Wild konik paard gered van de slacht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 09:48


Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:21

Zoolgangster schreef:
Zuivere koniks? :')
Als er 1 "ras" niet zuiver is, is het de konik. Die dieren hebben een lappendeken aan tamme voorouders, fjorden, IJslanders, Poolse boerenpaarden enzovoorts. _O-


Nou dan vervang maar zuiver door "opgenomen in het stamboek", want daar gaat het om. Konik is een ras met gesloten stamboek al sinds 1984, ruim 40 jaar gesloten stamboek vind ik toch wel genoeg om het over "zuiver" te mogen hebben. En dat zijn uitsluitend wildkleur paarden, over het algemeen ook met bekende voorouders over laatste 10-12 generaties . Een bruine konikkruising is hoe dan ook geen konik.

En ja het zijn uiteraard gewoon tamme paarden met uitsluitend hartstikke tamme voorouders :) equus caballus net zoals je doorsnee KWPNer, alleen dan in een andere uitvoering gefokt.

Zoolgangster

Berichten: 9602
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:47

Cherdenise schreef:
Wat een leuk ponytje, veel plezier met haar!!


Daar sluit ik me bij aan! *\o/* Heel veel plezier met jullie pony! *\o/*

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:52

Volgens mij is de konik net als de merens een paardje dat een fokprogramna kent maar in de natuur gehouden dient te worden en wordt over het algemeen.
Vb toen ik Polie voor het mennen wilde laten beleren en voor buitenstalling vroeg, zei de menner die nog niet wist dat het om een merens ging, dat alleen de merens bij hem buiten mochten, gezien het feit( 2x de ervaring) dat die paarden zich met geweld naar buiten hadden gewerkt.

Dat is dan ook mijn verbazing dat deze natuur merrie zo braaf is geweest in een op gesloten stal. Zoals ze nu gehouden wordt zal ook meewerken aan haar geluksgevoel en dus gewichtstoename. Zo worden ook de merens gehouden die ik ken .
Zonde voor haar, vind ik, dat ze ook nog gescheiden is van haar veulen. Dus ze heeft nogal wat meegemaakt het laatste half jaar. :knuffel:

Zoolgangster

Berichten: 9602
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:53

Fly_high schreef:
Zoolgangster schreef:
Zuivere koniks? :')
Als er 1 "ras" niet zuiver is, is het de konik. Die dieren hebben een lappendeken aan tamme voorouders, fjorden, IJslanders, Poolse boerenpaarden enzovoorts. _O-


Nou dan vervang maar zuiver door "opgenomen in het stamboek", want daar gaat het om. Konik is een ras met gesloten stamboek al sinds 1984, ruim 40 jaar gesloten stamboek vind ik toch wel genoeg om het over "zuiver" te mogen hebben. En dat zijn uitsluitend wildkleur paarden, over het algemeen ook met bekende voorouders over laatste 10-12 generaties . Een bruine konikkruising is hoe dan ook geen konik.

En ja het zijn uiteraard gewoon tamme paarden met uitsluitend hartstikke tamme voorouders :) equus caballus net zoals je doorsnee KWPNer, alleen dan in een andere uitvoering gefokt.


40 Jaar is kort, trouwens, ik heb ooit een foto gezien van een witte Haflinger, ongeveer 80 jaar na het sluiten van dat stamboek.
Zeldzaam, maar het gebeurt dus zelfs bij langer gesloten stamboeken, dat een veulen met een 'verkeerde' kleur geboren wordt. :)

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 11:00

pien_2010 schreef:
Volgens mij is de konik net als de merens een paardje dat een fokprogramna kent maar in de natuur gehouden dient te worden en wordt over het algemeen.
Vb toen ik Polie voor het mennen wilde laten beleren en voor buitenstalling vroeg, zei de menner die nog niet wist dat het om een merens ging, dat alleen de merens bij hem buiten mochten, gezien het feit( 2x de ervaring) dat die paarden zich met geweld naar buiten hadden gewerkt.

