Een gouden paard: Akhal-Teke Manari Nur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:56

Super mooi!
Ik wist niet dat dit een aparte naam had zo'n glans. Mijn paard is Smokey cream en heeft dat ook
Afbeelding

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 18:28

Je ziet het inderdaad ook wel vaker bij door de Turkoman beïnvloede paardenrassen, inclusief Arabieren, Marwaris, Iberiërs en Berbers. :j Vooral bij crème, maar metallic staat daar eigenlijk los van.

Gaaf hoor!
Als je een microscoop hebt kun je het testen. Bij metallic is de medulla veel dunner, onderbroken of zelfs vrijwel afwezig (dat is de haarkern) terwijl dit bij de vachtharen van een “gewoon” paard niet zo is. Het verschil is ook te voelen. Hoe zachter hoe meer metallic: metallic paarden zijn echt zijdezacht, zacht als fluweel. Een gewoon paard voelt eigenlijk best ruw. Zelfs bijvoorbeeld een Arabier vergeleken met een metallic paard. Het doet in die zin denken aan het satijn gen dat je bij sommige andere dieren ziet.

Er is wat onderzoek naar gedaan in o.a. Rusland, maar in het Westen eigenlijk alleen naar het effect in context van voor veeteelt lastige klimaten zoals in Afrika. Het lijkt voordelig te zijn met het reguleren van de lichaamstemperatuur en mogelijk ook insecten te weren.

Hier enkele AT dubbel crème met metallic:
Gushganat
Hoofd
Gafiyat
Rauan
Muraz

En enkel crème:
Merrie Raygul
Hoofd
Rafael
Amanat
Galiakpar
Sunkar
Greys
Gaon met sooty.

En zonder crème gen:
Vos
Bruin
Zwart Beybars
Zwart (mijn stille liefde) Kumar


Goudbruin


Goudvalk


Metallic licht palomino


Dubbel crème; heb wel extremere gezien maar kan ik zo snel niet vinden en eigenlijk vind ik 2 websites bezoeken al zat. :+

Geloof dat ik mijn eigen topic zo wel genoeg heb vol gespamd. :o
Maar het staat dus los van de kleur van je paard als deze metallic is. :j
En dat is dus aan de haren te zien ook op microscopisch niveau.
Maar hier zie je zo goed wat voor effect lichtval heeft.

Gaaf paard wel. Hengst, ruin?

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:37

Ze is zo mooi! Ik vind het ook leuk om je informatieve posts te lezen over Akhal Tekes.

Op stal bij mijn voormalig verzorgpaard stond tijdelijk een goud metallic Teke hengst. Echt een prachtig dier. Ik heb 'm niet aangeraakt maar nu ik je omschrijving lees over hoe de vacht voelt heb ik spijt dat ik niet heb gevraagd of ik m een aai mocht geven :D

jokari

Berichten: 8770
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:40

Die Kumar :oo :wow: :wow: <3 <3

Ik ontvolg jouw topics als jouw dames ooit een metallic zwarte merrie krijgen. :') Manari is al erg genoeg qua watertanden. :')

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 20:10

LunarEclipse schreef:
Ze is zo mooi! Ik vind het ook leuk om je informatieve posts te lezen over Akhal Tekes.

Op stal bij mijn voormalig verzorgpaard stond tijdelijk een goud metallic Teke hengst. Echt een prachtig dier. Ik heb 'm niet aangeraakt maar nu ik je omschrijving lees over hoe de vacht voelt heb ik spijt dat ik niet heb gevraagd of ik m een aai mocht geven :D

Je mag altijd hier eens paardjes komen aaien als je in de buurt bent. :Y)
Het enorme verschil verbaast me telkens weer.


jokari schreef:
Die Kumar :oo :wow: :wow: <3 <3

Ik ontvolg jouw topics als jouw dames ooit een metallic zwarte merrie krijgen. :') Manari is al erg genoeg qua watertanden. :')

Ja als ik het geld had… want Kumar is ook nog eens te koop. }:0
Een zwarte is voor mij ook gevaarlijk hoor. :j :') Hopelijk tegen die tijd de paardjes maar aan huis dan. :+

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:17

JoSav schreef:
Je ziet het inderdaad ook wel vaker bij door de Turkoman beïnvloede paardenrassen, inclusief Arabieren, Marwaris, Iberiërs en Berbers. :j Vooral bij crème, maar metallic staat daar eigenlijk los van.

Gaaf hoor!
Als je een microscoop hebt kun je het testen. Bij metallic is de medulla veel dunner, onderbroken of zelfs vrijwel afwezig (dat is de haarkern) terwijl dit bij de vachtharen van een “gewoon” paard niet zo is. Het verschil is ook te voelen. Hoe zachter hoe meer metallic: metallic paarden zijn echt zijdezacht, zacht als fluweel. Een gewoon paard voelt eigenlijk best ruw. Zelfs bijvoorbeeld een Arabier vergeleken met een metallic paard. Het doet in die zin denken aan het satijn gen dat je bij sommige andere dieren ziet.

Er is wat onderzoek naar gedaan in o.a. Rusland, maar in het Westen eigenlijk alleen naar het effect in context van voor veeteelt lastige klimaten zoals in Afrika. Het lijkt voordelig te zijn met het reguleren van de lichaamstemperatuur en mogelijk ook insecten te weren.

Hier enkele AT dubbel crème met metallic:
Gushganat
Hoofd
Gafiyat
Rauan
Muraz

En enkel crème:
Merrie Raygul
Hoofd
Rafael
Amanat
Galiakpar
Sunkar
Greys
Gaon met sooty.

En zonder crème gen:
Vos
Bruin
Zwart Beybars
Zwart (mijn stille liefde) Kumar

[ Video ]
Goudbruin

[ Video ]
Goudvalk

[ Video ]
Metallic licht palomino

[ Video ]
Dubbel crème; heb wel extremere gezien maar kan ik zo snel niet vinden en eigenlijk vind ik 2 websites bezoeken al zat. :+

Geloof dat ik mijn eigen topic zo wel genoeg heb vol gespamd. :o
Maar het staat dus los van de kleur van je paard als deze metallic is. :j
En dat is dus aan de haren te zien ook op microscopisch niveau.
Maar hier zie je zo goed wat voor effect lichtval heeft.

Gaaf paard wel. Hengst, ruin?


Oh bedankt voor je info!
Ze is een merrie en pre x psl. Vader en moeder met papieren.
Kleur is getest
Mijn zus is lerares biologie en heeft een microscoop!

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:42

Die paarden zijn allemaal prachtig! Hoe ziet dat metallic zwart eruit in beweging?
En hoe is metallic in de schaduw?

jokari

Berichten: 8770
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:00


JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 17:19

Sjaad schreef:
Oh bedankt voor je info!
Ze is een merrie en pre x psl. Vader en moeder met papieren.
Kleur is getest
Mijn zus is lerares biologie en heeft een microscoop!

Dacht echt een ruin met zo’n mooi breed voorhoofd! :D
Beste van beide deze kruising?


Sjaad schreef:
Die paarden zijn allemaal prachtig! Hoe ziet dat metallic zwart eruit in beweging?
En hoe is metallic in de schaduw?

Zie inderdaad foto’s van Kumar in de link. Bij mijn eigen merrie zie je ook een extreem verschil tussen in direct licht en in de schaduw. Lijkt bijna een ander paard dan. Maar het reageert op elk licht, ook kunstlicht en reageert op elke lichtval weer anders. Dat komt dus omdat het licht vanuit elke hoek gebroken kan worden door de haren, omdat deze als het ware “hol” zijn. :j

Verder…

Dat is lastig, want metallic zwart is heel zeldzaam!
Toevallig laatst nog een PB wisseling over gehad dus ik knip en plak even. :o

Beybars en Kumar hebben het van hun vader Monmartr, maar van geen van alle heb ik zo snel een duidelijk filmpje.

Onderstaande zijn ook licht metallic zwart en geeft een idee. Het komt dus niet door glansspray oid.


