[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shirley__

Berichten: 853
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vaassen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:31

Kiki: klopt!! Ben heel benieuwd of het zichtbaar is!!

moner

Berichten: 29
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Pindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:01

Weee geprobeerd bij te lezen, maar het gaat zo hard.
Alle drachtige merries gefeliciteerd, er zijn er al een aantal heel erg op weg
Elk jaar weer die merries die het niet doen, mijn Friese merrie is er zo 1, ik denk dat Friezen sowieso minder vruchtbaar zijn en ik zie in de hengstenlijst geen hengst die ver boven de 75% dracht geeft. Dan is nog maar de vraag of die cijfers helemaal correct zijn.
Onze Sterre is dus ook weer niet drachtig, nu het sperma van twee hengsten gebruikt in de hoop op dracht.
Onze KWpN merrie is een heel ander verhaal, eerst hebben twee keer een eisprong gemist, dus nu ging ik twijfelen of ik haar wel wilde insemineren, maar ze was weer snel hengstig en toch nu geïnsemineerd. Vandaag dracht scan en drachtig van een DRIELING, staat nu bij de DA om er twee weg te krijgen.
De tweede KWPN merrie vandaag drachtig gescand van extreme us.

Met de shets ben ik nog volop aan het dekken

veronique56

Berichten: 81
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:38

MDW gefeliciteerd met de drachten.

Dennenboom dat is inderdaad balen dat ze de eisprong gemist hebben.

Balko, Bamorka en Tinnie hopelijk deze cyclus meer geluk.

Ik heb wel het idee dat steeds meer fokkers eerder beginnen en ook eerder stoppen met dekken. Een juni veulen wordt nu als laat in het seizoen gezien terwijl dit voor de natuur nog redelijk normaal is. Ook de weides liggen er in juni mooi bij. Voor de keuringen snap ik het natuurlijk dat je ze liever iets vroeger wilt.

AM_Horses

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 01:52

Moner. Wat balen dat het weer niet is gelukt met de fries. Fijn dat de kwpn merries wel meewerken, al is een drieling iets teveel van het goede. Duimen dat afknijpen lukt en er één overblijft

Mdw Stables. Gefeliciteerd *\o/* valkje volgend jaar dan maar weer dekken?

Jennyk. Jammer dat ze niet drachtig is. Duimen dat het nu lukt

Dennenboom. Dat is flink balen. Waren de eieren nog klein op dag 10? Rond de 20 dagen hengstig spuiten is best wel gebruikelijk je kunt altijd een ronde proberen

Cp dat is zo irritant. Lukt het zo goed als, komt er een ander paard die dat moment even verpest. Ik herken die momenten...
Toch raar eigenlijk dat er niks uit swab komt maar na spoelen pas drachtig worden

Kiki. Wat balen dat ze niet helemaal lekker loopt. Kan deze merrie in de paddock niet apart gezet om zo de rust te bewaren?

Muronia. Is niet helemaal zijn eerste jaargang. Dit jaar zijn de eerste veulens geboren. Er moeten er nog 3 geboren worden in juli

Odilia is nu 66 dagen
Nigrante 64 dagen
Liezella 42 dagen

Wild Thing is nog even afwachten. Nu 6 dagen na dekken. Fingers crossed. Nu zag ik dat ze toch weer wat vuil had hangen aan vulva. Ik ga dit even in de gaten houden anders toch dierenarts hier over berichten.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 06:16

Balen Kiki, hopelijk kalmeert het tussen die 2 wat, niks aan als ze elkaar zo te pakken nemen en je hebt er brokken van.

CP kun je geen kleiner stuk wei of paddock afzetten zodat je haar wat makkelijker kunt pakken? Wij hebben ook zo één gehad en deden hem in een kleiner stuk en dan met 3 mensen (2 met longeerlijn die hem in de hoek dreven en 1 die hem ving) lukte het. Na een aantal keren ging het al makkelijker.

Dennenboom ik begrijp dat je flink baalt ja! Dat was ook wel een heel snel ei moet ik zeggen.

Jennyk jammer, dan moet het deze ronde lukken! Ik duim voor je.

Mdw stables gefeliciteerd met beide!

Moner jemig een drieling, dat hoor je niet vaak! Hopelijk lukt het om 2 weg te knijpen en dat er 1 blijft zitten.

jennyk
Berichten: 3614
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 07:34

CP: is het een optie haar met halster in de wei te zetten? Dat scheelt hier tenminste wel met Goldy

AM: hopelijk wild thing ook drachtig, wel vervelend dat ze nog vuilt

moner: wow een drieling, hopelijk blijft er 1 mooi zitten na afknijpen van de 2 anderen

Sjanty is gistermiddag geinsemineerd, ei was al aan het vervormen en is afgespoten. Eind van de middag komt de dierenarts scannen of het ei weg is

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 09:15

moner balen dat je Friese merrie niet drachtig wilt worden.
Hopelijk lukt het om 2 vruchtjes weg te knijpen.

