[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 00:56

Nee word morgen geïnsemineerd en bespreek dan even met de arts de swab met plan van aanpak. Spoel sowieso na.

Muronia

Berichten: 19529
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 07:37

Balko fijn dat je eruit bent, al zou ik zelf altijd mijn eigen idee volgen en nooit van een ander, maar dat ben ik. Succes met insemineren en ik hoop dat het nu wel lukt!

Splenius heel fijn dat het toch is gelukt ondanks het bloedei!

Ik mag een naam met een L bedenken voor een hengst, merrie is vrij (maar moet wel weer eindigen op -onia dus of dat nou zo makkelijk is?).

Succes LaDonna!

Setteli ik duim!

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 07:53

bamorka: ahh wat sneu, sterkte!

LaDonna: succes!

Splenius: gefeliciteerd!

Balko: succes!

Setteli: hopelijk lukt het deze ronde!

Hier morgen Picture 18 dagen scan, ik hoop zo dat die drachtig is! Met Sjanty weer op het wachtbankje tot 15 juli. Hopelijk dan ook drachtig.

LaDonna75

Berichten: 2135
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 09:40

Balko schreef:
LaDonna, scan je dan ook?
Lijkt me zo moeilijk bepalen wat dan t moment is.

Uiteraard scan ik ook, en de scan is leidend maar mevrouw toont onafhankelijk van de scans ook duidelijk hengstig ;)
Jij ook succes vandaag (ik mis een grote klaver4 smiley)

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 10:09

Succes met scannen!

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 10:44

Klaver4 en poging 4 whahahahah
Nou en net vandaag zijn wij n dagje weg. Hebben Amsterdamse Zomer… NOOIT zijn we van huis behalve vandaag :').

Muronia ja lastig. Moest ook zo direct kiezen en ik denk dan toch, commercieel is altijd goed want t veulen moet toch weg.

moner

Berichten: 29
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Pindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 11:54

Iedereen met een dracht gefeliciteerd

Bamorka, wat een verdrietig nieuws, je veulen verloren. Heel veel sterkte
Balko, ik denk goede beslissing, om de swab niet af te wachten.
Splenius Gefeliciteerd, zo zie je maar de natuur vind zijn weg.
Jennyk succes morgen.
Wij zitten nog op het wachtbankje voor Sterre.
Ik hoor toch ieder jaar weer dat het moeilijk is om merries drachtig te krijgen, is dat zo of is dat altijd al zo geweest
Ook bij de Shetlanders moeten er nog een paar gedekt worden.

moner

Berichten: 29
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Pindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 12:01

Nog even terug op de eeneiige tweeling bij paarden, het is zeer zeldzaam maar komt voor.
Ik heb er een aantal onderzoeken over gelezen

https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf
Ik wil niet perse gelijk hebben, maar ik weet dat onze DA zeer goed en ervaren is in Dracht begeleiding en ik wil voor haar opkomen.

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 12:58

Hier was de swab schoon en vrijdag geinsemineerd alleen zat het ei er vanochtend dus nog ondanks afspuiten en wordt ze vanmiddag weer opnieuw geinsemineerd.

Keuze is trouwens op Yme gevallen. Hij spreekt mij toch meer aan.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 13:15

moner schreef:
Nog even terug op de eeneiige tweeling bij paarden, het is zeer zeldzaam maar komt voor.
Ik heb er een aantal onderzoeken over gelezen

https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf
Ik wil niet perse gelijk hebben, maar ik weet dat onze DA zeer goed en ervaren is in Dracht begeleiding en ik wil voor haar opkomen.


Ik heb het hele stuk gelezen, maar zie geen informatie over eeneiige tweeling dracht?

Edit: gevonden.. Zeer zeldzaam. Ik had er nog nooit van gehoord...

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 13:40

Monozygotic/eeneiige tweeling komt bij minder dan 1% voor van de tweeling drachten bij paarden, zeer zeldzaam, maar het kan. Echter kan je die nog niet zien op een 14-18 dagen echo (ziet er dan uit als 1 vruchtje). Meestal pas vanaf 25/35 dagen. Dus de kans dat er gewoon 3 ovulaties waren, is 99,9%. :)

Monozygotic/eeneiige tweeling bij een paard:
Afbeelding

Shirley__

Berichten: 853
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vaassen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:55

Ik bedoel uiteraard ook hormonaal, het is haar eerste keer dus kost denk ik gewoon wat meer energie ook omdat haar lichaam het niet gewend is.
Lichamelijk is er niets aan de hand maar merk dat ze niet de energie heeft om echt aan het werk te gaan. Hopelijk komt dat wel weer eventjes terug.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 15:30

Muronia schreef:
Ik mag een naam met een L bedenken voor een hengst, merrie is vrij (maar moet wel weer eindigen op -onia dus of dat nou zo makkelijk is?).

Succes LaDonna!

Setteli ik duim!


Babelonia :+ Babs, Babbe

Gefeliciteerd met de drachten allemaal.

Winnie is terug van de hengst dus afwachten.
Voor de rest hou ik me even wat koest door wat teveel pech en verdriet de laatste tijd.

LaDonna75

Berichten: 2135
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 18:59

Knolselder sterkte met alles.

Eeneiige tweelingen komen bij mensen ook niet veel voor , 1:300 zwangerschappen ongeveer.

Sanaa is geïnsemineerd, ze was heel mooi hengstig en het sperma was ook van goede kwaliteit *\o/*
Dinsdag spoelen en toch maar dichtzetten, en dan hebben we er we ongeveer alles aan gedaan *\o/*

Mijn duimen draaien voor iedereen die het nodig heeft.