Dat is dan ook mijn verbazing dat deze natuur merrie zo braaf is geweest in een op gesloten stal. Zoals ze nu gehouden wordt zal ook meewerken aan haar geluksgevoel en dus gewichtstoename. Zo worden ook de merens gehouden die ik ken .
Zonde voor haar, vind ik, dat ze ook nog gescheiden is van haar veulen. Dus ze heeft nogal wat meegemaakt het laatste half jaar. :knuffel:


De abrupte scheiding was wel intens voor haar , ze was haar veulen wel al “ zat “ ze liet hem nagenoeg niet meer drinken. Wel waren we wel bang met betrekking tot haar uiers maar gelukkig is dit goed gegaan en slinkt hij al behoorlijk zonder ontstekingen.
We zijn ook verbaast hoe snel en goed ze alles oppakt . Per dag gaat ze voorruit. En nu na een week zien we haar zelfs al aankomen.
Ze heeft een mooi karakter , gisteren hadden we met haar geoefend, niks geks, stappen aan de hand , achterwaarts, halthouden enz ze was nieuwsgierig naar alles wat er in de binnenbak stond. We hebben haar haar eigen pad laten bewandelen .
Daarna dachten we haar een plezier te doen om er even los in de kraal te zetten zodat ze alles kon verwerken . Enige wat ze wilde was bij ons blijven staan met ons mee lopen.
Op dat moment deden wij haar geen plezier met het los zijn in de kraal .
We hebben haar weer mee genomen naar haar eigen paddock en daar ging het koppie blij omhoog .. waar is me eten ze hebben het snel door wanneer ze gevoerd worden

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:05

Zoolgangster schreef:
Fly_high schreef:
Nou dan vervang maar zuiver door "opgenomen in het stamboek", want daar gaat het om. Konik is een ras met gesloten stamboek al sinds 1984, ruim 40 jaar gesloten stamboek vind ik toch wel genoeg om het over "zuiver" te mogen hebben. En dat zijn uitsluitend wildkleur paarden, over het algemeen ook met bekende voorouders over laatste 10-12 generaties . Een bruine konikkruising is hoe dan ook geen konik.

En ja het zijn uiteraard gewoon tamme paarden met uitsluitend hartstikke tamme voorouders :) equus caballus net zoals je doorsnee KWPNer, alleen dan in een andere uitvoering gefokt.


40 Jaar is kort, trouwens, ik heb ooit een foto gezien van een witte Haflinger, ongeveer 80 jaar na het sluiten van dat stamboek.
Zeldzaam, maar het gebeurt dus zelfs bij langer gesloten stamboeken, dat een veulen met een 'verkeerde' kleur geboren wordt. :)


Er worden dus nog steeds heel af en toe vosjes en zwarte veulens geboren :j die worden niet opgenomen in he stamboek om deze genen eruit te krijgen maar de kans bestaat wel. Maar bruin (agouti gen) zit er bij koniks niet meer in. Over het algemeen is het best makkelijk om dominante genen uit je populatie te krijgen, afwijkende kleuren komen wel weleens voor vanwege recessieve genen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:05

pien_2010 schreef:
Volgens mij is de konik net als de merens een paardje dat een fokprogramna kent maar in de natuur gehouden dient te worden en wordt over het algemeen.
Vb toen ik Polie voor het mennen wilde laten beleren en voor buitenstalling vroeg, zei de menner die nog niet wist dat het om een merens ging, dat alleen de merens bij hem buiten mochten, gezien het feit( 2x de ervaring) dat die paarden zich met geweld naar buiten hadden gewerkt.

Dat is dan ook mijn verbazing dat deze natuur merrie zo braaf is geweest in een op gesloten stal. Zoals ze nu gehouden wordt zal ook meewerken aan haar geluksgevoel en dus gewichtstoename. Zo worden ook de merens gehouden die ik ken .
Zonde voor haar, vind ik, dat ze ook nog gescheiden is van haar veulen. Dus ze heeft nogal wat meegemaakt het laatste half jaar. :knuffel:


Maar dat is echt niet alleen ras gebonden. Veel paarden die in vrijheid leven breken de stal af als je ze gaat opsluiten.
Mijn quarter merrie van 29 wilde echt niet meer op stal en mijn new forest ruin is 23 geworden, maar rende er ook uit. En de shet ruin toen vond het prima om even op stal te staan.

Nu een quarter merrie die altijd 's avonds en 's nachts op stal heeft gestaan en nu sinds dit najaar na 3 jr 24/7 buiten weer op stal moet vanwege de wolf echt vreselijk onrustig is op stal. Zonder de anderen die ze kan zien, is het echt steigeren en doen.


