[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 11:31

Mag ik even zeuren en klagen?

Ik baal zo hard. Merel en Belle zijn weer hengstig. Een kleine week later dan anders dus ik was eigenlijk al 90% overtuigd dat ze drachtig waren :(

Ik denk februari/maart 4 merries met het idee dat als er 2 drachtig zijn, dat prima is. Die 4 merries in 1x raak.
Sindsdien is er nog maar 1 gelukt, zoveel verder. Met uitzonder van de gastmerries. Mijn dierenarts zegt dat ze het bij haar andere klanten ook veel ziet.
Ik weet dat ik al blij mag zijn met die 5, maar bah, toch even teleurgesteld vandaag.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 12:19

Luna, gefeliciteerd!!

Balen knolselder. Wat ziet de da bij veel anderen? Dat het slecht pakt ?

kimwilliam

Berichten: 1165
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 12:23

balen knolselder!
ben ook wel benieuwd wat je dierenarts veel ziet

muis98

Berichten: 67
Geregistreerd: 03-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 13:58

Hoi allemaal.
misschien word het toch ook maar tijd dat ik mij voorzichtig voor de eerste keer aanmeld.
mijn merrie (ardenner x comtois) is vandaag 6 weken drachtig van de groninger hengst Elgar.
Wonder boven wonder in 1x drachtig. ze is zo subtiel met haar hengstigheid dat het een klein wonder was dat ik haar op precies de goede dag naar de kliniek had om te scannen. eigenlijk was die scan alleen om te kijken of alles wel een beetje ok is van binnen, maar ik kon dus direct alles gaan regelen om de volgende ochtend te laten insemineren :=

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 14:28

Ze zei dat ze ook echt veel merries ziet terugkomen. Terwijl van die vroege dekkingen dan wel gepakt hebben. Het zal elk seizoen wel een min of meer zo zijn, maar ze ging in elk geval erg mee in mijn frustratie _O-

kimwilliam

Berichten: 1165
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 14:31

ja dat is wel bijzonder, je zou bijna denken dat sommige hengsten misschien overwerkt zijn en minder kwaliteit leveren door de drukte... :+ maar dat zal niet zo zijn :D

Dais_

Berichten: 4026
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 14:43

@Knolselder: Wat jammer dat het zo tegenvalt, het begon eigenlijk zo voorspoedig en nu stagneert het ineens? :( Wel fijn dat de da je frustratie zo deelde :j

@Muis98: Misschien heb je het onbewust toch gemerkt aan haar? En anders was het puur toeval en superfijn dat het zo kan :D

@ Luna2006: Gefeliciteerd :D

@ Balou: balen dat het niet gepakt heeft. Hopelijk kun je snel een nieuwe poging wagen!

@LaDonna: Haha, het klinkt net alsof de merries een gezellig dagje op stap zijn geweest :D Gelukkig hebben ze iig geen nare ervaring met naar de kliniek te gaan. Komt er bij jullie geen dierenarts naar stal/aan huis? Lijkt me wel veel gedoe om telkens met je paard te moeten reizen? :=


Hier is vandaag mijn andere merrie geïnsemineerd. Het sperma is ongeveer 26 uur onderweg geweest in totaal, voor wie het zou willen weten. Deze zending kwam ook echt uit Spanje zelf. Dit is ook gewoon een gok om een hengst te gebruiken uit Spanje dus ik deel mijn bevindingen graag, want ik kon ze online nergens vinden :D De dierenarts vond het wel goed verpakt en ik kreeg 2 buisjes dus dat was ook keurig.
Het insemineren verliep soepen en ze was op en top hengstig dus fingers crossed dat het in 1x pakt! Morgen scannen of het ei weg is.

Het zijn wel spannende weken zo :D

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 14:48

Dais, heb je het sperma nog onder de microscoop gehad?

muis98

Berichten: 67
Geregistreerd: 03-06-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 14:50

@Dais_ niet heel onbewust hoor. het was de enige dag dat ze niet direct de hooibaal in dook maar eerst even 10 tellen stond te neuzen met de hengsten in de opfok tegen over haar box. maar voor de rest laat ze dus bijna niks zien.
Ik ben ook heel benieuwd hoe het met jouw merrie verloopt die je vandaag hebt geïndemineerd en hoe de gok met sperma uit Spanje zelf uitpakt. wel heel leuk!

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 14:52

knolselder: Dat is balen zeg! Gelukkig nog aardig vroeg in seizoen en stabiel weer mss scheelt dat met drachtig worden!

muis: gefeliciteerd! en welkom!

Dais_

Berichten: 4026
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 15:03

fokfanaat schreef:
Dais, heb je het sperma nog onder de microscoop gehad?


Dat gingen ze doen na het insemineren. Omdat we geen tijd wilden verliezen hebben we het er eerst ingestopt en daarna gingen ze het restje nakijken :D . Ik zal het morgen wel horen met de controle wat de uitslag is, ik ben stiekem ook wel heel benieuwd!

@Muis: Hahaha, eerst even naar de mannen loeren voordat ze aan haar eten begon :')

Balou_k

Berichten: 14058
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:08

Hier een ei van 5,1. Jezus die gaat snel!

kimwilliam

Berichten: 1165
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:11

Balou_k schreef:
Hier een ei van 5,1. Jezus die gaat snel!

het zonnetje doet goed zijn werk ! {:} <3

AnsoDM

Berichten: 222
Geregistreerd: 05-11-20
Woonplaats: Wevelgem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:16

@kabayo: Nog 5 dagen. Toch fijn dat je haar toch weer net iets anders vind dan anders. hopelijk is dat een goed teken voor jou. Veel succes op je wedstrijd dan. Het is nog eventjes maar je moet zeker laten weten hoe het gegaan is. Of ik zie het wel passeren op insta :+

Prada: Ceasar heeft lang op mijn lijstje gestaan. Maar mijn interesse in hem is wat vergaan, laat ik maar zeggen. Hele leuke hengst zeer zeker en vind jou eerste veulen er van echt helemaal geweldig. Maar hij heeft er ondertussen wel al veel waardoor de ik hem niet echt meer interessant vind. Nakomelingen die ik ken zijn trouwens ook geweldige paarden. Vandaag trouwens op bezoek geweest bij 1 er van.

Balou_k: O spijtig. Op naar de volgende ronde. Een nieuwe kans.
Ik ze dat ze nu een ei heeft! goed dat het snel gaat!

LaDonna75: Hopelijk zet ze door!

jennyk: Zo jammer. Wat is dat precies het geel lichaam? Nog nooit van gehoord

goldenarrow: Wat een pech heb je zeg! Hopelijk komt er daar snel verandering in.

Luna2006: Gefeliciteerd!!

Knolselder: jammer hoor! Zo grappig dat je DA dat zegt. Bij mij zei ze juist het omgekeerde. Dat tot nu toe alle merrie's van de 1ste keer raak zijn.

muis98: welkom muis en proficiat! fijn dat alles zo snel is gegaan en goed!

Dais: amai 26u is echt wel lang zeg! nu duimen maar!!

Balou_k

Berichten: 14058
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:22

kimwilliam schreef:
Balou_k schreef:
Hier een ei van 5,1. Jezus die gaat snel!

het zonnetje doet goed zijn werk ! {:} <3


Blijkbaar, hopelijk zit het er morgen nog als het zaad komt. Ik heb het gelijk doorgegeven aan de hengsten houder.

kimwilliam

Berichten: 1165
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:38

Balou_k schreef:
kimwilliam schreef:

het zonnetje doet goed zijn werk ! {:} <3


Blijkbaar, hopelijk zit het er morgen nog als het zaad komt. Ik heb het gelijk doorgegeven aan de hengsten houder.


ik hoop het ook, hoe groot laat ze normaal dr ei springen ?

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:50

Ja het zal misschien toeval zijn dat het bij mij en en bij haar nu stroef gaat. Dat het maar eens mag draaien. Poppy zit nu op 14 dagen. Hopelijk daar iets in de maak.

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:56

balen annelies!

Wij hadden er ook eentje niet dragend nu. eitje van 3,5 maar geen hengstige baarmoeder. dus bijgespoten en morgen opnieuw scannen.

das een giga eitje balou_K!

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 17:28

Hé knolselder wat zuur!

Balen Luna hopelijk gaat het morgen beter !

Ik wilde vorige week al scannen maar heel druk en een veulen geboren. Nu komt ze vanavond scannen met sedatie en even goed onderzoek en hopelijk dat er nu wel iets te zien is. Anders nog 1 keer hengstig spuiten en dan proberen we het nog.

Vanavond hopelijk bij mijn andere merrie een kloppend hartje

Balou_k

Berichten: 14058
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 17:29

kimwilliam schreef:
ik hoop het ook, hoe groot laat ze normaal dr ei springen ?


De vorige keer sprong het rond 4,5, maar was het afgespoten.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 18:39

Ik kom me ook melden!
Gisteren Abby opgehaald van de hengstenhouder. Met veulen aan de voet helemaal niet hengstig getoond, vooral erg boos.. Een mooie hengstige baarmoeder en de baarmoedermond mooi open. Vrijdag een mooi ei van 5.0 en zondag nog steeds 5.0 en afgespoten. 22 juni gaan we scannen. Ben benieuwd!

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 19:21

AnsoDM schreef:
jennyk: Zo jammer. Wat is dat precies het geel lichaam? Nog nooit van gehoord

Na de eisprong wordt de lege eiblaas een geel lichaam. Dit gele lichaam produceert het hormoon progesteron, ook wel bekend als het drachtigheidshormoon. Onder invloed van dit hormoon wordt het baarmoederslijmvlies klaargemaakt voor een eventuele drachtigheid. Wanneer de merrie inderdaad drachtig is, zorgt het embryo ervoor dat het gele lichaam intact blijft.

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 20:13

Ladygiroc super leuk dat ze al gedekt is. Ik tel vanaf de laatste dek datum. Dus nog even wachten tot ze afslaat.

Corinadrenth nogmaals heel veel sterkte :(:) hoeveel merries ga jij uiteindelijk dekken?

Mirjamalvaro nieuwe merrie gekocht?

EllyC wss ook dekken dus deze week? Ben benieuwd welke je kiest.

Kabayo Zilver is dus weer back on track met trainingen enz :D blijft mij verbazen hoe veelzijdig ze is. De tijd gaat vlug voorbij als je druk bent idd.

Calice spannend. Ben benieuwd of Poow drachtig is, ik gun het je van harte.

Cheytjuh klinkt als een drukte bij jou idd. Hopelijk zijn die 3 ook netjes drachtig.

Pradadaan gefeliciteerd *\o/*

Goldenarrow balen zeg dat het zo tegenzit -O- hopelijk lukt het toch nog komende tijd om er enkele drachtig te krijgen.

Balou_k balen zeg dat ze niet drachtig is. Maar ze heeft wel een goed ei zitten, dat is positief. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

JennyK hopelijk reageert ze vlot op het hengstig spuiten

Luna2006 Gefeliciteerd *\o/*

Muronia jeetje achter 2 weken al hartslag scan. Tijd gaat snel haha.

Knolselder natuurlijk mag je even klagen. Is ook super balen dat het niet zo lukt. Hier wou ik er 2 eigenlijk heel graag drachtig hebben maar juist met die 2 lukt het niet echt :+ met hoeveel ben je nog in totaal bezig om te dekken?

Muis98 Dat is geluk hebben op het juiste moment :D

Dais Dat is een heel gedoe met het sperma :+ ben benieuwd wat de uitslag zal zijn. Wanneer moet je ene merrie gescand voor dracht?

Janinevv ben heel erg benieuwd bij jou merrie.

XLeoniee Welkom. Welke combi heb je?

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 20:54

Nieky ik ben eigenlijk bezig met 11 merries. Dus dan is 5 een beetje flauw :=
Voor 1x zijn het er eens veel. Ten eerste omdat ik er wel van uit ga dat er 1 of 2 niet zullen lukken. Niet om specifieke redenen, maar gewoon procentueel bekeken. En ten 2e omdat ik graag het eerste nageslacht van mijn jonge hengst wil zien en de andere hengst weet ik nog niet of ik hem volgend seizoen nog aanhou. Dis daar wil ik ook graag wat nakomelingen van. Ik wil volgend jaar ook liefst enkele veulens om aan te houden als eruit komt wat ik hoop, maar moet liefst ook wat kunnen verkopen.

Jaydee_WP

Berichten: 202
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 21:04

Hopelijk kan ik binnenkort ook meekletsen!
Vanmorgen mijn welsh A merrie naar de hengst gebracht. :)