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 19:45

Bamorka heel veel sterkte. Wat naar. :(:)

Shirley mijn merrie had het vorig jaar ook. Vanaf een paar dagen na inseminatie wilde ze niet meer fanatiek rijden. Het zal idd niet lichamelijk al heel zwaar zijn geweest, maar eerder hormonaal. Die van mij is niet meer fanatiek geworden en wilde ook al vrij snel zwangerschapsverlof. :')

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:38

Hier Diva weer geïnsemineerd, voelde al minder hengstig aan dus hopelijk is t ei gesprongen…
Morhen komen ze scannen, nog geen uitslag vd swab…. Had nog gebeld naar spoeddienst maar die wist t niet :?….

LaDonna75

Berichten: 2135
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:44

Raar Balko, ik kreeg de uitslag van de swab zaterdag (donderdag afgenomen). Succes in elk geval!

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:20

Ja die van mij is gisteren genomen. Belde ik de spoedarts, ja maar als het een bacterie is moet je n cyclus overslaan. Nou hebben uitgebreid plan van aanpak gemaakt en besloten te insemineren en dan te gaan spoelen. Oh ja dat kan ook.
Ik word dit jaar beetje moe van fokken :')

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 23:44

Sommige bacteriën groeien pas na 48 uur. Ik insemineer wel, mocht het nodig zijn, maar liever na het spoelen..

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 00:51

Zo even ego
Sorry voor het weinig reageren. Zit momenteel met een beginnende burn out. Dus even met alles een pasje terug doen helaas.

Vanavond is mijn frederiksborger merrie na 3 x ki eindelijk drachtig gescand. Heel heel erg blij mee.

Haar dochter is vanavond gescand op 34 dagen. Is nog mooi drachtig en een kloppend hartje.

Nr 3 helaas niet drachtig. Is een pony van een klant maar wel al weer hengstig aan het worden.

Mijn andere merrie is ei gesprongen en over 16 dagen kijken.

AM_Horses

Berichten: 2612
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 02:10

Corinadrenth. Dat is even minder. Gefeliciteerd met de dracht

Balko, dat kan ik begrijpen van zulke reacties. Zal mooi zijn als het ei af is. Hopelijk dan morgen ook de uitslag van de swab

LAdonna. Klinkt goed. Duimen draaien

Knolselder. Fijn dat winnie terug is. Hopelijk drachtig. Snap ik, je hebt zoveel pech met de veulentjes gehad :(:)

Bijzonder om de één eiige tweeling te zien.

Nowylover. Duimen draaien dat het lukt

Moner. Zou mooi zijn als sterre drachtig is. Hoe doe je het dekken met de Shetlanders? In de wei of uit te hand

Jennyk. Spannend. Hopelijk drachtig

Volgende week wild Thing scannen op dracht. Ik verwacht er niks van, gaan het zien....

Muronia

Berichten: 19529
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 05:27

Jennyk succes met de 18 dagen scan!

Balko ik snap het wel hoor, hopelijk is het nu gelukt voor je.

Moner dat is eigenlijk elk jaar wel zo met merries die niet of moeilijk pakken.

Nowylover fijn dat de swab schoon was, nu nog een eisprong!

Knolselder haha ja zoiets :D . Voor jou heel veel sterkte met alles, ik snap heel goed dat je eerst weer positieve vibes nodig hebt. Ik lees met 1 oog in het dbt2022 mee..

LaDonna dan heb je echt alles gedaan ja, ik hoop het voor je!

Balko zo zou ik het ook hebben gedaan. Je hebt na ki/eisprong nog 5 a 6 dagen voordat een vruchtje in de baarmoeder komt, dus je kan nog gericht spoelen als je de uitslag hebt.

Corina sterkte, dat is niet leuk. Wel gefeliciteerd met de dracht. Nou hopen dat de laatste ook heeft gepakt.

AM toch maar hopen dat het is gelukt met WT.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:26

Hoi, ik lees hier soms mee omdat ik een traject ben ingegaan met mijn merrie (Maiden). Een hengst gekozen, maar blijkt sperma kwaliteit helaas matig te zijn. Afgelopen cyclus niet drachtig (poging 1). In overleg met het hengstenstation is de hengst meer gaan springen, kwaliteit was nu beter, maar mijn dierenarts zei zeker niet super. Wel bewegelijk maar gewoon weinig cellen, wel volledige dosis voor mijn merrie dus 2 buisjes. Eigenaar is ook schappelijk geweest en heeft deze afname betaald ivm kwaliteit laatste keer.

Ik heb mijn dierenarts gevraagd of het kon liggen aan de vruchtbaarheid van mijn merrie, of ik daar nog stappen in kon zetten. Ze zei dat zij geen vocht oid zag. Maar lees idd hier dat het toch dus ook bacteriën kunnen zijn eventueel.

Ik twijfel, mocht het nu niet pakken, een andere hengst te proberen. Maar goed heb wel dekgeld betaald dus dat zal verloren zaak zijn lijkt me (levend veulen garantie). Maar het idee om maar te blijven proberen met matig sperma vind ik gewoon niet zo prettig..

Wij hebben gewoon niet zoveel ervaring en ben wel benieuwd, wat de meer ervaren mensen in mijn positie zouden doen?

Ik wens iedereen succes en natuurlijk gefeliciteerd! Groetjes

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:02

Heeft de hengstenhouder niet meer hengsten? Dat je daaruit kan kiezen dus er geen geld weg is?

Ik probeer gerust alles, 3 pogingen en dan een andere hengst eigenlijk..

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:13

Nee, ze heeft 1 hengst en dat is deze. Ik loop misschien ook te hard van stapel hoor, maar goed het zit me niet zo lekker dat het sperma zo matig is.