[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AM_Horses

Berichten: 2639
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:18

We gaan Liezella nu ophalen. Weer valt hier goed mee. Was even een flinke bui, wind valt ook goed mee.

Setteli. Dat is idd mooi optijd. Hopen dat ei weg is.

Cynthia. Makkelijk zo'n schouwruin :+ 16 dagen is idd nog een beetje vroeg

Fleuribelle
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:23

Muronia, je hebt inderdaad het voordeel dat het nog aardig vroeg in het seizoen is. Je zou nog een poging kunnen wagen.

Hier is Maike zojuist gescand. Zij had een ei van 3,5 cm en is hengstig gespoten. Wel heeft ze een aantal cystes in de baarmoeder. Dat kan nadelig zijn voor het vruchtje. De baarmoeder was wel mooi schoon. Maandagochtend wordt ze opnieuw gescand.
En de keuze is op Martzen gevallen.

jennyk
Berichten: 3619
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:54

AM: fijn als alles weer thuis is hè!

setteli: duimen dat het ei weg is, anders morgen zeker nog een x insemineren?

Cynthia: handig hoor dat je nu zelf kunt schouwen!

fleuribelle: Fijn dat je je hengstkeuze hebt kunnen maken, duimen dat ze mooi drachtig wordt al heeft ze cystes in de baarmoeder.

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:38

Dag allemaal :wave:

Voor iedereen die al de merrie drachtig heeft gefelicitieerd. En voor iedereen die nog in spanning zit succes hopelijk bij jullie binnenkort ook een drachtige merrie.

Aan het begin van het topic heb ik me al wel gemeld toen was het nog een beetje aan kijken of we gingen dekken dit jaar. Inmiddels is de kogel door de kerk en hebben we de merrie bij de DA staan. Dus hopelijk kunnen we ook snel op het bankje ons melden.

Vorig jaar hadden we een verwerping rond 30 dagen waardoor de cyclus niet meer vanzelf opgang zou komen.

Dit jaar is haar cyclus weer als van ouds dus durf ik het aan. Wel express iets later in het seizoen pas begonnen zodat we hopelijk vlot drachtig krijgen. We maken gebruik van dv rietjes.

Gisteren zouden we pas laat scannen op de kliniek rond 17:00 (hebben twee spreekuren per dag 1 sochtends en en een eind van de dag), toch maar gebeld dat we s'ochtend gingen komen ivm het slecht weer wat voor ons werd voorspeld. Nou dat was gelukkig geen probleem, en blij toe want smiddags ging het echt los bij ons met onweer en harde wind. De weg naar de kliniek lag daarna bezaaid met takken die uit de bomen waren gewaaid.

Scan wees uit dat we aan het begin van de hengstigheid zitten, haar daar gelijk gelaten. Hopelijk begin volgende week is ze klaar en dan komen de meest zenuwslopende dagen.

Voor ons wordt dit het derde veulen vorige veulens Neila (2018)en Phalco (2020) hebben we allebij verkocht aan leuke huisjes waar ze in de spring en eventingsport worden uitgebracht

LaDonna75

Berichten: 2194
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:14

AM fijn, paard weer thuis.

Fleuribelle spannend dan, duimen.

Setteli ook spannend en jazzejam ook. Eigenlijk is het voor iedereen vooralsnog spannend geloof ik ;)
Ik ben net met Sanaa wezen scannen, het ei staat echt op springen, ze had ook wat vocht dus ze heeft een spuitje oxytocine gehad. Ik moet haar vanavond nogmaals spuiten en dan is het echt afwachten. 6-06 scannen op dracht.

mdh
Berichten: 239
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:53

Hallo allemaal ,

Ik wil me graag aanmelden voor dit topic.
Onze merrie gaat voor het eerst gedekt worden dit jaar.

Ze is 17 mei gescant en had een ei van 5.7 en is gelijk die dag geinsemineerd.

19 mei gescant en het ei is er af.

Nu wachten op de 18 dagen scan. Spannend!

Fanny van de Olde Mette Moate ster 2e premie
(Hessel 480 x Sape 381)
Afbeelding

Afbeelding


Ze gaat gedekt worden door Tjebbe 500 (Bartele 472 x Dries 421)

Afbeelding

We hopen dat deze hengst aanvulling kan geven op het rastype (meer behang en een wat aansprekender hoofd) en kan zorgen voor wat meer ruimte in de stap.

Muronia

Berichten: 19651
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 20:02

Fleuribelle fijn dat je eruit bent!

Jazzejam dat is ideaal, even kijken en meteen beginnend hengstig. Succes!

Setteli was het ei weg?

LaDonna ook op het wachtbankje. Duimen voor 06-06

Shirley sterkte met nog even geduld hebben!

