Wild konik paard gered van de slacht

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:20

Leuk, ik volg graag!

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:42

Interessant. Hoe kom je nou aan zo'n dier? Wie benader je hier voor?

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:04

Sintara schreef:
Pas goed op, koniks zijn heel zuinige dieren die heel snel hoefbevangen raken en vervetten.
Focus je dus niet zo op laten aankomen maar zet in op normaal sober koudbloed dieet, daarmee zal ze ook snel bijtrekken maar niet zoveel risico lopen :)


Daarnaast vind ik haar helemaal niet mager. Niet 'sportpaard gespierd', maar mager? Nee.

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 21:11

juniper schreef:
Sintara schreef:
Pas goed op, koniks zijn heel zuinige dieren die heel snel hoefbevangen raken en vervetten.
Focus je dus niet zo op laten aankomen maar zet in op normaal sober koudbloed dieet, daarmee zal ze ook snel bijtrekken maar niet zoveel risico lopen :)


Daarnaast vind ik haar helemaal niet mager. Niet 'sportpaard gespierd', maar mager? Nee.

Ze staat er wat gunstig op maar ze is wel echt mager , haar ruggenwervel ligt er boven op de kuilen zitten in haar kont en van voor tot achter zijn de ribben te tellen

Janneke2

Berichten: 22891
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:24

Wat een leuk dier...!

(Aan het einde van de winter horen paarden schraal te zijn. Ik vind haar dus prima.)
(Zou het nu november zijn terwijl ze in het natuurgebied liep, is het idd aan de magere kant.)

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 22:13

Janneke2 schreef:
Wat een leuk dier...!

(Aan het einde van de winter horen paarden schraal te zijn. Ik vind haar dus prima.)
(Zou het nu november zijn terwijl ze in het natuurgebied liep, is het idd aan de magere kant.)

Ze is leeg gezogen door haar veulen. Ze is echt te mager . Niet een beetje mager maar echt mager . Gunstige foto’s doet wonderen .
Maar dit als gezond gewicht zien is niet echt oké .
Als je haar real life ziet zou je dat snappen .
In combinatie met te weinig voer , ze heeft de hele zoog periode namelijk op stal gestaan . Dus slecht gevoerd

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 00:12

Afbeelding

Marigold

Berichten: 12600
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 01:01

De hele zoogperiode op stal gestaan terwijl ze uit de begrazing komt? Wat is dat voor vreemde gang van zaken?

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 01:17

Marigold schreef:
De hele zoogperiode op stal gestaan terwijl ze uit de begrazing komt? Wat is dat voor vreemde gang van zaken?


Ze is tijdens het uitscheiden om naar de slacht te gaan per ongeluk gedekt door een ontsnapte hengst ( die ook bij de uitgeselecteerde groep hoort ) Hoe het er daar precies aan toe gaat weten wij ook niet ze laten daar niet veel over los
Ze hebben eerst het veulen op de wereld laten komen ( dit is ons verteld verder weten wij het natuurlijk ook niet . Gezien haar conditie vermoeden wij dat ze al die tijd op stal heeft gestaan. Desondanks konden we haar alleen op haar hoofd aaien verder niks .
Laatst bijgewerkt door Dakotexas op 07-03-23 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 01:18

Dit paard mist vooral wat bespiering wat we gewend zijn op onze "sport"paarden.

Komt vanzelf wel met TLC. :)

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 01:20

Captain schreef:
Dit paard mist vooral wat bespiering wat we gewend zijn op onze "sport"paarden.

Komt vanzelf wel met TLC. :)

Bespiering mist ze zeker , we gokken dat ze lang stil heeft gestaan op stal met het veulen en niet al te veel hooi enz
Ze heeft nu 24/7 hooi en je ziet er na een week al bijkomen.
Vandaag heeft ze voor het eerst aan de hand mee gelopen en even lekker kunnen rennen in de kraal. Hier genoot ze enorm van en wat was dat fijn om te zien

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 01:23

Nieuwe update


Marigold

Berichten: 12600
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 01:29

Dakotexas schreef:
Marigold schreef:
De hele zoogperiode op stal gestaan terwijl ze uit de begrazing komt? Wat is dat voor vreemde gang van zaken?


