[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Libera

Berichten: 4000
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:18

Quir schreef:
Grappig dat na ovulatie pas oxy gegeven wordt.

Het "hoort" inderdaad na inseminatie (2 tot 6 uur na inseminatie), alle zaadcellen die voldoende motiliteit hebben zijn dan al lang in de eileider (daarop heeft oxy geen werking) en zo worden alle andere cellen en verdunningsmiddel er direct uit gewerkt waardoor ze geen (of veel minder) ontsteking reactie geven. Ontsteking reactie op het sperma is dat wat dus vocht na inseminatie veroorzaakt. Wat overigens ook wel een normale reactie is, zolang er niet te veel vocht is (minder dan 1cm wordt gezien als normaal).

Na ovulatie oxy geven is vrijwel altijd zinloos (het kan geen kwaad, maar het doet ook niets), omdat binnen 6 uur na ovulatie de cervix al weer gesloten is (bij veel merries sluit de baarmoedermond zelfs al tijdens ovulatie), soms als er erg veel vocht is na ovulatie maken we de cervix manueel open, geven oxy (in het bloed, zodat het vrijwel direct werkt, half waarde tijd is enkele minuten) en masseren de baarmoeder zodat het vocht er uit komt. 4 dagen na ovulatie oxy geven heeft dus helemaal geen zin. Baarmoeder gaat wel samentrekken, maar het vocht kan er toch niet meer uit.

Dit dus, dank je Quir :) Zo doen wij het ook. :j

Als er overigens 3 dagen voor ovulatie al geïnsemineerd is gaat er ook iets mis volgens mij? Dat heeft toch helemaal geen zin?

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:45

AM Wat fijn om te zien dat Winston het goed doet! Krijgt hij nu nog een speciaal dieet of is het gewoon goed hooi of gras/veulenbrokjes en natuurlijk moedermelk?

Caily

Berichten: 12528
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 18:24

Gelukkig viel het mee met je dochter kiki! Jouw Bo is toch de mamma van het laatste ryon veulen?

Gave combinatie Daphara!
Ga je ook naar de show met jouw merrie?

Oxytocine spuiten tussen inseminaties in kan wel, als er echt veel vocht gezien wordt, in de hoop het overtollig sperma en vulstof af te voeten. Maar meestal is idd de gewoonte tijdens/na ovulatie te spoelen en dan oxytocine voor de eerste 6 - 12 uur, hoe veel en hoe vaak spuiten verschilt heel erg heb ik het idee.

Als er vocht is voor insemineren, dient de baarmoeder eerst gespoeld (of geflushd) te worden voordat er sperma in gaat.

Wat fijn dat Winston zo goed gaat!

Even voor de duidelijkheid. Ik dek natuurlijk, en ben in dit geval zowel merriehouder als hengstenhouder. De afgelopen jaren me enorm veel verdiept in de materie en de kans gehad heel veel mee te kijken en denken, dus heel veel kennis op gedaan. Ik kan doorgaans mijn merriehouders prima adviseren, weet vaker dan eens de halve puzzelstukjes van een dierenarts aan elkaar te passen. Maar helaas kom ik er met deze merrie echt niet uit. En gezien de situatie wil ik deze toch wel heel graag drachtig.

We hebben vandaag dus wel gescand. Even twijfelen en overleggen met scan mevrouw, neigen naar een niet doen, maar ze stond er toch, dus toch maar even wel.

Maar goed ook. Van vocht was geen sprake, wel van een groot ei en na even verder voelen ook hengstige baarmoeder. Merrie sloeg zaterdag dus af. Donderdag en dinsdag is ze wel gedekt. Zaterdag daarvoor hengstig gespoten. Dus vond dinsdag al vroeg. Maar meneer de hengst had woensdag al 2 dates, en donderdag vond ik wel spannend laat.