Mdh welkom en ook jij meteen op het wachtbankje. 18 dagen duren daar zo ellendig lang.

Ik heb de kliniek gebeld en wordt (hopelijk) morgen teruggebeld. Ik ga alles met hem doorspreken wat er de afgelopen jaren is gebeurd en de laatste 2 rondes, kijken wat hij er nu van denkt en of hij nog ideeën heeft.

Morgenochtend wordt ze nog 1 keer gescand om helemaal zeker te zijn dat er niks zit (dan op 18 dagen) en morgen krijgt ze dan ook de laatste regumate, dus ze zal komende week hengstig worden.

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 20:53

Wat komen er gave combinaties voorbij zeg <3

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 20:59

Ik hoop voor je dat er toch nog een vruchtje zit muronia. Vocht in de baarmoeder naar alles wat jullie hebben geprobeerd is wel opmerkelijk. Dit was de tweede ronde dat je insemineerde met deze hengst toch?. Is het nog een optie om toch een andere hengst te proberen liefst eentje die bekend staat om zijn vruchtbaarheid?

Mdh prachtige friese merrie, spannend is dit voor jullie ook het eerste veulen?

Ladonna klinkt als dat jullie het juiste moment te pakken hebben met sanaa. Succes op het bankje.


Fleuribell, cystes hebben we ook een jaar gehad, maar werd er gelukkig wel mooi drachtig om. Ik hoop ook bij jullie.

AM_Horses

Berichten: 2639
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 21:19

Muronia. Goed dat je alles nog Gaat door bespreken met de dierenarts.
Altijd lastig als je een paard hebt staan wat niks doet of opleverd. Ik snap het wel. Ik kan ook niet alles houden. Als ik nu heel veel grond had en geld.... Ik sta gewoon in stalling, dan wordt het onbetaalbaar.
Voor Sammie heb ik een heel goed huisje gevonden. Voor Wild Thing zou ik niet weten wat ik ga doen. Voorlopig is ze nog super fit en gezond en wordt nog drachtig.

Mdh. Welkom. Mooie combi

LAdonna spannend. Welkom op wachtbankje

Jazzejam. Gelukkig mooi optijd erbij. Duimen dat het lukt

Fleuribelle. Ik heb ook één merrie met wat cyctes. Wordt ook gewoon drachtig. Fijn dat de keuze nu gemaakt is

Liezella heb ik opgehaald. Ze stond er mooi rustig bij. Nu duimen dat het gelukt is. Volgens de dierenarts ging deze cyclus heel mooi. 7 juni komt deze dierenarts ook speciaal om te scannen op dracht. Duimen draaien

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 21:50

Laatige kwestie Muronia... ik hoop dat het toch nog lukt.



Hier met de welsh A op het wachtbankje. Die was afgelopen maandag klaar (mag ook wel na een dikke week :)) ).


De shire gaat helaas van het lijstje mbt dracht.... ze begon vorig jaar na de bevalling te schuren (in juli pas dus), we dachten iets met de hormonen etc. Alles doorgelicht, alles behandeld mbt beestjes etc.
En nu afgelopen week begon ze weer dus toch echt zomereczeem. Waarschijnlijk getriggerd door een bepaald hormoon.

Niet meer fokken dus helaas :\

mdh
Berichten: 239
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 22:13

Muronia, ja 18 dagen is inderdaad een lange tijd wachten :o
Ik hoop zo dat het is gelukt. Al denk ik aan kleine dingen te merken dat ze drachtig is... of wil ik dat graag merken :D

Jazzejam bedankt ik ben ook heel erg blij met haar. Het is inderdaad ons eerste eigen gefokte veulen. Wel een aantal aangekocht maar niet echt zelf gefokt. Super spannend, maar ook heel erg leuk :j

Am horses Bedankt!

Cp112 wat een rotnieuws...

kiki1976

Berichten: 16910
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 22:16

Olympia96 ik bedoelde ook die periode hoor. Met scannen, insemineren, wachtbankje zeg maar.
Maar geen dingen die haar stress bezorgen.

AM_Horses duimen dat het gelukt is bij Liezella en de andere merries

Luna2006 en drachtig os helaas toch niet?

baudyh duimen dat het wellicht wat vroeger is dan waar jullie vanuit gingen.
Hopelijk de andere 2 dames drachtig

Muronia he tis idd vreemd.
Wel of niet nog een keer proberen, die keuze is aan jouw.
Kan het zijn dat ze niet matchen met de hengst?

