ITP - Vandaag zat het even mee

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

ITP - Vandaag zat het even mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 00:57

Ja, vandaag zat alles even mee. En dat hadden we nodig :)
86 dagen geleden ging Duke op boxrust, laat me even uitleggen hoe dat allemaal is gekomen:

18 augustus
Op 18/8 kwam de dierenarts voor het eerst nadat ik haar belde omdat Duke soms wat stappen onregelmatig liep in draf. Niet overdreven en je moet eigenlijk goed kijken om het te zien, maar ik voelde het onder zadel en het zat me niet lekker. Op filmpjes dacht ik te zien dat hij een knik maakte in zijn linkerknie vanachter. We hadden hoefzweren uitgesloten met de hoefsmid dus ik wilde er toch naar laten kijken.
De dierenarts liet ons draven op verharding en zei gelijk dat het probleem niet links zat maar rechts, en dat hij met links slechts compenseerde. Ze tilt zijn voet op en zegt 'ik ruik ontsteking'.
Stom van mij achteraf, dat we niet alle voeten hebben gecheckt maar voor mij was er geen twijfel dat het probleem links zat en we hebben dus ook niet naar zijn rechtervoet gekeken.

Anyway, we zijn beginnen behandelen tegen rotstraal want dat was de conclusie. Midden in een droogte & hittegolf kreeg mijn baby, die nooit op stal komt (laat staan een vieze) rotstraal. 2 x daags schoonmaken en drogen. Keyword in dit verhaal is vanaf nu HET. MOET. DROOG.

Om het 'kort' te houden spoel ik gelijk even door naar..

22 september
Want toen reed ik met een klein hartje naar Brussel, Duke op de trailer en geen lege zakdoek meer over.
Na een paar dagen behandelen zagen we al snel dat het niet ophield bij rotstraal en dat mijn kleintje zat met straalkanker. We hebben geprobeerd dit thuis te behandelen, ik heb hoefsmid na hoefsmid na hoefsmid hier proberen te krijgen maar veel haakten af als ik foto's stuurde of zei dat het een zwaar paard was.
Samen met de dierenarts hele stukken straal weg gehaald maar zodra we met onze ogen knipperden was het alweer terug. Hier was niet tegenop te snijden.. Dit alles plus het feit dat ik een horeca job heb en ik midden in het hoogseizoen dagen van 14u maak zorgden dat we de knoop doorhakten om hem naar de kliniek te brengen. Ik trok het niet meer en het hielp ook gewoon allemaal niet. Hij zou onder algemene narcose gebracht worden en alles werd gelijk VOLLEDIG weg gehaald.

15 oktober
Op 15/8 kwam Dukie na bijna 4 weken terug naar huis <3 Zijn straal zou dermate droog en genezen zijn dat we thuis om de 4 dagen verband konden wisselen en dat was haalbaar. 16 augustus deed ik echter de eerste wissel en ik was alles behalve blij met wat er onderuit kwam. Paranoia door de afgelopen weken stuurde ik de dierenarts van thuis foto's van 2 plekjes die me niet aanstonden.
Sindsdien hebben we nog 2 keer moeten snijden in zijn straal maar we zagen dat het véél minder diep zat. Gelukkig. Ik ben vaak genoeg gewaarschuwd dat de kans nu eenmaal groot is (en altijd zal blijven) dat het terugkomt maar wat een klap in je harses is dat zeg.

12 november
Dat is vandaag. En vandaag zat alles mee, eindelijk.
Na 86 dagen op stal, panisch dat er iéts in zijn straal zou komen of dat er een druppel water op kwam die alles weer om zeep hielp, ging ik aan de slag met verband, puinzakken, rollen duct tape en een hoefzak om zijn pootje in te pakken.
Zij straal bleef beter en beter worden en ik wilde gewoon eindelijk mijn paard buiten. Het is al een paar dagen relatief droog buiten, er kwam een kale weide vrij door merries die verhuisden, zijn boxrust-buurman stond in de paddock er naast als steun en we moesten vanavond toch sowieso zijn verband wisselen dus hij mocht eindelijk weer even buiten.

