Oliebol vanaf veulen to nu (bijna 5 jaar oud)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zhippo
Berichten: 802
Geregistreerd: 23-05-12

Oliebol vanaf veulen to nu (bijna 5 jaar oud)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 01:17

Hallo hallo,

Via facebook kreeg ik te horen dat Oliebol hier gebruikt wordt als naam voor sh#t. Na wat onderzoek erna heb ik mij bescheurd van het lachen hoe creatief het woord gebruikt wordt in topics. Dus vandaar dat ik mijn Oliebol nu maar eens ga voorstellen. Oliebol is eigenlijk niet zijn echte naam. Hij heet op papier Ouverture. Ik kocht hem toen hij 4 maanden oud was. Eenmaal opgehaald en in de eifel gezet vond ik zijn naam niet echt iets. Dus werd het Oliver Twist, want op papier zou dat leuk staan. Het heeft nog geen 2 weken geduurd voordat het toch de naam Oliebol werd. Met dank ook aan mijn vriend en zijn liefde voor Oliebollen. Toen ik dit vertelde aan de eigenaar van de opfok zei hij meteen: nee gek! Zo ga ik hem toch niet noemen?.... Het duurde nog geen paar weken en toen stond hij ook vrolijk Oliebol of Bol aan de weide te roepen *\o/* Oliebol is een ondertussen bijna 5. 31 mei is zijn verjaardag. Het is een hele lieve ruin van just wimphof x charmeur 173 groot. Bol heeft een behoorlijk avontuur achter de rug in de eifel. Toen ik hem bracht kwamen de andere hengsten al door de draad heen. Hierdoor moesten we hem loslaten met halster aan. De eigenaar verzekerde mij dat het wel ging lukken hem af te krijgen. Maar helaas keek Bol de kat uit de boom. Na een dag of 5 was het halster gelukkig af zonder wondjes. De eerste maanden ben ik elke week 1x langs gegaan. Dit deed ik zodat ik hem kon halsteren, poetsen, leren meelopen etc etc. Zodat ik er profijt van zou hebben als hij 3 zou zijn. Als ik hem riep kwam hij in 6 hectare land naar mijn toe gerend. Zo lief! Met 2.5 heb ik hem met spoed uit de eifel gehaald wegens een gigantische hoofdwond. Zijn wangspier was helemaal doorgesneden en je kon zijn hals in kijken naar zijn lucht pijp. Hij is er wonder boven wonder ontzettend goed van hersteld... Maar schrikken was het wel. Met 3.5 ben ik langzaam en spelenderwijs begonnen met zadelmak maken en zo'n 3 kwart jaar terug zijn we wat 'serieuzer' gaan rijden. Dat houdt in 2 a 3x per week doen we iets. Dat kan rijden zijn, maar ook longeren en spelen. Hij krijgt te tijd om te groeien, dat heeft hij ook wel nodig. Met zadelmak maken heb ik alles alleen kunnen doen zonder hulp van een derde. Dit kon dan ook omdat ik bijna 1 jaar geïnvesteerd had in longeren en grondwerk. En eenmaal het zadel op heb ik wel 50x het op en afstappen geoefend via een krukje zodat het de normaalste zaak van de wereld zou worden. Al met al vertrouwd hij mij heel erg en ik hem. Hij is geweldig!

Zo genoeg gepraat over Bol, ik ga maar eens over op de foto's.


Baby Bol. Hier was hij pas 5 maanden oud.
Afbeelding

Afbeelding



Net 1 jaar oud. Hij bleef in de eifel altijd schraal en mager
Afbeelding


Eerste keer een dekje op met 1.5 jaar. Toen verzoop hij erin. Ondertussen past het _/-\o_
Afbeelding


Foto's gemaakt door een vriendin. Hij bleef eigenlijk altijd wel wat klein.
Afbeelding

2.5 jaar oud. 1 maand voordat hij met spoed naar de kliniek moest. Ik ben 1.80, Bol schat ik hier rond de 1.55
Afbeelding


Aankomst in de kliniek. De arme jongen
Afbeelding


Toen pas zag je hoeveel hij verloren had qua energie. Jemig wat was hij schraal
Afbeelding


De eerste dag 'thuis'. Dit was 2 weken nadat hij in de kliniek is geweest. Ondertussen ook gecastreerd daar.
Afbeelding


En nu maken we een flinke sprong naar eind vorig jaar (oktober). Hier was hij al 4. En wat begint hij goed op te knappen! Ondertussen is hij al iets meer gespierd gelukkig *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding





Komend jaar wil ik een fotoshoot met hem doen. Ben ontzettend benieuwd! Dank voor het lezen in iedere geval!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Oliebol vanaf veulen to nu (bijna 5 jaar oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 02:06

Wauw, hij is een prachtige zwaan geworden!
En je ziet volgens mij ook geen littekens meer van zijn avontuur in de Eiffel! Zijn jullie er nog achter gekomen wat er is gebeurd?
Wat is zijn stokmaat nu?

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Oliebol vanaf veulen to nu (bijna 5 jaar oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 02:34

Ik verwachtte bij de naam van het topic een klein koddig ponytje, maar het is gewoon een bink van een paard. Hij is mooi geworden zeg! En hij heeft een leuke naam. <3

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 04:05

Hé, wat leuk om nu het hele verhaal te lezen van je deken-uittrekker :Y)
Opfok in de Eifel klonk mij altijd als een ultieme plek, maar voor hem was dat zo te zien niet echt het geval. Wat is hij later gelukkig nog goed bijgetrokken.

_karin_

Berichten: 3916
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Oliebol vanaf veulen to nu (bijna 5 jaar oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 08:56

Zo die is opgeknapt zeg!! Heel knap dier.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 09:06

Ja, daar ben je :D
Oliebol is prachtig! Maar heftige verwonding heeft hij opgelopen zeg...

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Oliebol vanaf veulen to nu (bijna 5 jaar oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 09:11

Ik viel al voor de veulenfoto, en hij werd gewoon nóg mooier! Wat een droompaard :wow:

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Oliebol vanaf veulen to nu (bijna 5 jaar oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 09:54

Hey, wat grappig. Die van mij noemen we ook Oliebol (Bachus Olympus = Ollie = Oliebol :)) ).

Wat is hij prachtig geworden en zo te zien zie je helemaal niks meer van zijn wond!

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:00

Celebi schreef:
Ik verwachtte bij de naam van het topic een klein koddig ponytje, maar het is gewoon een bink van een paard. Hij is mooi geworden zeg! En hij heeft een leuke naam. <3



Haha, +1

Leuk die naam inderdaad, Oliebol en ook leuk om te zien hoe hij getransformeerd is van veulen tot volwassen paard. Prachtig koppie heeft hij.

zhippo
Berichten: 802
Geregistreerd: 23-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 10:48

Cayenne schreef:
Wauw, hij is een prachtige zwaan geworden!
En je ziet volgens mij ook geen littekens meer van zijn avontuur in de Eiffel! Zijn jullie er nog achter gekomen wat er is gebeurd?
Wat is zijn stokmaat nu?



Hij is ondertussen 173. Dus gelukkig nog best bij getrokken! 100% zeker weten we het nooit, maar de hoofruif op de weide was eraf gewaaid. Deze werd vast gehouden met 4 half ronde pinnen. Waarschijnlijk met nieuw hooi zal hij gesteigerd zijn er op gevallen zijn. In de kliniek zeiden ze ook dat het vermoedelijk van onder naar boven gescheurd is. Verwonding door mens kan uitsluiten omdat hij zich niet door een vreemde liet aanraken. Daar was de wond ook te grof voor. De wond was wel al 24 uur oud....



callippo schreef:
Hé, wat leuk om nu het hele verhaal te lezen van je deken-uittrekker :Y)
Opfok in de Eifel klonk mij altijd als een ultieme plek, maar voor hem was dat zo te zien niet echt het geval. Wat is hij later gelukkig nog goed bijgetrokken.




Afbeelding

Ik ben benieuwd hoe het er mee staat vandaag... Wat hij wel meegekregen heeft uit de Eiffel was kracht en handigheid in de voeten. Waar andere paarden hier in NL op de plaat gaan vanwege de ondergrond loopt hij er makkelijk overheen. Maar ik denk dat hij teveel verbruikte en te weinig binnen kreeg. Nu is te dik bij jong paard ook niet wenselijk maar het werd wel duidelijk dat hij te weinig kreeg om goed te groeien. Eenmaal thuis is hij in bijna 2 jaar tijd meer dan 10cm gegroeid

zhippo
Berichten: 802
Geregistreerd: 23-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 10:52

goldenarrow schreef:
Hey, wat grappig. Die van mij noemen we ook Oliebol (Bachus Olympus = Ollie = Oliebol :)) ).

Wat is hij prachtig geworden en zo te zien zie je helemaal niks meer van zijn wond!



Oooooh leuk een naam genootje!


Afbeelding

Dit is afgelopen november na het scheren.


Afbeelding
En dit in de zomer

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Oliebol vanaf veulen to nu (bijna 5 jaar oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:04

Olliebol <3 wat een leuk dier zeg! Heel gaaf en aansprekend kopje :D

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Oliebol vanaf veulen to nu (bijna 5 jaar oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:30

Nou die is inderdaad heel mooi opgedroogd! Wat een uitstraling en koppie zit daarop! Wel af en toe foto's blijven delen hoor! <3

DuoPenotti

Berichten: 29524
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Oliebol vanaf veulen to nu (bijna 5 jaar oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:39

Wat een enorm knap dier!!!! <3

En dan net de maand voor de kliniek ziet hij er zo mooi uit en dan in de kliniek, wat een klap heeft hij gehad zeg.

Maar nu een prachtig prachtig dier

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Oliebol vanaf veulen to nu (bijna 5 jaar oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:52

Wat is Oliebol toch mooi geworden zeg! <3

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:57

Das pas gave sh*'t ehh oliebol. Hij is prachtig! Veel plezier met hem

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:05

Knappe oliebol hoor <3

_Carien

Berichten: 1798
Geregistreerd: 13-05-08

Re: Oliebol vanaf veulen to nu (bijna 5 jaar oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:08

Wat een leuk paard, maar vooral wat een transformatie heeft hij ondergaan! Ik hoop dat mijn veulen ook zo’n transformatie mag ondergaan :) Ga zo door Oliebol!

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Oliebol vanaf veulen to nu (bijna 5 jaar oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 16:14

Gelukkig is de wond zo goed en mooi geheeld, hij is echt prachtig <3

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Oliebol vanaf veulen to nu (bijna 5 jaar oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:45

Haha, wat leuk, had m op FB al gezien en vind die naam echt geniaal!