Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 09:49

Leuk dier! :D
Ik volg!

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 10:05

Wat een prachtige naam voor je paard Saphire Ocean! Veel plezier met je nieuwe lieveling!

Mikita20
Berichten: 34
Geregistreerd: 21-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 10:07

Duhelo schreef:
Dat is inderdaad het probleem, je kan nu wel al een biopt laten nemen tijdens het chippen waar ze de elasticine in de huid meten, als die waardes slecht zijn heb je een cpl'er vast.


Kun je hier alsjeblieft iets meer over vertellen ik heb er nog nooit van gehoord en ben erg geïnteresseerd.Is dit een belastende test voor een paard of zou dit eventueel tijdens een aankoop keuring “ mee genomen “ kunnen worden ?[/quote]
Belastend niet, een klein biopt dat bijgepakt kan worden bij het chippen. Ik moet het zelf nog eens uitzoeken, maar heb de persoon die het oorspronkelijk gepost had berichtje gestuurd, ik laat het weten als ik antwoord heb :)

Edit: Verzonden door Ingrid: Vandaag om 08:43
https://www.biw.kuleuven.be/GENLOG/livg ... PL_nl.aspx

@ts: ik denk dat het wijsheid is om dit even te bekijken :)[/quote]

Ik heb dit stukje gelezen! Bedankt

LoveStruck
Berichten: 9
Geregistreerd: 18-06-21

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 12:14

Wat een leuk dier! Ik vind belgen en andere "dikbillen" helemaal het einde, maar de kans op cpl en andere typische aandoeningen vind ik dan toch te risky...

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:48

Mikita20 schreef:
Duhelo schreef:
Dat is inderdaad het probleem, je kan nu wel al een biopt laten nemen tijdens het chippen waar ze de elasticine in de huid meten, als die waardes slecht zijn heb je een cpl'er vast.


Kun je hier alsjeblieft iets meer over vertellen ik heb er nog nooit van gehoord en ben erg geïnteresseerd.Is dit een belastende test voor een paard of zou dit eventueel tijdens een aankoop keuring “ mee genomen “ kunnen worden ?

Belastend niet, een klein biopt dat bijgepakt kan worden bij het chippen. Ik moet het zelf nog eens uitzoeken, maar heb de persoon die het oorspronkelijk gepost had berichtje gestuurd, ik laat het weten als ik antwoord heb :)

Edit: Verzonden door Ingrid: Vandaag om 08:43
https://www.biw.kuleuven.be/GENLOG/livg ... PL_nl.aspx

@ts: ik denk dat het wijsheid is om dit even te bekijken :)[/quote]

Ik heb dit stukje gelezen! Bedankt[/quote]

Ik heb het ook gelezen !bedankt

pien_2010

Berichten: 43243
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 17:32

Interessant allemaal, waarvoor dank.

Ik zou het leuk vinden om , nadat dit zeer belangrijke gegeven gedeeld is, om te gaan genieten van deze kleine , de ontwikkeling, foto's enz.

TS heb je nieuwe foto's?

Tip ga morgen foto's en filmpjes maken. Dat is later zo dierbaar en zo gaaf om terug te kijken. Bv aankomst, 1ste keer kennismaking met zijn nieuwe thuis etc.
Want morgen is de grote dag *\o/*

Mikita20
Berichten: 34
Geregistreerd: 21-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 17:46

pien_2010 schreef:
Interessant allemaal, waarvoor dank.

Ik zou het leuk vinden om , nadat dit zeer belangrijke gegeven gedeeld is, om te gaan genieten van deze kleine , de ontwikkeling, foto's enz.

TS heb je nieuwe foto's?

Tip ga morgen foto's en filmpjes maken. Dat is later zo dierbaar en zo gaaf om terug te kijken. Bv aankomst, 1ste keer kennismaking met zijn nieuwe thuis etc.
Want morgen is de grote dag *\o/*


We gaan morgen super veel foto's en video's maken! Helaas nog geen nieuwe foto's op dit moment maaaarr... we zijn woensdag wel even naar Epplejeck geweest waar de basis dingen vast even aan hebben geschaft. Dat is ook zo enorm leuk om allemaal nieuwe dingen te kopen voor je 1e eigen paardje. Helaas wat minder voor de portomonnee, maar beter verwend dan verwaarloosd :') *\o/*

Ik zou het super leuk vinden als jullie ons gaan volgen en dat ik hier elke update op kan zetten die er is :))

pien_2010

Berichten: 43243
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 19:52

Ik hou wel van dat soort paardjes en ik ga je zeker volgen. Ik zie met plezier je foto's en filmpjes tegen moet.
Als ik kijk naar mijn eigen paarden, geniet ik nog het meeste van al die eerste filmpjes, omdat ik nog precies weet hoe ik me voelde. De trailer die aankwam (filmpje→ ik had brok in mijn strot en traantjes in mijn ogen), uitladen en paardje was zo relaxed en ging gelijk grazen→ zo schattig, toen naar de merrie waar hij mee samen zou gaan en we hadden een HUGE weiland voor de eerste kennismaking en de eerste uren→ de relaxedheid waarmee die twee elkaar begroetten→ zo schattig, de filmpjes daarvan→ het commentaar van ons mensen→ de blijdschap. En dat was het dan.
Ontzettend waardevol filmmateriaal en foto materiaal.
Dus ik geef je dit gewoon mee, want maar 1x is de 1ste keer.

