Haflinger los in het bos.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Haflinger los in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 11:46

Niels is 10 jaar in mijn leven en sinds bijna 3 jaar van mijzelf.
toen ik Niels leerde kennen was hij geen makkelijk paard, hij liet niemand zomaar toe. Weinig vertrouwen en dat uitte zich in happen en boos doen. Bij vreemde is het nog steeds zo, je kan niet zomaar bij hem in de buurt komen, hij kan je gaan bijten of heel boos doen. Bij sommige bekenden doet hij dit nog steeds. Eigenlijk is hij erg eenkennig en ben ik de enige die echt alles met hem kan. Maar dat is echt niet zomaar gekomen, verre van.

We hebben veel gewerkt samen,ook vanaf de grond.
Al zeg ik het zelf, onze band is enorm.

Gisteren iets gedaan, waar ik eigenlijk erg op tegen ben, maar toch geprobeerd.
Ik heb Niels los laten lopen naast bij in het bos.
Als ik ook maar iets twijfelde had ik het nooit gedaan.
Maar eigenlijk ging het verrassend goed. Wat was ik trots op hem.
We zij van ver gekomen!
Hij laat zich door een vreemde niet eens uit de weide halen en mij volgt ie in vrijheid.
Ik voelde me net een penny kind :')

Er zijn wat foto's gemaakt :)


Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Haflinger los in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:35

schattig...

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Haflinger los in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:26

Waarom wil je je paard los laten lopen vraag ik mij altijd af?
Ben ook wel in het bos mensen tegen gekomen te paard met een paard los ernaast en eerlijk geeft dat mij niet een heel fijn gevoel.

Op zich fijn dat het kan

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:33

Of er nou een touwtje aan zit of niet, als ze echt willen, gaan ze wel. Juist door dit te trainen kwam mijn vorige paard(ook een haflinger, :+ ) juist naar mij terug toen hij zich lostrok. Hij zocht toen echt die steun, zonder touw.
Leuk dat je dit kan met je paard ts. Een heerlijk gevoel als je paard besluit bij je te blijven. :j

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 19:38

Anastasia24 schreef:
Of er nou een touwtje aan zit of niet, als ze echt willen, gaan ze wel. Juist door dit te trainen kwam mijn vorige paard(ook een haflinger, :+ ) juist naar mij terug toen hij zich lostrok. Hij zocht toen echt die steun, zonder touw.
Leuk dat je dit kan met je paard ts. Een heerlijk gevoel als je paard besluit bij je te blijven. :j


Absoluut!!

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:53

Anastasia24 schreef:
Of er nou een touwtje aan zit of niet, als ze echt willen, gaan ze wel. Juist door dit te trainen kwam mijn vorige paard(ook een haflinger, :+ ) juist naar mij terug toen hij zich lostrok. Hij zocht toen echt die steun, zonder touw.
Leuk dat je dit kan met je paard ts. Een heerlijk gevoel als je paard besluit bij je te blijven. :j


Met deze logica moet iedereen zn paard maar los laten lopen overal, want als ie gaat dan gaat ie. Wat een onzin.

Ik vind het persoonlijk onverantwoord en snap de bewijsdrang totaal niet. Doe dat soort dingen in een veilige omgeving, voor je paard, voor de omgeving en voor jezelf want je vergeeft het jezelf nooit als je door je eigen (excuse my French) domme keuzes je paard aangereden ziet worden (of later hoort dat hij is aangereden omdat je een paar minuten later aankomt) omdat ie toch wegschoot. Je bent de eerste niet en ik vrees ook niet de laatste. En niemand zag het aankomen natuurlijk want hij bleef zo braaf bij je.
'eigenlijk ging het verrassend goed' zegt al een hoop.

Mijn paarden hebben een uitstekende recall, ik werk veel aan de hand en vrijheidsdressuur is onze heerlijke hobby (Oja, en werk) maar ik zal ze en de omgeving nooit blootstellen aan zulke nutteloze risico's. Aan een los teugeltje hebben we net zoveel pret en ontspanning.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Haflinger los in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:07

Het idee is idd leuk, maar ik zou dit risico ook echt niet nemen.
De band kan nog zo goed zijn.. In de basis blijven het vluchtdieren en kan het zo verschrikkelijk mis gaan, waarbij de gevolgen niet te overzien zijn en het paard, maar ook andere mensen lelijk gewond kunnen raken of zelfs nog erger.
Doe dit soort dingen gewoon op eigen terrein. Veel veiliger en net zo leuk :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Haflinger los in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:27

Ik vind t vooral hypocriet, dit alles. TS loopt anderen te veroordelen om dit soort dingen, is er eigenlijk heel erg op tegen, en nu opent ze er zelf trots een topic over.

Lekker geloofwaardig.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 20:32

_San87_ schreef:
Ik vind t vooral hypocriet, dit alles. TS loopt anderen te veroordelen om dit soort dingen, is er eigenlijk heel erg op tegen, en nu opent ze er zelf trots een topic over.

Lekker geloofwaardig.



\Staat er toch ook, dat ik er op tegen ben?? Heb nergens gelogen hoor ;)
Maar ik ben eigenwijs en het proberen. Tevens had mijn paard hier een halster om, dus kan ik hem eerder vast pakken dan als mensen een paard helemaal zonder iets van tuig laten lopen ;)

En zijn stalgenoot ( paard ) was er ook bij, die rennen niet snel van elkaar af

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Haflinger los in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:34

Ja, dat was mijn punt. Hypocriet gedoe.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Haflinger los in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 20:38

Mag jij vinden hoor, geen probleem. Ik vind iemand ook wel eens hypocriet :) Slaap er niet slechter om. Ik ik zet ook nergens dat ik dit standaard ga doen, ik wilde het eens proberen. En alles is goed gegaan dus ja.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:40

Ts heeft een keer haar pony los in het bos. Wat een gezeik hierover zeg.

Makkelijk paardje zo te zien ts.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 20:44

BeFunny schreef:
Ts heeft een keer haar pony los in het bos. Wat een gezeik hierover zeg.

Makkelijk paardje zo te zien ts.

Nu wel ( naar mij ) Ooit was dat heel anders...poeh wat heb ik mijn handen vol gehad aan dat portret :D

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 20:50

_San87_ schreef:
Ja, dat was mijn punt. Hypocriet gedoe.



Overigens heb ik dit wel eens gezegd tegen iemand die dit ook doet * vaker *. En diegene wijst haar vingertje naar mensen die te zwaar zijn voor hun paard, maar ze vond zichzelf ook iets te zwaar voor haar eigen paard ( waar ik het volledig mee eens ben ). Net zo hypocriet toch? En daar maak je ZEKER schade mee aan je paard, een keer loslopen waarbij alles goed is gegaan niet ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:57

Cinnepin schreef:
_San87_ schreef:
Ja, dat was mijn punt. Hypocriet gedoe.



Overigens heb ik dit wel eens gezegd tegen iemand die dit ook doet * vaker *. En diegene wijst haar vingertje naar mensen die te zwaar zijn voor hun paard, maar ze vond zichzelf ook iets te zwaar voor haar eigen paard ( waar ik het volledig mee eens ben ). Net zo hypocriet toch? En daar maak je ZEKER schade mee aan je paard, een keer loslopen waarbij alles goed is gegaan niet ;)

Mij interesseert het echt niet dat iemand zijn of haar paard los laat lopen, ik geloof namelijk best dat de band tussen paard en mens zo goed kan zijn dat het paard lekker mee blijft lopen. Ik vind dat mooi om te zien.

Het gaat mij puur en alleen om de hypocresie van je actie. Naast het feit dat niemand je paard kan pakken, mocht er wel wat gebeuren. En ja, iedereen is wel eens hypocriet. Maar dit is een gevalletje ik ben falikant tegen slofgebruik, maar wil het toch eens proberen. Iets te zwaar zijn voor een paard veroorzaakt niet per se schade. Dat is van zoveel meer factoren afhankelijk.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Haflinger los in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 21:08

Met slof maak je je paard kapot en dat probeer je niet ff, een vergelijking van niks in mijn ogen.
Ik loop altijd met hem met het halstertouw helemaal slap en op zijn langst. Nu klipte ik voor de gein eens het touw los..hij had het al snel door dat ie los liep ( vreteeeeh ) maar hij kwam netjes met me mee lopen. Ik liep steeds heel dicht bij hem, dat ik hem zo kon vast grijpen, op 1 foto lijk ik wat verder weg te lopen. Daarna weer vastgeklikt en met touw verder gelopen. Dus zo spannend was het niet.

En ja dat ie zich niet laat pakken door anderen in de wei kan ik ook niks aan doen..dat is nou eenmaal zo.
Soms als ie iemand beter kent en lief voor hem bent lukt het wel eens, maar dan kan het die keer daarna ook zo ineens weer anders zijn.
Hij vertrouwt gewoon niemand zo maar, en hier liet hij zien mij wel te vertrouwen en dat gaf gewoon een goed gevoel, vooral omdat ik 10 jaar geleden er heel anders met hem bijstond....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Haflinger los in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:13

He, you do you. Alleen nu geen anderen die hetzelfde doen veroordelen ;). Die geloofwaardigheid is weg.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Haflinger los in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 21:18

Fijn dat voor jou de geloofwaardigheid weg is, doet mij niets hoor ;)
Veroordelen heb ik nooit gedaan, alleen zeggen dat ik iets gevaarlijk vind, maar dat is op een paard zitten ook.
Ik had er op dit moment een goed gevoel bij, en ken het paard 10 jaar op dat moment zag ik er geen kwaad in. Ik ken het dier door en door!

Maar om nu alleen maar je punt te herhalen hier is ook niet nodig.

Je vindt mij hypocriet, geloofwaardigheid is weg, dat mag hoor...zo ik heb het ff herhaald zodat je ziet dat ik het weet, hoef je het niet nog een keer te zeggen, of je moet je zelf willen overtuigen?

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:20

BeFunny schreef:
Ts heeft een keer haar pony los in het bos. Wat een gezeik hierover zeg.

Makkelijk paardje zo te zien ts.


En paardje loopt de weg op, een kind ondersteboven of is een dag weg na schrikken... Oja en voor het gemak is het dier heel eenkennig en kan niemand hem benaderen... Ja goed verhaal. Met een beetje pech 'lekker kort' ook :')

Nee ik snap dit ook niet en zéker niet nu ik TS het hier zie 'onderbouwen' en het waarom ontgaat mij ook volledig.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:24

lijkt me best link op moment:

loslopende honden (deze hadden het afgelopen week al vast moeilijk net vuurwerk, dus ff ont stressen zal best gebeuren)

miss toevallig wolf in de regio aanwezig

of nog wat restjes vuurwerk dat nog ff op gestookt moet worden

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 21:25

Mar_jolijn schreef:
BeFunny schreef:
Ts heeft een keer haar pony los in het bos. Wat een gezeik hierover zeg.

Makkelijk paardje zo te zien ts.


En paardje loopt de weg op, een kind ondersteboven of is een dag weg na schrikken... Oja en voor het gemak is het dier heel eenkennig en kan niemand hem benaderen... Ja goed verhaal. Met een beetje pech 'lekker kort' ook :')

Nee ik snap dit ook niet en zéker niet nu ik TS het hier zie 'onderbouwen' en het waarom ontgaat mij ook volledig.



Waar maak je je druk om, is toch niet gebeurd? En dat ie eenkennig is kan ik toch niks aan doen? Jij maak je er meer druk om dan ik, das pas grappig

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Haflinger los in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:28

Ik vind het fijn dat hij bij je blijft.

Maar ga ook wel in de reacties van de anderen mee.

Doet dit met een paard wat zich door eender wie laat vangen, maar niet, never, nooit met een paard wat zich niet door vreemden laat vangen.
Nu ging het goed, maar kan altijd eens mis gaan. Zelfs het bomproofste paard kan toch eens schrikken en wegrennen, in in paniek kijken ze echt niet of z'n maatje meerent.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 21:29

Art_Ificious schreef:
Ik vind het fijn dat hij bij je blijft.

Maar ga ook wel in de reacties van de anderen mee.

Doet dit met een paard wat zich door eender wie laat vangen, maar niet, never, nooit met een paard wat zich niet door vreemden laat vangen.
Nu ging het goed, maar kan altijd eens mis gaan. Zelfs het bomproofste paard kan toch eens schrikken en wegrennen, in in paniek kijken ze echt niet of z'n maatje meerent.


Er staat toch ook nergens dat ik dat blijf doen ;)

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:56

Mar_jolijn schreef:
BeFunny schreef:
Ts heeft een keer haar pony los in het bos. Wat een gezeik hierover zeg.

Makkelijk paardje zo te zien ts.


En paardje loopt de weg op, een kind ondersteboven of is een dag weg na schrikken... Oja en voor het gemak is het dier heel eenkennig en kan niemand hem benaderen... Ja goed verhaal. Met een beetje pech 'lekker kort' ook :')

Nee ik snap dit ook niet en zéker niet nu ik TS het hier zie 'onderbouwen' en het waarom ontgaat mij ook volledig.



Maar dat is dus allemaal niet gebeurd. Wat heeft het dan voor zin om dat er nu zo in te wrijven?

Als ze nou vooraf zou vragen "zal ik mijn pony los laten lopen in het bos. Dan kan ik dat soort reacties begrijpen.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:10

BeFunny schreef:
Mar_jolijn schreef:

En paardje loopt de weg op, een kind ondersteboven of is een dag weg na schrikken... Oja en voor het gemak is het dier heel eenkennig en kan niemand hem benaderen... Ja goed verhaal. Met een beetje pech 'lekker kort' ook :')

Nee ik snap dit ook niet en zéker niet nu ik TS het hier zie 'onderbouwen' en het waarom ontgaat mij ook volledig.



Maar dat is dus allemaal niet gebeurd. Wat heeft het dan voor zin om dat er nu zo in te wrijven?

Als ze nou vooraf zou vragen "zal ik mijn pony los laten lopen in het bos. Dan kan ik dat soort reacties begrijpen.


Omdat zij en blijkbaar meer mensen met het risicoanalyserend vermogen van een prei, het wel normaal vinden en het goedpraten onder het mom van 'er is toch niks gebeurt, maar ik gooi het wel vol trots op een forum'! Ik kan ook de snelweg over wandelen en niet aangereden worden is dat dan meer geluk dan wijsheid? Overigens ben je wettelijk ook enorm de Sjaak als je paard iets aanricht en jij hem willens en wetens los hebt laten lopen op niet omheind terrein. Maar dat daar gelaten.