[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 15:25

Op zo'n momenten zou je ze toch een pets tegen hun hoofd geven hé Boudyh.

Eind februari verhuis ik mijn drachtige merrie naar de kraambox.

Happy_Hippie

Berichten: 875
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:57


Muronia

Berichten: 19553
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:22

Haha baudy, nou dat is dan toch wel fijn dat je het nu uiteindelijk weet _O- . Maar, scheelt vast wel in de kosten dadelijk, dus dat is fijn.

Jennyk komt ook al dichterbij met de eerste.

Corina Annika is al lekker bezig met haar uier.

Veronia woont in de kraamstal dus ze hoeft niet te verhuizen, dat is makkelijk.

Ik las dat het vaak voorkomt dat als een merrie lang aan de nageboorte blijft staan, dit bij een volgend veulen weer zo is. Nu vraag ik me af of dat andersom ook zo is. Veronia had bij haar vorige bevalling de nageboorte direct achter het veulen aan eruit gegooid, nog voordat ze opstond. Dat was ik niet gewend en ik schrok er eigenlijk een beetje van, want het was dat ik de witte blaas eerst zag, anders had het niet veel gescheeld of het was een red bag. En daar ben ik nu dan wel een beetje bang voor.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:27

jennyk, gaat opschieten met Goldy. Al verandering aan dr uier?

corinadrenth, oh kijk daar komt ook al verandering in.

baudyh, echt he sommige mannen. Zou ook een stunt wezen voor mijn man overigens _O-

Pfff wat een dag vandaag. Schoonmoeder is eindelijk geopereerd vandaag al was het nog wel ff spannend of het wel door kon gaan.
Bloed was eigenlijk slechter dan begin januari toen ze de operatie uitstelde, ook HB was veel te laag.
Gisteravond nog 2 zakken bloed gehad maar ondanks dat nog te laag.
Maar gelukkig tumor is eruit en konden de darmen terug aan elkaar zetten dus geen stoma.
Chirurg was wel geschrokken van de grote, flink groter dan eind december op de scopie en mri.

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:49

kiki: weet ik eigenlijk niet, ik heb nog niet naar het uier gekeken.
Gelukkig, de tumor is eruit. Hopelijk herstelt ze goed van de operatie

baudyh: zou fijn als je nu makkelijk een camera geinstaleerd krijgt als er toch een buis ligt

muronia: geen idee of het daar ook voor telt. Ja Goldy schiet al lekker op, tonnetje rond is ze!

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:27

Muronia, ik heb dat bij de mini’s inderdaad al vaker gehad, dat de placenta er gelijk achter komt.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 23:05

Muronia ik heb eigenlijk van de aantal bevallingen meer keer haha daar die nageboorte direct meekwam dan dat het lang duurde dus ik zie dat niet als een potentieel red bag geval maar eerder een goed teken van een goed voorbereide bevalling. Tis vaker als het ineens uit het niets komt dat de nageboorte blijft hangen lijkt me.

Kiki dank je ik denk dat ik misschien wel wat meer kan voederen misschien maar tis sowieso wel een heel schrale merrie
Beterschap met je schoonmoeder

Baudy mannen wat moet je er toch soms mee aanvangen

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 08:13

Kabayo Jou merrie heeft je idd vorig jaar aardig gefopt :') Het langste dat we hier hebben moeten wachten na een ph daling is bijna 3 dagen, het kortst 1u :'). Yula dr mama bevalt gerust met bijna lege uier ( het volste was half vol), weinig slappe banden, de enige indicatie is de PH :+

Die bascom cameras ken ik niet maar klinkt als een heel fijn systeem zo :j

Fotsy op de foto vind ik haar niet te dun maar mss dat dat vertekend. Hier had Yula het ook zwaarder met op gewicht blijven. We hebben het voer verhoogd en nu lijkt het weer inorde, ze is zelfs actiever weer.

AM_horse Fijn dat het met Wild thing goed gaat. Je andere dames zien er top uit.

Calice Poow ziet er ook goed uit, ze heeft al een aardige buik :D

JennyK Goldy lijkt nog vrij bescheiden van voor gezien. Nog even en je kunt ook aftellen.

Corinadrenth Mooie uier al voor 307 dagen. :j

BaudyH Fijn dat het geregeld wordt. Zo kun je met een gerust hart camera kijken straks.

Happy_hippie Leuk een volg topic.. Ik ga ook proberen daar mee te volgen.

Muronia Alleen maar fijn als de nageboorte zo goed afkomt. Alleen soms wat onhandiger met de navelstreng. Ik heb dit ooit toevallig eens gevraagd aan onze veearts nadat ons dit ook een paar keer gebeurd is. Maar als de nageboorte zo snel loslaat na de bevalling, wilt dat niet zeggen dat het een hoger risico is op een red bag bevalling.
Hier hebben we andersom een 3tal merries gehad die aan de nageboorte bleven staan. Ik ga nu vitamine E bijvoeren de laatste 2 maanden als test. Dit zou kunnen helpen daarbij dus ben benieuwd of we verschil merken.

Kiki1976 wat een zenuwslopende dat voor jullie met de operatie :(:) Gelukkig is alles goed gegaan. Hopelijk herstelt je schoonmoeder vlot nu.

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 10:25

Onze merrie bleef de eerste 2 keer wel aan de nageboorte staan, beide keren moest ze toen gespoeld/gepeld (weet niet hoe ze dat precies noemen) omdat afspuiten geen effect had. Vorig jaar al oxytocine gekregen zodat we haar zelf konden spuiten in de nacht, en toen floepte die er na 5 minuten zo af in z’n geheel. Dus als ze eraan blijven staan hoeft dat niet elke keer zo te zijn hebben wij geleerd :')

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:38

SparkYY, had jij ze dan wel op merriebrok staan?
Ze zeggen dat de kans dan minder is.

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:33

EllyC schreef:
SparkYY, had jij ze dan wel op merriebrok staan?
Ze zeggen dat de kans dan minder is.


Jep ;)

Muronia

Berichten: 19553
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:04

Goed om te lezen dat ik me niet meteen druk moet maken om een red bag bevalling. Weten jullie ook een goede site of filmpje waarop goed wordt uitgelegd of laten zien hoe je de navelstreng doorknipt en behandeld? Op welke lengte, hoe werkt afklemmen precies, waarmee ontsmetten (jodium, maar daar zijn allerlei soorten van).

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:51

Muronia schreef:
Goed om te lezen dat ik me niet meteen druk moet maken om een red bag bevalling. Weten jullie ook een goede site of filmpje waarop goed wordt uitgelegd of laten zien hoe je de navelstreng doorknipt en behandeld? Op welke lengte, hoe werkt afklemmen precies, waarmee ontsmetten (jodium, maar daar zijn allerlei soorten van).

Ik wou eens een uitgebreide checklist maken voor zulke vragen. Is daar animo voor? Aangezien het elke DBT meerdere keren voorbij komt. Wellicht dat we dat met zijn allen kunnen samenstellen

Sparky oxitocine is wat dat betreft top spul. Hier negatieve ervaringen maar dat komt niet van het spul zelf. Mijn merrie had een gescheurde baarmoeder wat we nog niet wisten en ze ging door de grond van de pijn. Erg traumatiserend om te zien :(

Nieky ja ze heeft mij ontzettend gefopt. Heel wat slapeloze nachten. En toen de kleine er was.... steken ze mij de gek aan :')
Afbeelding
Zie dat is ideaal! Ik dacht ook dat zilver het zo zou doen :+ Maar nee...

Kiki heftig. Fijn dat de operatie geslaagd is. Nu aansterken. Beterschap!
Ja zilver gaat ineens hard. Normaal een veulen in maart, moet wel wennen dat ik nog een dikke maand langer moet wachten. Heb ik toch geen geduld voor?! :+

HappyHippie ik zal even volgen!

Baudyh heel fijn. Dat moeten wij ook nog eens doen. Altijd ellende zonder WiFi in de stal. Heb wel 2 goede camera's liggen...

Corinadrenth mooi uier al!

Jennyk wat zijn ze rond! En wollig hihi.

Calice poow ziet er prachtig uit. Ben erg benieuwd wat ze ervan maakt

Am_horses fijn dat WT het goed doet. De andere merries zien er ook goed uit

Zilver doet net alsof ze nog dressuurmatig getraind wordt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Berichten: 6612
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:25

Hier binden we t eventueel gewoon met een fijn touwtje af en knippen. Ontsmetten doen we altijd al..

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:01


Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:23

Ik had vorig jaar eentje waarvan de navelstreng niet doorbrak, was de allereerste keer hier.
Ik las overal dat je ze moest doorscheuren, maar die kreeg ik met de beste wil van de wereld niet door hoor :P
Dus afgeklemd en geknipt, ik heb het lang genoeg gelaten voor de zekerheid, en dat is er wat later gewoon netjes afgevallen.

Hij had echt wel een super dikke navelstreng:

Afbeelding
Afbeelding

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:54

Ik zou zeker als 'first timer' behoefte hebben aan alle informatie haha, ik probeer heel veel in te lezen maar het blijft gokken natuurlijk.
Mijn merrie is echt goed op weg nu (262 dgn), ik heb haar absoluut niet geslagen haha maar de furminator weer goed in gebruik, ze verhaart echt bizar opeens dus wil haar zo goed mogelijk die vacht eraf helpen. Vandaar de striempjes.
Afbeelding
Hier zie je ook al die losse haren op de flank en kont...

Afbeelding

Cioccolato

Berichten: 6612
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:52

Tinniie schreef:
Ik had vorig jaar eentje waarvan de navelstreng niet doorbrak, was de allereerste keer hier.
Ik las overal dat je ze moest doorscheuren, maar die kreeg ik met de beste wil van de wereld niet door hoor :P
Dus afgeklemd en geknipt, ik heb het lang genoeg gelaten voor de zekerheid, en dat is er wat later gewoon netjes afgevallen.

Hij had echt wel een super dikke navelstreng:

[ [url=m/AHvWaT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sq3RY7.jpg]Afbeelding[/url] ]


Stugge dikke dingen hé? Bah :')

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:05

Baudy
Nu is het dus wachten tot je alles aan de loop hebt kwa cameras :D

Jennyk
50 dagen dat klinkt nog zo ver weg, maar is het zo :j

Corinadrenth
Die heeft weer heel andere uiers grappig toch om te zien al die verschillen.
Ze gaat er zo te zien wel werk van maken van d'r uiers

Muronia
Hier het zelfde merrie had het veulen er af liep 3 rondjes en toen was alles er al af heel fijn. Eerder 1 gehad die bleef er veel langer aan staan dan was je blij als het wat vlotter ging.
Redbag ben ik ook altijd bang voor maar ben sowieso een doem denker dus bereid me letterlijk op alles voor :D

Kiki
Fijn dat ze geopereerd is en dat ze het hebben kunnen verwijderen. Doodeng altijd als het zo snel groeit. Hoe voelt ze zich nu?


Sparky
Fijn dat alles de laatste keer vlotter ging, een bevalling is toch nooit te voorspellen blijkt altijd maar weer.

Kabayo
Ik heb het denk ik gemist maar wat een leuke zeg dat vlekje op de schoft <3
En zilver ziet er prachtig uit <3

Tinnie
Herkenbaar hier ook 1 gehad die gewoon er niet af kwam die hebben we ook proberen te scheuren niet te doen, apart gevoel ook :Y)

Tjakka
Jou dame ziet er ook top uit <3
Hier beginnen ze ook allemaal al flink uit te haren

Lyn gaat nu gelukkig weer goed, maar gister midden in de nacht waren we er bang voor. Ze begon met duwen, graven, zweten etc dus gelijk naar stal en ja hoor ze begon me gelijk op te zoeken en tegen me aan te duwen( dit deed ze boroge keer ook voor de bevalling)
Ze bleef erg onrustig dus da gebeld, gelukkig was die net klaar bij een ander bevallingsnoodgeval dus hij kwam eraan, dit duurde toch alsnog 24 min. En die duurde lang zeg maar zo plotseling als ze begon stond ze ook ineens weer te eten alsof er niets aan de hand was. Nou ik ben gelijk 10 jaar ouder wat een stress :Y)
De dierenarts heeft d'r gecheckt en vond dat ze er goed uit zag. Haar hart, temperatuur etc waren allemaal goed en gelukkig naar een paar flinke scheten en een bult poep was mevrouw weer de oude.

Haar banden zijn al flink slap op d'r kont en die is dus van een mooie ronde gespierde kont naar een slappe punt kont gegaan in een paar dagen dus we verwachten niet dat ze de 14 gaat halen. Ze is de 5de veilig dus we gaan het zien.

Mevrouw vanmorgen weer helemaal fris en fruitig **\O/**
Afbeelding

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:59

Zo, dat is een mooi voorbeeld van slappe banden Seven :')

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:18

Iedereen bedankt voor de lieve berichtjes.
Ondanks dat ze best nog veel pijn heeft ( wat begrijpelijk is) gaat het echt niet verkeerd. Vandaag is ze ook al 2x uit bed geweest met de fysio waarvan ook al een keertje op de gang gelopen.

Fotsy ja lastig als ze van zichzelf al schraal zijn. Weet niet of ze veel afvalt met een veulen aan de voet?

Muronia ik heb het het navelstompje de vorige keer met betadine oplossing ontsmet de eerste week. Volgende week hier van de kliniek een info avond over geboortes van veulens.
Ik heb ook navelklemmetje, schaar, dettol om te ontsmetten, handdoeken etc

Kabayo ze lachten je idd gewoon keihard uit _O-
Nee geduld niet meer idd, wachten nu al lang genoeg.
Maar helaas we zullen het toch nog even op moeten brengen, zul je zien dragen ze langer -O-

Cioccolato verstandig hoor. Mijn oude stalhoudster noemde het ontsmetten van de navelstompjes altijd een beginners dingetje 8)7
Helaas hadden ze toch een keer pech, ontsteking erin. 10 dagen kliniek en alsnog eraan overleden.

EllyC dank je wel voor de link, altijd interessant om dat soort dingen te lezen.

Tinniie dat was idd een dikke streng zeg, geloof je gelijk dat die taai was om door te krijgen

tjakka123 hier ook eentje die enorm aan het verharen is. Maar wil haar nog niet te veel borstelen omdat ze overdag de hele dag buiten staat en geen deken op heeft.

Seven pfff snap dat je gelijk 10 jaar ouder bent geworden, wat een beesten toch he....
Maar ze heeft wel echt het toonbeeld van slappe banden zeg. Zo slap zijn ze bij Bo de vorige keer niet geweest.

Bo vandaag op de 250 dagen. Verder gaat het prima met dr.
Weinig te melden haha

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:54

Ja toch zo had ze dat echt niet vorige keer tis gewoon een deuk
De stress is nu weer wat gezakt maar ik hou d'r in de gaten :D

Cioccolato

Berichten: 6612
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:57

Een beginners dingetje? Meen je dat serieus? :=
Wat sneu voor dat veulen zeg.. het is zo'n kleine moeite.. je kijkt het veulen toch even na dus hop, flats en ontsmet.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 23:25

Altijd ontsmetten hier dacht dat iedereen dat deed :) best verbaasd van zo'n fokker inderdaad

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 23:30

Ik ontsmet met jodium.
Laat altijd navelstreng zelf afknappen en dat is tot nu toe altijd gebeurt. Heb wel navelklemmen voor geval dat