Ze is tijdens het uitscheiden om naar de slacht te gaan per ongeluk gedekt door een ontsnapte hengst ( die ook bij de uitgeselecteerde groep hoort ) Hoe het er daar precies aan toe gaat weten wij ook niet ze laten daar niet veel over los
Ze hebben eerst het veulen op de wereld laten komen ( dit is ons verteld verder weten wij het natuurlijk ook niet . Gezien haar conditie vermoeden wij dat ze al die tijd op stal heeft gestaan. Desondanks konden we haar alleen op haar hoofd aaien verder niks .


Dat is dan heel slecht beleid van de beheerder van die kudde. Je zet toch geen (half wild) paard met veulen de hele zomer binnen.. geen wonder dat ze arm bespierd is.

Op naar betere tijden voor dit paardje, veel succes!

SjonnieZ

Berichten: 2385
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 08:33

Weet jullie zeker dat ze naar de slacht moest vanwege haar kleur?
Ik vind haar achterhand er niet zo florisant uitzien en haar galop ook niet. Ze zet galoppeert hertjesachtig.

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 08:41

SjonnieZ schreef:
Weet jullie zeker dat ze naar de slacht moest vanwege haar kleur?
Ik vind haar achterhand er niet zo florisant uitzien en haar galop ook niet. Ze zet galoppeert hertjesachtig.

Ja dat weten we zeker, ze krijgt de verkeerde kleur veulens . Er wordt daar niet naar gangen gekeken niks ze worden niet eerst opgejaagd en gekeken welke lopen er mooi. Als wij terug gaan rekenen zou ze zeker 8 maanden minimaal op stal hebben gestaan als het niet langer is. Ze heeft dus maanden in een hokje gestaan van nog geen 3 x 3 met veulen de laatste 5 maanden. Dus stijfheid enz zal ook een grote rol spelen en dat haar bespiering weg is . Haar benen zijn puntgaaf heb nog nooit zulke strakke benen gezien.
Dit is de eerste keer dat ze na al die maanden weer benen heeft kunnen strekken.

We gaan langzaam aan weer spieren opbouwen bij haar en alles trainen. De eerste week hebben we haar bij laten komen dit is de eerste keer dat ze weer los kon
Laatst bijgewerkt door Dakotexas op 07-03-23 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 08:42

Mijn handen jeuken van het filmpje.. Hebben jullie dit al eens eerder gedaan of in ieder geval ervaren begeleiding?

Ik bedoel dit echt goed. Maar wees asjeblieft terughoudend in het werken met voerbeloningen. Ik zie nu aan het begin van het filmpje al een paard wat alleen maar aan het zoeken is naar voer. Daarbij ook constant jullie ruimte in komt. Dat gaat nu nog "goed" maar als ze straks gesetteld is kan dit heel vervelend gaan worden als ze gaat opeisen. Ze kent immers haar kracht ook.

Ik ben absoluut niet tegen voerbeloningen, ben al 15 jaar bezig met vrijheidsdressuur en heb in de afgelopen 13 jaar vele honderden mensen lesgegeven, maar dit gedrag moet je absoluut niet nog meer voeden. Gewoon werken met druk/druk loslaten is voor dit paard veel beter.

Je kunt prima belonen met af en toe een koekje, maar niet voor elke 4/5 stappen. Ga daarmee werken met druk/druk los. Dus blijf vragen door druk op het halstertouw te zetten en zodra ze alleen maar gewicht verplaatst al loslaten en belonen met rust en eventueel een kriebel op een lekker plekje.

Let ook op het klikken met de tong wat eindeloos te horen is, en voor het paard uiteindelijk niets meer betekend.

Ik snap ooo niet zo goed waarom jullie haar 'opjagen' in de bak. Zeker in dit stadia moet je dat nog helemaal niet doen, je wil immers dat ze vertrouwen in jullie krijgt. Dus laat haar gewoon lekker haar ding doen en ga buiten de bak staan.

Wat is jullie uiteindelijke doel met haar? Ik vind haar zeker in galop wat vreemd lopen met haar koten in de voorbenen. Neem aan dat er geen klinische keuring uitgevoerd is? Gaan jullie dat nog wel laten doen als ze wat gewend is?

Nogmaals bedoel ik dit niet verkeerd maar een paard iets verkeerds aanleren is zo gedaan. Wees erg voorzichtig!!