Cynthia82 mijn dochter had eerder een andere hengst op het oog. Daar bedroeg de verzending € 120 + € 50 voor het certificaat (ook uit Duitsland)

Fleuribelle hopelijk wordt ze gewoon drachtig met de cystes

jazzejam hopelijk lukt het om haar deze ronde dragend te krijgen

LaDonna75 ga voor je duimen dat het gelukt is

mdh welkom! Hopelijk is ze vlot drachtig

cp112 hopelijk is ze drachtig.
balen dat ze toch eczeem blijkt te hebben.

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 22:51

Jeetje Muronia balen zeg! Maar je hebt er wel echt alles aan gedaan. Er gebeurd iig wel wat, dus ik denk dat ik ook nog wel een keer zou proberen. Baadt het niet dan schaadt het niet in mijn ogen.

Olympia96 ik rij gewoon door, maar ik denk dat het per paard verschillend is. Mijne ervaart geen stress, maar als ze dat wel zou ervaren zou ik het sowieso even rustiger aan doen.

Fleuribelle hopen dat ze ondanks de cystes mooi drachtig wordt!

mdh welkom!

cp112 jeetje dat is rot nieuws zeg, snap dat je heel erg baalt!

--
Dautzen vandaag opgehaald dus ook met haar op het wachtbankje!
Nu even een weekje rust, mocht ook wel :+ en dan door met de laatste.

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 23:18

Muronia: ik zou gewoon mijn gevoel volgen denk ik. Ik zou je telefoontje met de kliniek even afwachten gewoon en even horen wat hun te zeggen hebben. Ik hoop op het beste voor jou en je merrie.

Wij zitten nu ook op het wachtbankje, over 17 dagen scannen weer. Boss is vandaag nog een x geïnsemineerd, de eitjes waren er gisteren nog niet af namelijk. Dierenarts zei dat de kans niet heel groot is omdat waar de eitjes zitten, links van de baarmoeder, ook haar cyste zit. We hopen met z’n alle op het beste natuurlijk. De eitjes zijn vandaag ook gelijk afgespoten. Fingers crossed!

Zondag zie ik haar en Diamond gelukkig weer. Toch raar als je er elke dag bent en dan een week niet, ook vooral om het regie dan niet in eigen handen te hebben.

Setteli

Berichten: 3182
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 23:44

Fleuribelle, cystes vind ik altijd wel een dingetje. Hoop dat het vruchtje goed kan innestelen

LaDonna fijn dat het ei weg was, nu wachten...

mdh welkom, wat een geluk dat je precies op tijd was. Mooie hengst!

Muronia, blijft spannend voor jou zo. Ik duim voor je!
Ik heb ook zo'n merrie die me een fortuin heeft gekost, maar ze is nu 23 en die gaat hier niet meer levend het erf af. Ik kan niet meer op haar rijden en geen veulen meer met haar fokken, maar staat me na aan het hart.

AM, voor jou ook het wachtbankje. Hoop dat het gelukt is

CP, leuk je welsh. Zou mooi zijn als het dit jaar gaat lukken.
En wat jammer van de shire :(

Bamorka, nog 1 op het wachtbankje, het lange wachten kan weer beginnen

Kayley, volgens mij zijn er volgend jaar heel veel om dezelfde tijd. Mijn oudere merrie had heel veel cystes. Mijn DA vond haar altijd 1 van de moeilijkste merries om te scannen. Maar ze was altijd in 1x drachtig. Alleen was het vruchtje soms moeilijk te vinden

Vandaag is Phoebe weer gescand. Net voor de bui op de trailer en zo fijn, ze liepen er beide in 1x op *\o/*
En ei was mooi weg, dus ik kan ook op het wachtbankje. 7 juni scannen voor de 18 dagen scan.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 00:03

Deze dame
Afbeelding

is drachtig gescand van deze hengst
Afbeelding

Rond 28 maart 2023 gaan we zien wat ze er samen van gebakken hebben.

Muronia

Berichten: 19651
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 06:36

Jazzejam klopt, tweede ronde van dit jaar. Ik heb in de afgelopen jaren verschillende hengsten geprobeerd met haar dus ik kan eigenlijk niet geloven dat het aan de match ligt nu. Nu is dit wel een jonge hengst, maar als dan zou ik toch heel graag deze combi willen aanhouden.

AM deze merrie is zelf gefokt, dus ik heb haar al 19 jaar en ik zou het denk ik niet over mijn hart kunnen krijgen om haar nog te verkopen. Daarnaast ook nog een hoogbejaarde e-pony merrie van 28 die van haar pensioen geniet (en met speciaal dieet ook best wat kost) en een eveneens zelfgefokte 18-jarige ruin waar ik wel op rij maar waar uiteraard ook niet mee gefokt kan worden. Nu heb ik ze wel aan huis staan maar erg lucratief is het niet haha. En ik ben alleen natuurlijk, dus ik moet het ook alleen bekostigen allemaal.

