geld gekost heeft.Dat is een gevoelskwestie. Het is een uniek levend wezen.Dat gaat ook verder dan een verknipt kapsel.


Ik weet er alles van. En dan alsnog zijn het maar manen ;) Het groeit terug, net als ons eigen haar *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:03

capopjekop schreef:
Het is maar goed dat iedereen er anders in staat. Anders had niemand een verzorgpony meer :')

Maar ik vind vertrouwen gewoon heel belangrijk. Als iemand niet instinctief aanvoelt dat je zoiets eerst even hoort te vragen dan vraag ik me af hoe goed iemand in staat is in andere situaties die afweging te maken. Ik heb dan liever een verzorger die dan iets te vaak een appje stuurt bij twijfel dan iemand die maar op eigen houtje een beslissingen neemt. Nu zijn het manen, maar het kan de volgende keer ook best een beslissing zijn die wel vervelende gevolgen heeft.
"Het kan," "wat als," "een volgende keer," daar heb je helemaal niets aan. Leef in het heden, niet in een potentiële (on)werkelijkheid en ga gewoon een gesprek aan. :+ Juist omdat het nu iets relatief onschuldigs is, kun je duidelijk aangeven welke beslissingen er bij de verzorgster liggen en welke bij jou als eigenaar. Had ze gezegd dat ze die manen had geknipt omdat ze ze lelijk vond, dan had ik het een ander verhaal gevonden, of als er duidelijke afspraken over waren gemaakt en ze die had genegeerd, maar blijkbaar waren hier geen afspraken over, zag TS die manen met een plakkaat vol teer of whatever hangen en heeft ze er een paar cm vanaf geknipt.

Zou ik er blij mee zijn? Waarschijnlijk niet, maar je kunt dan toch gewoon tegen iemand zeggen dat je de volgende keer wilt dat ze jou eerst even contacteert alvorens voor kapster te gaan spelen? Daarvoor hoef je iemand toch niet meteen weg te sturen onder het mom van "vertrouwensbreuk," zeker niet als het gedaan is met de beste intenties en niet stiekem en in de hoop ermee weg te komen. Ik neem aan dat jij (en alle anderen die hier zo van op de kast klauteren) ook niet wordt weggestuurd op je werk als je een keer een initiatief neemt dat achteraf niet de bedoeling was, mits het geen verstrekkende gevolgen heeft.

Dingen als "instinctief moeten aanvoelen," "dat weet toch iedereen," "het is algemeen bekend dat" is gewoon niet eerlijk als daar nooit over gecommuniceerd is. Dat zijn van die half-passief agressieve opmerkingen waar niemand iets mee kan. Voor hetzelfde geld heeft TS jarenlang gereden bij iemand die haar er helemaal vrij in liet, of heeft ze juist niet heel veel ervaring met verzorgpaarden. Mensen kunnen niet ruiken wat jij wel of niet wilt, daar moet je duidelijke afspraken over maken. Communicatie is de sleutel, hoewel dat steeds vaker vergeten lijkt te worden in het digitale tijdperk. :=
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-21 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:06

Ik zou vooral staan te kijken dat de verzorger dit als een oplossing zag voor het zich gestelde probleem. Op zich groeien manen wel bij, maar als de voorkeur naar een schaar uitgaat iedere keer wanneer er "iets" met de manen aan de hand is, dat vind ik best wel rigoureus. Het is niet omdat een probleem zich wel oplost, dat je niet even op voorhand kan overleggen om het probleem überhaupt helemaal te vermijden.
Maar dat is misschien wel het nadeel van een verzorger. Dat je nooit alles waterdicht kunt dichttimmeren en dat je ergens dus ook wel de controlefreak in jezelf moet kunnen loslaten.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:07

Denk dat iedereen wel eens een fout heet gemaakt. En iets gedaan heeft wat achteraf niet handig was.
Maar het niet in een topic zetten.
De manen voor de knip beurt waren ook al niet super mooi. Dus of het nou na de knipbeurt beter of slechter is geworden.
Persoonlijk zou ik ze overal op bandbreedte knippen dan heb je in elk geval een mooiere lijn. Kort zijn ze toch al. Tis vooral een leer moment geweest denk ik.
Gelukkig groeien manen vanzelf weer aan. De ene iets sneller dan de ander.

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:10

Hier moet inderdaad over gecommuniceerd worden.Enigszins offtopic,maar ik vraag me af hoe moeders zich zouden voelen als ze thuiskwamen en de kinderoppas had op eigen houtje de haren van het kind zitten (ver)knippen?

Sherivey
Berichten: 8786
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:14

anjali schreef:
Hier moet inderdaad over gecommuniceerd worden.Enigszins offtopic,maar ik vraag me af hoe moeders zich zouden voelen als ze thuiskwamen en de kinderoppas had op eigen houtje de haren van het kind zitten (ver)knippen?

Ik denk dat, als ik teer in mijn haar gehad zou hebben en het geknipt was, mn moeder er ook niet om stond te juichen, maar het niet het eind van de wereld vindt.

En vervolgens zou ik mogelijk de vraag krijgen hoe ik dan teer in mn haar weet te krijgen