AM_Horses en Muronia, helaas lukte dat niet, ze gaat dan door de draden.
Maar bij die merrie komt het ook wel door pijn en voelt zich na de bute weer heel wat. Heel sneu voor de eigenaar maar gisteren heeft ze besloten om de merrie vandaag in te laten slapen, ze is echt op.

moner

Berichten: 29
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Pindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:08

De hengstenhouder adviseert om onze Friese merrie op te halen, en het thuis verder te proberen. Nu is ze vrijdagochtend geïnsemineerd en het lijkt mij niet verstandig om met haar te gaan reizen en haar terug in de groep te zettten, zeker omdat er een week geleden een veulen geboren is en er nu extra stress is. Ik overweeg om haar na de dracht scan op te halen en dan indien niet drachtig thuis nog een keer te proberen.

De Kwpn Fardau staat op de kliniek om twee vruchtjes weg te halen, ik hoop dat ze nog mooie foto’s van de drieling maakt. Ze denkt twee eitjes bevrucht en 1 eitje gedeeld in een eeneiige tweeling. Dit had ik moet spoelen, 3 vruchtjes

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:17

kiki1976 schreef:
Shirley__ grappig ben benieuwd of het uiteindelijk ook klopt. Ik laat het niet doen, puur omdat ik dr niet onnodig wil laten scannen (ze vind het al niet zo leuk).
Maar mijn dochter heeft ook een voorkeur hoor. Liefst valk merrie, zei al dan krijg je een palomino hengst. Maar daar is ze net zo blij mee. Als het maar gezond is.

Weet je nog, heel heel lang geleden in het Halflingertopic? ik wilde een valkmerrie en kreeg TiSento, mijn allerknapste en liefste palomino hengst. Maar daarna kwam Fi en zie nu, jaren later <3

Spannend met Jade, Tinniie!!
O nee, twee bloedeieren... Wat een ellende -O-

Gefeliciteerd met de dracht Astrea! *\o/*

Kabayo *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Prachtig plaatje zo!

Gefeliciteerd Cio! *\o/*

Setteli, succes met de scan vandaag, ik duim voor je!

Bamorka, gefeliciteerd! *\o/*

GA, gefeliciteerd! *\o/*

Gaat lekker zo :D

balko, nee he -O- daar zou ik ook echt moedeloos van worden :(

Quir, ik heb het echt met je te doen met die eigenwijze merries van je :(:)

Gefeliciteerd US! *\o/*

Jenny, bij jou schiet het ook nog niet echt op he -O- Ik blijf duimen!

MDW: Ook hier zeg ik: jaloers.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:30

Hahaha ja idd Cynthia82 dat weet ik nog wel.
Ze wilt graag een opvolger van Bo fokken voor haar zelf. Voorkeur voor kleur/geslacht hebben we allemaal wel denk ik.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 17:44

Nou jongens mijn baby is er *\o/* dus we kunnen volgende week merrie 3 insemineren.
Die gaat weer terug bij Sarowski.
Als diva poging 4 weer niet pakt dan dek ik de PRE nog 1 keer met Sarowski terug. Doe dan wel maar 1 poging.


Hoe doen jullie het eigenlijk met merries die je gust laat. Scan je die nog om zeker te zijn dat ze niet vuil zijn?

Had meegelezen met alles maar door de bevalling niet gereageerd en weet ook allemaal niet zo goed meer :o

Setteli

Berichten: 3166
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:38

helaas Phoebe weer niet drachtig :( Zo jammer, had de Fillyplus gebruikt, maar die heb ik nu niet meer.
Waarschijnlijk dit weekend weer insemineren. Als dit dan niet lukt heb ik nog 1 poging met Mr Right en anders moet ik bekijken wat ik doen (stoppen of andere hengst...)

Gefeliciteerd voor degenen die wel drachtig zijn!

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:12

Ik kom graag meelezen/kletsen, informatie op doen
Voor ons de eerste keer een veulen.

Karev is mijn fjordenmerrie van 18.
Vorig jaar brak zij na een trap van een ander paard haar elleboog. Rust, een stabiele omgeving en een fijne stal zorgden ervoor dat ze haar weg vond met haar beperking, en zowel de dierenarts als wij vonden haar te goed om te laten gaan. Ze doet alles nog. Ze is daardoor wel met vervroegd pensioen gegaan omdat ze niet meer bereden kan worden.