De moed zakte me gelijk in mijn schoenen toen hij begon te klieren met het inpakken van zijn voetje (ja, voet eigenlijk) en ik was zo bang dat zijn geïmproviseerde waterdichte schoen stuk zou gaan maar ik kon bij hem blijven en als 1 van de lagen stuk was kon ik snel ingrijpen.

Mijn vriend nam hem mee, ik was zenuwachtig & Duke was nerveus dus dat was niet ideaal. En ik had zo een hand vrij voor de camera omdat ik ongeveer wel een idee had wat er zou gebeuren :=

PS. Op de vraag of hij is afgevallen op de kliniek is het antwoord helaas nog altijd nee :')

Afbeelding

En toen ging het los

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rollen of rennen, rollen of rennen, rollen of rennen? Argghhh kan niet kiezen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een dikke 5 minuten kreeg hij door dat zijn buurman er ook was en keerde de rust al terug, gelukkig :D

Afbeelding

De hoefzak heeft zowaar standgehouden! Alle zorgen voor niks, alles zag er prima en droog uit :)
Hopelijk krijgen we binnenkort nog eens een mooie verbandwisseldag en kan hij snel weer buiten!

Duimen jullie mee? :)
Afbeelding

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: ITP - Vandaag zat het even mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 05:45

Wat fijn voor Duke en jou dat het de goede kant op gaat. Indrukwekkend paard hoor! De laatste foto vind ik erg mooi. Ik duim voor je dat het goed blijft gaan.

fransje23

Berichten: 15437
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 07:53

Wat heerlijk voor hem, even gewoon de benen strekken en paard zijn!

Hopelijk blijft de straalkanker weg en kun je weer op gaan bouwen.

miereneter

Berichten: 2598
Geregistreerd: 25-05-17

Re: ITP - Vandaag zat het even mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:26

Blij voor jou en Duke dat het eindelijk de goede kant op gaat. Wat een zorgen zeg. Blij paard op de foto's, zo leuk om te zien. En lang leve de Clydesdalebestendige hoefzak!

Tancreda4

Berichten: 24110
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: ITP - Vandaag zat het even mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 11:14

Wat een verhaal zeg! Arme Duke! En jij, intensieve tijd zo geweest... Fijn dat het aan de beterende hand is en hij weer buiten mocht. Blij paard <3

Sterkte met de verdere weg naar genezing!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: ITP - Vandaag zat het even mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 11:43


Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 12:07

Art_Ificious schreef:
Wat heerlijk dat hij zo kon uitleven.

Hopelijk blijft die kanker nu weg.

Ps. Kan je niet zo'n medische hoefzak of hoefschoen gebruiken?
https://www.kramer.be/Paard/Beenbescher ... efschoen-4

Die gaat tot 15cm, Duke zijn voet meet 24cm incl het verband (en dat moet er rond blijven ivm antibiotica etc)
De grootste die ik vind zijn de cavallo big foot en die gaan tot 19cm :(

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: ITP - Vandaag zat het even mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:08

Oh OK jammer.

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: ITP - Vandaag zat het even mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 13:36

Mooie elegante voetjes heeft Duke toch <3
Ik ben blij voor jullie Anoek!

Rocamor

Berichten: 10973
Geregistreerd: 21-11-02

Re: ITP - Vandaag zat het even mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 13:42

Wat zul je een traantje gelaten hebben doordat je grote vriend zo uit zijn stekker mocht en kon gaan.

K ben echt fan van jouw paarden

DuoPenotti

Berichten: 30097
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: ITP - Vandaag zat het even mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 13:49

Pfff wat een verhaal zeg, wat een zorgen.
Maar wat een geweldige foto's nu!!!
Laten er maar vele volgen :j

Hevonen

Berichten: 5643
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: ITP - Vandaag zat het even mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 15:50

Wat een fijne en mooie foto's van een machtig en mooi paard. Wat een ellende hebben jullie en hij gehad. Hoop dat het nu heel snel helemaal goed komt!

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 00:28

Ahh knappe Duke met zijn blije hoofd, wat fijn dat hij weer de goede kant op gaat! *\o/*

Eelmo

Berichten: 2956
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:44

Goede god, wat herken ik je paranoia goed. Vrees dat je dat ook altijd wel een beetje zal houden. Maar wat fijn dat het er eindelijk goed/beter uit ziet en de goede kant op gaat! En je tankje kan weer buiten spelen <3

Geef jezelf nog maar een extra schouderklopje voor de clydesdalebestendige hoefzak, dat is ook een beste prestatie _/-\o_ Mijn duimen draaien voor hem!

hannelot
Berichten: 1008
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:27

Dat noem je toch een blij paard! <3

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: ITP - Vandaag zat het even mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:05

Ooh wat heb jij meegemaakt de laatste tijd.. :(:)
Superfijn dat het nu allemaal weer goed gaat, dan kunnen jullie weer gaan genieten!

Jinte

Berichten: 4835
Geregistreerd: 08-10-06

Re: ITP - Vandaag zat het even mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:08

Oh Anoek wat fijn dat hij even zo z'n beentjes mocht strekken!!
Hoe lang moet hij nog verbandwissels?

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 14:39

miereneter schreef:
Blij voor jou en Duke dat het eindelijk de goede kant op gaat. Wat een zorgen zeg. Blij paard op de foto's, zo leuk om te zien. En lang leve de Clydesdalebestendige hoefzak!


Eelmo schreef:
Goede god, wat herken ik je paranoia goed. Vrees dat je dat ook altijd wel een beetje zal houden. Maar wat fijn dat het er eindelijk goed/beter uit ziet en de goede kant op gaat! En je tankje kan weer buiten spelen <3

Geef jezelf nog maar een extra schouderklopje voor de clydesdalebestendige hoefzak, dat is ook een beste prestatie _/-\o_ Mijn duimen draaien voor hem!


De hoefzak is deze trouwens
https://www.unique-horn-hoofcare.com/un ... oaking-bag

Dikke vette shoutout want hij heeft zich echt taai gehouden _O-

Ben nu met de andere twee ook panisch dat ze iets aan hun voeten krijgen. Elk klein plekje moet onderzocht :=

Rocamor schreef:
Wat zul je een traantje gelaten hebben doordat je grote vriend zo uit zijn stekker mocht en kon gaan.

K ben echt fan van jouw paarden

Ja maar ik ben ook zo'n janker hé hahaha
Maar als er dagen zijn geweest dat je niet wist of het er nog ooit in zat dan is het wel hééél fijn <3

Jinte schreef:
Oh Anoek wat fijn dat hij even zo z'n beentjes mocht strekken!!
Hoe lang moet hij nog verbandwissels?


Tot het weg is -O-
Dat is nog het allerstomste, het is pas voorbij als het écht écht 100% weg is. Zolang het niet helemaal dicht is kan het op elk moment nog omslaan. Het kan weken goed gaan en ineens niet meer, het komt ook maar zelden voor dat het gelijk goed geneest als het geopereerd wordt. Bijna altijd komt het nog 1 (of 2, of 3...) keer terug voor het weg blijft.

Vond dat heel moeilijk, ik wist niet voor ik er aan begon dat wat we zouden doen ook echt zou werken. Ze kunnen niet zeggen als je X doet komt het goed, of dit komt helemaal niet meer goed en steek er je energie niet in, want dat weet je pas als het klaar is en niet meer terug komt.
Achja, ik ben blij met elke stap vooruit en zal pas echt victorie kraaien als we over 30 jaar zeggen 'weet je nog toen...' :D