Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 325 [ 8101 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 325  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

 
Profiel   

Ik sluit ook weer aan.

Ik doe later even uitgebreid, merrie is vanmorgen gescand. Veulen is aankomende zondag 28 dagen. Ze was nu nog niet hengstig. Zondag weer kijken
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 14:00 



 
Profiel   

Corinadrenth. Bij jullie gaat het dekken ook weer beginnen. Spannend!

Goldenarrow. Duimen draaien dat ze deze ronde drachtig worden

Quir. Super leuk en spannend. Ik ben benieuwd.

Wild Thing was een beetje te lief voor haar doen. Normaal gaat ze in attack of piepen := Misschien dat ze beginnend hengstig is of stilletjes hengstig is. Ik ga haar nu fertile geven. In de gaten houden, en dan de volgende hengstigheid dekken.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 19:05 



 
Profiel   

Ook ik heb maar weer een stipje gezet.

Ik hoop er in 2024 weer bij te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 19:07 



 
Profiel   

Ik meld mij ook weer. Ik weet niet of ik veel ga meekletsen al omdat ik er nog 12 verwacht dit jaar. Maar ik ga mijn best doen. Van de 12 die nog moeten bevallen, is nog niet 100% bepaald welke gedekt worden.
Echter deze merries zijn allemaal leeg gebleven of pas aangekocht en worden sowieso gedekt. Vanaf volgende week dekken we wat dan hengstig wordt.

Onze hengst Meadows Booster is een nakomeling van meadows heartbreak kid (V. Lloyds.).
Booster is 1.48m en E/E W20/W20.
Onze andere hengst Destiny's Tiesto is een nakomeling van the blue horse (V. The bullseye, en overgroot vader de bekende bob the blagdon).
Tiesto is 1.61m en kwa kleur E/e a/a W20/W20.


Eerst de dames voor Booster op een rijtje:
Abby is een merrie die al 2x een veulen heeft gehad van Booster. Zij geeft tot nu toe altijd bruine veulens.
[ img ]

Suzy heeft ook al 2 veulens gehad van Booster en heeft hier 3 bonte veulens gehad al.
[ img ]

Chrissy heeft in 2022 haar eerste veulen gehad, ook van Booster. Dit was een bont veulen. De vader van chrissy is Billy the kid.
[ img ]

En voor fleur wordt het haar aller eerste veulen. Haar mama is een zwartbonte merrie van 1.50m met 2 blauwe ogen en haar vader een bruinbonte hengst van 1.60m. Ik ben heel benieuwd of ze haar blauwe ogen door geeft.
[ img ]


De dames voor tiesto:
Loes heeft in 2022 een veulen gehad van Booster. Ik heb helemaal geen idee welke kleur zij is :+. Ze wordt iets moeilijk drachtig, er zijn meestal 2 pogingen nodig. Vorig jaar was het te laat om nog eens te proberen.
[ img ]

Luna heeft eerder een groot veulen gehad van Booster. En een veulen van een hengst uit Ierland. Luna is zelf niet moeders mooiste :o maar zij geeft prachtige, grote en zware veulens met een fantastisch karakter.
[ img ]

Daisy heeft vorig jaar een veulen van Booster gehad. Een blagdon veulen. Teken dat Daisy ook wss het W20 gen draagt.
[ img ]

En voor Roosje is het het eerste veulen bij ons. Zij is een clydsdale merrie van 1.68m. Super benieuwd naar deze combi al.

Zoals het jullie opvalt heeft Roosje een dik been. Helaas heeft ze in Ierland een draad wond opgelopen. Ze hebben haar daar gewoon laten lopen en niet verzorgd. Toen ze bij ons kwam had ze zelfs nog draad wondes die niet genezen waren. Ze is behandeld enz. Nu is haar been genezen maar blijft dikker. Ze is klinisch goed, ze mankt niet en heeft er geen pijn aan. Alleen cosmetisch zie je dus nog een dik been.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 19:38 



 
Profiel   

leuk al die merries die weer voorbij komen die gedekt moeten worden.