Fijn dat Liezella weer thuis is, nu maar afwachten!

Och cp dat is wel heel jammer! Bijzonder wat hormonen kunnen doen.. wat wil je nu met haar?

Mdh je gaat overal op letten he? Ik hoop dat je gevoel goed zit.

Bamorka het is een leuke tijd met scannen en insemineren maar je kunt er maar wat druk mee zijn he? Even een weekje rust is ook wel lekker. Hoeveel dek je er als ik vragen mag?

Kayley dank je. Ik ben er ook heel slecht in om de boel uit handen te geven, maar soms is het ook wel even goed. Ik ben 360 dagen per jaar paraat voor de paarden, maar 1 keer per jaar moet ik even een paar dagen er tussenuit. Even een andere omgeving en energie tanken.

Setteli mooi zo! Fijn dat alles ook goed verliep en nu geduldig afwachten maar!

Anne_GTI welkom en gefeliciteerd met de dracht!

Dit weekend moet ik maar knopen doorhakken met Wainonia, even vandaag het telefoontje en de scan afwachten. Gelukkig is het niet alleen narigheid want Veronia is vandaag alweer 40 dagen onderweg, dat schiet al mooi op.

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 08:29

Bedankt allemaal voor de adviezen. Heb een nieuwe scan op 3 april. Tot die tijd longeer en wandel ik een beetje. Ze kan in het bos soms wat rilleriger zijn als we alleen op pad gaan. En aan haar mest(water) kan ik zien of ze stress ervaart of niet.

Goh CP dat is ‘pech’. Heb echt respect voor je beslissing om dan niet te fokken. Het zet de toekomst van het paard in kwestie natuurlijk wel in een ander perspectief.

Voor de ervaren fokkers: dachten jullie ooit: ‘ik fok 1 veulen en dat is het?’ En werd het een uit de hand gelopen hobby?

Ik heb wel bewondering voor ‘de Muronia’s’ :D die als alleenstaande dit allemaal doen. Het is gewoon een hele dure hobby. Paarden houden en zeker ook het fokken.
Helemaal als je ook nog eens in pension staat.

Ik durf het nu pas aan. Heb de paarden aan huis en heb moeten beloven dat een veulen niet drie jaar naar de opfok gaat. Mijn niet paardenman kreeg een rolberoerte toen ik vertelde wat ‘gebruikelijk’ is.

We hebben een PP en ik denk dus dat we gaan aanvullen met een zelfdegeslacht veulen van een ander tegen die tijd. En wellicht voor het afspenen even een aantal maanden op kamers. Zoiets kon hij nog net handelen _O- _O-
Maar goed, wat moet dat moet, dus als deze constructie niet gaat, dan wordt het toch op kamers voor een jaar of wat.

mdh
Berichten: 239
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:41

Muronia: ik las laatst een artikel waarbij een merrie niet drachtig wilde worden. Daar hebben ze een cocktail in gegooid met sperma van 4 verschillende hengsten in 1 dekking. Het is dan het sterkste sperma dat overleefd. De merrie is na jaren proberen drachtig geworden en het veulen is gezond geboren. Het enige nadeel is dat je het hele jaar niet weet wie de vader zal zijn. :=

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:42

Anne_GTI gefeliciteerd!

Muronia het is verschrikkelijk soms :+ Wij gaan ervoor om er 4 drachtig te krijgen.

Olympia96 wel fijn dat je aan haar mest kunt zien of ze stress ervaart, dan zou ik daar gewoon een beetje op letten en verder gewoon je gevoel volgen :D

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:44

Haha, dat is wel leuk voor een volg topic, niet alleen geslacht en kleur raden maar ook de vader :')

mdh
Berichten: 239
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:47

Jazzejam ik vind 18 dagen wachten al lang om te weten of het is gelukt. Laat staan een jaar wachten voordat je weet wie de vader is :=

Dennenboom

Berichten: 714
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 11:05

mdh schreef:
Muronia: ik las laatst een artikel waarbij een merrie niet drachtig wilde worden. Daar hebben ze een cocktail in gegooid met sperma van 4 verschillende hengsten in 1 dekking. Het is dan het sterkste sperma dat overleefd. De merrie is na jaren proberen drachtig geworden en het veulen is gezond geboren. Het enige nadeel is dat je het hele jaar niet weet wie de vader zal zijn. :=


Dit heb ik ook vaker gehoord en schijnt echt goed te werken! Misschien nog het proberen waar Muronia?

corinadrenth

Berichten: 1863
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:59

Yeahhh

Linda is drachtig van de hengst stippel. Vandaag 16 dagen.


Afbeelding