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 08:48

Captain schreef:
Mijn handen jeuken van het filmpje.. Hebben jullie dit al eens eerder gedaan of in ieder geval ervaren begeleiding?

Ik bedoel dit echt goed. Maar wees asjeblieft terughoudend in het werken met voerbeloningen. Ik zie nu aan het begin van het filmpje al een paard wat alleen maar aan het zoeken is naar voer. Daarbij ook constant jullie ruimte in komt. Dat gaat nu nog "goed" maar als ze straks gesetteld is kan dit heel vervelend gaan worden als ze gaat opeisen. Ze kent immers haar kracht ook.

Ik ben absoluut niet tegen voerbeloningen, ben al 15 jaar bezig met vrijheidsdressuur en heb in de afgelopen 13 jaar vele honderden mensen lesgegeven, maar dit gedrag moet je absoluut niet nog meer voeden. Gewoon werken met druk/druk loslaten is voor dit paard veel beter.

Je kunt prima belonen met af en toe een koekje, maar niet voor elke 4/5 stappen. Ga daarmee werken met druk/druk los. Dus blijf vragen door druk op het halstertouw te zetten en zodra ze alleen maar gewicht verplaatst al loslaten en belonen met rust en eventueel een kriebel op een lekker plekje.

Let ook op het klikken met de tong wat eindeloos te horen is, en voor het paard uiteindelijk niets meer betekend.

Ik snap ooo niet zo goed waarom jullie haar 'opjagen' in de bak. Zeker in dit stadia moet je dat nog helemaal niet doen, je wil immers dat ze vertrouwen in jullie krijgt. Dus laat haar gewoon lekker haar ding doen en ga buiten de bak staan.

Wat is jullie uiteindelijke doel met haar? Ik vind haar zeker in galop wat vreemd lopen met haar koten in de voorbenen. Neem aan dat er geen klinische keuring uitgevoerd is? Gaan jullie dat nog wel laten doen als ze wat gewend is?

Nogmaals bedoel ik dit niet verkeerd maar een paard iets verkeerds aanleren is zo gedaan. Wees erg voorzichtig!!


We hebben beide veel ervaring. Ik al ruim 30 jaar incl heel veel opleiding . Heb zelf 3 jonge paarden .
We werken normaal niet met voerbeloning ( tenzij we ik vrijheidsdressuur doe alleen heb ik dit zelfs er af en ben ik over gegaan op clicker ) en dit gaan we er snel weer af halen .
Met druk enz druk verwijderen als beloning zo trainen we ook onze jonge paarden we merkte alleen dat dit bij haar mega veel stress opleverde. Voor nu was dit even onze oplossing. We weten wat we doen

Ik heb haar niet opgejaagd ik heb letterlijk 2 minuten in de bak gestaan om even te kijken hoe ze op mijn houding het drijvende zou reageren heb namelijk zelf 1 die totaal geen drijvende heeft
Het was letterlijk 2 rondjes . Verder heeft ze heerlijk zelf los kunnen rennen.

We hadden zelf idd gezien dat haar galop net een hert is , en haar draf mooi ruim. Het nadeel en risico van een wild paard redden is dat je niet even een klinische keuring kan doen en dat je een risico kan lopen enz . We gaan haar achterhand rustig aan trainen om te kijken wat voor een verbetering we hier in kunnen krijgen. Verder zodra we haar normaal aan kunnen raken laten we haar gebit en zijzelf volledig nakijken

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:19

Het is ook een konik, die hebben sowieso andere gangen. En een dracht kan ook heel wat doen met een lichaam..wellicht tzt een keer de rug los laten maken.

Beestje heeft geluk gehad dat ze bij jullie terecht is gekomen.

Commentaar ga ik niet geven, want er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. ;-)

Vind het wel leuk om te volgen..het lange stilstaan in combinatie met het veulen zal haar geen goed hebben gedaan idd.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 07-03-23 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Berichten: 4906
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:20

Ik zie toch duidelijk gezwaai met het touw naar het paard hoor in het filmpje om haar 'lekker' te laten rennen. Op 4:26 en 5:15 wordt er duidelijk het paard weggejaagd met het touw en of klikgeluiden. Allicht dat je dit dan onbewust doet maar bij deze.


