Romy, 't paardje zonder staartje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elmars_Floor

Berichten: 1770
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: lelystad

Romy, 't paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 16:23

Hoi Bokkers,

Ik wil jullie graag voorstellen aan onze pony Romy. Romy is een pony met haar eigen unieke verhaal.
Waarom ik jullie haar graag wil voorstellen is omdat mijn dochter ook actief is op het internet en met o.a. tiktok veel fimpjes en foto's plaatst van Romy. Maar dit geeft niet altijd leuke reacties, soms krijg je gewoon vragen maar er komt met regelmaat voor dat het "zielig" of "dierenmishandeling" of "arme pony" etc. gezegd word. Mijn dochter kan dit heel goed uitleggen als je het maar gewoon vraagt.
Zelf heb ik ook een instagram pagina voor Romy. Gewoon omdat ik het leuk vind om hun verhalen te delen...
De penny is ook al langs geweest om haar verhaal vast te leggen voor "als paarden konden praten". Wanneer dit op je mat valt is nog even afwachten. Ergens in het najaar dus ben erg benieuwd. :D

Genoeg gepraat... Een beetje wir war van diverse foto's maar mag ik u voorstellen aan:

Romy, 't paardje zonder staartje.
Romy is een bruinbonte c pony merrie van 1.36m groot. Ze is geboren in 2005. Ze is geboren bij de Bloedtapperij, dus een bloedtapperij veulen. Haar vader is de bonte hengst Ricardo (die later ook is ingezet bij de paardenmelkerij) dus lopen er vele half broertjes en zusjes van Romy rond. Romy is echt een copy van haar vader. Romy haar moeder is een bruine Welshcob. Het leuke is dat Romy 1 volle zus heeft en die heet... Romy |(

Romy is vroeg bij haar moeder weg gehaald en bij de eerste eigenaar gekomen. Daar heeft Romy de eerste levensjaren een mooi leven gehad. Ze werd beleerd onder het zadel maar omdat ze zo vlot was ook voor de wagen.
Kinderen werden groter, andere interesses en romy groeide niet mee.

Toen is Romy richting Duitsland verkocht. Daar is nog een beetje een onbekend stuk van haar leven.
Kwam weer terug in Nederland en werd verkocht aan een oudere man. Die beleerde Romy verder naast het enkelspan, ook tweespan, 4span en tadem. Die kleine pony wou altijd wel lopen.
De verzorgster gebruikte Romy ook in de lesjes.

In 2015 raakte Romy met haar staart verstrikt in een hooiruif. Een wond op de zenuwbaan die naar haar rug leiden. In de kliniek zeiden ze dat de staart geamputeerd moest worden. De kans dat er een infectie in die zenuwbaan terecht zou komen was te groot en kon niet meer genezen met medicatie. En zo kwam de dag dat Romy het paardje zonder staartje werd.

De oude vriendelijke man overleed. En de pony's moesten weg. De verzorgster die verzot was op Romy kon haar destijds niet kopen.
Romy kon gelukkig terrecht bij het meisje (Maud) terrecht. Maud reed al op Romy in de lessen.
Maud heeft Romy aantal jaren gehad. Maar Romy groeide niet mee...
En toen werd de moeilijke keuze gemaakt om Romy te koop te zetten.

Maar daar stond Romy, te koop. Niemand die haar wou hebben. Wie koopt nu een paard zonder staart? de reacties onder de facbook advertentie gingen niet over haar verkoop maar hoe zielig dit wel niet was.

Daarvoor hadden wij net onze 2 arabieren laten inslapen. Moeder en zoon zijn samen naast elkaar vredig gegaan.
Mijn moeder (oma) wou graag weer een pony. Voor mij zal het de tijd wel duren voordat er een nieuwe pony zou komen. De prijsklasses van arabieren waren niet meer te betalen...
Zo kwamen we een paar keer terrecht op de advertentie van Romy. We zagen dat ze al enig tijd te koop stond en toen zijn we toch maar wezen kijken.