Mikita20
Berichten: 34
Geregistreerd: 21-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 19:58

pien_2010 schreef:
Ik hou wel van dat soort paardjes en ik ga je zeker volgen. Ik zie met plezier je foto's en filmpjes tegen moet.
Als ik kijk naar mijn eigen paarden, geniet ik nog het meeste van al die eerste filmpjes, omdat ik nog precies weet hoe ik me voelde. De trailer die aankwam (filmpje→ ik had brok in mijn strot en traantjes in mijn ogen), uitladen en paardje was zo relaxed en ging gelijk grazen→ zo schattig, toen naar de merrie waar hij mee samen zou gaan en we hadden een HUGE weiland voor de eerste kennismaking en de eerste uren→ de relaxedheid waarmee die twee elkaar begroetten→ zo schattig, de filmpjes daarvan→ het commentaar van ons mensen→ de blijdschap. En dat was het dan.
Ontzettend waardevol filmmateriaal en foto materiaal.
Dus ik geef je dit gewoon mee, want maar 1x is de 1ste keer.



Jaa wij gaan haar morgen zelf halen met de trailer dus mijn vriend gaan heel veel filmen en foto's maken. Inderdaad al die momenten wil ik heel graag vastgelegd hebben :j dat is zo bijzonder. Ik heb dat nu al met de foto's van de advertentie en de filmpjes die we van de week zelf hebben gemaakt toen we gingen kijken!

pien_2010

Berichten: 43243
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 21:40

Ik verheug me erop om mee te mogen genieten!

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 22:48

Ik heb in het verleden ooit zelf ook een jaarling Belg gekocht, zelfde situatie eigenlijk, het leek mij erg leuk een Belg. Moet wel zeggen dat dat mij in sommige opzichten toch wel behoorlijk tegenviel. Ik noem maar eens wat dingen die bij mijn Belg toch heel anders en lastiger waren/gingen dan bij mijn andere paard, misschien heb je er nog wat aan:
- vaststaan, ze stond heel braaf en kalm hoor, TOTDAT ze er genoeg van had en dan bleek, een Belg krijgt ieder gewoon halster zonder moeite kapot, dat werd best een kostenplaatje.
- stalling (idem dito, ze krijgen veel kapot) niet iedere stalling is blij met een belg!
- omheining (stroom voelen ze bijna niet, dus ze zijn soms best goed in ontsnappen en je hebt een flinke mep stroom nodig)
- bekappen (ik snap nu waarom ze Belgen in een bekapstal doen, bij mij was ze altijd best braaf, maar bij de hoefsmid dus niet!)
- CPL, mijne kreeg dat dus ook, ik had geen idee wat dat was, en heb eerst een hele tijd aangemodderd met wonden, infectie etc. De DA wist het ook niet. Pas later begreep ik dat het lymfeoedeem was, met een andere behandeling ging het toen wel beter maar nooit over.
- pijngrens, mijn Belg heeft ooit haar hele lip eens doorgesneden en ook eens haar hoefbal eraf gesneden aan een ijzeren rand. Boeide haar niet, ging gewoon staan grazen terwijl het bloed eruit spoot.
- koppigheid ... wat haar in de kop zat, kreeg je er dus gewoon niet uit. Nou ben ik zelf ook koppig dus doorgaans kreeg ik t wel gedaan maar tsjongejonge portret soms hoor.
- kosten, voor zadel, hoofdstel, voer etc , alles is 2x zo duur!
- zandkoliek, een belg op kort gras zetten gaat dus niet, ze blijven grazen als er niets staat. Mijn belg stond eerst op een schrale wei maar daar had ze regelmatig zandkoliek. Andere stal idem dito, weer problemen met koliek. Ben naar een stal verhuisd waar ze veel meer ruwvoer gaven, daar ging het veel beter. Voldoende ruwvoer is dus erg belangrijk en ook dat is dus minimaal 2x de hoeveelheid die een ander paard eet.

Maar goed, klinkt nu wat negatief misschien, er waren ook zeker dingen die juist best makkelijk en fijn waren, beleren bijvoorbeeld en buitenritjes maken in het bos, heerlijk met een Belg. Maar mijn type (karakter) paard was het eigenlijk toch niet. Dus toen ze eenmaal goed beleerd en braaf was, heb ik haar verkocht. Ze was toen 5,5 of zo. Kan voor jou heel anders uitpakken natuurlijk!

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 23:02

Gefeliciteerd met je aankoop ts.
Ik heb zo'n 10 jaar tussen de Belgische trekpaarden doorgebracht en ben erg benieuwd naar de afstamming.

