Welke opfok bedrijven zijn aanrader's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: Welke opfok bedrijven zijn aanrader's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 10:21

Maar ze mogen er maar tot 2,5 jaar blijven staan ? Heb ze het liefst tot een jaar of 3,5 er staan.

Ik heb nu een plekje gevonden voor 45 euro per maand. Maar dan moet je zelf ontwormen en inenten en bekappen. Ze krijgen geen brok. En ze staan zomer's en winter's op de weide. Ze staan niet op klei grond. Maar ze hebben geen schuilplekje.

Hoe denken jullie hierover? Ze krijgen natuurlijk wel goed kuil . Mensen ken ik wel erg goed .

SophievdV
Berichten: 14755
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:26

Mijn ervaring is dat als je maar een heel laag bedrag per maand hoeft te betalen (zoals 45 euro) dat de kwaliteit beduidend minder is. En je moet dus heel veel werk zelf doen! Ik zou daar niet voor gaan.. maar dat is mijn persoonlijke mening.

Onze hengst halen wij als 2,5 jarige weer op ja. Hij wordt in september daar gecastreerd en dan halen we hem in november op. Dat is ook wat we zelf graag willen. Dan kan hij in de winter wat wennen aan het leven op stal en dan kunnen wij een begin maken met het longeren e.d., want in maart zal hij zadelmak gemaakt worden (hij is van maart 2008).

In overleg is bij de Gouden Hoep heel veel mogelijk. Ik zou het ze gewoon voorleggen of je paard misschien wat langer kan blijven staan.

Maar ik zou dus niet voor een lage prijs gaan.. er is laatst ook veel commotie geweest over opfokadressen die absurd lage bedragen vroegen en waar de paarden dus ook echt slecht onderhouden werden. Vergeet niet dat de eerste jaren van een jong paard bepalend zijn voor de rest van zijn leven.

Marleen74

Berichten: 1224
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:26

Goedkoop , duurkoop???
Mijn enter staat alweer bijna een jaar bij de http://www.wobbesheerd.nl
zal wel niet de goedkoopste zijn maar wel de beste +:)+

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 10:27

Even over de Gouden Hoep. Ik zie net de weilanden daar. En dit komt me erg bekend voor. Hebben daar toen niet die paarden gestaan van dat in Marum. Waar er toen zoveel van verdronken zijn?
Laatst bijgewerkt door parouscha op 18-07-10 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: Welke opfok bedrijven zijn aanrader's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 10:28

Mijn eigen merrie staat ook bij de gene waar ik het over heb voor die 45 euro per maand. Er word uitstekend op gelet! Je moet idd wel zelf bekappen en ontwormen en enten. Maar goed dat is opzich niet het ergste probleem.

Het enigste wat ik graag wil weten, is het beter om de paarden op het land te laten winter's of beter in een stal binnen.

SophievdV
Berichten: 14755
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:33

parouscha schreef:
Even over de Gouden Hoep. Ik zie net de weilanden daar. En dit komt me erg bekend voor. Hebben daar toen niet die paarden gestaan van dat in Marum. Waar er toen zoveel van verdronken zijn?


Oei, dit zouden ze niet moeten lezen.. dan schrikken ze zich kapot.

Nee, Marrum ligt een heel end de andere kant op. Die paarden waren van Dhr. Lootsma en zeker niet van de fam. De Jong :n Bij fam. De Jong zijn nog nooit paarden gestorven door het oprukkende water, want tegen de tijd dat het water op kan rukken staan de paarden al lang weer aan "de goede kant" van de zeedijk.

Bij de Gouden Hoep profiteren de paarden van het grasland achter de zeedijk (veel kruiden, geen wormen door het zoute water in de winter en heel veel ruimte). Ze worden er zeker niet minder van.

