Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 218 van de 247 [ 6174 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221 ... 247  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

 
Profiel   

Dierenarts is geweest. Het zijn de groeischijven. Komt omdat ze heel hard aan het groeien is. Ze is ook al 1.30m met haar 3 maand dus inderdaad aan de maat. Als het zo blijft is er niks aan de hand. Goed in de gaten houden of het niet nog dikker en warm wordt. Blij dat ze even geweest is.

Complimenten van de DA dat ze zo braaf en knap is.
Ze moet gewoon even wat rustiger aan doen met groeien.. :+
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 10:44 



 
Profiel   

Hopelijk komt het straks dan vanzelf goed als ze wat minder hard gaat groeien.

Fijn dat het niks om je echt zorgen over te maken is.

En die complimenten zijn natuurlijk altijd leuk om te krijgen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 11:28 



 
Profiel   

Nibbit, fijn dat de veearts even geweest is. Ze groeien soms echt te hard en te snel.

Onze andere merrie heb ik ooit "per ongeluk" tot laat nog gereden, maar drachtig gekocht en had een verkeerde uitgerekende datum gekregen.

Ik vind in vorm houden wel goed en belangrijk, maar wedstrijden vind ik ook niet nodig hoogdrachtig. Lekker thuis wat rondhobbelen en leuke dingen doen worden ze ook niet slechter van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 11:59 



 
Profiel   

Nibbit fijn zeg!! Gelukkig valt het allemaal mee lijkt het!

Hier helaas een gigantisch ingevallen merrie. Dierenarts komt vrijdag voor verschillende dingen. Oa de gezondheid van Bellie :( ze lijkt giga dun maar heeft dan wel weer een rete dikke pens. Ik wil graag meer voer erin gooien maar een aantal stalgenoten zeggen dat het tekort aan spier is. Maar goed bij tekort aan spier zie je meestal geen ribben en moeten ze ook meer voer hebben. Ik wacht nog even de da af. Ik moet namelijk ook oppassen voor haar benen want die hebben weer meer baat bij weinig gewicht. [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 17:36 



 
Profiel   

Goed bespiert verkleint juist de kans op blessures, te vet en dus armer bespierd vergroot de kans. Je kunt wat lucerne of eiwitrijk ruwvoer bijvoeren. Mijn oude ruin toont ook zn ribben als hij armer in bespiering wordt. Ik voer alleen nog ruwvoer mixes ipv krachtvoer. Werkt veel mooier

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 20:39 



 
Profiel   

Hier ook een merrie op het randje, ribben zichtbaar. Maar een goed gevulde buik, dus moet meer eiwitten voeren. Lastig om tegen zo'n drinkend veulen op te voeren bij een merrie die normaal al nooit dik wordt

Heb mn veulen van 2.5 maand nu twee keer ontwormd, beide keren kwamen er wormen af! Vind het idee zo rot, dat dat al in hun leeft.

Nibbit gelukkig valt het mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 22:02 



 
Profiel   

Toch merk ik ook dat kwaliteit ruwvoer/ grasland veel doet.
Vorig jaar een merrie gekocht, toen al mager met een veulen van 1 maand ad voet en nog slechter toen ik dr haalde, toen was haar veulen 4 mnd en werd gespeend.
Nu is de merrie bij mij in top conditie, glanst erover en is eerder te vol.
Zo ook mijn Florencio x Jazz, echt een druktemaker en was altijd ad magere kant op pensionstallen. Ik moet oppassen dat ze niet te vol is met veulen ad voet haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 22:17 



 
Profiel   

Nibbitlotus. Dit lijken mij idd ook de groeischijven. Meer als de juiste voeding en beweging kun je niet doen. Ik had dit bij Nigrante als veulen ook heel erg, zij had ook groeipijn. Nu ging haar veulen heel goed, tot deze week toch ook iets gevuld. Dierenarts was er toch, dus advies gevraagd.
Hij stond/staat op rust ivm operatie. Zij heeft me geadverseerd om toch al meer ruimte te geven.

Floripori. Sommige merries hebben dit wat makkelijker. Normaal hou ik ze aardig op gewicht. Nu lukt het ook niet zo goed. Gras is op, hooi eigenlijk niet voedzaam genoeg. Ik ga van het weekend pakjes voordroog bijhalen. En heel veel eiwitten, hier krijgen ze nu EquiFyt gold, luzerne brok en espercettebrok naast een goede balancer. Ze glimmen hier enorm. Maar je ziet bv bij Nigrante ook stalrust ivm veulen. Ik probeer met regelmaat een keer in de molen te zetten of longeren. Ze heeft geen spieren en dan dun/ribbig.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 01:23 



 
Profiel   

Idaza begint ook dun te worden, ondanks gigantische hoeveelheid eten die ze wegwerkt. Veulen is nu bijna 3 maand ( en lekker overbouwd :P )

[ img ]

En met de merrie ( komt alleen nog naar zn moeder toe om te drinken lijkt het wel, hij is veel liever met de jaarling en mijn ruin)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 06:55 



 
Profiel   

Maar het natuurlijk niet alleen de hoeveelheid ruwvoer maar ook kwaliteit. Ik geef de zogende merries wel echt goede kwaliteit ruwvoer

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 07:14 



 
Profiel   

:=
Mijne zijn uh.. flink aan de maat? Ik zal eens een foto sturen. Staan op t land nu even 24 7 met ruwvoer bij en 1x per dag wst brok. Normaal gesproken snacht op stal en 2x brok maar dit is even gemak. Ze zijn Hollands welvaren..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 07:24 



 
Profiel   

Balko schreef
Maar het natuurlijk niet alleen de hoeveelheid ruwvoer maar ook kwaliteit. Ik geef de zogende merries wel echt goede kwaliteit ruwvoer

Mijn prinses blieft alleen alfalfa hooi…. Hoger in eiwit en voedingstoffen kan eigenlijk niet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 07:26 



 
Profiel   

Cioccolato schreef
:=
Mijne zijn uh.. flink aan de maat? Ik zal eens een foto sturen. Staan op t land nu even 24 7 met ruwvoer bij en 1x per dag wst brok. Normaal gesproken snacht op stal en 2x brok maar dit is even gemak. Ze zijn Hollands welvaren..


