Zondag in Portugal bij de rescues

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Zondag in Portugal bij de rescues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 20:49

Sommigen van jullie weten dat ik een aantal paarden heb met verschillende zielige achtergronden. Ik heb helaas niet veel geld en kan ook niet altijd op donaties rekenen, ik kan ook niet altijd op mijn gezondheid rekenen én ik heb zpmers gierend water tekort dus ik moet helaas altijd nee zeggen tegen nieuwe gevallen en oude paarden die me aan worden geboden, anders has ik er we meer :+

Van deze paardjes heb ik Chico (kort voor Francisco hier) en Gandhi het langst, die zijn nog uit het noorden van Portugal mee verrhuisd in 2012. Gandhi was toen een jaarling en Chico 7 al dacht ik toen nog dat hij 5 was (ik heb pas later inzicht gehad in zijn Franse paspoort dankzij een vriendin, omdat zin chip gelezen is toen iker een in Gandhi heb laten zetten). Gandhi is als veulen van 5 maanden zonder moeder naar Portugal gekomen en was graatmager met vervilte vacht, enorm hoofd, bolle rug en kromme benen, toen ik hem kocht asl 8 maanden oud veulen. chico heb ik geruild tegen ene zadel met een hoefsmid. Hij komt uit frankrijk en is een Pottok.
Olímpio (oude Franse draver) is via een aparte weg naar me gekomen samen met een jonge hengst die naar Nederland is gegaan. De eigenaar had geen gras meer en of ze bij mij kondne grazen. Ik heb ook land aan de overkant van de weg dus daar konden ze wegl op. Toen de hengst verkocht was heb ik Olímpio bij de mijne ingeschaard en niet veel later heb ik hem gekocht.
Ik had toen ook nog júpiter maar die is inmiddels overleden en daarna had ik een probleem met binnenhalen want geen voorganger meer en toen heb ik een merrie gekocht en ik dacht haar te kunnen berijden, maar ze blijkt een rugprobleem te hebben en dus was dat niet erg succesvol en ik nu heb ik er wel vrede mee dat ze dus feitelijk geen berijdbaar paard is. Ze heet officieel Pocotó (kataklop) maar ik noem haar oo wel Catootje. Haar afkomst is een beetje en raadsel, haar groene bokej gaat maar en paar eigenaren terug en haar brandmerk is verkeerd aangebracht en helpt ook niet
De laatste rescue was Vincent van Gogh waarbij een bokker Jessix nog een rol gespeeld heeft en waarvoor ik ook fijne donaties heb gehad toen en door de jaren heen van bokkers.

Af en toe post ik foto´s van hoe het nu met ze is en het is al weer een tijd geleden, dus hier wat foto´s van vandaag. Het begon mistig, toen werd het heet en tegen de tijd dat zenaar binnen gingen was het weer mistig en koud. Welkom in de Portugese herfst.

De foto´s zijn even voor twaalven gemaakt.


Chico en Olímpio in de schaduw van een jonge pijnboom
Afbeelding

Vincent
Afbeelding

Gandhi
Afbeelding

Pocotó

Afbeelding

Oja, de andere kant van Chico is bonter. toen ik mijn zus foto´sstuurde toen ik hem net had , dacht ze dat ik 2 nieuwe had :D

Afbeelding

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Zondag in Portugal bij de rescues

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:56

Leuke dieren! Klopt het dan Gandhi een tijdje te koop heeft gestaan?

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:19

Wat een heerlijk plekje hebben ze daar <3

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 21:35

Balou_k schreef:
Leuke dieren! Klopt het dan Gandhi een tijdje te koop heeft gestaan?

Ja Gandhi en Pocotó samen. Ik zat heel erg met het water- en geld tekort, maar ik ben erg blij dat ze gewoon nog hier zijn!

Nayomie schreef:
Wat een heerlijk plekje hebben ze daar <3

ja echt perfect, al zijn er wlel een hoop struiken en dode bomen weggehaald, plus de hoge cactussen (ja catea , ik weet het) en het bamboe. Dat laatse betekent minder groenvoer voor ze,het eerste minder bescutting tegen de elementen. Er zijn ook al 6 van de 9 sinaasappel bomen verdwenen vanwege de droogte dus minder te snoepen voor ze. Geukkig zijn de kurkeiken er altijd nog die heerlijke eikeltjes hebben op dit moment. (Die zijn niet giftig)

BvdV
Berichten: 17
Geregistreerd: 12-03-21

Re: Zondag in Portugal bij de rescues

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:26

Ziet er super uit, gave omgeving

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zondag in Portugal bij de rescues

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:07

Mooie verzameling heb je daar!

Ik kan me nog wel topics met Vincent herinneren.

Water tekort is in de zomer vanwege de hitte en droogte neem ik aan?

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Zondag in Portugal bij de rescues

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:23

Wat een leuk koppeltje zo bij elkaar. En wat boffen ze dat ze bij jou terecht zijn gekomen. Ik zie zo af en toe wat voorbij komen op Facebook. Geniet ervan.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 14:42

Elisa2 schreef:
Mooie verzameling heb je daar!

Ik kan me nog wel topics met Vincent herinneren.

Water tekort is in de zomer vanwege de hitte en droogte neem ik aan?

Ja, heet is het altijd in de zomer, maar normaal heben we twee keer per jaar een regen tijd en dan valt er gheel wat, maar er is al jaren een aanhoudende droogte met gewoon te weinig regenval en 1 put is al opgedroogd, de andere hebben heel weinig water en er is nu een vierde verbonden aan het huis, die is wat verder weg en het water was 20 jaar niet gebruikt, dus stonk dus ze moesten eerst heel veel weg laten lopen en de rest reinigen met chloor, maar daar staat nog 2 meter in. Het grondwater is vele meters gezakt. Toen ik hier kwam was het laaggelegen stuk naast het huis drassig, maar nu al lang niet meer.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zondag in Portugal bij de rescues

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:51

Jeetje dat is best heftig Lusitana, komt dat door die extreme hitte van de afgelopen jaren? Zorgelijke ontwikkeling.

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zondag in Portugal bij de rescues

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:01

Het is oneerlijk verdeeld met de regen. Ik zou willen dat ik het jouw kant op kom sturen. Hier is het te nat.

Ze zien er goed uit allemaal.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 16:05

Elisa2 schreef:
Jeetje dat is best heftig Lusitana, komt dat door die extreme hitte van de afgelopen jaren? Zorgelijke ontwikkeling.

Het is niet elk jaar even heet, maar we hebben wel al jaren gewoon niet genoeg regen in de herfst en winter om alles weer aan te vullen.
Deze hoek is altijd al behoorlijk droog geweest en zo´n 7 jaar geleden is 75% van de natuur (duinen) iopgegeven om op te bouwen en de hotels en resorts schoten als paddestoelen uit de grond en die trekken enorm veelwater uit de grond, om maar te zwijgen over golffbanen. De burgemeester probeert er nu wat aan te doen, maar het is te laat.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 21-11-23 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zondag in Portugal bij de rescues

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:09

Wij hebben teveel nu..jammer dat dit niet even daarheen te sturen is.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zondag in Portugal bij de rescues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 16:10

Ja zeker jammer dat het zo slecht verdeeld is.