Wat betreft je vraag over binnen of buiten houden 's winters: je paard heeft 's winters wel een mogelijkheid tot schuilen nodig. Door de vele regenval kunnen ze rainrot ontwikkelen en daarbij komt dat ze het absoluut niet prettig vinden om hele dagen in de regen te staan, zeker niet bij lage temperaturen. Dus daar moet je dan wel rekening mee houden. Ze moeten droog kunnen staan. Is ook beter voor de voeten.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: Welke opfok bedrijven zijn aanrader's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 10:37

Neej die weilanden kwamen me zo bekend voor! Die hekken enz. Toen had ik wel zoiets van oeh! Maar gelukkig dus niet :) Ja ik wist dat het een hele andere kant op was. Maar ik weet niet tot hoe ver en waar ze al het land hebben. Dus vandaar de vraag :j

Ja dat Rainrot had ik ook al in mijn achterhoofd. Ik denk dat ik binnenkort een keertje ga kijken bij de gouden hoep :)

humanoidR
Berichten: 415
Geregistreerd: 06-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:39

wij hebben de paarden bij een opfokbedrijf in harich staan.
mensen hebben verstand van paarden.
prijs/kwaliteit is helemaal super.

SophievdV
Berichten: 14755
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:39

Lijkt me een verstandig besluit! :j Ze zullen je alles laten zien, ook achter de dijk en de paarden die er staan. En je kunt natuurlijk allerlei vragen stellen :)

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:29

parouscha schreef:
Maar ze mogen er maar tot 2,5 jaar blijven staan ? Heb ze het liefst tot een jaar of 3,5 er staan.

Ik heb nu een plekje gevonden voor 45 euro per maand. Maar dan moet je zelf ontwormen en inenten en bekappen. Ze krijgen geen brok. En ze staan zomer's en winter's op de weide. Ze staan niet op klei grond. Maar ze hebben geen schuilplekje.

Hoe denken jullie hierover? Ze krijgen natuurlijk wel goed kuil . Mensen ken ik wel erg goed .

dit hebben wij destijds ook gevraagd en ze mogen tot 4 jaar blijven staan (in overleg)

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: Welke opfok bedrijven zijn aanrader's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 11:33

Okeej dat klinkt goed !

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:10

Maar wat nou als hij toch echt bijvoeding nodig heeft? Dan zal je dat dus zelf 1 of 2 x daags moeten geven? Waar mijn veulen staat krijgen ze gedurende het winterseizoen een mix van granen, brok en bietenpulp bijgevoerd (naast onbeperkt hooi) en de eventuele "minkukeltjes" gaan dan tijdelijk in een aparte corral waar ze nog meer of vaker bijgevoerd worden.
Laatst bijgewerkt door Gem op 18-07-10 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

comikasa
Berichten: 66
Geregistreerd: 05-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:11

Enne Stal de Hameren in Vrouwbuurt??
Kleinschalige opfok en er wordt goed op de dieren gepast!
Ik heb er tijdelijk een paardje in pension staan en zij behandelen de paarden alsof het hun eigen zijn!
Ze hebben ook een aparte groep voor 3 jarigen,het is maar net hoelang je zelf wil dat je paard in opfok staat. Je kan altijd bij de paarden kijken,helaas omdat ik net te laat was anders stond mijn enter daar ook.Ze zijn heel streng met betrekking van de grootte van de groepen,vol = gewoon vol.
Nu staat mijn enter in de Gouden Hoep en dat bevalt me ook prima! Kan ook altijd kijken en als er iets is dan bellen ze.
Ik denk dat je niet naar het geld moet kijken maar gewoon overal langs moet gaan en kijken wat je het beste aanstaat en dan een beslissing maken.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:13

gem schreef:
Maar wat nou als hij toch echt bijvoeding nodig heeft? Dan zal je dat dus zelf 1 of 2 x daags moeten geven? Waar mijn veulen staat krijgen ze gedurende het winterseizoen een mix van granen, brok en bietenpulp bijgevoerd (naast onbeperkt hooi) en de eventuele "minkukeltjes" gaan dan tijdelijk in een aparte corral waar ze nog meer of vaker bijgevoerd worden.

hier letten ze bij de gouden hoep wel op hoor :j

mijn vriendin dr veulen was echt een stumpertje met zware achterstand (1 van een tweeling en zware worminfectie)
en met extra voeding en prikken en suplementen ,is ze nu uitgegroeid tot een prachtige 2 jarige...