En 2 april scannen of de merrie drachtig is.

En de andere merrie moet nog 30 april haar veulen krijgen.
Maar voor haar moet ik nog een hengst zoeken eerst maar deze eruit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 09:27 



 
Profiel   

Ik zit hier ook even een puntje.
Ik ben er nog niet helemaal zeker van omdat Boston laat haar veulen krijgt dit jaar ( eind mei ).

Ik twijfel ook nog van hengst. Of ook Perry ( net als Kabayo ) of Hickorys Royal Kizz .
Bij de laatste kan ik gewoon bij het stamboek blijven want dan wel weer mijn voorkeur heeft.
Alleen staat hij in duitsland, want dan ook weer een klein dingetje is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 09:49 



 
Profiel   

Ff een vraag, ik ben er nog niet zo in thuis, hoe zit het met hengsten die niet in Nederland staan,
Gaat dat net zo makkelijk met bestellen? En ook vers, hoe lang duurt het dan voordat het er is?
Zijn er meer/andere kosten aan verbonden?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 10:17 



 
Profiel   

Dat hangt ervan af. Als de hengst via een NL dekstation wordt aangeboden, bestel je via hen (en in principe dan vers). Wordt het via een buitenlandse hengstenhouderij aangeboden, dan kan het alleen via een EUstation, anders is het in feite illegaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 10:21 



 
Profiel   

Kayley95 schreef
Ik zit hier ook even een puntje.
Ik ben er nog niet helemaal zeker van omdat Boston laat haar veulen krijgt dit jaar ( eind mei ).

Ik twijfel ook nog van hengst. Of ook Perry ( net als Kabayo ) of Hickorys Royal Kizz .
Bij de laatste kan ik gewoon bij het stamboek blijven want dan wel weer mijn voorkeur heeft.
Alleen staat hij in duitsland, want dan ook weer een klein dingetje is.



Hickory’s Royal Kizz is via Deckstation Steinsberg hè ? Ik heb daar al eens een hengst van gebruikt en dat verliep heel vlot. Ik hoor wel dat de laatste jaren de afname en verzendkosten daar (en overal in Duitsland ) echt wel extreem worden. 300/400 per keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 10:26 



 
Profiel   

Nobel01 schreef
Ff een vraag, ik ben er nog niet zo in thuis, hoe zit het met hengsten die niet in Nederland staan,
Gaat dat net zo makkelijk met bestellen? En ook vers, hoe lang duurt het dan voordat het er is?
Zijn er meer/andere kosten aan verbonden?

Alvast bedankt voor de antwoorden.


Je kan gewoon bestellen, hun verzenden het ook gewoon. Bij Royal staat wel in de papieren bij dat als je uit een ander EU land komt het beter is om het bij hun op te halen gewoon. Maarja, ik ben dan gewoon letterlijk een dag kwijt waarschijnlijk. De hengst staat 3u en 15 min van mijn af. Ik weet wel toen ik sperma van Ducati ( staat in NL gewoon) naar belgië liet verzenden dat ze er toch wel even over deden. Soms kwam het pas om half 9 s'avonds aan. De kosten zijn ook zeker aanzienlijk hoger. Ik betaalde voor bij mijn huisadres in Nederland af te laten leveren 35 euro. Ik heb het toen ook een keer bij mijn DA in belgie laten leveren ( woont echt maar 18 KM van mijn huis vandaan, net over de grens dus.) Toen moest ik een bedrag van 85 euro betalen. Het is dus echt aanzienlijk hoger kwa verzendkosten vanuit het buitenland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 10:28 



 
Profiel   

Tinniie schreef
Kayley95 schreef
Ik zit hier ook even een puntje.
Ik ben er nog niet helemaal zeker van omdat Boston laat haar veulen krijgt dit jaar ( eind mei ).

Ik twijfel ook nog van hengst. Of ook Perry ( net als Kabayo ) of Hickorys Royal Kizz .
Bij de laatste kan ik gewoon bij het stamboek blijven want dan wel weer mijn voorkeur heeft.
Alleen staat hij in duitsland, want dan ook weer een klein dingetje is.



Hickory’s Royal Kizz is via Deckstation Steinsberg hè ? Ik heb daar al eens een hengst van gebruikt en dat verliep heel vlot. Ik hoor wel dat de laatste jaren de afname en verzendkosten daar (en overal in Duitsland ) echt wel extreem worden. 300/400 per keer.


Klopt Tinniie. 280 voor afname en ik verwacht dan ook zo een 150 euro voor verzenden. Naar belgie al vanuit Nederland net over de grens is al 85 euro tegenwoordig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 10:31 



 
Profiel   

Het is verboden van een niet EU station en ze zijn begonnen met (terugwerkende kracht) te controleren. Vriendin heeft een boete van 17.500 euro gehad. Dus ja ze controleren ook echt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 10:42 



 
Profiel   

Wow dat is nogal serieus geld Quir!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 12:03 



 
Profiel   

LaDonna75 schreef
Wow dat is nogal serieus geld Quir!


Ja dat is het zeker en gaat om een dekking uit 2019 (veulen geboren 2020) met een Duitse hengst. Ze moest kunnen aantonen dat de hengst EU papieren had (kon niet, want hij stond/staat niet EU) of dat de merrie in Duitsland geweest is (staat in traces vermeld en was dus ook niet het geval).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 12:51 



 
Profiel   

Dat is echt belachelijk dat geld. Zo werk je vooral in de hand dat mensen meer gaan backyardbreeden, want die hengsten volgen totaal geen regeltjes…
Duitsland is ook al wel jaren een pak strenger met alles. Voor die reden verzenden wij zelfs niet naar Duitsland.

Ik ben zelf ook eens last minute zaad moeten gaan ophalen in Duitsland ook, ineens wilden ze niet meer verzenden, ik moest dan ook een papier tekenen dat mijn merrie daar geïnsemineerd was zogezegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:41 



 
Profiel   

Zoooo dan dat zijn beste boetes := en dan nog met terugwerkende kracht ook.



Ik begin steeds meer te twijfelen om de jonge hengst toch 1 of 2 merries te doen dit jaar. Twijfel twijfel wel of niet :? :+
Normaliter doe ik het niet met 2 jarige hengsten omdat ik ze graag wat beter ontwikkeld zie on te beoordelen of ze wel of niet goed genoeg zijn onder andere maar ook gedrag speelt mee.

Deze dodo is zo enorm goed van karakter en wordt zonder twijfel beter dan zijn vader dus de kwaliteiten hoef ik niet over te twijfelen. Sommigen zeggen wel eens dat ze er beter op ontwikkelen als ze vroeg dekken, of dat waar is weet ik nog net zo niet.
Ik wil vooral geen rotzak die te vroeg een hormonen bom wordt. Al heb ik dat bij onze hengsten nog nooit gehad maar die zijn allen met 3 pas gaan dekken.

De heer in kwestie. Wordt eind juni 2

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 22:06 



 
Profiel   

Cp. Hij is wel heeel leuk! <3

Wat een enorme boete :oo
Verzendkosten vindt ik ook wel enorm vanuit het buitenland.

Nieky. Mooie combi's

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 22:31 



 
Profiel   

Als je het graag wil proberen, waarom niet CP. Met 1 of 2 merries zou dat gedrag nog kunnen meevallen. Ik dek dit jaar ook een paar met mijn 2 jarige hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 22:57 



 
Profiel   

Ik ga dit jaar dus ook met mijn 2 jarige dekken. Hoop juist dat hij wat meer hengst wordt (hij gaat volgende winter naar de hengsten keuring, licentie heeft ie al). Of ze echt mooier ontwikkelen weet ik niet.

Twee jarige kan je ook al best wat over het karakter zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 23:03 



 
Profiel   

Ja het is wel echt een goedzak.
Nieuwe hengsten zet in altijd eerst bij Jolene. Die voed ze gelijk degelijk op mbt dekken en dan zit dat gelijk goed :+
Zijn “licentie” (werkt ietsje anders bij ons maar komt op hetzelfde neer uiteindelijk) krijgt hij hopelijk volgende maand. Dan gaat hij naar de keuring.
Ik neig er toch steeds meer naar het te doen. Mede ook zodat Thor, de vader, een iets rustiger seizoen heeft want die gaat ook fanatiek gereden worden en weer de wedstrijden in. Beetje win win situatie dan eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 23:10 



 
Profiel   

Ja als je gevoel goed zit zou ik het gewoon doen! :D

Licentie bij de rijpony's stelt niet zoveel voor hoor haha. Alleen een veterinaire keuring die ook wat beoordeeld op karakter en of ze verder correct zijn. :))
Maar heb het aangevraagd zodat er een afstamming bij het veulen komt. Als hij goedgekeurd wordt is het sowieso geen probleem, maar als hij dat niet wordt zit er in ieder geval een papier bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 23:20 



 
Profiel   

Jeeeetje wat een geld die boete!
Waar is die boete op gebaseerd?
En waar is het voor? Wat willen ze voorkomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 23:45 



 
Profiel   

Jeetje die boete is echt absurd zeg :oo dat is een heel duur veulen als je daarmee gepakt wordt.

Cp112 ik vind hem echt prachtig ontwikkeld al <3

Als hij voor de rest netjes opgevoed is en een goed karakter heeft zou ik het aandurven om te dekken met 2j. Mits hij het idd meteen goed kan leren. En daarmee bedoel ik opgevoed
en respectvol dekken. Booster hebben ze bij de vorige eigenaar ook op 2j laten dekken. Maar gewoon zijn gang laten gaan eigenlijk en de merrie was te sullig om te corrigeren. Resultaat was een hengst die bv niet stijf erop sprong en dan ook nog ongeduldig werd en begon te bijten/klieren naar de merrie. Ik heb mijn handjes in het begin vol gehad met opvoeden := nu is hij super respectvol naar de merrie en naar mij op de grond met dekken. Maar ik lees dat Jolene ze goed opvoed dus dat is wellicht een fijne optie idd. Kwa ontwikkeling denk ik niet dat het uitmaakt als ze eerder dekken. Booster is prima ontwikkeld en uitgezwaard.
Wat ga je overigens doen met zijn moeder charisma in de toekomst?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:09 



 
Profiel   

Balko schreef
Jeeeetje wat een geld die boete!
Waar is die boete op gebaseerd?
En waar is het voor? Wat willen ze voorkomen?


Je mag geen hengsten uit het buitenland gebruiken die niet op een EU station staan en EU mogen dekken (die worden strenger gecontroleerd op ziektes en dergelijke).

Dat is altijd al zo geweest, maar nu wordt er dus ook gehandhaafd.

Als je dus een hengst uit het buitenland wil gebruiken moet hij dus op een EU station staan of de merrie naar dat land brengen (het slaat nergens op, maar zo hebben ze het eenmaal bedacht).

Officieel moeten stamboeken ook gaan controleren. Hier in Zweden doen ze dat wel al een paar jaar, als je een hengst gebruikt uit het buitenland moet je laten zien dat ze EU staan/stonden (tenzij het algemeen bekend is dat ze EU staan). In Nederland nog niet zoveel van gemerkt (in registreer zowel in Zweden als in Nederland).

Nieky laat je ze uit de hand dekken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:19 



 
Profiel   

dekken met een 2 jaarse durf ik gerust aan. hebben we ook al vaker gedaan!

Hier mogen we stilaan wachten op hengstige merries. 2 merries gaan uit huis in april, 1tje draagt kort dus die zou dan ruim in maart zitten, de andere draagt langer en zou dan weer eerder richting april gaan.
Mees gaan we binnenkort weer scannen, ze blijft heel erg op de hengst gefocussed dus maar eens kijken vanbinnen.
Muis en belle doen we iets later op het jaar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 325 [ 8101 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 325  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen