[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 10:29

Quir Ze zijn dan een stuk strenger geworden kwa handhaven idd als ik het zo hoor.

Wij dekken altijd uit de hand idd. Meer controle op wanneer wie gedekt wordt en ze dekken ook niet onnodig vaak. Maar als je genoeg land hebt snap ik gerust dat de hengst er bij in gaat zoals bij Cp112. Is evenzeer mooi om te zien.

Luna2006 je dekt er dus 5? Vind het wel weer leuk dat het dekseizoen begonnen is. Wij gaan dit weekend beginnen schouwen rustig aan. Fleur, chrissy en abby zijn al hengstig geweest en worden dat begin april alweer normaal. De rest heb ik nog niks bij gemerkt.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 10:32

Ik kom ook iets actiever meepraten hier. Het veulen van dit jaar is geboren en ik verwacht volgende week de veulenhengstigheid. Die slaan we nog over maar de hengstigheid erop wil ik gaan insemineren. Dan zitten we richting eind april.

cp112Jarig

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 10:38

nieky1993 schreef:
Jeetje die boete is echt absurd zeg :oo dat is een heel duur veulen als je daarmee gepakt wordt.

Cp112 ik vind hem echt prachtig ontwikkeld al <3

Als hij voor de rest netjes opgevoed is en een goed karakter heeft zou ik het aandurven om te dekken met 2j. Mits hij het idd meteen goed kan leren. En daarmee bedoel ik opgevoed
en respectvol dekken. Booster hebben ze bij de vorige eigenaar ook op 2j laten dekken. Maar gewoon zijn gang laten gaan eigenlijk en de merrie was te sullig om te corrigeren. Resultaat was een hengst die bv niet stijf erop sprong en dan ook nog ongeduldig werd en begon te bijten/klieren naar de merrie. Ik heb mijn handjes in het begin vol gehad met opvoeden := nu is hij super respectvol naar de merrie en naar mij op de grond met dekken. Maar ik lees dat Jolene ze goed opvoed dus dat is wellicht een fijne optie idd. Kwa ontwikkeling denk ik niet dat het uitmaakt als ze eerder dekken. Booster is prima ontwikkeld en uitgezwaard.
Wat ga je overigens doen met zijn moeder charisma in de toekomst?




Mijn hengsten gaan de eerste keer eigenlijk altijd bij dezelfde merrie. Dan zijn ze gelijk opgevoed }> :') ze is niet gemeen oid maar heel erg correct. Een hoop bombarie etc van een hengst pikt ze absoluut niet.
Ze is een dame en dient met respect behandeld te worden, aldus Jo :')



Mbt Charisma ben ik er nog niet over uit. We zijn momenteel in het proces om een schuur met wat land bij te kopen een stukje verderop, bedoeling is voor het jonge spul maar als dat doorgaat zou ik ook 2 hengsten kunnen houden. Dan wil ik een hengst erbij met andere lijnen zodat ik zelf wat vaker merrie’s kan aanhouden en zo verder kan uitbouwen binnen ons fokprogramma :j

Mocht dat niet doorgaan dan weet ik het nog niet. Ik heb in NL geen passende hengsten voor haar bij derden dus wie weet dat ze dan verkocht wordt. En ik heb al een hoop gegadigden die op haar azen vanuit Amerika omdat ze daar een hele gave zoon heeft staan die het goed doet.

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 10:40

Hier vandaag Jade insemineren. Duimen dat het dit jaar wel wil pakken en blijven zitten :)
Afbeelding

cp112Jarig

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 10:40

Wij dekken inderdaad niet uit de hand.
Maar daar staat tegenover dat wij geen gastmerries hebben. Onze hengsten dekken alleen onze eigen merries en ik ben heel streng wat betreft hun gedrag. Ik wil absoluut geen rotzakken. Gebeurd dat wel dan is het resoluut een trip naar de DA en het zakie eraf.
“Good stallions make great geldings”.

AnsoDM

Berichten: 212
Geregistreerd: 05-11-20
Woonplaats: Wevelgem

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 12:23

jeetje wat een geld zeg! Ik vind het persoonlijk ook makkelijker om hengst te kiezen die hier in belgië zelf staat.

@marion82: yey het is vrijdag!! Zoo benieuwd naar de uitslag :D

cp: Ik zou zeggen gewoon doen!

@tinni: Ik hoop het voor jou!

Iedereen al volop bezig met het dekken. Hier is het nog wachten en terwijl we wachten focussen ons nog wat op het wedstrijdseizoen. Zondag de eerste van het zomer seizoen.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 12:27

leuk, weer een aantal bekende namen te zien .
Bij ons duurt het nog ff, eerst maar een veulen eruit gooien :D

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 15:48

Nou het is helaas niet gelukt en ik ben erachter gekomen, dat het bijvoorbaat al gedoemd was te mislukken.

Haar baarmoeder is nu alweer goed hengstig en ze heeft 2 mooie eitjes. De veearts wil haar morgen weer insemineren. Daarop heb ik natuurlijk de hengstenhouder gebeld en een bestelling doorgegeven. Wat blijkt, zijn sperma kwaliteit is zo enorm laag, dat je alleen een kans van slagen hebt, bij direct insemineren. Er is blijkbaar geen enkele merrie drachtig geworden, bij opsturen of als er later dan een half uur wordt geïnsemineerd. Hiervan waren ze gewoon op de hoogte en hebben niets gezegd. Ik ben behoorlijk kwaad, dit is een dure les geweest. Voortaan zal ik daar dus wel naar vragen.

Ze wordt morgen geïnsemineerd met sperma van Casanova DuBois

cp112Jarig

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 17:31

Dat is zuur Marion. Welke hengst had je eerst geprobeerd?

AnsoDM

Berichten: 212
Geregistreerd: 05-11-20
Woonplaats: Wevelgem

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 17:39

Onee echt zo erg! Heel jammer voor jou! Welke hengst was dit?

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 17:47

Ik had blue Jasper geprobeerd

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 19:29

Wat slecht dat ze dat er niet bij vermelden zeg. Dan kan je toch andere keuzes maken...

Hier is het de bedoeling dat Liberté volgend jaar ook zijn eerste merries gaat dekken (dan is hij 2). Wel gewoon op de bok. En het opvoeden gebeurt nu al, zodat hij straks als hij wel meer hengst is ook gewoon normaal kan doen. Nu is hij wel een enorm doetje hoor, maar ik ben bijvoorbeeld wel heel streng met de kleine dingen. Staldeur open betekent niet gelijk gaan (ook geen klein stapje). Pas als ik zeg dat we gaan gaan we en eerder niet. Ik heb hier te vaak hengsten gehad die gewoon echt verschrikkelijk (of totaal niet) waren opgevoed en dan wordt het gewoon gevaarlijk. Daarom heb ik tegenwoordig ook de regel dat er alleen nog maar hengsten mogen komen die óf hier geboren zijn, óf als jaarling oid en nog weinig last van de hormonen. Ik heb er nu 1 staan die naar China moet en laatst was mijn hele been bont en blauw omdat hij zo over me heen walste ivm een enge plas. Gelijk maar even duidelijk gemaakt dat dit soort gedrag absoluut niet getolereerd wordt. En hij krijst als een speenvarken, maar dat is gewoon een irritatiepuntje :))

AM_Horses

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 19:36

Marion. Jeetje echt niet netjes. Deze hengst is volgens mij ook niet ggk of überhaupt een afstamming? Zag hem op mp staan.

Ik ben ook wel van het opvoeden. Nu ben ik met White Dream wel heel blij. Nog nooit zo'n makkelijke hengst gehad. Nu was in het begin het dekken wel een dingetje, maar daar heeft hij gelukkig geen moeite meer mee. In het begin wilde hij niet springen en enkel merrie wassen enz :') heel lief hoor, maar heel frustrerend als je staat te wachten.

Tinniie. Duimen draaien

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 19:51

Ook ik meld me hier weer voor poging #2. Vorig jaar twee super hengstigheden gehad in februari en maart, daarna beginnen en toen werd ze niet meer hengstig -O-
Hopelijk dit jaar weer mooi hengstig en volgend jaar een knap veulen!

De merrie in kwestie: Madelief, ster New Forest uit 2007 (16 jaar oud). Het wordt haar tweede veulen, haar eerste is uit 2012.
Ik wil haar dekken met de geweldige AV Yanour Hayati van bokker YildizArabs, in de hoop dat ik met het veulen in de toekomst endurance kan gaan rijden.

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 20:42

Marion: jeetje wat erg, dat ze dat niet zeggen. Ik denk dat je persoonlijk sowieso een betere keus hebt gemaakt om voor Casanova te gaan, deze hengst heeft zich echt al bewezen en komt uit een super goede moederlijn! Ook krijgt je veulen dan gewoon een papier. Mijn jaarling is van zijn halfbroer, Ducati.

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 20:53

Marion: wat balen, maar eens met wat al is gezegd. Je hebt er verstandig aan gedaan voor een goedgekeurde hengst te gaan. Het heeft een reden he dat de meesten dekken met hengsten die goedgekeurd zijn ;)

Hier is het nog rustig, ik wacht op een cyclus. Maar ik wil niet eerder dan half- april dekken.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 21:41

Ik denk dat hier iedereen ondertussen een keer hengstig is geweest. Behalve 1, maar daar wordt niet mee gefokt.
Volgende donderdag komen ze er hier 4 scannen. Ik ben benieuwd…

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 22:46

Dank jullie wel. Klopt, hij is niet ggk, maar ze waren zeer lovend. Ook kon ik pas na 15 maart voor een dubois kiezen, dus heb de gok gewaagd. Doe ik nooit meer, ik heb mijn les geleerd.
Ik had de keuze uit casanova en don cremello, ik kreeg het advies voor casanova en dat heb ik gedaan. Hopen dat het nu lukt, ik ben hoopvol, met 2 eitjes.

jennyk
Berichten: 3614
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 18:25

marion: wow wat slecht van zo'n hengstenhouder! Goede keuze, Casanova!

tinnie: succes met Jade!

Goldy's veulen van Casanova is donderdagnacht geboren. Echt een gaaf veulen! Dit jaar mag ze er weer heen van mij, niet met de veulenhengstigheid al (wat muronia ook zegt) dan is het veulen voor volgend jaar wat vroeg als het weer in 1x pakt. Dus wordt het eind april.

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 19:08

Jade had geovuleerd en klein beetje vocht gemaakt, maar niet overdreven. Dus maar weer 18 dagen op het wachtbankje!

Als dit pakt is ze volgend jaar 29 februari uitgerekend :P

jennyk
Berichten: 3614
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 19:42

tinnie: succes!

Nadia2008
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 19:52

Aah leuk 2024 al aanwezig op bokt.
Hier nog niks zeker, afhankelijk hoe het nu en binnen paar week loopt. Nadia is nog drachtig en zit op dag 320 vandaag. Als alles goed verloopt en mijn gevoel er goed bij is ga ik haar met haar veulen hengstigheid weer doen. Natuurlijk weer met dezelfde knappe hengst Finnegan of the finlaystable.

Maar voor nu kijk ik nog steeds uit naar deze veulen die nog moet komen.

Afbeelding

Afbeelding

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 11:28

Cp112 scheelt idd enorm als je zo een merrie hebt die ze meteen opvoed. Booster zijn eerste merrie liet zich echt doen waardoor Booster overal erop sprong buiten tegoei en dus ging bijten uit frustratie. De vorige eigenaren vertelde dit nogal lachend en grappend maar kon er zelf niet mee lachen :+ Gelukkig doet hij het nu top en heeft hij veel respect. Ook met schouwen enz super lief en respectvol voor de merries.

Ik snap helemaal dat er zoveel animo is voor charisma. Ze fokt echt super goed door. Hopelijk vind je een andere hengst of date voor haar.


Tinniie duimen draaien dat het ineens pakt. Had ze terug een mooie cyclus?

Marion82 Jezus wat slecht van de hengstenhouder :oo dat hadden ze wel even mogen vermelden

Goldenarrow opvoeden gebeurt idd al voor het dekken. Ook fijn als je zo een onopgevoedde hengst krijgt in je stallen := ik heb hier overigens zo een merrie die gruwelijk irritant/apart hinnikt. Het is net godzilla als je dr hoort :')

Am_horse oohja dat uitgebreid aflekken enz is ook zo fijn :') ik merk hier met Booster dat hij zelfs voorkeuren heeft kwa merries. Ashley is hij verzot op. Dan is hij zo wakker en hevig. Terwijl bij lexie en jessie staat hij ook 20 min erbij te snuffelen en te treuzelen. Om uiteindelijk met een beetje tegenzin te springen. Vind het heel grappig want nooit geweten dat hengsten voorkeuren konden hebben.

Nessinator hopelijk dit jaar wel een mooie cyclus bij je merrie.

Knolselder spannend al scannen :):) zijn ze al terug hengstig geweest?

JennyK Wat leuk dat goldy weer mag met dezelfde hengst

Nadia2008 leuk ook weer dezelfde combi dus.

Hier gaan we vandaag eens alles schouwen. Kijken of er eentje hengstig is :D

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 12:53

Nieky ik heb de eerste 3 bog niet terug hengstig gezien. Maar 1 van die 3 is een moeilijke merrie die moeilijk hengstig toont. Dus zou me niet verbazen dat ze niet drachtig is. Al hoop ik heeeeeeel erg van wel, want hoe minder ik met haar moet proberen hoe liever met dat moeilijk zijn :')
De andere 2 ben ik zo goed als zeker dat ze drachtig zijn. Maar wil ik even zeker weten. Het is nog vroeg en dan kan de cyclus ook nog al eens gek doen en onregelmatig zijn.

Een 4e moet nu al dan niet terug hengstig worden.
Ik denk dat deze hengstig gaat worden. Dat of ze is zo dromerig en rustig omdat ze drachtig is :+

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 13:05

Perdida heeft 2 eitjes geovuleerd. Ook iets vocht nog, dus dat is aangepakt. Ivm een baarmoederontsteking vorig jaar, wilde hij het wel gelijk goed aanpakken en is ze met Ab gespoeld. Ik moet vandaag 2 injecties geven, zodat de baarmoeder samentrekt. De eerste heb ik gegeven en de ander vanavond. Morgen wordt ze nagespoeld en gaan we weer wachten. Ze is ook 29 februari uitgerekend als het deze keer pakt, we hebben in elk geval dubbel kans