Knappe pownie aan het werk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:40

Dank voor de commentaren over hoe de longe is vastgemaakt. De dubbele longe werkt zo wel in als een slof en ik denk dat je die inwerking niet moet willen gebruiken.

Ladygiroc

Berichten: 5086
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:44

Blijkbaar zie ik hele andere foto's?
Op alle foto's (op de 1e na) aan de dubbele longe kruipt ze achter de loodlijn.

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 19:46

Captain schreef:
Hoe kun je dat zeggen? :+ Op de eerste vier foto's loopt ze inderdaad netjes voor/op de loodlijn. Maar op de foto's met de dubbele longe loopt ze op vrijwel alle foto's achter de loodlijn.
Vraag, als de houding aan de voorkant niet belangrijk is, waarom dan toch zo bijzetten? Dat is namelijk om toch aan die voorkant te zitten. Met de voorkant bijzetten zorg je namelijk niet dat die achterhand actiever wordt.

Je tekst is zo tegenstrijdig met de foto's. Maar misschien is een filmpje beter? :)


De loodlijn is totaal niet belangrijk in dit stadium. Dat ze over de rug blijft lopen, door het lijf, met een actief achterbeen. Dat is belangrijk.

De houding aan de voorkant zoekt ze zelf op. Dat dwing ik niet af met mijn hand, het principe is hetzelfde als ohz. Paard moet zelf naar het bit toe lopen.

Het is niet dat ze er achter kruipt oid. Al zou ze sterren kijken, dat zou prima zijn en die ruimte is er ook gewoon.

Waarom ik de longe zo bevestig is vanwege de lengtebuiging. Het geeft schouder controle en zo kun je een paard heel goed gymnastiseren/ rechtrichten, precies wat ze nu nodig heeft in dit stadium.

Dit is een vijfjarige pony he, die net stukjes leert dragen met een actief achterbeen. Die heeft nog helemaal geen draagkracht om aan de voorkant perfect te lopen. Dat is juist waar de training voor is. Over een paar jaar zou je een ander beeld hebben in een ander stadium van de africhting.

Flubberboot

Berichten: 2894
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:16

Elisa2 schreef:
Flubberboot, dat klinkt goed! Zaten jouw paarden nog op specifieke plekken vast?

Pedro zet altijd zijn rug vast en hij heeft soms wat in de bekken of nek maar dat is te verwachten met zijn gekke sprongen in de weide.
Tet zit oprecht overal vast. Toen we begonnen met de behandelingen in oktober/november was ze een bonk steen. Nu krijgt ze elke 6-7 weken een behandeling en de vooruitgang is enorm! Ze is veel zachter geworden en gaat steeds lekkerder in haar vel zitten! Haar litteken (waarschijnlijk de oorzaak dat ze zo vast zit) kunnen we zelf behandelen gelukkig want die is anders best pijnlijk als die te lang niet behandeld wordt.

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 22:43

Avalanche schreef:
Ik word wel heel blij van de dubbele longe foto's. Misschien moet ik dat ook weer op gaan pakken :j netjes hoor.

Rectificatie: ik kijk nu beter, had even niet door hoe hij vastgemaakt is. Bij nader inzien neem ik mijn woorden terug.

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 22:49

Dat een jonge pony eens achter de loodlijn duikt is imo wel logisch, maar wat ik zie is zijn lijnen op behoorlijk contact en een nek die daardoor in de Krul getrokken wordt. Ik ben het echt helemaal met Hannanas eens!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:07

Ik lees altijd graag je bijdragen, en vind het ook erg leuk deze pony te volgen....

Maar ik kan niet zo goed begrijpen waarom je het trainen op deze manier zou willen oppakken? Zeker een pony die van ver komt wil je zelf laten zoeken naar ontspanning en balans, hoe meer het dier dit punt steeds zelfstandig kan opzoeken, hoe minder afhankelijk je haar maakt van continue hulpen.

Ik kan me nog filmpjes voor de geest halen waar je haar geloof ik alleen maar aan een halster longeerde? Ze was toen misschien minder los in het lijf en wat onregelmatig, maar het uitgangspunt was veel beter.

Zou je niet eerst kunnen starten met haar recht maken aan de enkele longe? Dat eerst bij haar het kwartje gaat vallen wat de bedoeling is? Misschien ondersteund met wat werk aan de hand?
Je wil juist zoveel mogelijk ontspanning in die hals.... en nu creëer je veel spanning. Die onderhals staat flink op spanning.

Ik weet ook niet goed waar ik naar kijk met die dubbele longe... ik zie namelijk 2 lijnen aan weerszijden? Loopt ze daar met EN bijzet, EN dubbele longe?
Als je dan toch met de dubbellonge wil werken, maak de binnenteugel dan iig indirect en stel ze niet zo hoog in.... op deze manier stimuleer je dat ze als giraffe loopt.

Anoniem

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:43

Misschien komt het omdat ik mijn bril niet op heb, maar de dubbele longe zit toch niet onder vast gemaakt? Ik zie het niet?

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 11:12

Geloof me dames, ik weet wat ik doe :-)

De hals is gelukkig ontspannen, ze wordt niet in de krul getrokken, er staat geen onderhals op. Ze loopt ook niet met bijzet en dubbele longe. De dubbele longe is bevestigd aan de zijkant van de singel. En als een giraffe loopt ze gelukkig ook niet (en ik weet het verschil, want dat kon ze in het begin heel goed).

Aan de enkele longe is lengtebuiging niet mogelijk en dat is wel precies wat ze nu nodig heeft en het feit dat ze ook juist beter wordt van het werken aan de dubbele longe bevestigd dat. Wil natuurlijk niet zeggen dat we nooit afwisselen. ;-) Grondwerk aan de hand wordt regelmatig gedaan en is geen enkel probleem, enkele longe wordt gebruikt, los longeren, halster etc. alles komt voorbij.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:35

Lengtebuiging aan de enkele longe niet mogelijk? Dat begrijp ik niet zo goed. Waarom niet?

En verder….. we hebben dan denk ik een andere perceptie van een ontspannen lopend paard.
Zelf denk ik dat dit paard veel vrijer en vloeiender kan gaan lopen met minder ingrepen aan de voorkant.

Ik begrijp echter ook dat je liever geen kritiek wil.

Dus hoe dan ook, veel succes! Hopelijk pakt het op deze manier alsnog ook goed uit

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 12:03

Het gaat niet om kritiek, het gaat om de fase van africhting. En kennelijk weinig mensen hier die ervaring hebben in het trainen met de dubbele longe en het opbouwend trainen van een jong paard.

Voor de duidelijkheid, en ik laat dit filmpje er niet lang op staan.

https://www.youtube.com/watch?v=hjOzl4DwUkE

Stukje dubbele longe voor de behandelingen dus waar ze nog wat vaster in het lijf zit, maar zie jij een gespannen paard?

Aan de enkele longe is er geen begrenzing van de schouders en geen schoudercontrole mogelijk, gymnastiseren kan wel maar echt lengtebuiging niet.

Dankjewel in ieder geval. :-)

Anoniem

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:11

Niks mis mee volgens mij; ziet er gewoon ontspannen uit en ik zie geen druk of zo.

Ladygiroc

Berichten: 5086
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:33

Eerlijk is eerlijk, op het filmpje oogt het fijner dan op de foto's.

Alsnog blijf ik bij mijn punt dat je inwerkt als een slof zoals eerder genoemd. Als jij namelijk een ophouding geeft trek je ze als het ware te diep. Dat is iets waar je in deze fase van training toch niet heen wil? Jij wilt los op eigen benen maar dat krijg je niet op deze manier en dat laten deze foto's heel goed zien.

Maar je gaf al aan dat de meeste hier geen ervaring hebben en jij heel goed weet wat je doet dus gaan we er maar vanuit dat we een andere mening hebben.

Captain

Berichten: 21397
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:38

Het filmpje ziet er inderdaad prettiger uit dan de foto's. :j

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 12:50

Ik geef geen ophouding aan de longe, dat probeer ik de hele tijd al uit te leggen. Ik dwing geen houding af aan de voorkant. Dat het hoofd hoger komt, komt omdat ze meer gaat dragen. Is het perfect? Nee..maar het is work in progress.

Loslaten zit in wat je zelf doet met je hand, de hand moet altijd mee zijn in de beweging. Paard zoekt zelf de houding op die op dat moment past.

Als ik iemand heb die mee kan filmen (want die had ik bij dit filmpje) dan zal ik nog eens proberen een duidelijk filmpje te maken waarbij die persoon dan kan filmen en ik me kan concentreren op het longeren want dat is al lastig zat met twee lijnen een zweep en telefoon in de hand.

Ik denk ook dat bewegend beeld een veel duidelijker beeld geeft mits het ook goed gefilmd is.

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 09:03

Elisa2 schreef:
Ik geef geen ophouding aan de longe, dat probeer ik de hele tijd al uit te leggen. Ik dwing geen houding af aan de voorkant. Dat het hoofd hoger komt, komt omdat ze meer gaat dragen. Is het perfect? Nee..maar het is work in progress.

Loslaten zit in wat je zelf doet met je hand, de hand moet altijd mee zijn in de beweging. Paard zoekt zelf de houding op die op dat moment past.

Als ik iemand heb die mee kan filmen (want die had ik bij dit filmpje) dan zal ik nog eens proberen een duidelijk filmpje te maken waarbij die persoon dan kan filmen en ik me kan concentreren op het longeren want dat is al lastig zat met twee lijnen een zweep en telefoon in de hand.

Ik denk ook dat bewegend beeld een veel duidelijker beeld geeft mits het ook goed gefilmd is.


Paar maanden verder en ik ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen
van de pony :)

Hoe staat het met de training :) ?

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 13:29

Het gaat goed, je hebt PB. :-)