Een bonte merrie. Lekker eigenwijs. Maud kon er alles mee maar voor de 9,5 jarige Elise die net van manege paarden af kwam had enorm moeite met de tempo van Romy. Maar toch had Romy iets vertrouwd en goeds over zich heen.
En zo kwam ze 6 januari 2019
In het begin heeft Elise echt moeten knokken. Romy was te sterk en snel, elise was te klein.
Toen we naar de plaatselijke manege gingen werden Elise en Romy uitgelachen. En naast de bakrand hoorde je het gesmoes, geroddel, gelach, gegniffel. Met regelmaat zag je kinderen wijzen en roepen wat lelijk.
We konden het ze niet kwalijk nemen, we moesten er zelf ook aan wennen.

Mariska (mijn zusje) is de tante van Elise. Klein van stuk dus past nog op Romy. Omdat zij instructrice is op de manege en Romy daar vaak over de vloer kwam ontstond er al snel het beeld: Dat is Romy, het paardje zonder staartje van juf mariska. (en ook de andere instructrices maakte het luchtig dat dit een paardje was die een ongeluk heeft gehad.)
Mariska begon Romy aan het werk te zetten, al die jaren had ze makkelijk de kantjes eraf kunnen lopen.
We namen een bijrijdster Maeve die met Romy aan de springlessen begon, en wat bleek Romy was een talentje.

2 jaar later.
Mariska starte met Romy dressuurwedstrijden en vloog de klasse B door. Die kleine bonte pony tussen alle grote paarden. Ze werden zelfs nog Winterkampioen.
In de L1 lopen ze een beetje vast, Romy heeft geen lengte in haar bouw als passen. Maar aangezien er geen haast is zien ze wel hoever ze hierin komen.
Toen Maeve ging verhuizen nam Elise de springlessen over. Elise was een stukje ouder en sterker waardoor ze Romy makkelijker kon gaan rijden.

Ze wou springwedstrijden gaan doen. Maar in de dressuur kreeg Elise elke keer nét geen winstpunt met Romy. Dit leverde frusratie op. Romy heeft gewoon een moeilijke bouw voor dressuur. Toen een stalgenoot aanbod haar pony te mogen lenen reed elise de eerste dressuurwedstrijd daarop gelijk 4 winspunten in 2 proeven. Dus kon ze gaan starten met Romy.

Zo begonnen de springwedstrijden. Onderling was Elise al springkampioen op de ponyclub geworden maar ook springkampioen op de manege!!
Hun eerste officiele wedstrijd behaalde ze 1 winstpunt maar de wedstrijd erna zelfs een 1e en 2e plek en maar liefst 4 winstpunten.
Ook de volgende wedstrijd staat al weer gepland.

Dit jaar ook de eerste wedstrijd in Endurance gestart met Mariska. Wat een bulldozer. Gaat als een stoomtrein door. Ze is niet helemaal geschikt voor klasse 1 omdat je die op het einde moet stappen en als de hogere klasses in galop voorbij komen wilt Romy maar weer al te graag mee.

Damian (9) en Jesslyn (5) nichtje en neefje van Elise rijd nu ook op Romy en romy is daar heel voorzichtig mee. De galop is zeker nog te snel voor Jesslyn maar in stap en draf rijd ze zelfs een rondje met een neckrope. Damian doet ook al een sprongetje en krijgt de galop steeds meer onder controle.

Romy is niet alleen een springtalent. Het is echt een veelzijdige allround pony. In de winter gaat met de sneeuw een slee erachter of een snowboard. In de zomer gaan we lekker zwemmen, of bij wateroverlast knopen we er een luchtbed achter. Op ponykamp gaat ze ook graag en vind het heerlijk om voluit over de zandverstuiving te gaan. Bos hebben wij naast de deur en romy kan alleen als met een groepje heerlijk genieten. Met zadel, zonder zadel, barabackpad, springen, dressuur, lol met je knol en we hebben zelfs een sulky voor haar. Maar ook tutten en wassen vind ze heerlijk en wat dacht je van de Cross dan is het oortjes naar voren en gaan

Elise is nu nét 14 jaar en word langzaam aan wat te groot voor Romy.
Voorlopig kan ze er nog op en gaat ze vollop genieten van deze geweldige pony.

Waarom wij geen extations in romy haar staart hebben leggen we ook gelijk uit.
Romy heeft een heel kort stompje. Dit stompje is slechts 15 cm groot. Maar ook heel erg gevoelig vooral waar de staart geamputeerd is.
Wij willen dit stompje dus niet extra belasten.
Daarnaast heeft zij niet een gehele staartwortel dus kan niet zwiepen met een staart. De extations zullen dus bijna geen functie voor haar hebben
.

Wij helpen Romy om haar in de zomer altijd onder een vliegendeken te zetten en met rijden extra in te spuiten met vliegenspray.
Romy staat in een gemende kudde dus kost ons dat jaarlijks wel een vliegendeken. :')

Daarnaast kregen we ook wel eens te horen. "bizar, geen staart wel een staartriem" Dan vraag ik je toch google te openen en te kijken waar een staartriem voor dient. ;) En ja dat gaat goed met haar stompje.

Ik denk dat wij Romy goed ondersteunen waar het maar kan. Romy is nu 18 jaar maar met de energie van een 6 jarige. Ze hoeft ook nooit meer bij ons weg. Zal een goede leiders pony zijn om jonkies vertrouwd te maken met verkeer etc.
Mariska past haar hele leven nog op Romy, en de nieuwe ruiters neefje Damian en nichtje Jesslyn zijn al bezig met Romy..

Wil je romy haar verhalen volgen? Er verschijnen met regelmaat leuke updates.

Instagram: Romy.paardje.zonder.staartje
Tiktok: onspaardjezonderstaartje
tiktok2: 0nspaardjezonderstaartje

(De ene account deed het toen niet meer maar nu beide actief.)

Geniet van deze geweldige pony..
En voor iedereen... kijk in eerste stantie niet naar het uiterlijk wie weet laat je een hele leuke pony of paard aan je neus voorbij gaan.. <3 *\o/*


Afbeelding


2019 aankomst Romy (kleine ELise) vs 2023
Afbeelding
Afbeelding


2019 Voor het eerst los durven te galloperen.
Afbeelding


2021 Fnrs wedstrijd (F8)
Afbeelding


2023 Elise KNHS B Dressuur
Afbeelding
Hier gaan we onze logo van laten maken voor op haar deken en jasje. <3
Afbeelding

Mariska Knhs Dressuur met Romy
Afbeelding


Cross 2023 bij Alice Naber
Afbeelding

Zandverstuiving met Mariska
Afbeelding

Elise en Romy
Afbeelding

1e officiele springwedstrijd. (Equichelle Fotografie)
Afbeelding

Romy op de wei
Afbeelding

zwemmen :')
Afbeelding


En Romy in het verleden met staart
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elmars_Floor op 28-08-23 17:01, in het totaal 2 keer bewerkt

fjordjes

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Romy, ons paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:28

Wat een leuke pony, hele fijne uitstraling heeft ze. Jammer van de staart maar daar kan niemand wat aan doen, ze is er niet minder onder!

Flubberboot

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:32

Ik wil niet heel veel zeggen hoor, maar wat een prachtige leuke pony!!! Lekker apart zo zonder staart! En "gelukkig" komt het van een ongeluk!

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:33

Oh wauw wat een mooi verhaal. En wat een prachtige pony.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Romy, 't paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:34

Wat een leuke veelzijdige pony :-) En wat maakt ze veel kinderen blij :-)

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:36

Wat een gouden pony. Heerlijke foto’s waar het plezier vanaf spat. Naar aanleiding van je verhaal had ik een heel gek beeld verwacht zo zonder staart, maar zo heel gek vind ik het er niet uitzien. Ze heeft een net pluimpje. Ik hoop dat jullie nog heel lang plezier mogen hebben van dit paardje zonder staartje. <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Romy, 't paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:39

Het karakter maakt de pony, niet de staart!
Ik vind het haar niet eens zo misstaan! Wat een superleuk dier!

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Re: Romy, 't paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:50

Wat een aansprekende pony! Ze vormt een mooie combinatie met je dochter.

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Romy, 't paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 17:01

Wat een ontzettend leuke en mooie pony en wat is ze veelzijdig! Heel mooi verhaal zo, wat maakt ze de mensen om haar heen blij! :)
Met of zonder staart, het is een plaatje!

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 17:11

Wat een knappe pony!!!
Wens jullie nog heel veel plezier en geluk met deze knapperd!

Dreamboy

Berichten: 2433
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Romy, 't paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 17:45

Ik vind haar prachtig, zelfs zonder staart. Het lijkt me vooral voor haar wat lastig in de vliegentijd maar ze krijgt er een lekker kontje door :)

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Romy, 't paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:04

Och wat een superleuk dier zeg :j
En had me ook heel iets anders voorgesteld bij “ een paardje zonder staartje “, ze is gewoon waanzinnig leuk én wat een voorganger hierboven al schreef “ het karakter maakt een paard, niet de staart”.
En zo is het maar net!

Lekker genieten van Romy

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Romy, 't paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:18

Wat een leuke veelzijdige pony en wat hebben jullie het getroffen met elkaar.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Romy, 't paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:20

Supermooie pony! Wat een plezier op die foto’s. Zo gun je elk paard een eigenaar!

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Romy, 't paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:35

Wat een geweldig verhaal en wat een leuke pony. Ik vind het helemaal niet misstaan dat korte staartje. Wel jammer natuurlijk van het ongeluk maar het is echt nog een knap paardje zo hoor.

different1
Berichten: 3635
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Romy, 't paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 20:26

Wat een mooi verhaal van een fantastische pony <3
Ik vind haar prachtig en de staart valt me niet eens echt op.
Ze heeft een enorme uitstraling!

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 20:37

Wat een superleuke pony! Als trekpaardliefhebber ben ik het (helaas) gewend om paarden zonder staart te zien. Op keuringen komen nog steeds te veel paarden zonder staart die ze echt niet tussen de staldeur of in de hooiruif hebben gehad. Afgelopen weekend ben ik naar de Nationale trekpaardenkeuring geweest en daar gonsde het rond dat dit toch echt de laatste keer is dat de "kortstaarten" zoals ze genoemd worden op evenementen mogen verschijnen. Er ligt een wetsvoorstel bij de 1ste kamer die het verbied om gecoupeerde paarden aan evenementen deel te laten nemen. Ik ben het er voor wat betreft de trekpaarden die bewust gecoupeerd worden helemaal mee eens, maar ik hoop voor jullie wel dat jullie met dit prachtige paardje wedstrijden kunnen blijven rijden...

Elmars_Floor

Berichten: 1770
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 13:39

Dank jullie wel allemaal.
Romy is echt een merrie met een betrouwbare uitstraling..

Afbeelding





tjaakje schreef:
maar ik hoop voor jullie wel dat jullie met dit prachtige paardje wedstrijden kunnen blijven rijden...


Gelukkig hebben wij wel een dierenarts verklaring dat dit medisch gecoupeerd is.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Romy, 't paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 21:10

Ik wil je niet ontmoedigen, maar dat hebben alle trekpaarden ook....

Bitchy
Berichten: 317
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 21:54

Romy is geen trekpaard, wat die dierenartsverklaring al meteen een stuk geloofwaardiger maakt ;)

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Romy, 't paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:09

Mijn eerste gedachte toen ik haar foto bij uitgelicht zag was "leuke pony, maar ik zie iets vreemds"
*Klikt op topic*
En toen was ik wel benieuwd naar Romy het paard zonder staart.

Wat doen jullie ontzettend veel verschillende dingen doen jullie met haar.
Ze boft met zulke baasjes die haar gewoon nemen zoals ze is.

Ze is leuk, met of zonder staart.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Romy, 't paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:27

Wat een super leuke pony! knap koppie ook..ik vind die staart echt bijzaak.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Romy, 't paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:42

Ze is oprecht mooi, ook met haar korte staartje!

Zoolgangster

Berichten: 9604
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Romy, 't paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:17

Met of zonder staart, het is een leuk paardje!
Fijn dat ze zoveel verschillende dingen kan doen, super dat ze zulke lieve baasjes heeft!

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:25

Wat een leuke pony. En wat leuk dat jullie zoveel dingen met haar doen!

Ik ben benieuwd naar het logo! Ik moet wel een beetje lachen om die foto. Haar staart lijkt precies op de knot van mijn oma :')
Laatst bijgewerkt door amber15 op 30-08-23 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt