Hij is fluffy, hij is mini, hij is onze nieuwe gypsy cob!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ange1a

Berichten: 283
Geregistreerd: 04-10-21
Woonplaats: Zetten

Re: Hij is fluffy, hij is mini, hij is onze nieuwe gypsy cob!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:40

Ik ben normaal van een maatje groter maar wat is deze leuk! <3

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Hij is fluffy, hij is mini, hij is onze nieuwe gypsy cob!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:53

Ik vind hem schitterend <3
Ik heb vroeger een merrie van 1.42 gehad. Ook zo mooi grof en met veel behang.
Geef mij die mooie grove kleine cob types maar, ik hou ervan <3

foxy80

Berichten: 7875
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:57

Oeh een ECHTE my little pony!

Ik ben er compleet weg van <3

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:55

Wow wat een mooierd :)

996981
Berichten: 9722
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Hij is fluffy, hij is mini, hij is onze nieuwe gypsy cob!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:03

Wat een leukerd! En geheel off-topic, maar wat geniaal jullie mijtenbad :D

Unwritten
Berichten: 34
Geregistreerd: 14-03-22

Re: Hij is fluffy, hij is mini, hij is onze nieuwe gypsy cob!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:04

Wat een plaatje :+: ben erg benieuwd naar de stempel die hij gaat drukken op de veulens, kan niet anders dan knap zijn!

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:30

cp112 schreef:
Ryder schreef:
Wat een schattig paardje!

Mij valt op dat veel tinkers een stuk kleiner zijn dan een jaar of tien geleden de standaard was. Weet jij waardoor dat komt TS? Ik neem aan dat dat bewust gebeurt in de fokkerij, gezien jij ook met zo’n kleintje wil dekken. Wordt de tinker steeds meer een kinderpony? (Bedoeld als compliment, in mijn ogen kun je enkel hele leuke en betrouwbare paarden inzetten voor kinderen.)



De maten in Nederland zijn altijd hoger geweest dan het gemiddelde in engeland en ierland. Simpelweg omdat die grote maten hier beter verkopen omdat wij willen rijden en lang zijn.

De standaard maat in Engeland ligt tussen de 1.38-1.48.

Ik heb niets boven de 1.45 meer omdat wij helemaal terug zijn gegaan naar het traditionele type. Dat wat door de jaren heen in Nederland verloren is gegaan omdat we op maat en beweging aan het fokken zijn geweest.

Het was niet mijn bedoeling met zo’n kleintje thuis te komen :D haha. Maar hij heeft alles wat ik zoek qua exterieur en bloedvoering en kan daardoor mooi wat toevoegen bij mijn merries.

Onze andere jonge hengst zit rond de 1.45 dus ik kan beide kanten uit :j al mijn merries zijn tussen de 1.31 en 1.45. Waarvan de meesten rond de 1.40 :j
Maar alle cobs hier zijn vanwege hun traditionele type zo breed dat praktisch iedereen erop past.

Hier onze vorige hengst van 1.43 met een ruiter van 1.85.

[ [url=m/VTaqZ1.jpg]Afbeelding[/url] ]



Allereerst, ik vind hem erg cute om te zien, en hij ziet er goed uit voor zn leeftijd.

Ik deel niet helemaal jouw mening, het klopt dat in nl veel te sporttypisch gefokt is, maar toen ik 25 jaar geleden met Chuck de hengstenkeuringen enzo liep waten het toch echt veel grotere paarden, en toen die tijd waren eigenlijk bijna alle hengsten import uit engeland en ierland.
Daar waren toen echt volop grote maten.
De hengsten van toen waren meestal zo tussen de 1.50 en 1.65.
Dan stonden hengsten als O,malley, Drum, Maestro, Thunder, Black Shadow enz in de ring.
Dat waren ook absoluut geen luxe types, mooie zware hengsten met veel behang en massa.
Helaas zijn er toen ook weer erg veel naar buitenland verkocht waardoor we ze hier kwijt raakten.
Zoals toen een Raven was echt een kleintje ertussen met zn 1,45 stokmaat.
Dus dat ook in het buitenland het altijd de kleintjes waren klopt niet helemaal denk ik.
Maar de laatste jaren zijn die hele kleintjes wel in groepen naar NL gehaald en gingen hier voor bodemprijzen weg waardoor je hier nu ook zoveel
kleine tinkers ziet.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 15:34

Klopt hoor maar de algemene strekking hier is altijd wel maat geweest omdat we willen rijden. En veel vanuit ierland en engeland met maat kwamen naar deze kant op en ook scandinavie overigens omdat we de grote maten willen.
Daarbij kwam daarna (net na de chuck generatie) dat alles daardoor ook luxer en sporttypischer werd. Kijk naar Noedel, is daar ook het voorbeeld van en ik fokte ze zelf ook.

We zagen het steeds verder gaan zeker de laatste pak en beet 5-10 jaar. Lichtere benen, minder sok, minder body. Uitzonderingen altijd daar gelaten Natuurlijk. Want er zijn ook echt nog zeker hele mooie zware types.
Het is ook niet het eerste en enige ras waar het mee gebeurd natuurlijk
Bij de friezen is het al gebeurd en bij de haflingers zie je ze ook steeds luxer worden.

Daarop hebben wij besloten terug te gaan naar het echte traditionele type :j

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:01

Die mening deel ik maar dus niet de mening dat de kleinere cobs altijd al standaard in irl en engl waren, dat us wat ik ermee probeer te zeggen .
En heel eerlijk, ik vind dat compacte heel mooi naar bind het echt heel jammer dat ze steeds kleiner worden.
De maat is kinderpony maar het karakter is niet echt heel erg kinderpony, het blijven gewoon evht wel sterke koudbloedjes

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hij is fluffy, hij is mini, hij is onze nieuwe gypsy cob!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:13

Hij is zo leuk <3

Volgens mij wat Chantal bedoeld is dat toen voornamelijk juist de grotere naar NL kwamen en niet de kleintjes.
Juist doordat ze hier grote wilde is er toen meer op grote gefokt voor onze markt dan op het grove type

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:25

Ja dat snap ik, ik ben redelijk op de hoogte wat er gebeurd is met het exterieur.
Maar in Ierland en engeland waren de grote toen die tijd volop te vinden en te importeren, daar doel ik op.
De kleinere kwamen paar jaar later meer in de smaak, en de laatste jaren vind ik Ze echt veel te klein.
Als volwassene kun je daar niet met droge ogen op gaan zitten.
En ik vind ze ook heel mooi hoor maar net als dat ik het doodzonde vond dat alles steeds luxer werd vind ik dat nu dat alles zo enorm klein gefokt word.
En ik vind dat he, geen feit.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Hij is fluffy, hij is mini, hij is onze nieuwe gypsy cob!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 17:04

Neemt niet weg dat je echt wel heel knappe paardjes fokt en hebt staan hoor.

Je kent me gelukkig al langer dan vandaag en mijn smaak haha

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 17:06

Maar 1.45m vind ik best meevallen, ik vind die van mij groot aanvoelen, ok ik ben geen 1.80, maar ze zijn wel een stuk breder waardoor dat wel compenseert, een tinker van 1.60 zou me veel te veel paard zijn.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 17:08

Ik vind hem geweldig! Wat een knapperd! Ontzettend benieuwd naar nakomelingen van hem met je mooie merries.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 17:11

Cemlys, heb het ook niet over 1.45 he.
Dat waren vroeger de kleintjes.

Ik krijg dus heel vaak te horen, die van jou is geen echte tinker hoor, veel te groot en fors.
En dan denk ik.....uh ooit waren ze grotendeels zo.....was het heel mormaal een tinker met maat te hebben.
Daar gaat het mij een beetje om.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 19:42

Tinkermuts schreef:
Neemt niet weg dat je echt wel heel knappe paardjes fokt en hebt staan hoor.

Je kent me gelukkig al langer dan vandaag en mijn smaak haha



Haha jazeker en ik snap je helemaal hoor :D
Dax is gewoon het voorbeeld van hoe het moet met maat en dan het complete plaatje. Het zijn helaas bijna uitzonderingen geworden dat is zo jammer.

Onze andere jonge hengst is nu 2.5 en 1.45. Die gaat dus nog ietsje groeien en krijgt een hele mooie maat (zal net onder de 1.50 blijven denk ik). Maar die komt uit ouders van krap 1.40 en 1.43 :? Geen idee waarom hij een slag groter is want dat zit niet echt in dat lijntje haha. Ben dan wel weer benieuwd wat zijn nafok gaat doen. Zo rond de 1.45 vind ik persoonlijk een perfect maatje <3 (en ik hoop stiekem met hem tzt ook de sport weer een beetje in te kunnen want hij is ook zooooo ontzettend lief en braaf ).


Deze kleine man gaan we hopelijk tzt voor de wagen beleren. Lijkt me super stoer zo’n klein tankje voor de kar :D
Hij krijgt wel ook merries komend jaar die in de 1.40 zijn dus ik fok niet specefiek zijn kleine maat maar denk dat hij mooi wat kan toevoegen. En dan zie ik tzt met de volgende generatie wel weer verder :j

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Hij is fluffy, hij is mini, hij is onze nieuwe gypsy cob!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:01

Ja die zwarte is echt heel tof, en met zijn postuur is hij een prima maat voor volwassenen.
Bem ook heel benieuwd wat hij voor een nakomelingen gaat zorgen.
Ja soms heb je echt uitschieters qua maat, denk omdat we niet de hele voorgeschiedenis weten en dan toch vaak op overovergrootouders terug vallen qua maat

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 20:15

Bij Rossi weet ik wel alles tot in ieder geval 3 generaties terug. Zijn opa The Don loopt rond de 1.47 maar de rest is allemaal kleiner.
Ik blijf er ook bij dat voeding bijdraagt. Ons gras en hooi heeft een andere samenstelling.
Maarja dat is gis werk :D zolang ze maar knap zijn vind ik het goed :P

Rossi heeft zich vast mooi gemaakt voor de HK :+

Afbeelding

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Hij is fluffy, hij is mini, hij is onze nieuwe gypsy cob!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:17

Ooooh blonde extensions :j. Je nieuwe aanwinst heeft een enorme uitstraling :))

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 21:41

cp112 schreef:
ChantalAM schreef:
Wat een lekker kereltje!
Ga je de merries in een gat zetten tijdens het dekken? :o


Ik heb 2 dames van respectievelijk 1.31 en 1.36 dus daar komt hij wel bij :D

En euhm, dit was met onze belg van 1.75 (ruin overigens hoor :') )

[ [url=m/aYVsPp.jpg]Afbeelding[/url] ]



Even voor de hoogte vergelijking :+

[ [url=m/spoU9m.jpg]Afbeelding[/url] ]


oh die redt zich wel kleine charmeur.. hij is iig geweldig. Ben benieuwd wat ie er van maakt met je dames

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 22:20

Neon schreef:
}> Sorry kon het niet laten

[ [url=m/cvQfZ2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ben fan :D maar die ging bij mij Casper heten :+


Haha, goed gezien :))

Geweldig dier zeg!! Zo schattig dat hij niet zo groot is <3

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Hij is fluffy, hij is mini, hij is onze nieuwe gypsy cob!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 07:03

Oh my wat ziet Rossi eruit haha