Hier inderdaad ook.. :')
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 09:08 



 
Profiel   

AM: Dus bij jou hoeft ie geen stalrust?

Ik word net gebeld dat ze toch, op advies van Emmeloord, even röntgenfoto’s willen maken om ontsteking uit te sluiten. Als er wel een ontsteking zit moet ze drie weken stalrust….
Dus heel hard duimen dat het niet zo is.

Bijzonder om te zien hoe zo’n verschil er in zit per merrie. Die van mij is ook absoluut niet te dun.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 10:11 



 
Profiel   

Nibbitlotus. Die van mij is geopereerd aan koliek, dus die stond/staat op stalrust. Nu ook op kleine paddock, deze mocht ik al groter maken van de dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 10:16 



 
Profiel   

AM_Horses schreef
Nibbitlotus. Die van mij is geopereerd aan koliek, dus die stond/staat op stalrust. Nu ook op kleine paddock, deze mocht ik al groter maken van de dierenarts.


Ah vandaar! Wat fijn voor hem, zal ie vast blij mee zijn. Niks aan als spruit in een klein hokje!

DA is net geweest, kon al meteen zien dat er geen ontsteking in zit. Krijgt wel wat medicatie om het wat te onderdrukken nu, aangezien het niet erger moet. En tijdelijk even in een kleiner stukje land zodat ze niet (te) gek kan doen. Prognose is goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 11:03 



 
Profiel   

Fijn AM :D

1 vd veulens dit jaar
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 17:39 



 
Profiel   

Even ego post.

Veulen is bijna 3 maand oud.
Maar merrie heeft zich zo dusdanig weg dat ze mager word. Heel mager.

Ze krijgt 2x daags 1.5 kg merrie brok met Luzerne en lijnzaadolie

1x per dag 1.5 kilo senioren slobber

Onbeperkt grazen op bemeste weide.
En savonds dikke kruiwagen hooi.


Wat kan ik hier nog aan toe voegen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 21:58 



 
Profiel   

Knap ding Mirjam! Heeft hij nu een overvulde knie (bult) of lijkt dat zo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 21:59 



 
Profiel   

Plaatje Mirjamalvaro


Fijn dat het alleen maar de groeischijven zijn.

Morgen komt de chipper al. Dinsdag pas formulier op de post gedaan voor aanmelding. Ik ben er zelf niet dus hopelijk gedraagt hij zich

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 22:00 



 
Profiel   

Je kan nog een keer seniores priores aanbieden erbij als ruwvoer. Of nog een keer ruwvoer. Eet ze liever het ruwvoer of gras? Halve schep merriebrok erbij en je zit op 2 scheppen (staat ook mooi). Luzerne in brok vorm (of weg laten), vind dat andere sws al niet fijn om te voeren voor maag.

Dus iets opvoeren. Of een extra voerbeurt erbij doen, maar dat ligt ook aan hoe vaak je het aan kan bieden. Je kan alles nog iets verhogen naar mijn mening.

Of zoek je totaal iets anders erbij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 22:06 



 
Profiel   

Cioccolato schreef
Je kan nog een keer seniores priores aanbieden erbij als ruwvoer. Of nog een keer ruwvoer. Eet ze liever het ruwvoer of gras? Halve schep merriebrok erbij en je zit op 2 scheppen (staat ook mooi). Luzerne in brok vorm (of weg laten), vind dat andere sws al niet fijn om te voeren voor maag.

Dus iets opvoeren. Of een extra voerbeurt erbij doen, maar dat ligt ook aan hoe vaak je het aan kan bieden. Je kan alles nog iets verhogen naar mijn mening.

Of zoek je totaal iets anders erbij?


Ik wil de hoeveel per keer best opschroeven hoor, maar kan een paarden maag dat aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 22:08 



 
Profiel   

@corina: ik ben mijn merrie al vrij snel 3x krachtvoer gaan geven. 1x voordat ze naar buiten gaan, 1x als ze binnen komen en 1x voor het slapen gaan. Heeft ze op stal onbeperkt ruwvoer? Dat zou wel het mooist zijn.
En idd misschien nog een extra emmer seniores.
Ik zou niet alles in 1x gaan doen.

Wordt de merrie verder ook nog getraind? Dat misschien even iets meer energie voor zichzelf heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 22:41 



 
Profiel   

Sanet schreef
@corina: ik ben mijn merrie al vrij snel 3x krachtvoer gaan geven. 1x voordat ze naar buiten gaan, 1x als ze binnen komen en 1x voor het slapen gaan. Heeft ze op stal onbeperkt ruwvoer? Dat zou wel het mooist zijn.
En idd misschien nog een extra emmer seniores.
Ik zou niet alles in 1x gaan doen.

Wordt de merrie verder ook nog getraind? Dat misschien even iets meer energie voor zichzelf heeft.


Ze staan hier zomers 24/7 op gras.
Ze krijgt nu haar porties krachtvoer uiteraard verdeeld.

Ze word niet gereden. Gezien ze veulen heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 23:12 



 
Profiel   

Je kunt luzerne opvoeren in hoeveelheid, dat is gewoon ruwvoer. Misschien bietenpulp met een flinke scheut olie erdoor? Helpt hier heel goed!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 04:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 218 van de 247 [ 6174 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221 ... 247  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen