De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 23:33

Na een lange tijd van radiostilte meld ik me toch weer eens op bokt. Iets met bloed kruipt waar het niet gaan kan ofzoiets. De laatste keer dat ik me na lange tijd van inactiviteit weer eens op bokt meldde, was om een volgtopic in de Kraamstal te plaatsen van mijn destijds drachtige minimerrie Kruimeltje.

De mensen die mijn topic toen gevolgd hebben, weten dat het leuke topic destijds is geëindigd in een drama; ik ben zowel Kruimeltje als haar veulen Tos tijdens de bevalling verloren op 15 mei 2022.

Voor degenen niet het niet gevolgd hebben, dit was Kruimeltje, een minimerrie met schofthoogte van slechts 78cm, maar met een gigantisch ego :D

Afbeelding


In het topic valt te lezen dat ik Kruimeltje en Tos bij me gehouden heb in mijn land en dat ik graag als aandenken een boom wilde planten, alleen ik was er nog niet helemaal uit welke precies. Bokker Savieralover kwam toen met de optie van een Amberboom, de 'Liquid Amber', omdat deze in de herfst mooi rood kleuren. Ik noemde Kruimeltje altijd 'de rode koningin' en toen ik de Liquid Ambar googlede, wist ik dat dát de boom zou worden die ik ter nagedachtenis aan Kruimeltje en Tos (en ook aan Bas en Tom, mijn eerder overleden pony's) zou planten.

Afgelopen Mei, een jaar na het overlijden, heb ik daadwerkelijk een Amberboom aangeschaft en geplant. Toen nog een frisgroen jong boompje dat fel tegen de andere bomen afstak. (met een herdenkingsknutsel van mijn kleine nichtje erbij <3 )


Afbeelding


Nu de herfst dan echt is ingevallen, begon afgelopen weken de boom te verkleuren, en momenteel is het een prachtige mengeling van oranje, geel en rood :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuk detail is dat er een miniboompje/takje naast de stam groeit <3

Afbeelding


De boom staat bij het minibosje achterin mijn land. Toch valt hij het hele jaar door op. Ik zie 'm continu direct als eerste, ook van een grote afstand (er staat nog wel een draadje omheen, ondanks dat de boom het goed doet, wil ik niet dat mijn veelvraatzuchtige kudde hun tanden er in zetten)
De Kruimeltjeboom, zoals ik 'm noem, valt altijd op, onderscheidt zich van de rest... Net zoals Kruimeltje altijd opviel en nét even meer aanwezig was dan de rest ;)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als je dan een beetje gaat knutselen met die foto's krijg je een mooie warme rode herfstcollage:


Afbeelding



In het topic heeft ook een bokker meegelezen (ik weet niet wie) die in opdracht van een vriendin een prachtige illustratie van Kruimeltje en Tos heeft gemaakt. De illustratie heb ik laten afdrukken en deze hangt nu bij ons in de keuken. Het hartje had eigenlijk een sterretje moeten zijn, heb ik destijds in de emotie niet helemaal goed besteld. Maakt niet uit, voor mij is het duidelijk. Ik kijk vanaf mijn plekje aan de keukentafel altijd naar deze plaat :j


Afbeelding


Ik ben heel blij dat ik de boom heb geplant en zo een herdenkingsplekje in mijn eigen land heb, tussen de andere pony's. En dat het een 'mooie rooie' boom is. We zijn nu 1,5 jaar verder en ik mis Kruimeltje nog steeds ontzettend. Natuurlijk slijt het altijd wel wat en wordt je rustiger op den duur, maar ik heb er nog altijd last van dat het toen zo mis is gegaan. Kan nog altijd slecht naar andere miniponys met veulens kijken; 'Zie je wel, bij hun kon het wel, waarom ging het zo mis met Kruimel?' en als er op tv of internet ook maar iets voorbij komt van complicaties bij een bevalling waarbij er opgevoeld gaat worden etc, schiet ik vol en zap/klik ik gauw verder. De ervaring van die nacht heeft er toen zo enorm ingehakt, ik weet niet of ik dat ooit helemaal kwijt raak. Ik ben in elk geval goed genezen en zal zelf waarschijnlijk nooit weer een merrie hebben (Kruimeltje was al een speciaaltje want ik hou niet van merries :+ ), en als dat al wel zo is, zal ik nooit weer eentje laten dekken.

Kruimeltje wordt in mijn kudde ook nog altijd gemist. Er is na Kruimeltje wel een nieuw lid in de kudde gekomen die ook heel erg leuk is, maar zonder Kruimeltje zal het nooit meer zo worden als het was. De sfeer/dynamiek is anders dan toen de rode koningin nog met de scepter zwaaide :D Daarom kijk ik nu soms met weemoed, maar vaak ook met trots naar mijn mooie Kruimeltjeboom. En zeker zoals deze nu is. Ik hield altijd al van de kleuren van de herfst, en nu nog een beetje meer :o
Laatst bijgewerkt door SANEX op 04-11-23 23:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Re: De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 23:47

Wat fijn je hier weer te zien Sanex! En wat een prachtige gedenkplek heb je gemaakt.

K heb destijds je topic gevolgd. Denk er nog wel eens aan terug.

Hoe is het nu met je zoon?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 00:46

Mooie nagedachtenis, het zijn prachtige bomen en zo zijn ze altijd erbij.

Eén tip: hoe leuk dat takje ook is, ik zou het toch afsnijden. Je boompje moet natuurlijk nog flink groeien, en de bedoeling is dat de energie naar de hoofdstam gaat. :)

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 00:56

Wauw wat een prachtige boom met mini takje, dat is wel heel symbolisch. Ik volgde het topic destijds ook, wat was dat een heftige wending. Veel sterkte nog steeds met dat rauwe litteken op je hart. Het zal wel nooit helemaal weggaan.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 01:03

Dat reuze gezellige topic wat in een afschuwelijke nachtmerrie eindigde.
Heb vaak aan jullie gedacht.
Hoe gaat het met je zoon?

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Re: De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 08:15

Prachtige manier om je mooie merrie en veulen te herdenken. Die boom geeft bijna licht tussen de andere bomen, heel bijzonder.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 08:39

Ach, Kruimeltje en haar baby Y;(
Wat een bijzondere boom heb je voor haar uitgezocht, prachtig. Heel mooi hoe hij, met baby boom, afsteekt tegen de rest!

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:40

Wat een mooie manier om hen te herdenken <3

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:44

Ach Kruimeltje.. Wat een prachtige manier om ze zo te gedenken. Ik heb nog veel aan jullie gedacht, fijn om weer wat van je te horen :)

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:57

Amberbomen zijn mooi, ook een mooi gedenkteken zo. Haal wel even het gras rond de voet van de boom weg, het gras haalt veel voeding en in droge perioden water weg bij de boom, die hij juist goed kan gebruiken.

Zoolgangster

Berichten: 9604
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:01

Wat een mooi gedenkteken!

Ik moet zeggen, dat ik ook best dubbele gedachten heb als er weer iemand een topic opent over een drachtige mini, sinds de dramatische afloop van Kruimeltjes dracht, en dat je zo'n risico nooit meer wil lopen.

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Re: De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:12

Ik heb je topic destijds ook gevolgd en er nog vaak aan gedacht. Wat een ontzettend mooie boom en zo is ze is er nog altijd bij <3

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 11:29

Bedankt voor jullie reacties.

Lief dat een aantal van jullie vragen naar mijn zoon.
Met mijn zoon gaat het heel goed. Hij is in die fatale nacht er godzijdank niet bij geweest omdat hij al sliep toen het begon. Ik had met hem de afspraak gemaakt dat hij direct moest reageren als hij mee wilde. Dus toen de bevalling zich leek aan te dienen heb ik hem gewekt en gevraagd of hij mee ging, hij murmelde toen half slapend 'neuhh' dus toen heb ik hem laten liggen en wat was ik daar achteraf ontzettend blij mee. Hij had het niet mee moeten maken.
Hij heeft gewoon mooie herinneringen aan zijn leuke tijd met Kruimeltje. En gelukkig heeft hij verder nergens last van. Is een lekkere puber van 15 jaar, kop groter dan ik. Heeft verder ook niks meer met de andere pony's. Er staat hier een rijpony voor hem maar kort nadat ik die gekocht had heeft hij zijn rijlaarzen in de wilgen gehangen en doet nu fanatiek aan voetbal en mountainbiken. En dat is prima. Slaapt nog wel altijd met een kussen met een foto van Kruimeltje erop :+: (weet niet of hij me in dank afneemt dat ik dat vertel :') )

Bedankt voor de tips over de boom, ik ben geen boomkundige, ben allang blij dat 'ie goed aansloeg :D Maakt het echt veel verschil Palmera als ik het miniboompje weghaal? Ik vond het idd wel symbolisch maar als het de groei van de 'hoofdboom' echt positief bevordert door het weg te halen, moet ik dat misschien toch maar doen

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:47

Wat een prachtig symbool en je schrijft er ook zo mooi over. Dankjewel voor het delen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:56

Prachtig en bijzonder. <3
In 2017 moesten we een van onze honden laten inslapen en hebben haar begraven in onze tuin. Op haar graf hebben we ook een liquid amber geplant. Vorig jaar stond ‘ze’ er prachtig bij. [foto] Dit jaar iets minder vanwege de hoge temperaturen in het najaar, maar gelukkig heeft de boom de storm wel overleefd.

Afbeelding

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:13

Wat fijn Sanex dat je dit topic hebt geschreven.
Typisch, dat de boom vanuit de verte al opvalt.
Echt net als kruimeltje zelf dus!

Ik denk nog regelmatig terug aan het vreselijke einde van jou mooie feel-good volgtopic over de dracht van Kruimeltje.
Je hebt je tijdens de onmogelijke bevalling verschrikkelijk machteloos gevoeld. Het verslag ging door merg en been. Geen wonder dat je hier een trauma aan hebt overgehouden.
Ik denk zelfs dat dat ook voor volgers geldt. Het was echt van bokt roze wolk naar een vreselijk zielig drama. Die arme lieve pony. En arme jij en jullie.

Dus ik ben blij te zien dat je nu toch terug bent gekomen op Bokt. Hier kan je je leed delen en hopelijk ook wel genieten van de mooie kanten van het paarden houden.

Zelf zou ik die stam opschot wel laten zitten in dit geval omdat het zo symbolisch is voor het veulen dat dichtbij de merrie is gebleven. Misschien groeit de boom dan niet perfect uit maar misschien ook juist wel.

Virtuele knuffel voor jullie daar, en we zullen Kruimeltje nooit vergeten hier op bokt!

anca

Berichten: 1783
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:16

Ook ik herinner mij je topic nog heel goed. En denk er nog regelmatig aan.

Wat heb je er een mooie plek van gemaakt met zo'n mooi opvallend boompje. Een pracht herinnering :knuffel:

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:20

Laat ik het eenvoudig zeggen: als dit boompje nog bij de kwejer had gestaan zou die het zeker weghalen. Zo laag of uit de wortels een tweede stam is gewoon een energievreter, en ook niet (volgens de norm dab) de gewenste vorm.

Ik zou het weghalen, maar snap jou ook heel goed als je het laat zitten, boompje zal er heus niks van krijgen, maar word gewoon wat afgeremd

sas66
Berichten: 632
Geregistreerd: 18-03-15

Re: De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:43

Ik heb destijds ook je topic gevolgd. Heel mooi om te zien dat de liquid amber Kruimeltje en Tos zo mooi symboliseert.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:05

Wat een prachtige boom ter nagedachtenis aan een grootse pony. Ik voel de emotie van toen nu weer uit het scherm komen, wat was het je gegund dat het anders was gelopen.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:23

Wat een mooie plek heb je gecreëerd. Prachtige boom ook.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:32

Ik kan me je topic nog herinneren, maar dacht even teruglezen, maar pfoe wat een verhaal was dat.. Tranen in mijn ogen en ik kan me heel goed voorstellen wat een gemis het is :knuffel:

Heel mooi die boom als herdenking! Hij onderscheidt zich zeker van de rest van de bomen.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 07:49

Weer bedankt voor jullie mooie reacties :j

Ceetje_bokt schreef:
Prachtig en bijzonder. <3
In 2017 moesten we een van onze honden laten inslapen en hebben haar begraven in onze tuin. Op haar graf hebben we ook een liquid amber geplant. Vorig jaar stond ‘ze’ er prachtig bij. [foto] Dit jaar iets minder vanwege de hoge temperaturen in het najaar, maar gelukkig heeft de boom de storm wel overleefd.



Wauw Ceetje wat een prachtige boom! Die valt niet te ontwijken. Voor die van mij zo is ben ik wel een hele poos verder. Hadden jullie 'm al wat groter gekocht of groeit het in de jaren zo uit?

Die van mij is nog een miniboompje, maar goed Kruimel was ook een minipony dus dat komt dan voorlopig nog wel overeen


Palmera, ik zal er eens over nadenken. Als ik nu die boom van Ceetje zie is dat van mij echt nog een minimaal en knullig boompje. Ik vind de symboliek wel leuk maar zou ook wel graag een mooie volle boom willen hebben op den duur die er echt uitknalt, dus dan zou ik toch echt even met de snoeitang los moeten

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Re: De Amberboom van Kruimeltje en Tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 08:06

Op de foto is de boom vijf jaar oud en qua grootte iets groter dan jouw herdenkingsboom denk ik. Hij groeit gewoon hard.