In overleg met de dierenarts besloten haar te insemineren, en een opvolger voor haar te laten komen

Dus bij deze mag karev ook in de lijst.
25-6 drachtig gescand na de eerste poging.
Uitgerekende datum 10-5-2023

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:15

Iedereen die drachtig is, gefeliciteerd!!

De scanner gaf hier aan om de merrie direct vanaf nu op merriebrok te zetten ivm de ontwikkeling van de foetus
Ikzelf vind dat behoorlijk vroeg: fjord, niet de dunste, doet niets, is dat toch niet nodig dan nu al? Ik ben bang als ik haar nu al op merriebrok zou zetten, ze aan het eind vd dracht ontploft is.
Ze staat op onbeperkt hooi en subli ponybrok een handje,met subli bikkels mineralen

Ik heb al 15jaar eigen paarden maar deze weg is compleet nieuw voor me

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:22

Balko, gefeliciteerd met de jongste spruit *\o/*
Hopelijk alles voorspoedig drachtig

Setteli, balen joh -O-

Martje80, welkom en gefeliciteerd met je drachtige merrie *\o/*
Ik zet d'r nog niet zo vroeg op merriebrok, zeker niet bij een koudbloed die het helemaal nog niet nodig heeft.
Ik ben de vorige keer met een maand of 10 ermee begonnen. Ondanks ze verder niks extra's kreeg had hooi/gras en vitamine/mineralen brok was ze tonnetje rond. Maar ze had ook een flink veulen

veronique56

Berichten: 81
Geregistreerd: 14-10-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:28

Moner, hopelijk is het wegknippen van de 2 eitjes gelukt bij je kwpn'er.

Setting, balen dat je nog een keer moet insimineren.

Balkon, gefeliciteerd met je veulen. Hopelijk wordt ze straks weer in 1x drachtig in de veulenhengstigheid.

Martje80, gefeliciteerd en welkom.
Mijn shetmerrie krijgt ook geen merriebrok hoor. Zeker met gras is ze rond zat, ze krijgt 1 klein handje muesli en dat is meer om geen voernijd te ontwikkelen als de de rest eten krijgt. Ik weet ook niet of ik merriebrok aan het einde ga voeren, vorige keer wel gedaan maar toen hadden we dat in huis voor een ander paard. Voeren andere mensen met kleine pony's altijd merriebrok?

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:44

Hier zo'n ruime 3 maand van tr voren over op merriebrok. Maar ik voer dan handjes. Ik bouw dat op richting uitgerekende datum.
Ik heb kwpn spring paarden

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 23:11

Allereerst welkom.
Merriebrok zet flink aan is mijn ervaring.
Ik zou het dus zeker nog niet voeren.
Ik voer ook echt weinig behalve vlakvoor en 2 weken na de bevalling. Daarna weer max 1 kilo per dag.
Mijn PRE word dik van lucht en die vind ik nu met veulen ad voet nog vol en staat dus op 2x 1/3.
Ik begin max op 9 mnd dracht met heel rustig opvoeren

Setelli super balen!

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 23:19

Ik heb kleintjes en op het laatst geef ik ze wel merriebrok. Ongeveer een maand voor uitgerekende datum. Naargelang welk paardje varieert dat van een handje tot 1/3 schep. En dan vaak mer luzerne eronder. Ze staan die laatste maand ook wel niet op het gras, dus dan compenseert dat wel wat.

AM_Horses

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 01:34

Kiki. Wat een lastige situatie. Fijn dat de eigenaar nu inziet dat het niet langer kon.

Moner. Hopelijk lukt het gelijk met de vruchtjes afknijpen.
Lastig besluit van de Friese merrie. Je kent je paarden zelf het beste. Kan je haar anders niet even apart zetten

Balko. Knap meisje is het geworden. Wel een beetje tegen valler dat er geen stippen op zitten. Duimen dat er nu wel stippels worden gemaakt.
Was bij diva nu een swab genomen? Wat is er nu afgesproken met hengstenhouder

Setteli. Wat jammer -O- hopelijk lukt deze ronde nog

Martje. Welkom gefeliciteerd met de dracht. Ze hoeft nu zeker niet op de merrie brok. Zelf vindt ik het wel heel belangrijk dat ze alle nodige vitamine en mineralen binnen krijgen. Als je alle zakken voer gaat bekijken moet je heel veel kgs geven om aan de juiste hoeveelheid te komen. Daarom geef ik een goede balancer bij. Pavo vital is goed compleet. Zelf heb ik er nu een van agrobs.

Liezella mijn schimmel merrie kan helemaal niet goed tegen de standaard brokken. Zitten meestal vol met zetmeel en suikers. Liezella heeft heel snel maagproblemen en heb haar daarom laten doormeten. Ze krijgt nu luzerne brok wissel ik af met espercette brok en een goede balancer. Tussendoor krijgt ze ook nog EquiFyt gold. En onbeperkt ruwvoer.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 06:25

Jennyk klinkt als goede timing, zou mooi zijn als het ei vanmiddag weg is.

Kiki dat is ook wel heel erg sneu zeg.

Moner lijkt mij verstandig om voor nu stress te vermijden ja. Klinkt als een goed plan, hopelijk is er niet nog een ronde nodig straks.

Balko gefeliciteerd met je veulen!

Setteli wat balen! Ik hoop voor je dat het toch nog lukt.

Martje welkom en gefeliciteerd met de dracht. Zoals anderen al zeggen is merriebrok nu nog niet nodig. Pas vanaf een maand of 9 begin ik daar langzaam mee op te bouwen.

Veroon zit vandaag op 80 dagen. Ze zit heel goed in haar vel en gaat onder het zadel ook met sprongen vooruit. Drachtig zijn lijkt haar echt goed te doen, net als de vorige keer.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 08:27

AM, ze is nog niet mooi hengstig wel nu n ei van 3,5. Hengstig gespoten zojuist. zat ook nog oud geel lichaam. Dus swab nemen kon nog niet.

Ik zit ENORM in dubio. Hengstenboer zegt bij spoelen dan gewoon terug dekken. Bij schoon dan hengst wissel. Maar dan adviseert hij For Ferrero en ik denk aan Olivier.
Hij was daar minder enthousiast over en dat geeft wat twijfel. Ik ben zelf niet zo Ferrero fan.
Maar anderzijds maakt het feit dat de hengstigheid niet mooi doorzet me echt weer depressief :')

Inoa gaat weer terug bij Sarowski, hopelijk nu extra stippels.
Dit veulen (Special) houd ik aan dus we gaan zien of we met n mooie stip eindigen.

Mocht Diva weer niet pakken dat ga ik de PRE toch nog 1 keer proberen te dekken. Want wil eigenlijk wel minstens 3 kinders volgend jaar als t n beetje wil. Zag Peru’s Opoque, ziet er erg gaaf uit.
Ga haar komende week even scannen hoe ze in de cyclus is.

Dennenboom

Berichten: 699
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 08:34

Balko: Waarom vindt hij Olivier minder passend? Uiteindelijk is het jouw merrie dus jouw keuze.

Hoe zijn jullie ervaringen met hengstig spuiten en dan drachtig?

Vorig jaar paar keer gedaan en dit jaar ook maar bij mij worden ze dan niet drachtig en met een eigen cyclus wel. Daarom twijfel of ik merrie hengstig wil spuiten..

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 08:43

Zat mn gevoel wel juist dus qua merriebrok.
Moet er wel bij zeggen dat ze weinig tot niet op het gras staan, er is weinig wei, en mijn ervaring is met mijn fjord dat gras geen goeds doet voor haar.
Zou grasbrok evt een alternatief zijn tegen het einde van de dracht?
Of zou ze daar dan toch te weinig uit halen
De stal waar ze staat is ideaal voor het houden van een koudbloed, paddock paradise, droog schraal hooi. Maar voor het houden van een veulen iets lastiger. Maar met managment is het wel te doen

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 08:47

Ja was ook echt wel sneu voor de eigenaar, ze had het paardje al 18 jaar. Maar gisteren is ze vredig ingeslapen.
De rest van de kudde was enorm rustig en toch allemaal wel wat van slag.

Bo staat nu op de Pavo Vital en doet het er super op. Alleen met cross en springen ( clinics, wedstrijd, zware lessen) heeft ze er net niet voldoende aan. Dan voeren we wat sportfit van Pavo bij.
Normaal krijgt ze er ook altijd wat lucerne bij maar geen grote hoeveelheden (denk aan max 2 handjes).
Welk merk merriebrok voeren jullie tzt?
Bij haar vorige veulen kreeg ze de Pavo Lac, maar moest daar best veel van voeren om haar een beetje op gewicht te houden (wat ook niet echt lukte helaas). Is het type dat alles doorgeeft aan haar veulen.
Ze kreeg toen 2.5 kilo (over 3 voerbeurten verdeeld) en extra lucerne. Overdag weide en met de nacht onbeperkt hooi. Terwijl het wel een paardje is dat makkelijk dik wordt normaal gesproken