Maar, merrie laat zich absoluut niet dekken. Ik loop echt rond met een vraagteken boven m'n hoofd. Merrie is Ierse import uit een kudde, heeft daar 1 of 2 veulens gehad, bij mij natuurlijk gedekt vorig jaar. En dit jaar dus nu 2 dekkingen, en paar cycli terug ook 3 of 4 dekkingen. Lichamelijk lijkt er niks veranderd, ze piest ook niet als de hengst erbij komt, wat ze eerder wel deed.


Eerste cyclus dit jaar ging super volgens het boekje. Helaas leeg gescand. Daarna liepen baarmoeder en eierstokken niet gelijk, eieren leken ook niet te springen, maar terug te krimpen. Op een heel klein geel lichaam is ze hengstig gespoten, het plan voor 10 dagen regumate lag er al. Maar tegen verwachting in, dus vorige week wel hengstig en gedekt.

Nu was deze merrie vorig jaar ook wat onregelmatig. Zag er toen hengstig, vond het nog te vroeg in het jaar, dus besloot cyclus te wachten. Week erop stond ze weer hengstig. Toen wel gedekt en gelijk drachtig....

Zit nu echt met m'n handen in het haar. Blijven proberen, hengst op de bok laten springen en ki? Kostenplaatje, maar is het waard als het lukt. Of stoppen en 16 dagen na laatste dekking scannen?

Mijn andere merrie is vandaag wel drachtig gescand. Netjes in 1 keer. Wilde jaar overslaan, maar toch 1 kans gegeven en gelijk raak. Waren ze maar allemaal zo :o

mirjamalvaro

Berichten: 14662
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:33

Ego bericht.
Jahaaaaaa Eliana 14dagen drachtig :):)

EllyC

Berichten: 8164
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:35

Wat fijn, Miram

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:51

Libera schreef:
Quir schreef:
Grappig dat na ovulatie pas oxy gegeven wordt.

Het "hoort" inderdaad na inseminatie (2 tot 6 uur na inseminatie), alle zaadcellen die voldoende motiliteit hebben zijn dan al lang in de eileider (daarop heeft oxy geen werking) en zo worden alle andere cellen en verdunningsmiddel er direct uit gewerkt waardoor ze geen (of veel minder) ontsteking reactie geven. Ontsteking reactie op het sperma is dat wat dus vocht na inseminatie veroorzaakt. Wat overigens ook wel een normale reactie is, zolang er niet te veel vocht is (minder dan 1cm wordt gezien als normaal).

Na ovulatie oxy geven is vrijwel altijd zinloos (het kan geen kwaad, maar het doet ook niets), omdat binnen 6 uur na ovulatie de cervix al weer gesloten is (bij veel merries sluit de baarmoedermond zelfs al tijdens ovulatie), soms als er erg veel vocht is na ovulatie maken we de cervix manueel open, geven oxy (in het bloed, zodat het vrijwel direct werkt, half waarde tijd is enkele minuten) en masseren de baarmoeder zodat het vocht er uit komt. 4 dagen na ovulatie oxy geven heeft dus helemaal geen zin. Baarmoeder gaat wel samentrekken, maar het vocht kan er toch niet meer uit.

Dit dus, dank je Quir :) Zo doen wij het ook. :j

Als er overigens 3 dagen voor ovulatie al geïnsemineerd is gaat er ook iets mis volgens mij? Dat heeft toch helemaal geen zin?


Zolang je geen chorulon geeft, weet je nooit exact wanneer ze ovuleren, dus natuurlijk gebeurd dat. Ik heb ze wel met een ei van 5/6 die ze rustig nog dagenlang laten zitten, of zoals deze met een ei van 4,nogwat die daarna nog een ei erbij maakte. Gewoonlijk ovuleerd die altijd op zo'n ei, zo'n zachte cervix, en de hengstige baarmoeder, en nu dus een keer niet.

Laatst ook 1, die met een ei van 5.1, verder ook alles hengstig, niet reageerde op de chorulon en dus ook nog een keer moest.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:12

Al tijd niet actief op bokt maar ik denk dat dit wel interessant is voor dit topic.

