Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mikita20
Berichten: 34
Geregistreerd: 21-06-20

Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 21:16

Hoi!
Een paar weken geleden hebben mijn vriend en ik besloten om voor een eigen paardje te kijken.
Hij doet aan golfen en is daardoor veel weg van huis met trainen en wedstrijden en na zoveel jaar paarden te hebben gereden voor andere mensen was ik toe aan de volgende stap!
Gister 14-06 zijn wij bij een heel leuk paardje gaan kijken.
En we gaan haar aankomende zaterdag ophalen want we hebben haar gekocht. *\o/*

Even een klein voorstelrondje.

Naam: Saphire Ocean ( oude naam was Bea/Claudine, eigenaar twijfelde en haalde de 2 paspoorten een beetje door elkaar dus dat word even nagekeken doormiddel van de chip )
Ras: Trekpaard
Leeftijd: 1 jaar ( 08-06-2020 )
Doelen: Nog minimaal 3 jaar lekker uitgroeien en de basis er in krijgen door middel van grondwerken, wandelen, leuke dingen vanaf de grond doen samen, heeeel veel fotoshoots.
En uiteindelijk beleren onder het zadel <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wij kunnen in ieder geval niet wachten!!

mala26

Berichten: 5001
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 23:37

Wat een leuk dier. Gefeliciteerd met je eerste eigen paard!

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 23:42

Gefeliciteerd! Veel geluk samen! :)

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 23:46

Gave keuze! Leuk, geniet er lekker van!

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 23:49

Wauw wat een gaaf dier! Echt een tank :D veel plezier samen.

Mikita20
Berichten: 34
Geregistreerd: 21-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 12:18

mala26 schreef:
Wat een leuk dier. Gefeliciteerd met je eerste eigen paard!


Dankjewel, we hebben er enorm veel zin in!

Anastasia24 schreef:
Gefeliciteerd! Veel geluk samen! :)


Dankjewel!

StillAngel schreef:
Gave keuze! Leuk, geniet er lekker van!


Ja we zijn er nu al enorm trots op!


Jeika schreef:
Wauw wat een gaaf dier! Echt een tank :D veel plezier samen.


Jaa een tank is het zeker al ben heel benieuwd hoe ze gaat uitgroeien!

anniekow

Berichten: 644
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:48

Gaaaf! Gefeliciteerd en veel plezier :D

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:00

Gaaf dier, die zal mooi uitgroeien! Heel veel plezier ermee!
Heb je de ouders ook gezien? Hoe zijn de benen CPL gewijs?

Mikita20
Berichten: 34
Geregistreerd: 21-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 12:14

Duhelo schreef:
Gaaf dier, die zal mooi uitgroeien! Heel veel plezier ermee!
Heb je de ouders ook gezien? Hoe zijn de benen CPL gewijs?


Ouders niet gezien, ze is daar niet geboren. Benen zagen er goed uit!

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:19

Zit er cpl in de lijn? Ik wil heel graag dolenthousiast voor je zijn, maar ik heb zelf een bels en het is wel echt een opgave.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:24

Leuk dier! Ik zou wel kritisch zijn op CPL en laat ook even een PSSM-test doen. Mocht ze positief zijn kun je daar rekening mee houden.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:34

Caira schreef:
Zit er cpl in de lijn? Ik wil heel graag dolenthousiast voor je zijn, maar ik heb zelf een bels en het is wel echt een opgave.


Ja maar dat is met elk dier , wat bij het totaal pakketje hoort daar moet je het mee doen en ja hier ook 3 belgen, een shet met insuline resistentie en ja daar zorg je gewoon voor omdat het je dier is!.

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:05

Mikita 20, wat een leuk paard. Wat zijn je plannen later met hem→ onder het zadel, voor de wagen, beiden?
En hoe en wat op kort termijn? Komt hij aan huis, gaat ie in een kudde in de buurt, of naar de opfok? Ik ben wel nieuwsgierig.
En wat aren je overwegingen om een trekpaard te kopen. IK vind daar niets mis mee, dus je hoeft je niet te verdedigen, maar ik ben wel benieuwd naar de achtergronden van je besluit.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:16

Caira schreef:
Zit er cpl in de lijn? Ik wil heel graag dolenthousiast voor je zijn, maar ik heb zelf een bels en het is wel echt een opgave.

Ik ben ook al mijn hele leven weg van het ras, maar sinds ik hier al stille meelezer de verschillende topics heb gelezen is mijn enthousiasme wel wat minder...

Ik hoop dus dat je weet waar je aan begint TS. En om daar dan maar van uit te gaan wil ik je vooral van harte feliciteren met de aankoop van deze mooie dame. Dat ze je vriendin mag worden en blijven voor vele jaren in geluk en gezondheid.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:23

Jessix schreef:
Caira schreef:
Zit er cpl in de lijn? Ik wil heel graag dolenthousiast voor je zijn, maar ik heb zelf een bels en het is wel echt een opgave.

Ik ben ook al mijn hele leven weg van het ras, maar sinds ik hier al stille meelezer de verschillende topics heb gelezen is mijn enthousiasme wel wat minder...

Ik hoop dus dat je weet waar je aan begint TS. En om daar dan maar van uit te gaan wil ik je vooral van harte feliciteren met de aankoop van deze mooie dame. Dat ze je vriendin mag worden en blijven voor vele jaren in geluk en gezondheid.

Ik heb zelf twee trekpaarden, en ze zijn geweldig, goede karakters, pit wanneer nodig, kalmte wanneer nodig. Maar na deze komen er toch geen meer.
Ik heb alles aangepast van materiaal en trailers, ze eten dubbel zoveel, maar dat is nog ok. Maar die benen is een ramp, waardoor er ook vaker hoefproblemen zijn én hoefverzorging ook simpelweg moeilijker wordt (de mijne heeft vorige week even mijn hoefstal gemold -O- ).

Als er ooit nog een trekpaard komt, dan ga ik heel erg selecteren op cpl vrije lijnen... En dan nog heb je geen garantie.

tyleysmiley

Berichten: 1896
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:54

Is dat makkelijk te herleiden Duhelo of moet je de fokker op zijn blauwe ogen geloven?
Ik ben aan het kijken voor een zwart/blauwschimmelveulen van dit jaar...en dan hoop ik net op zo'n plaatje als die van ts.

Gefeliciteerd met je mooie dame,ik ga haar graag volgen <3

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:58

tyleysmiley schreef:
Is dat makkelijk te herleiden Duhelo of moet je de fokker op zijn blauwe ogen geloven?
Ik ben aan het kijken voor een zwart/blauwschimmelveulen van dit jaar...en dan hoop ik net op zo'n plaatje als die van ts.

Gefeliciteerd met je mooie dame,ik ga haar graag volgen <3

Dat is inderdaad het probleem, je kan nu wel al een biopt laten nemen tijdens het chippen waar ze de elasticine in de huid meten, als die waardes slecht zijn heb je een cpl'er vast.

tyleysmiley

Berichten: 1896
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:59

Ooh goeie tip, dat neem ik zeker mee,dankjewel

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:33

Van harte gefeliciteerd met je aanwinst. Spannend nog hoe die gaat heten. Veel plezier met de voorpret en de napret en het naar je toe halen. Echt nog een puppy.

Mikita20
Berichten: 34
Geregistreerd: 21-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 20:37

pien_2010 schreef:
Mikita 20, wat een leuk paard. Wat zijn je plannen later met hem→ onder het zadel, voor de wagen, beiden?
En hoe en wat op kort termijn? Komt hij aan huis, gaat ie in een kudde in de buurt, of naar de opfok? Ik ben wel nieuwsgierig.
En wat aren je overwegingen om een trekpaard te kopen. IK vind daar niets mis mee, dus je hoeft je niet te verdedigen, maar ik ben wel benieuwd naar de achtergronden van je besluit.


Wat lief dankjewel!
In 1e instantie gaat ze onder het zadel beleerd worden. In de toekomst misschien ook nog voor de wagen.
Ze komt dit jaar op een pensionstal te staan zodat ik de basis er in kan krijgen ( ze is nog helemaal groen ) volgend jaar gaat ze het land op in een grote kudde, dan kan ze lekker groeien en paard zijn, en dan als ze 3 of 4 is ( ligt er aan wanneer ze er klaar voor is ) komt ze terug naar de pensionstal en gaan we langzaam aan het werk.

Ik heb altijd een zwak gehad voor dr grotere grove rassen, maar zag deze advertentie en werd gewoon verliefd, en heb ook nog eens het geluk dat haar karakter ook top lijkt te zijn!

Mikita20
Berichten: 34
Geregistreerd: 21-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 20:38

tyleysmiley schreef:
Is dat makkelijk te herleiden Duhelo of moet je de fokker op zijn blauwe ogen geloven?
Ik ben aan het kijken voor een zwart/blauwschimmelveulen van dit jaar...en dan hoop ik net op zo'n plaatje als die van ts.

Gefeliciteerd met je mooie dame,ik ga haar graag volgen <3


Super leuk! Ik ga kijken of ik er een volgtopic van kan maken of ik maak een nieuwe aan waar mensen die ons avontuur willen volgen dat kunnen doen 8-)

Mikita20
Berichten: 34
Geregistreerd: 21-06-20

Re: Eerste eigen paard, Jaarling trekpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 20:43

UPDATE:
We hebben een nieuwe naam, everybody meet Saphire Ocean!!

Afbeelding

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 21:04

Wat een knap meisje ik lees graag mee ben dol op koudbloed paarden!

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 22:10

Duhelo schreef:
tyleysmiley schreef:
Is dat makkelijk te herleiden Duhelo of moet je de fokker op zijn blauwe ogen geloven?
Ik ben aan het kijken voor een zwart/blauwschimmelveulen van dit jaar...en dan hoop ik net op zo'n plaatje als die van ts.

Gefeliciteerd met je mooie dame,ik ga haar graag volgen <3

Dat is inderdaad het probleem, je kan nu wel al een biopt laten nemen tijdens het chippen waar ze de elasticine in de huid meten, als die waardes slecht zijn heb je een cpl'er vast.


Kun je hier alsjeblieft iets meer over vertellen ik heb er nog nooit van gehoord en ben erg geïnteresseerd.Is dit een belastende test voor een paard of zou dit eventueel tijdens een aankoop keuring “ mee genomen “ kunnen worden ?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:38

office schreef:
Duhelo schreef:

Dat is inderdaad het probleem, je kan nu wel al een biopt laten nemen tijdens het chippen waar ze de elasticine in de huid meten, als die waardes slecht zijn heb je een cpl'er vast.


Kun je hier alsjeblieft iets meer over vertellen ik heb er nog nooit van gehoord en ben erg geïnteresseerd.Is dit een belastende test voor een paard of zou dit eventueel tijdens een aankoop keuring “ mee genomen “ kunnen worden ?

Belastend niet, een klein biopt dat bijgepakt kan worden bij het chippen. Ik moet het zelf nog eens uitzoeken, maar heb de persoon die het oorspronkelijk gepost had berichtje gestuurd, ik laat het weten als ik antwoord heb :)

Edit: Verzonden door Ingrid: Vandaag om 08:43
https://www.biw.kuleuven.be/GENLOG/livg ... PL_nl.aspx

@ts: ik denk dat het wijsheid is om dit even te bekijken :)