Dakotexas schreef:
De abrupte scheiding was wel intens voor haar , ze was haar veulen wel al “ zat “ ze liet hem nagenoeg niet meer drinken. Wel waren we wel bang met betrekking tot haar uiers maar gelukkig is dit goed gegaan en slinkt hij al behoorlijk zonder ontstekingen.
We zijn ook verbaast hoe snel en goed ze alles oppakt . Per dag gaat ze voorruit. En nu na een week zien we haar zelfs al aankomen.
Ze heeft een mooi karakter , gisteren hadden we met haar geoefend, niks geks, stappen aan de hand , achterwaarts, halthouden enz ze was nieuwsgierig naar alles wat er in de binnenbak stond. We hebben haar haar eigen pad laten bewandelen .
Daarna dachten we haar een plezier te doen om er even los in de kraal te zetten zodat ze alles kon verwerken . Enige wat ze wilde was bij ons blijven staan met ons mee lopen.
Op dat moment deden wij haar geen plezier met het los zijn in de kraal .
We hebben haar weer mee genomen naar haar eigen paddock en daar ging het koppie blij omhoog .. waar is me eten ze hebben het snel door wanneer ze gevoerd worden


Dat zat zijn komt door het op stal staan. Een veulen alleen opvoeden voor 1 merrie alleen is echt best zwaar. Dan ook nog beperkte ruimte waar een veulen wil rennen, spelen en klieren geeft echt veel onrust.
Wij zijn nu na 10 maanden gaan helpen met afspenen, want de moeders doen dat niet zelf. Zijn de kinderen ook echt niet zat. Maar ze hebben steun en ruimte, dat maakt elk verschil.

Mijn quarter merrie is wel vrij abrupt afgespeend van haar vorige veulen en dat merkte ik echt wel. Vandaar ook dat ze nu bij ons meer tijd heeft gekregen.

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 12:09

Een kleine verzameling van gister


Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:14

Dat ziet er al een stuk beter uit! :D Volgende keer wel handschoenen aan doen, auw! Of is dit van dat speciale touw waar je geen brandblaren van krijgt?

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 12:26

Captain schreef:
Dat ziet er al een stuk beter uit! :D Volgende keer wel handschoenen aan doen, auw! Of is dit van dat speciale touw waar je geen brandblaren van krijgt?

Beide geen last van , werk echt nooit met handschoenen vind ik niet fijn werken .
Moet zeggen ze trekt amper blijft vrij naast je staan

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:19

Dakotexas schreef:
Een kleine verzameling van gister

[ Video ]


Handschoenen handschoenen handschoenen doe ze aan. Net zo belangrijk als met goei schoeisel zal je de fotos niet laten zien wat er kan gebeuren, daarnaast probeer leiding te pakken met lopen, meer op gevoel/houding niet teveel omkijken en schouders recht en borst na voren

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:31

Leuk om te zien!!

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:40

Gaat al stukken beter. Toen iemand mij bij natuurpaardje Polie de tip ga om alleen nog maar in de richting te kijken waar ik wilde dat zij naar toe ging, werd het voor haar ook veel duidelijker wat ik van haar vroeg. Dus ik stopte met naar haar te kijken, liet hooguit touw wat vieren en wachtte gewoon rustig op haar als ze wilde kijken, maar ik bleef naar de richting kijken. Jullie paardje is ook graag bij jullie, dus ik denk dat dit ook bij haar helpend kan zijn.

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 13:56

Handschoenen is eigen keuze , ik zit sowieso in het gips dus handschoen kan ik niet aan.
Maar daarnaast vind ik het niet lekker werken . Mijn partner draagt dit wel en benoemd het keer op keer :o :')
Gebruik het al 30 jaar niet en ja het heeft een x brandblaren op geleverd maar doe ze nog steeds niet aan .
Mijn handen mijn keuze .

Ik zal binnenkort de complete video uploaden want dit zijn echt een paar seconde van onze hele training ze heeft zoveel goeds gedaan

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:00

Dat zie je ook nu al dat ze het goed doet.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:34

Het meelopen gaat al best goed! Wat een lieffie

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 15:58

Ze vind het heerlijk om gekriebeld te worden en wordt dan steeds enthousiaster #vertrouwen
Voetje geven laat ze toe nog wat onwennig. En .. ze staat nu zonder halster want we kunnen haar nu gewoon halsteren

Vandaag heeft ze even lekker in de 3 de bak gestaan die er is op stal . Even lekker de beentjes gestrekt .
Ze komt naar ons toelopen na een rondje rennen om even gedag te zeggen en gaat dan weer een rondje lopen



Even klein verzamel video gemaakt later komt de complete video online
Zo mooi hoe snel ze je vertrouwd

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:12

Wat een popje. Hele zachtaardige blik in haar ogen <3 .

Ik vind het aanpassingsvermogen van zo'n dier wel fascinerend om te zien. Ook bijzonder hoe snel ze vertrouwen begint te krijgen in mensen. Ik ben benieuwd hoe ze het over een tijdje doet. Ik volg dus graag mee. Veel geluk met haar!

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:55

Ik volg dit topic nu al vanaf het begin, en snap best dat er vanuit bokkers wat commentaar komt, maar ik vind dat je goed bezig bent.

Het lijkt mij een heerlijk dier, vooral ook heel mooi.

We hebben allemaal veel moeten leren met onze paarden, alleen in onze tijd was geen internet, nu alles open&bloot kan gezet worden, wordt er ook een mening over gegeven.

Wellicht hebben de paarden in onze tijd ook heel veel geleden door onkunde, maar we deden het allemaal omdat we van de dieren houden/hielden. ( en daardoor wel heel leergierig bleven)

Ik ga weer verder genieten met je updates!

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 22:11

Nielojram schreef:
Ik volg dit topic nu al vanaf het begin, en snap best dat er vanuit bokkers wat commentaar komt, maar ik vind dat je goed bezig bent.

Het lijkt mij een heerlijk dier, vooral ook heel mooi.

We hebben allemaal veel moeten leren met onze paarden, alleen in onze tijd was geen internet, nu alles open&bloot kan gezet worden, wordt er ook een mening over gegeven.

Wellicht hebben de paarden in onze tijd ook heel veel geleden door onkunde, maar we deden het allemaal omdat we van de dieren houden/hielden. ( en daardoor wel heel leergierig bleven)

Ik ga weer verder genieten met je updates!


Ach het :D zijn mini stukjes moment opname , en ja we hebben lol tussendoor. Ondanks het serieuze trainen willen we ook genieten van haar en ook dat delen we .
De eerste week hebben we haar alleen laten wennen . Nu gaan we beginnen met het serieuzere het trainen .

Door het eerste weekje vertrouwen winnen komt ze nu blij naar ons toe zelfs als we los gooien en neemt ze een kriebel in de hals al lekker aan als beloning .
Ja ze wordt soms wat enthousiast, heerlijk al zo open terug kriebelen op haar manier , ook al is dat niet geheel netjes :')

Als je kijkt wat ze binnen een week al voor ons wilt doen. Zonder angst en ons zo al vertrouwd is dat alleen maar fijn .

Langzaam gaan we nu met de trainingen vanaf de grond oppakken

Ben heel benieuwd naar haar ontwikkeling en straks een leuke kinderpony wordt want ze is heel respectvol als je met haar loopt enz

We blijven naast het serieuze gedeelte ook gewoon onze knuffel momenten laten zien

En idd vroeger was alles niet zichtbaar
En ik heb heel wat dingen gezien die niet door de beugel kunnen maar internet was er nog niet en al helemaal geen social media :j

Wij gaan weer even verder van haar genieten want ze doet ons extreem verbazen hoe open en leergierig ze is

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 22:18

marinke182 schreef:
Wat een popje. Hele zachtaardige blik in haar ogen <3 .

Ik vind het aanpassingsvermogen van zo'n dier wel fascinerend om te zien. Ook bijzonder hoe snel ze vertrouwen begint te krijgen in mensen. Ik ben benieuwd hoe ze het over een tijdje doet. Ik volg dus graag mee. Veel geluk met haar!

Hier zijn wij ook heel verbaast over .
We hebben zelf 3 jonge paarden ( 2 , een van bijna 3 en 1 van bijna 4 ) en die van bijna 3 was totaal niet te pakken was echt bang maar daar hebben we langer over gedaan dan deze merrie ze is echt heel open en ze leert mega snel. Ze loopt nu zonder twijfel achter ons aan aan de lijn , laat zich leiden en is nieuwsgierig naar voorwerpen

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 22:20

StalNollie schreef:
Dakotexas schreef:
Een kleine verzameling van gister

[ Video ]


Handschoenen handschoenen handschoenen doe ze aan. Net zo belangrijk als met goei schoeisel zal je de fotos niet laten zien wat er kan gebeuren, daarnaast probeer leiding te pakken met lopen, meer op gevoel/houding niet teveel omkijken en schouders recht en borst na voren


We hebben haar heel bewust de eerste keer zelf haar pas laten bewandelen, zelf alles laten ontdekken binnen de kaders van ons .
Wanneer we straks echt aan het werk met haar gaan zullen we haar gewoon leiden

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:28

Er leiden meerdere wegen naar Rome en al doende leert men.
Ik ben heel benieuwd naar de vooruitgang die je met dit dier gaat maken, ze is erg mooi.

liviavdg

Berichten: 79
Geregistreerd: 13-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:40

Erg leuk om te zien <3