Nog nooit heb ik een paard niet gescand na inseminatie maar deze is heel speciaal met vreemde mensen op vreemde plaatsen. Heel onzeker en thuis ook geen optie met vreemde mensen.
Dus beslist na inseminatie haar niet meer onnodig onder stress te steken en niet te scannen er zat immers toch maar 1 follikel. Aan de hengst hier op de hof dacht ik wel al dat het goed zat.
Op 90 dagen heb ik dan een PMSG test gedaan. Bloedtest. Deze is blijkbaar 100 correct indien tussen 80 en 120 dagen en 100 procent veilig.
Ik kende dit helemaal niet dus wou dit toch even delen in de groep.

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:26

Heb je zelf bloed afgenomen of hoe gaat dat?

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:37

fokfanaat schreef:
Heb je zelf bloed afgenomen of hoe gaat dat?


Ja bloed afgenomen en naar VeLab gestuurd. Dag erna had ik uitslag op mail.

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:57

Maar dat moet je dan maar net zelf kunnen, ik zou daarvoor een dierenarts moeten laten komen en dan ben je je doel alweer voorbij

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:43

AM_horse Wat ziet hij er goed uit *\o/* Fijn dat hij het zo goed doet.

Mirjamalvaro proficiat. Fijn dat het gelukt is *\o/*

Fotsy Wat interessant van die test. Ik neem aan dat je dan idd zelf bloed moet pakken? Of doet de veearts dit?

Quir

Berichten: 17403
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:49

Er zijn ook urine testen voor merries tussen 100 en 300 dagen met betrouwbaarheid van 97%, iets makkelijker zelf te doen en binnen 10 minuten antwoord. :)

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:51

Quir Wij hebben een ernstig getraumatiseerde merrie staan die verdoofd moet bij veearts handelingen. Zo een test zou idd een uitkomst zijn voor zo een paard. Geen stress voor dr dan.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:31

Quir schreef:
Er zijn ook urine testen voor merries tussen 100 en 300 dagen met betrouwbaarheid van 97%, iets makkelijker zelf te doen en binnen 10 minuten antwoord. :)


Ja maar zo een urinetest is omslachtig heb ik ook al gedaan, urine opvangen, moet je product bijgooien enz en probleem is vroeger kocht je die bij mini horse shop en nu nergens meer te krijgen dan Amerika. Heb me suf gezocht. Is ook heel duur.

Ja veearts heeft hier ook bloed genomen hoor maar geen transport merrie, op 2 sec geklaard.
Allee ik vind een scan nog steeds beter maar dit was niet echt een optie voor mijn merrie vond ik. Als ik moet laten verdoven voor een scan of praam gebruiken dan pas ik. Dit was een goed alternatief. Maar ik had er nog nooit van gehoord of hier gelezen dus wou effe delen met jullie.

baudyh

Berichten: 4310
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:50

Yes onze merrie was nog mooi drachtig op 30
Dgn. Nu kan ze eindelijk naar haar nieuwe eigenaresse.

suffie
Berichten: 5726
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:59

Dat is fijn Baudyh, ook voor de koper!

Libera

Berichten: 4000
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:01

Yay gefeliciteerd baudy

kiki1976

Berichten: 16941
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:04

Daphara welkom en gefeliciteerd met je drachtige dame.
Mooi combinatie

Yvk spannend, duim voor je.

nieky1993 ze geven aan als ze het hooi sample hebben ontvangen je na 3 dagen bericht krijgt. Dus ben benieuwd.

AM_Horses wat is hij al weer groot, maar super fijn dat het al een stuk beter met hem gaat. Hij ziet er wel weer goed uit.

Caily ja klopt. Bryana is echt een flinke dame geworden. Ze is nu 6 en rond de 1,65
Afbeelding
Bryana met haar haar super lieve baasje (mag de foto van haar plaatsen).
Maar lastig, ik zou denk ik de hengst laten springen op de bok (als dat lukt) en dat zo gelijk insemineren.
Gefeliciteerd met je drachtige dame *\o/*

mirjamalvaro gefeliciteerd *\o/*

baudyh super, gefeliciteerd. Dat de nieuwe eigenaresse maar veel geluk van haar mag hebben.

Stalhouder was ook geschrokken hoe hard ze waren bijgekomen. Gaan nu allemaal op rantsoen ~~}>
En minder lang de wei op. Ook als ze van de wei afkomen niet direct hooi in de bakken . Ze kunnen langs de kantjes wel wat grasjes knabbelen net als wat riet. Ook gaat ze extra wilgentakken knippen zodat ze daar ook wat van te knabbelen hebben.

Caily

Berichten: 12528
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:04

mirjamalvaro schreef:
Ego bericht.
Jahaaaaaa Eliana 14dagen drachtig :):)



Gefeliciteerd! *\o/*


baudyh schreef:
Yes onze merrie was nog mooi drachtig op 30
Dgn. Nu kan ze eindelijk naar haar nieuwe eigenaresse.


Dat is heel fijn nieuws!

mdh
Berichten: 239
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 00:19

Het is even geleden dat ik heb gereageerd.. :=
Maar ook onze merrie is inmiddels al weer 70 dagen drachtig! Heel erg blij hiermee. <3

Voor 2023 hier dus een fries veulen in de maak. (Tjebbe 500 x Hessel 480.)

Ik ga het topic even bijlezen.

mirjamalvaro

Berichten: 14662
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 05:52

Fijn baudyh :D

Muronia

Berichten: 19690
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 06:50

Kiki beterschap met je dochter, dat is even een vervelende thuiskomst dan!

Daphara welkom. Mooie dieren, die shires. Bij mij in de buurt woont iemand die ze fokt, staan altijd een boel merries en veulens in de wei. Ik moet altijd even langzaam rijden en naar ze kijken als ik er langs kom.

AM wat ziet Wild Thing er goed uit, die zit lekker in haar velletje. En fijn dat Winston de goede kant op gaat.

Wainonia hoefde dit jaar per cyclus maar 1 keer geïnsemineerd, daarna was het ei weg en gingen we spoelen/oxy spuiten, maar als het ei niet weg zou zijn geweest dan hadden we voor de tweede inseminatie ook gespoeld en gespoten omdat Wainonia vocht aanmaakt door de inseminatie en als je dan nog eens moet insemineren dan kan dat niet in een baarmoeder met vocht. Dan sterft het zaad af voordat het richting een ei kan gaan. Die gekke merrie is trouwens sinds begin mei nog steeds niet weer hengstig geweest ondanks de gust-scan op 18 dagen.

Mirjam gefeliciteerd!

Baudyh gefeliciteerd en wat fijn dat je eindelijk zekerheid hebt en dat de merrie nu weg kan.

Fotsy welkom terug en gefeliciteerd! Ook zekerheid voor jou! Ik had hier nog nooit van gehoord maar wat fijn dat het op deze manier kan.

Mdh welkom terug.

Wanneer doen jullie de laatste scan, echt pas eind september of al wat eerder? Ik verwacht geen gekke dingen, Veronia gedraagt zich kattig, uhm ik bedoel drachtig :) . Maar ik wil Wainonia ook voor de zekerheid mee laten scannen want die gedraagt zich net zo en ik zou toch zo'n enorm gat in de lucht springen als die toch drachtig blijkt te zijn. Maar ik wil ze wel samen laten scannen en haar niet apart laten komen voor 1 merrie.

EllyC

Berichten: 8164
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 06:58

ik probeer de laatste scan zo laat mogelijk te doen, mede omdat die van mij nu pas op dag 42 zit

jennyk
Berichten: 3619
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:07

Baudyh: gefeliciteerd, nu kan de verkoop toch doorgaan!

Fotsy: gefeliciteerd! Handig dat de dracht met bloedtest geconstateerd kan worden

muronia: de meeste doen volgens mij de laatste scan in september.

mirjam: yes nr 3 ook drachtig! Nu alles drachtig wat je drachtig wilde hebben?

mdh: gefeliciteerd en welkom terug!

AM: winston ziet er goed uit! Fijn dat het zo afgelopen is!

Libera

Berichten: 4000
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:07

Ik doe het op 60 dagen