Tof dat jullie dit willen doen maar af en toe zou het toch wat mogen met iets meer gedachtegang erachter. Wat Captain ook zegt, stop het voerbelonen want ze loopt nu al te happen en te friemelen zonder aandacht voor jullie ruimte. Er is niks mis met werken met zachte druk om te leren dat netjes meelopen de beste keuze is.

Want zo werk ik met mijn dieren, ze mogen zelf kiezen, alleen help ik ze in het begin een beetje in de richting van de goede keuze door de omstandigheden zo te maken dat ze niet 'verkeerd' kunnen kiezen. Bijvoorbeeld door een bepaald deel af te zetten waar ze niet mogen komen af te zetten
Laatst bijgewerkt door Schuur_ op 07-03-23 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:23

Heeft die natuurorganisatie haar dan zolang ergens gestald of hebben jullie haar weer via een tussenpersoon?

Gaan jullie haar binnenkort samen met andere paarden zetten? Volgens mij wol ze graag contact. :)

SjonnieZ

Berichten: 2385
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:28

Dakotexas schreef:
SjonnieZ schreef:
Weet jullie zeker dat ze naar de slacht moest vanwege haar kleur?
Ik vind haar achterhand er niet zo florisant uitzien en haar galop ook niet. Ze zet galoppeert hertjesachtig.

Ja dat weten we zeker, ze krijgt de verkeerde kleur veulens . Er wordt daar niet naar gangen gekeken niks ze worden niet eerst opgejaagd en gekeken welke lopen er mooi. Als wij terug gaan rekenen zou ze zeker 8 maanden minimaal op stal hebben gestaan als het niet langer is. Ze heeft dus maanden in een hokje gestaan van nog geen 3 x 3 met veulen de laatste 5 maanden. Dus stijfheid enz zal ook een grote rol spelen en dat haar bespiering weg is . Haar benen zijn puntgaaf heb nog nooit zulke strakke benen gezien.
Dit is de eerste keer dat ze na al die maanden weer benen heeft kunnen strekken.

We gaan langzaam aan weer spieren opbouwen bij haar en alles trainen. De eerste week hebben we haar bij laten komen dit is de eerste keer dat ze weer los kon


Eerder schreef je nog dat je vermoedde dat ze al die maanden op stal gestaan heeft. En dat lijkt mij stug. Dan zou haar veulen er bovendien niet zo gezond uitzien want die moet kunnen rennen en springen om stevige benen te krijgen.

Maar heel eerlijk.. slachten omdat ze de verkeerde kleur veulens krijgt ook dat lijkt me stug.
A het zijn wilde paarden, die worden niet gefokt op kleur.
B de hengst bepaalt mede de kleur.
Als er al dus op kleur gefokt zou moeten worden dan is het logischer om de hengsten met de “verkeerde” kleur er uit te halen. Die zorgen immers voor meer nakomelingen.

Wat ik mij wel kan voorstellen is dat zij geselecteerd is omdat ze zwakker is maar uiteindelijk niet naar de slacht gebracht is omdat ze drachtig bleek te zijn.

Ben bang dat jullie hier iets te Penny aan begonnen zijn.

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 09:39

Schuur_ schreef:
Ik zie toch duidelijk gezwaai met het touw naar het paard hoor in het filmpje om haar 'lekker' te laten rennen. Op 4:26 en 5:15 wordt er duidelijk het paard weggejaagd met het touw en of klikgeluiden. Allicht dat je dit dan onbewust doet maar bij deze.


Tof dat jullie dit willen doen maar af en toe zou het toch wat mogen met iets meer gedachtegang erachter. Wat Captain ook zegt, stop het voerbelonen want ze loopt nu al te happen en te friemelen zonder aandacht voor jullie ruimte. Er is niks mis met werken met zachte druk om te leren dat netjes meelopen de beste keuze is.

Want zo werk ik met mijn dieren, ze mogen zelf kiezen, alleen help ik ze in het begin een beetje in de richting van de goede keuze door de omstandigheden zo te maken dat ze niet 'verkeerd' kunnen kiezen. Bijvoorbeeld door een bepaald deel af te zetten waar ze niet mogen komen af te zetten


Iets met veiligheid we stonden in de bak het is geen mak paard ze kwam op ons afgerend dus totaal niet om haar weg te jagen maar wel om niet door eens heen te rennen. Hierna zijn we uit die hoek uit de bak gegaan . We stonden nog even heerlijk te genieten van de blijheid van deze dame zonder dat we de bak uit waren gestapt .
Opjagen is doel bewust achter haar aan jagen om te laten rennen dat was hier totaal niet het geval .