Tip qua voeding voor een trekpaard..... sober voeren en enkel een vitamine brokje is zat voor erbij.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 23:59

Wat leuk om jou nu ook hier tegen te komen met je knappe paardje.
En in uitgelicht.
Veel succes morgen en kom maar op met een volgtopic en de mooie foto's.

tyleysmiley

Berichten: 1895
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 06:49

Hannahfrouk, de meeste dingen die ik lees zijn in mijn ogen een kwestie va opvoeding,bedoel het niet verkeerd hoor.
Als mijn shetlander aan het halster ging hangen,knapte er ook vanzelf wat kapot...oke bij formaat trekpaard was dat dan ook meteen inclusief houten hekwerk maar hey..
Mijn kolos had juist erg veel ontzag voor stroomdraad en voelde dat wel degelijk.
Bekappen kon hij makkelijk vanuit de hand,ging ook niet hangen.
De kosten voor het tuig waren net zo duur als een ander paard,het scheelde iig niet veel.
Mijn hoofdstel was gewoon in een gangbare maat te verkrijgen en mijn zadel was een boomloos, misschien dat dat scheelt?
De kosten voor voer vielen ook erg mee,maar mijn paard werd dan ook erg sober gevoerd en kreeg een handje vitaminebrok, wat supplementen en voldoende ruwvoer.
Dat at ie dan wel volop, iets meer dan mijn Fries,maar trekpaard was dan ook wel een smeerpoets eerste klas.
Zandkoliek is gelukkig niet trekpaardgerelateerd, maar dat geldt voor elk paard.
Vreten doen ze allemaal.
Het enige dramatische verschil vond ik,de GROTE mesthopen, formaat ufo.
Waar je aan kan denken qua verschil, maar ook dat is te overzien vond ik,is bijv medicijnen of andere dingen die qua gewicht gaan,want dat scheelt je inderdaad wel een paar 100 kilo :+

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:10

Nou ja fijn dat het bij jou dan niet zo was he. Denk dat het ook van het paard zelf afhangt. Dat is dan een kwestie van uitvinden.

Mikita20
Berichten: 34
Geregistreerd: 21-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 22:09

UPDATE!!

WELCOME SAPHIRE
Ze is thuis ❤.
Vanochtend vroeg begon eindelijk DE grote dag.
Om half 11 gingen we de trailer halen en rond half 12 reden we weg van stal.
Na bijna 2 uur kwamen we aan bij Saphire en hebben we even het contractje getekend en de betaling gedaan.

Toen kwam het 1e spannende deel... de trailer op! Helaas ging het niet helemaal hoe wij het voor ogen hadden, ik ga verder niet in detail maar na ongeveer 10 min stond ze op de trailer, en toen begon de rit naar haar forever huisje.
Ze was ontzettend lief en rustig op de trailer.

Rond 16:00 kwamen we aan en we hebben ongeveer 20 min er over gedaan om haar naar haar stal te krijgen .
Alles was nieuw en heel interessant. Nu na een hele lange dag lekker bijkomen in haar stalletje.
Morgen gaan we weer naar haar toe!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

RanjaRietje

Berichten: 542
Geregistreerd: 04-10-10

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:41

Wat fijn! Gefeliciteerd met je mooie paard!!

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:12

Ze is echt heel mooi en die kleur van dat halster staat haar geweldig.Veel geluk samen .

pien_2010

Berichten: 43243
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 07:31

*\o/* proficiat.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 07:46

Prachtig dier, als kersverse eigenaar van een eerste eigen paard weet ik helemaal hoe je je voelt. :D Ik ga je volgen!

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:46

Wat leuk. Als ik ooit vele hectares heb wil ik er ook een paar. Ik ga je volgen

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 12:36

Gefeliciteerd! :D

DuoPenotti

Berichten: 29432
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 12:40

Wat een leuk dier, gefeliciteerd!

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 12:41

Oh wat leuk, gefeliciteerd! Ik ga ook volgen. Ik weet nog wel dat mijn grote vriend met anderhalf aankwam. <3

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 12:44

Duhelo schreef:
Jessix schreef:
Ik ben ook al mijn hele leven weg van het ras, maar sinds ik hier al stille meelezer de verschillende topics heb gelezen is mijn enthousiasme wel wat minder...

Ik hoop dus dat je weet waar je aan begint TS. En om daar dan maar van uit te gaan wil ik je vooral van harte feliciteren met de aankoop van deze mooie dame. Dat ze je vriendin mag worden en blijven voor vele jaren in geluk en gezondheid.

Ik heb zelf twee trekpaarden, en ze zijn geweldig, goede karakters, pit wanneer nodig, kalmte wanneer nodig. Maar na deze komen er toch geen meer.
Ik heb alles aangepast van materiaal en trailers, ze eten dubbel zoveel, maar dat is nog ok. Maar die benen is een ramp, waardoor er ook vaker hoefproblemen zijn én hoefverzorging ook simpelweg moeilijker wordt (de mijne heeft vorige week even mijn hoefstal gemold -O- ).

Als er ooit nog een trekpaard komt, dan ga ik heel erg selecteren op cpl vrije lijnen... En dan nog heb je geen garantie.


Tipje: ga dan kijken naar de Franse trekpaard rassen. Veel minder problemen.