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:19

ikdoemaarwat schreef:
gem schreef:
Maar wat nou als hij toch echt bijvoeding nodig heeft? Dan zal je dat dus zelf 1 of 2 x daags moeten geven? Waar mijn veulen staat krijgen ze gedurende het winterseizoen een mix van granen, brok en bietenpulp bijgevoerd (naast onbeperkt hooi) en de eventuele "minkukeltjes" gaan dan tijdelijk in een aparte corral waar ze nog meer of vaker bijgevoerd worden.

hier letten ze bij de gouden hoep wel op hoor :j

mijn vriendin dr veulen was echt een stumpertje met zware achterstand (1 van een tweeling en zware worminfectie)
en met extra voeding en prikken en suplementen ,is ze nu uitgegroeid tot een prachtige 2 jarige...

Ik doelde eigenlijk op het plekje dat TS bedoelde voor 45 euro, excl. alles ;) .

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:20

indi heeft toendertijd in emst gestaan op de lindehoeve.
http://www.delindehoeve.nl/

erg goed bevallen, en ook niet duur (al heb ik geen idee wat het nu kost natuurlijk, het is al wat jaartjes terug ;) )

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:23

gem schreef:
Ik doelde eigenlijk op het plekje dat TS bedoelde voor 45 euro, excl. alles ;) .

ow sorry _O-

comikasa
Berichten: 66
Geregistreerd: 05-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:23

parouscha schreef:
Mijn eigen merrie staat ook bij de gene waar ik het over heb voor die 45 euro per maand. Er word uitstekend op gelet! Je moet idd wel zelf bekappen en ontwormen en enten. Maar goed dat is opzich niet het ergste probleem.

Het enigste wat ik graag wil weten, is het beter om de paarden op het land te laten winter's of beter in een stal binnen.


Kan me niet voorstellendat het voor 45 euro per maand kan?? Ik betaal voor alleen weidegang al 50 euro per maand en s'winters zijn de kosten voor 1 paard al zeker 70 euro per maand en dat is excl. hoefsmit e.d.

Dees

Berichten: 18929
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Welke opfok bedrijven zijn aanrader's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:03

Nog een tipske: in Friesland wil je je paard winterdaags helemaal niet in de weide hebben staan. Daar is onze grond puur ongeschikt voor. Veel te zachte ondergrond, veel te nat. Op zachte ondergrond krijgen paarden broze botten.

Wil je je jongeling 365 dagen per jaar buiten, doe jezelf een lol en breng het naar Duitsland. Dat ligt veel hoger, dat is per saldo veel gezonder voor het beenwerk.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke opfok bedrijven zijn aanrader's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:07

Heb je daar toevallig ook adressen van Dees?

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:08

robbedoes schreef:
wij hebben de paarden bij een opfokbedrijf in harich staan.
mensen hebben verstand van paarden.
prijs/kwaliteit is helemaal super.

vast ook bij stal Geertsma. Mijn jonge paarden lopen daar zomers. Perfecte opfok. Vriendelijke mensen en gaan goed met paarden om. Altijd welkom m.u.v. zondag.

lijntje87

Berichten: 1551
Geregistreerd: 17-11-05
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:10

Wil je perse in friesland? Ik heb mijn inmiddels twenter in brabant staan bij Ebbers. http://www.paardenopfokbedrijf.nl/
Ben er heel tevreden over. Ze staat van april tot september/oktober op het land. Elke 2 weken een ander land zodat ze genoeg gras hebben. in de winter staan ze in grote loop stallen met het zelfde clubje als de zomer. Genoeg ruw en krachtvoer. Stallen zijn schoon en licht. In de winter gaan ze naar buiten in de paddock op het zand. Je mag altijd langskomen om te kijken en het zijn hele vriendelijke mensen. Ontwormen, bekappen enten ed regelen zij allemaal. Mijn Kindje groeit daar zonder problemen op!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke opfok bedrijven zijn aanrader's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:17

Weet iemand ook iets in de regio Utrecht/Gelderland?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:30

Dees schreef:
Wil je je jongeling 365 dagen per jaar buiten, doe jezelf een lol en breng het naar Duitsland. Dat ligt veel hoger, dat is per saldo veel gezonder voor het beenwerk.

Of naar Tsjechie ;) . Gezonder en goedkoper.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke opfok bedrijven zijn aanrader's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:38

Tsjechie..poehee.. das een eind rijden.