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 09:40

fransje23 schreef:
Heeft die natuurorganisatie haar dan zolang ergens gestald of hebben jullie haar weer via een tussenpersoon?

Gaan jullie haar binnenkort samen met andere paarden zetten? Volgens mij wol ze graag contact. :)

Tussen persoon
Dus je moet het doen met de verhalen die je krijgt

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 09:42

SjonnieZ schreef:
Dakotexas schreef:

Weet jullie zeker dat ze naar de slacht moest vanwege haar kleur?
Ik vind haar achterhand er niet zo florisant uitzien en haar galop ook niet. Ze zet galoppeert hertjesachtig.

Ja dat weten we zeker, ze krijgt de verkeerde kleur veulens . Er wordt daar niet naar gangen gekeken niks ze worden niet eerst opgejaagd en gekeken welke lopen er mooi. Als wij terug gaan rekenen zou ze zeker 8 maanden minimaal op stal hebben gestaan als het niet langer is. Ze heeft dus maanden in een hokje gestaan van nog geen 3 x 3 met veulen de laatste 5 maanden. Dus stijfheid enz zal ook een grote rol spelen en dat haar bespiering weg is . Haar benen zijn puntgaaf heb nog nooit zulke strakke benen gezien.
Dit is de eerste keer dat ze na al die maanden weer benen heeft kunnen strekken.

We gaan langzaam aan weer spieren opbouwen bij haar en alles trainen. De eerste week hebben we haar bij laten komen dit is de eerste keer dat ze weer los kon


Eerder schreef je nog dat je vermoedde dat ze al die maanden op stal gestaan heeft. En dat lijkt mij stug. Dan zou haar veulen er bovendien niet zo gezond uitzien want die moet kunnen rennen en springen om stevige benen te krijgen.

Maar heel eerlijk.. slachten omdat ze de verkeerde kleur veulens krijgt ook dat lijkt me stug.
A het zijn wilde paarden, die worden niet gefokt op kleur.
B de hengst bepaalt mede de kleur.
Als er al dus op kleur gefokt zou moeten worden dan is het logischer om de hengsten met de “verkeerde” kleur er uit te halen. Die zorgen immers voor meer nakomelingen.

Wat ik mij wel kan voorstellen is dat zij geselecteerd is omdat ze zwakker is maar uiteindelijk niet naar de slacht gebracht is omdat ze drachtig bleek te zijn.

Ben bang dat jullie hier iets te Penny aan begonnen zijn.[/quote]

Ze heeft wel degelijk maanden op stal gestaan heb de foto’s zelf gezien ;)
En ja ze moeten keuzes maken welke te slachten ivm over populatie . Ze willen alleen de juiste kleuren daar hebben lopen om zo de kleur goed te houden. Krijgen ze de verkeerde kleur veulen worden ze uit geselecteerd heeft het veulen een wit voetje enz wordt het uit geselecteerd
Oudere dieren worden ook uitgeselecteerd

Het is hard maar heb het ook niet zelf verzonnen . Komt er geen opkoper gaan ze allemaal naar de slacht

Omg en te Penny .. we zijn alle 3 rond de 30 en 40 hou op met me hoor .
Ze is pas na selectie gedekt omdat er een hengst was ontsnapt . Waren ze zelf ook niet blij mee .

We zijn geen kleine kinderen die een avontuur aan zijn gegaan.
Laatst bijgewerkt door Dakotexas op 07-03-23 09:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 09:44

Elisa2 schreef:
Het is ook een konik, die hebben sowieso andere gangen. En een dracht kan ook heel wat doen met een lichaam..wellicht tzt een keer de rug los laten maken.

Beestje heeft geluk gehad dat ze bij jullie terecht is gekomen.

Commentaar ga ik niet geven, want er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. ;-)

Vind het wel leuk om te volgen..het lange stilstaan in combinatie met het veulen zal haar geen goed hebben gedaan idd.


Op het moment van ophalen stond ze nog met veulen . Gelukkig zijn haar uiers goed geslonken ipv ontstoken . Ze staan daar niet buiten want dan krijgen ze ze niet meer te pakken