Het leven met een Trekpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Het leven met een Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 20:58

Alweer bijna twee jaar samen met mijn Belgisch Trekpaard Orrie.
Twee jaar vol vreugde, liefde, zorgen en plezier.
Een topic waarin ik jullie meeneem door onze twee jaar.
Wat een trekpaard houden inhoud.
Maar vooral met de plezier die we hebben!

Orrie
Officieel Orfa van ‘t Sparrenhof
Belgisch Trekpaard
20 jaar oud
1,60/1.65m ‘klein’


1. Na aankoop, lekker elkaar vanaf de grond leren kennen doormiddel van veel wandelingen. Rijden leek ze niet te kennen. Al was ze wel zo verkocht. Ze was super onzeker en daardoor durfde ze simpelweg niet te lopen. Enkel als er iemand naast haar mee liep.
Ik weet nog dat ik erg angstig was dat mijn eerste paard een miskoop zou zijn geweest. Ik had haar immers gekocht om lekker rustig recreatief in het bos te rijden…
Afbeelding

2. Na aankoop op een stal terecht gekomen die niet aansloot bij haar (en mij). Na wéér verhuizen kwam ze er zo uit te zien. Ze had een klap gehad, maar is hier in de lente gelukkig vlot van bij gekomen!
Afbeelding

3. We stonden nu op een stalling net naast Soest met de duinen en het bos. Heerlijk was dat! Uren hebben we er gewandeld en gereden. Want eenmaal stukje bij beetje meer vertrouwen durfde Orrie te rijden zonder iemand die er naast liep. En ook alleen deed ze het voorbeeldig. Ze kende het wel degelijk, maar ze was zo onzeker in het begin. Toch lag Orrie niet lekker in de groep, en werden de basis behoefde voor Orrie niet behaald. Mede met mijn eigen verhuizing ook voor haar weer een andere plek gezocht.
Afbeelding

4. Bij Trekpaarden komt CPL echt haast standaard voor. Zo ook bij Orrie. Dit vergt een goed management en juiste verzorging. Met regelmaat de benen scheren. We hebben al een keer maden op der benen gehad. Elke keer weer een ‘gevecht’ met de verzorging ervan. Dilemma’s rondom de verzorging. Mijt infecties voorkomen. Voeding en ondersteunende kruiden. Lymfedrainage massages en tape.
Het word nooit meer beter en zal alleen maar erger worden. Maar het is stabiel nu. Geen open wonden, zeer zelden zelfs maar een wondje, maar als ze er zijn genezen die vliegensvlug. Geen duidelijke belemmeringen met lopen.
Voor nu helemaal prima. Mocht het duidelijk verergeren dan is het klaar. Maar zolang ze zo actief en vrolijk is en er nog goed mee loopt is het goed zo.
Afbeelding
(Vragen mogen gesteld worden :) ).

5. Tja… dus weer verhuizen. Maar dit keer op een plek waarvan ik hoop dat ze hier ook doodgaat. En jemig wat klinkt dat heftig, maar ze staat hier perfect en fijn! Ze staat hier ondertussen alweer ruim een jaar.
Afbeelding

6. En hoewel de polder prachtig is met deze uitzichten. Mis ik het bos vreselijk. De polder is echt niet mijn ding :(
Afbeelding

7. ‘Hekel’ aan de polder betekend echter wel dat we soms de trailer huren en lekker naar het bos gaan en daar des te meer van genieten!
Afbeelding

8. Soms laatste stukje na een ritje ernaast lopen.
Afbeelding

9. Kleinschalige fotoshoot met een vriendin samen.
Afbeelding

10. En nog een fotoshoot gewonnen, waarvan het resultaat echt geweldig is! Hier een van de foto’s.
Afbeelding

11. Trekpaard betekend ook uitdaging met de hoefsmid… tenminste met Orrie. Ze is niet gewent uit de hand bekapt te worden. Hoeven uitkrabben was sowieso al niet heel erg bekend bij haar, dus daar flink mee geoefend. Maar het blijft een dingetje… Maar we kunnen nu ook de achterhoeven uitkrabben (voor 5 seconden). Maar ze wordt dus bekapt met behulp van een hoefstal. Hier een foto van toen het begin te regenen en ze er net in stond.
Afbeelding

12. Orrie geniet van het eindeloze uitzicht.
Afbeelding

13. Helaas ook een stressvolle periode deze zomer… ze had ineens koliek achtige verschijnselen. Gelukkig is ze hier goed van hersteld. Maar had ze langer de tijd nodig om over te gaan op het nieuwe hooi. Ze stond er als een hoopje ellende bij en ik wacht bang dat dit het einde van ons avontuur zou zijn.
Afbeelding

14. Der lieve koppie. Hoe wel ze er erg knuffelig eruit ziet is haar karakter dit helemaal niet. Ze houd niet van knuffelen en is geen tut-pony. Dit vind ik echt heel erg jammer omdat ik dit eerlijk gezegd toch wel echt mis en hier zelf soms ook behoefde aan heb. Vermoedelijk is ze het gewoon niet gewend vanuit haar vorige eigenaren en leventje.
Toch zijn er momenten dat we wel even ons momentje hebben en die koester ik heel erg! Toch hoop ik ooit mee te mogen maken dat ze genoeg vertrouwen in mij heeft om lekker te blijven liggen als ik aan kom lopen. Dat ik der kan aaien als ze lekker ontspannen ligt. Voor nu ben ik al super blij als ik eventjes mijn hoofd tegen der hals kan leggen zonder dat ze direct wegloopt of wegdraait.
Afbeelding

15. Een trekpaard betekend ook dat je in de winter een mammoet hebt rondlopen… Vorig jaar liep ze erg te zweten door der dikke vacht. Dit naar al wat eerder geschoren om dat te voorkomen en der gemakkelijker te laten voelen. En dt is gelukt als ik der vrolijke hoofd mag geloven!
Afbeelding

Dit was het inkijkje in ons bijna twee jaar samen zijn :) Een trekpaard betekend niet per definitie direct alles 2x zo duur/veel, is mijn ervaring en mening. Er zijn vaak veel vooroordelen over Trekpaarden qua houden, karakter en omgang en dat vind ik jammer. Ik hoop zelf nog jaren van Orrie te mogen genieten onlangs haar leeftijd.

mysltt
Berichten: 26
Geregistreerd: 24-10-08

Re: Het leven met een Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:24

Wat ontzettend leuk en liefdevol geschreven. Klasse dat je enorm je best doet om de benen zo keurig te onderhouden. Paardje heeft het getroffen met een baasje zoals jij.

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Re: Het leven met een Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:45

Wat een leuk verslag en fijn om te lezen dat je goed op het welzijn van je paard let. Interessant om te lezen waar je met een koudbloed tegenaan loopt.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 23:55

Leuk verslag

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Het leven met een Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 00:05

Wat een liefdevol verslag. Orrie heeft het enorm getroffen met jou. Ze ziet er super uit.
20 jaar is een hele leeftijd voor een trekpaard.
Nog veel mooie ritjes samen gewenst.

boemel

Berichten: 8412
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het leven met een Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 09:00

Ze ziet er super uit en wat heb je haar CPL goed onder controle. Jullie zijn een mooi stel. Nog vele mooie jaren samen gewenst.

AnnickT

Berichten: 1468
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Het leven met een Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 09:26

Heel leuk verslag! Wat een lieve uitstraling heeft Orrie <3

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 09:34

Wat een investering heb jij gedaan in haar, op alle vlakken _/-\o_
Goed gedaan hoor +:)+ het is echt aan haar te zien dat ze nu een goed leven heeft :j

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Het leven met een Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 09:50

Wat ziet jouw trekpaard er goed uit voor haar leeftijd. Ik vind dat veel trekpaarden echt vetgemest worden en schrik vaak van de foto's van veel te dikke trekpaarden, die van jou is mooi op gewicht nu. En wat doen jullie leuke dingen samen zeg. Nog veel plezier met haar gewenst.

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Het leven met een Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:56

Wat een geweldig leuk paard! <3
Ze ziet er echt prachtig uit! Hopelijk nog veel avonturen samen :D

Hhilde

Berichten: 7441
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Het leven met een Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:54

Wat een leuk dier <3 Veel geluk samen!

Eefste

Berichten: 906
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Het leven met een Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:19

Wat een leuk verslag!
Super fijn dat Orrie zo'n lief baasje heeft getroffen die alles voor haar doet!

Ik ben echt enorm trekpaard fan.
Had zelf een Comtois van 1.68cm. Geweldig lief knuffelpaard. Helaas maar 3 maanden van hem mogen genieten. Toen overleed hij aan een gescheurde aorta.

Zou zo weer een trekpaard kopen. (afgezien van het gedoe met een hoefsmid vinden die een trekpaard wil bekappen)

AnnoNiemand

Berichten: 896
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:15

Leuk topic. Ik ben hel benieuwd wat je heeft bewogen dit paard te kopen. Want net wat je zegt, risicoras en dan is deze ook al behoorlijk op leeftijd. Geen kritiek, maar oprechte interesse. En ik vind het mooi om te zien dat zo'n dier nog goed terecht komt.
Jammer dat ze qua karajter niet is wat je zoekt. Ook daarvan ben ik dan weer benieuwd: hoe heb je haar dan uitgezocht? Karakter is namelijk júist iets waar ik op uitzoek.

_Carien

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-05-08

Re: Het leven met een Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 19:10

Soms weet je het gewoon dat iets zo moet zijn. Neemt niet weg dat je in de toekomst weer dezelfde keuze zou maken. Dat is geen spijt, maar iets doen omdat het zo loopt en het gevoel hebben dat het zo moet zijn. Ik denk dat ik dit terug zie bij TS, maar vooral een paard wat heel erg boft met zo’n baasje <3

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 20:14

Ik ben ooit begonnen met paardrijden op een trekpaard. Dat paardje (toevallig ook verre familie van Orrie!) had echt een heerlijk lief, rustig karakter voor kinderen. Ik was toen immers rond de 12 jaar. Dat rustige vond ik juist fijn aan het ras. Door de jaren heen is de liefde voor het ras gebleven en gegroeid. ‘Ooit wil ik mijn eigen trekpaard’ ontstond. Al had ik in de tijd dat ik serieus opzoek was naar een eigen paard een sterke mening van dat ik geen trekpaard wilde. Ivm de CPL, grootte, stalling etc. Ik had een Quarter bezocht en nog wat paarden proef gereden en ik voelde het gewoon niet met hun. Ik ben Orrie toen tegen gekomen op Marktplaats en ze bleef door me hoofd spoken. Ondanks dat mijn mening nog altijd was dat ik geen trekpaard wilde hebben. Die meisjes droom van vroeger bleef stiekem wel in mijn achterhoofd knagen.
Ik wilde sowieso al een iets ouder paardje, tussen 12 en 18 jaar. Omdat het mijn eerste zou zijn. En wat als ik het beeld van een eigen paard heb geromaniseerd door alle jaren heen en was als het uiteindelijk toch tegen viel? Dan zou ik er minder lang aan vast zitten dan aan een jonkie. Want een dier koop je en hou je tot zijn dood is mijn gedachte, het is geen handels voorwerp. En een oudje omdat ik immers ook niet de ervaring heb een jong beessie goed te ondersteunen en een stabiele basis te geven op rij gebied. Want ik ben echt een recreatieve ruiter.
18 voor een trekpaard is oud en ik wilde ook helemaal geen merrie, en geen trekpaard… jah nou oeps… tijdens bezichtiging voelde het ontzettend goed. Ze is vriendelijk naar alles en iedereen er zit geen kwaad in. Haar aard is lief. Ik ben echt voor haar gevallen. En met het idee dat ik haar laatste eigenaar ben. Ik heb echt een zwak voor oudjes, en al helemaal als ze afgedankt worden omdat ze ouder zijn. Hun verdienen ook een mooi einde. En als rijden niet meer kan, dan lekker wandelen, grasjes eten tijdens wandeling, licht bakwerk etc. Dat doet ze goed en daar sta ik voor. (En nee ik ga niet door tot het eindeloze, lijden is lijden en dan is het klaar). Maar mijn hart was zwak voor een trekpaard én een oudje én natuurlijk haar looks.

Ik heb er over nagedacht, ze is wat ouder, ze heeft levens ervaring (wat soms ook tegen werkt). Maar het is geen puppy die alles nog moet leren. En als het tegenvalt verkoop ik der niet, maar wacht ik tot de tijd rijp is en geef ik der het beste wat ik kan bieden. Want ook als er geen klik is, verdient ze mooie laatste jaren. Ik ben heel erg in het diepe gesprongen en ik heb het over mij heen laten komen. En dat heeft goed uitgepakt. Want enerzijds kan ik leze en schrijven met der. Anderzijds kan ik der soms achter het behang plakken. Maar ik heb der zien opbloeien de afgelopen twee jaar. Het actief zijn doet haar mentaal en fysiek goed.
En als zij 18 jaar lang niet is gewent geknuffeld te worden, dat poetsen een moeten is en niet lekker ontspannen, dat ze alleen in handen was om te werken/fokken/bekappen. Dan snap ik wel dat ze soms wat afstandelijk is. De 2 jaar dat ik der nu heb is niets vergeleken met 18 jaar die daar voor zitten.
En ze wordt wat aanhankelijker! Maar het gaat me te traag hahaha. Maar ik geef haar de tijd, ik ben er, ze mag naar me toe komen, ze mag weglopen, ik dwing der niet. Maar ik hoop gewoon dat de tijd haar goed doet en ze het ooit wel echt fijn vind om te knuffelen en tutten.

Van ritjes en wandelingen kan ze wel heel erg genieten. En dan wilt ze uit zich zelf echt een sprintje trekken. Is bereid een stapje meer te zetten voor mij. Dus ben ik ook bereid haar alle tijd en ruimte te geven uit der schulp te kruipen. En als het niet in haar karakter zit, is dat ook prima. Het is mijn eerste paard, ik hou van haar, ik heb veel van haar geleerd en zij is mijn steun, maar ik denk dat het niet mijn once in a life time paard is. Maar dat betekend niet dat ze daardoor minder liefde krijgt van mij.
——————
En bedankt voor alle complimenten, dat doet me goed :) Ik doe erg mijn best voor haar!

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:14

Super om te lezen (en te zien) hoeveel plezier jullie met elkaar hebben _/-\o_ +:)+

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Het leven met een Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 18:20

Wat een schatje en je schrijft prachtig over haar.