Het duurt even voor hij in het filmpje direct de zon erop heeft. Dan zie je het effect het beste.
Als hij bij het springen helemaal naar rechts loopt en dan omdraait bijvoorbeeld. Dan is het net of er “bliksem” over zijn vacht gaat en daarom heeft het ook de bijnaam electric black of lightning black.



En deze is officieel ook schimmel:


Ze zijn er zeker extremer, maar lastig te vinden want zeldzaam.
En op de filmpjes moet je echt het moment pakken dat het licht er echt direct op valt en het bijna lijkt of ze wit oplichten ineens. :j Dus niet de “gewone” glans die je ziet, want dat is ook reactie op licht maar lang niet zo extreem.

Sommige lichten zelfs blauw op, maar ik kan zo snel niet een heel duidelijke video vinden.
Deze paarden hebben dus geen extra poespas qua poetsen gehad oid. Glansspray werkt zelfs averechts. Dat heb ik eens uitgeprobeerd en ze werden er alleen goor van. :')

jokari

Berichten: 8770
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:27

Ik heb ooit, ooit, láng geleden, zo’n “blauwe” trekpaardhengst gezien bij een lokale keuring. Dat zal vast geen metallic geweest zijn :') maar mèn wat was dat prachtig.

wendy1987

Berichten: 6934
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Een gouden paard: Akhal-Teke Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 07:40

Ik zag vd week een filmpje op Facebook van een palomino hengst, net uit t water de zon in. Gewoon paars blauw was die. Zo bijzonder!
Maar jou manari is gewoon ook heel knap! Vooral haar hoofdje vind ik :)

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 20:05

jokari schreef:
Ik heb ooit, ooit, láng geleden, zo’n “blauwe” trekpaardhengst gezien bij een lokale keuring. Dat zal vast geen metallic geweest zijn :') maar mèn wat was dat prachtig.

Ik ga erom denken zodra ik weer een AT zie met zo’n gloed het vast te leggen of een video op te slaan. Heb ergens nog wel zeker een foto. Maar waar. :7

In het Russisch is er historisch ook een aparte benaming voor: voronaya (chernaya is de reguliere benaming) maar voronaya is inmiddels ook vrij ingeburgerd volgens mij.


wendy1987 schreef:
Ik zag vd week een filmpje op Facebook van een palomino hengst, net uit t water de zon in. Gewoon paars blauw was die. Zo bijzonder!
Maar jou manari is gewoon ook heel knap! Vooral haar hoofdje vind ik :)

Water heeft helemaal een interessant effect vind ik! Zeker ook op metallic! Was het niet een dubbel crème? Vrij donker ook. :j

wendy1987

Berichten: 6934
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 21:18


JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 17:09

Was een vergelijkbaar filmpje maar inderdaad niet dezelfde. Moet er wel om lachen. Net alsof het om een sexy kerel gaat. :')

Vind het zelf veel te warm met dit weer naar de paarden om ze te filmen want hoe heter des te meer glans. Ik word oud. :=

Maybe next time. :')

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 20:49


JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 11:04

Ter afsluiting enkele merendeels uit het noorden van Iran:

metallic zwart
Metallic zwart. Reclame even overslaan. :o
Geeft wel echt een idee van het blauwe effect.

Valk

Manen waar zelfs Manari jaloers op zou zijn :j

Metallic valk met sooty


Palomino


Licht palomino met metallic


Ze zijn er ook wel echt diep donker goud, maar kan zo snel geen vinden.

Vos


Donkerbruin met metallic



en



Metallic schimmel

Eenmaal wit geeft ook een mooi effect.

Bij deze vos kun je goed het effect van lichtval zien. Zelfs in wintervacht:



Bij deze palomino ook:



Dit na wat scrollen door enkele Iraanse accounts. :j
Video’s kunnen op een groter scherm wat pixelisation hebben. Scherm verkleinen of even opnieuw bekijken via insta. :o

OK en nu ben ik echt aan het spammen in mijn eigen topic terwijl ik ook gewoon meer foto’s van mijn eigen paard had kunnen plaatsen. :7

Dubbel crème zul je daar overigens niet of nauwelijks vinden. Heeft met bijgeloof te maken.

amaniblauw

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:19

:wow: die valk :wow:
En die manen :wow:

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 19:10

amaniblauw schreef:
:wow: die valk :wow:
En die manen :wow:

Die is ook wel extreem! Het type paard dat de nomaden vroeger verborgen hielden. :j

Was wel een mooie match voor Manari geweest <3

amaniblauw

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 19:26

In je eigen topic mag je toch spammen wat je wilt?
Zijn het AT of Turkoman?
⁸Daar doen ze, denk ik, niet aan K.I. en al helemaal niet opsturen naar hier?

jokari

Berichten: 8770
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 20:27

Die valk is niet normaal :oo :oo <3 <3 <3

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Een gouden paard: Akhal-Teke Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 00:55

Prachtig! Hoe zat het ook al weer met metallic? Hoe vererft dat? Is het dominant? En zie je het ook bij kruisingen?

Ik ben ook erg benieuwd welk type de 1e valk is, hoewel ik graag net iets meer bulk zie (iets zwaarder) is deze in mijn ogen zo goed als perfect *drool* ik ben benieuwd wat jij van dat type vindt. (Verwijzing is ook prima).

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 07:41

Ik zal wat meer informatie proberen te geven. Ik moet dat even doseren in meerdere korte gedicteerde stukjes. :o

De valk heet Jeihun Habib Ishan, zoon van Arash x Ishad (Gonesh x Bayram Gol)
Dat betekent dat hij afkomstig van de Habib Ishan stoeterij uit Habib Ishan, Golestan. Het is een 6-jarige dekhengst.

Hier op de insta van de fokker:







Ik post later meer info. :o
Qua type, afstamming, familie, fokkerij etc.

En ook nog wat foto’s van Manari :D

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Een gouden paard: Akhal-Teke Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:25

Dank je wel! Neem alle tijd die je nodig hebt!

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 19:29

Xyris schreef:
Dank je wel! Neem alle tijd die je nodig hebt!

:j

Deze fokker heeft diverse types, waaronder ook massief en midden type Yomut / Teke

Jeihun is Turkoman, een combinatie van Akhal-Teke en Yomut.
Zij fokken bij Habib Ishan een mix van Teke, Yomut (Yamoud) en nog wat subtype Turkoman.
Ze hebben (hadden?) ook nog een 30-jarige Silmi hengst Bache Ahu, een zoon van Ahu Qarq. Daar hebben ze o.a. een jonge hengst van.

Vind het interessant de fokkerij daar te volgen, maar dat lukt me de laatste jaren wat minder natuurlijk.

Specifiek is deze hengst middentype. Vaderskant meer Teke, moederskant meer Yomut. Hij zal nog wat uitzwaren.
Het Yomut type zie je in deze wel sterk terug. Maar je ziet ook wel goed dat het een mix is van beide types. Je ziet het Yomut type o.a. in zijn kaak, hoofd-halshouding en behang. De algehele uitstraling is duidelijk een mix.

In Iran vind je enkel wat geïmporteerde stamboek Tekes. Deze zijn ook in de fokkerij gebruikt.

Ik post later nog wat over de afstamming. Moederskant is meer massief type.
En wat relevante filmpjes.
Volg hun fokkerij gerust via instagram; deze en diverse andere fokkers daar zouden meer volgers mogen hebben. :D

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Een gouden paard: Akhal-Teke Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:34

Ahh dank je wel voor de uitleg! Ik zat al te kijken, denk hey, een teke met behang! En de wat verheven houding en koppie spreken me erg aan, maar verder ist toch echt teke (qua bouw, voor zover ik zie met mijn lekenogen natuurlijk). Maar is de turkoman dan een heel aparte lijn, of wordt het beschouwd als een ander ras?

Sorry als ik in herhaling val, je hebt zoveel informatie gedeeld! Nogmaals, als je alles eens wilt archiveren dmv een website oid, laat het met weten he!